پژويان در گفت‌وگو با خبرنگاران :
مجلس با حذف هدفمند كردن يارانه ها اشتباه بزرگي انجام داد
 

عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي گفت: مجلس با حذف هدفمند كردن يارانه ها اشتباه بزرگي انجام داد.

 

جمشيد پژويان در گفت‌وگو با خبر‌نگار اقتصادي ، در مورد حذف هدفمند كردن يارانه‌ها از لايحه بودجه توسط نمايندگان مجلس، اظهار داشت: كساني كه نگران تورم ناشي از اجراي اين لايحه بودند خواهند ديد كه از نيمه دوم سال آينده ايران بدترين نوع تورم را تجربه خواهد كرد.
وي با اظهار تاسف از حذف اين لايحه افزود: مشكل اقتصاد ايران بسيار جدي و اساسي است كه با درمان‌هاي كوچك معالجه نمي‌شود.
عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي با انتقاد از عملكرد نمايندگان مجلس اظهار داشت:با وجود اينكه منابع ايران چند برابر كشورهايي مثل تركيه و كره جنوبي است ولي توليد ناخالص ملي اين كشورها چند برابر ايران است.
عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي اقتصاد ايران را سياسي دانست و افزود: تا كنون همواره مسائل سياسي باعث عدم حل مسائل اقتصادي شده است.
وي در خصوص تبعات حذف لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها گفت: كساني كه نگران تورم ناشي از اجراي اين لايحه بودند خواهند ديد كه از نيمه دوم سال آينده ايران بدترين نوع تورم را تجربه خواهد كرد.
پژويان افزود: با حذف اين لايحه دولت دچار كسري بودجه خواهد شد و براي جبران آن اسكناس منتشر خواهد كرد و با افزايش نقدينگي تورم افزايش خواهد داشت.
وي تصريح كرد: تورم ناشي از اجراي اين لايحه كمتر از حذف آن و فشار آن متوجه دهك‌هاي پر درآمد است.
پژويان با بيان اينكه با حذف اين لايحه فشار تورم بيشتر متوجه دهك‌هاي كم درآمد است، تاكيد كرد: دولت تا زماني كه نتواند كالا و خدماتش را به قيمت تمام شده عرضه كند دچار كسري بودجه خواهد شد.
خبرنگار پرسيد: با توجه به حذف اين لايحه در مجلس، براي كاهش فشار تورم ناشي از واقعي كردن قيمت‌ها چه راهكاري را پيشنهاد مي كنيد؟
پژويان پاسخ داد: دولت بايد قيمت حامل‌هاي انرژي را با توجه به توانايي جانشيني حامل‌ها تنظيم كند.
وي سه راهكار بررسي حامل‌هاي انرژي با توجه به كشش درآمدي، بررسي درجه جانشيني حامل‌ها با ساير حامل‌ها و افزايش بيشتر حامل‌هاي لوكس‌تر كه درجه جانشيني كمتري دارند را به عنوان راه‌هاي مناسب براي مقابله با افزايش تورم عنوان كرد.
پژويان با بيان اينكه دولت به راحتي مي تواند قيمت بنزين را افزايش دهد، افزود: افزايش قيمت بنزين بيشتر متوجه افراد پر درآمد خواهد بود.
عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي تصريح كرد: دولت با گسترش حمل و نقل عمومي مي‌تواند تا حدود زيادي هزينه‌هاي حمل و نقل افراد كم درآمد جبران كند.