وزير آموزش و پرورش در هشتمين كنگره ملي پرسش مهر :
دسترسي تمام دانش‌آموزان كشور به آموزش در دولت نهم فراهم شد
 

وزير آموزش و پرورش گفت : در دولت نهم توفيق حاصل شد تا امكان دسترسي آموزشي براي تمام دانش‌آموزان كشور فراهم شود.


 

عليرضا علي‌احمدي در هشتمين كنگره فراخوان ملي پرسش مهر كه امروز در سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي برگزار شد با بيان اين كه پرسش مهر نهمين سال خود را آغاز كرده است، گفت: چهارمين پرسش مهر در دولت نهم، امسال در حال برگزاري است و منتخبان سومين سال پرسش مهر در دولت نهم امروز توسط رئيس‌جمهور تقدير مي‌شوند.
وي ادامه داد: پرسش مهر، مناسبتي است كه نسل جوان در حال تحصيل و نوجوانان را به همراه مربيان تعليم و تربيت درباره مسائلي اصلي كشور به تفكر وا مي‌دارد.
علي‌احمدي افزود: توفيق حاصل شد كه طي اين 4 سال، 4 پرسش كليدي كه براي دولت نهم مطرح بوده است، از پرسش مهر 6 تا پرسش مهر 9 مدنظر قرار گيرد.
وي اضافه كرد: شعار پرسش مهر 6، عدالت؛ پرسش مهر 7‌، مهرورزي؛ پرسش مهر 8، پيشرفت و تعالي و پرسش مهر 9، خدمت به بندگان بوده است و توفيق داشتيم كه در خصوص اين محورها، مطالب ‌تبيين شده و در اختيار دست‌اندركاران قرار گيرد.
وزير آموزش و پرورش اظهار داشت: اقدامات دولت نهم درباره عدالت را در 2 حوزه بايد توضيح داد؛ در باب عدالت آموزشي و كارهايي كه انجام شده است و ديگري رويكرد توانمندسازي در دولت نهم براي تحقق عدالت اجتماعي است.
وي ادامه داد: عدالت آموزشي به معناي دسترسي به آموزش در همه‌جاست و در دولت نهم توفيق حاصل شد تا امكان دسترسي آموزشي براي كليه دانش‌آموزان ايجاد شود.
علي‌احمدي گفت: امروز در شرايطي هستيم كه ظرفيت پذيرش دانشجو در ابتداي سال تحصيلي بيش از تعداد دانش‌آموختگان آموزش و پرورش در مقطع پيش‌دانشگاهي است.
وزير آموزش و پرورش بيان داشت: رقابت گسترده‌اي كه در گذشته بين دانش‌آموزان براي ورود به دانشگاه وجود داشت، امروز تبديل به رقابتي بين چند رشته تخصصي محدود و چند دانشگاه پرآوازه شده است و در حقيقت در گروه‌هاي مختلف آموزشي ميان 13 رشته تخصصي رقابت وجود دارد.
وي ادامه داد: در شرايطي قرار داريم كه اگر بخواهيم در قانون كنكور تغييري ايجاد كنيم فقط براي تعداد انگشت‌شماري از رشته‌هاي تخصصي و تعداد كمي از دانشگاه‌ها، كنكور را برگزار خواهيم كرد تا ساير داوطلبان بدون دغدغه وارد دانشگاه شوند.
علي‌احمدي با بيان اين‌كه امروز در هر شهرستان، تعدادي دانشگاه وجود دارد اظهار داشت: در حوزه آموزش و پرورش تلاش بسياري صورت گرفته است تا دسترسي به آموزش عمومي براي همگان فراهم شود.
وي با اشاره به اينكه براي آموزش بزرگسالان، آموزش از راه دور را فراهم كرده‌ايم، گفت: آموزش بي‌سوادان با جديت راه خود را طي مي‌كند و امروز در اغلب استان‌هاي كشور شاهد رشد باسوادي هستيم.
وزير آموزش و پرورش اضافه كرد: مي‌توان گفت در پايه ابتدايي در كشور پوشش كامل تحصيلي وجود دارد و در دوران راهنمايي، پوشش تحصيلي قابل قبول و در دبيرستان پوشش تحصيلي به صورت گسترده است.
وي با بيان اين‌كه آموزش فني و حرفه‌اي در كشور 35 درصد رشد داشته است، گفت: مدارس شبانه‌روزي محفلي براي فرزندان روستايي است تا از تحصيل باز نمانند؛ همچنين آموزشگاه‌هاي مخصوص تيزهوشان و كودكان استثنايي گسترش يافته و تداوم دارد.
علي‌احمدي افزود: امروز جزء كشورهايي به شمار مي‌رويم كه دختران بيش از پسران براي آموزش در صحنه هستند و همچنين هيچ نگراني از بابت آموزش روستاييان و عشاير در مقايسه با جمعيت شهري وجود ندارد.
وي اظهار داشت: در خصوص عدالت تحقق اجتماعي در دولت نهم توفيق حاصل شد تا آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي توسعه يابد و امكانات سرمايه‌گذاري براي اقشار مختلف ايجاد شود؛ ضمن اين‌كه خانواده‌هاي كم‌بضاعت توانمند شوند.
وزير آموزش و پرورش گفت: در دولت نهم اين توفيق حاصل شد تا در حوزه‌هاي آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي، مراكز فني‌حرفه‌اي، هنرستان‌هاي كاردانش و مراكز كارآفريني در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها طبق برنامه چهارم توسعه يابد.
وي اضافه كرد: همه اين موارد زمينه را فراهم مي‌كند تا جوانان و نوجوانان مهارت‌هايي را بياموزند و پس از ورود به بازار كار، چرخه توليد ثروت را بچرخانند.
علي‌احمدي با بيان اين‌كه جوانان براي ورود به بازار كار نياز به ابزار و سرمايه دارند، افزود: در خصوص سرمايه براي توسعه اشتغال، سياست‌هاي مختلفي در سال‌هاي گذشته وجود داشته است از جمله اعطاي وام‌هاي زودبازده، وام‌هاي خوداشتغالي و واگذاري سهام عدالت است.