IRNON.com
شيوع جن‌زدگي با ويروس‌خرافات
 

برخي باورها آنچنان در روح و جان گروهي از افراد رخنه دارند كه گويي جز آن نمي‌تواند چيز ديگري باشد اما باورهايي مانند صحبت با ارواح، تأثير زندگي جنيان روي آدم‌ها و مقولاتي از اين دست، گاه انسان‌هاي بي‌گناه را به كام مرگ مي‌كشند.


 

به نقل از شبكه ايران، باورهايي از اين دست در برخي نقاط جهان و ايران آنچنان قوي است كه اگر روشي غير از آنها اتخاذ شود گويي نظم خلقت به هم ريخته است.
اين مقولات كه در برخي نقاط كشور ديده مي‌شوند در بعضي استان‌ها بيشترند و چه بسا هزينه‌هاي جاني كه در اين راه پرداخت مي‌شود، غيرقابل جبران است. خبرنگار مهر با حضور در روند يكي از باورهاي خرافي گزارشي تهيه كرده است كه عمق ناآگاهي و باور برخي را به خرافه‌ها نشان مي‌دهد.
گويا بيمار يك زن روستايي باردار در يكي از روستاهاست كه هشتمين ماه بارداري خود را مي‌گذراند.
اين زن دو روز بوده كه حرفي نمي‌زده، به سختي صحبت مي‌كرده و نمي‌توانسته روي پاهايش بايستد، راه برود و هر از گاهي هم دچار تشنج مي‌شده است.
خبرنگار به همراه دوستي كه از بستگان اين زن به شمار مي‌رفته راهي منزل او مي‌شود.
راه طولاني علم تاخرافات
از اين پس توصيفي است كه گزارشگر ارائه مي‌دهد:
پس از ورود، ما را به يك اتاق شش تا هفت متري راهنمايي كردند، زن بيمار را كه حليمه نام داشت و در حالت اغما بسر مي‌برد در يك جاجيم دستبافت محلي پيچيده و در حالي كه يك قطعه آهن پهن به طول تقريباً 20 سانت زير سرش گذاشته بودند، مانند يك جنازه در وسط اتاق خوابانده بودند.
در گوشه ديگر اتاق يك كمد تخته‌اي تقريباً دو متري قرار داشت كه مردها هنگام ورود آن سوي كمد مي‌نشستند و زن‌ها بر بالين بيمار حلقه مي‌زدند، رفته رفته اتاق پر از زن و مرد شد.
از يك طرف مردها درباره بيماري زن اظهار نظر مي‌كردند و از طرفي ديگر زن‌ها به دوا و درمان مشغول بودند.
يك زن كهنسال از راه رسيد و به حالت هيجان و اضطراب از شوهر حليمه كه او را رضا صدا مي‌كردند، پرسيد كه آيا به سراغ بهره (بهره‌بردار كسي است كه بتواند با ارواح صحبت كرده و آنان را آرام كند تا از بدن بيمار بيرون بروند) رفته‌اند يا نه؟
هنوز همسر حليمه پاسخ نداده پيرمردي از جمع گفت چون جن و انسي كه در بدن زن هستند، مؤنث‌اند، بايد يك زن به بالين او برود.
هنوز اين بحث ادامه داشت كه يك نفر از مردها سؤال كرد: "او را دكتر برده‌ايد؟ " ديگري گفت: "دكتر چه فايده دارد؟ هميشه همين بوده است. اگر ارواح بخواهند زنده مي‌ماند و مي زايد و اگر نخواهند هر تصميمي بگيرند ما راضي هستيم. "
در حالي كه همه سر در گريبان داشتند و نگران بودند، يكي ديگر از مردها كه فردي مسن بود و لنگي دور سرش بسته بود، سكوت را شكست و پرسيد: "آيا برايش "عزايم " ( جلسه‌اي كه تسخيركنندگان ارواح با چند نفر از همدستان و بيمار جن زده تشكيل مي‌دهد و از اهل جن و پري مي‌خواهد كه فرد جن زده را راحت بگذارد!) گرفته‌ايد؟ " پدر حليمه كه خيلي ناراحت به نظر مي‌رسيد، گفت "همه كاري كرده‌ايم. "
همسر حليمه در پاسخ به پرسش ما درباره نظر پزشكي كه او را معاينه كرده گفت كه به عقيده پزشك حليمه مسئله خاصي ندارد. فرزندش در حال رشد است فقط بنيه جسمي او ضعيف شده است. چند قرص و يك سوزن تقويتي برايش نوشته و گفته تا چند روز بايد استراحت كند اما ديگران با تجويز دكتر مخالف هستند.
خرافات تيشه به ريشه باورهاي ديني مي زند
نه فقط در برخي روستاها، مردم دچار چنين خرافاتي هستند بلكه معمولاً چنين صحنه‌هايي وجود دارد. در اين ميان نيز تعدادي به عنوان بهره‌بردار كه مي‌توانند ارواح را به تسخير خود درآورند، دكان و دستكي دارند و كاسبي مي‌كنند و چه بسا جان‌هايي كه در اين ميان به خطر مي‌افتد و از دست رفتن آنها به خواست ارواح و پريان و تقدير نسبت داده مي‌شود. نمونه بارز گرايش مردم استان به خرافات و نيز تبعات شوم آن در مركز استان به صورت آشكار فعاليت مي‌كند، مطب يكي از همين آقايان بهره‌بردار از مطب پزشكان متخصص شلوغ‌تر است و نوبت‌هاي يك ماهه و چند ماهه به بيماران جن زده داده مي‌شود.
نكته جالب توجه ديگر اين‌كه تسخيركنندگان ارواح به راحتي مريض‌هاي جن زده خود را نمي‌بينند، بلكه بايد چند نوبت مراجعه كنند و پشت در مطب بايستند و به او معتقد شوند و از همه پزشكان و مخلوقات روي زمين به جز خدا قطع اميد كنند! تا آنگاه نوبتي به فاصله يك ماه به آنان داده شود. بعد از پيروزي انقلاب اسلامي تا مدتي دكان و بازار اين قبيل افراد افت كرد، ولي متأسفانه به علت كم‌توجهي و نيز جدي نگرفتن موضوع، جن‌گيري و فال‌بيني و درمان بيماران با پري و جمادات دوباره رايج شد به‌گونه‌اي كه امروز در استان هر كس كوچكترين بيماري رواني پيدا مي‌كند بلافاصله مي‌گويند، جن زده شده و به دعانويس‌هاي محلي و جن‌گيران روي مي‌آوردند و با اين توهمات بيمار را رواني‌تر مي‌سازند. بسيار هم مشاهده شده كه اين‌گونه بيماران به علت مراجعه نكردن به دكتر يا جان باخته‌اند يا سربار جامعه شده اند.
شكي نيست كه جن و ارواح قابل نفي نيستند و حتي قرآن كريم به آنها و حضور و زندگيشان اشاره دارد، اما تلقي برخي افراد مخصوصاً در جوامع كمتر بهره‌مند و داراي سواد كمتر از اين مقولات درست نيست.
در اين ميان برنامه‌ريزي بيگانگان براي بهره‌برداري از اين موضوع، مقوله‌اي است كه نبايد از آن غفلت كرد زيرا آنها با توجه به باورهاي خرافي مردم كه آن را به حساب فقر و سادگي آنها مي‌گذارند براي تغيير مذهب و ايجاد انحرافات فكري برنامه‌ريزي مي‌كنند.
شكي نيست كه سنت‌هاي خرافي بايد از جامعه اسلامي ما رخت بربندند كه اين امر جز با برنامه‌ريزي جدي فرهنگي و اسلامي از سوي متوليان ميسر نيست. البته بخش قابل توجهي از سنت‌هاي خرافي و غلط با كوچكترين برنامه‌ريزي از سوي خود خانواده‌ها قابل حذف هستند كه البته اين بخش نيز نياز به كار فرهنگي دارد.