IRNON.com
پاسخ آيت الله بهجت (ره) به چند سوال
 

اين حقير مشتاق زيارت امام عصر حضرت حجه بن الحسن العسكري عج مي باشم، از حضرت عالي تقاضا دارم كه مرا دعا كنيد كه به اين سعادت نائل شوم.


 

مهمترين دستور العمل، ترك معصيت

¤اين حقير مشتاق زيارت امام عصر حضرت حجه بن الحسن العسكري عج مي باشم، از حضرت عالي تقاضا دارم كه مرا دعا كنيد كه به اين سعادت نائل شوم.
زياد صلوات، اهداي وجود مقدسش نمائيد، مقرون با دعاي تعجيل فرجش؛ و زياد به مسجد جمكران، مشرف شويد با اداي نمازهايش.

¤ اجمالاً بفرماييد حضور قلب چگونه حاصل مي شود؟
اگر مقصود حضور قلب است، با نوافل و عبادات مستحبه تحصيل مي شود و از آن جمله، تبديل فرادي به جماعت است. و تحصيل حضور قلب به اين مي شود كه در اوقات غفلت به خودش فشار نياورد و در اوقات حضور اختياراً آن را از دست ندهد.

¤ براي اينكه در انجام فرمان الهي مخصوصاً نماز، با خشوع باشيم، چه كنيم؟
در اول نماز، توسل حقيقي به امام زمان عجل الله تعالي فرجه كردن كه عمل را با تماميت مطلقه انجام بدهيد.

¤ دستورات عملي بدهيد تا عمل نمايم و به لطف الهي به درجات عاليه نائل شوم؟
عنه صلي الله عليه و آله و سلم « ألا أخبركم بدائكم و دوائكم، داوكم الذنوب و دواوكم الستغفار »، كلمه «أستغفر الله»[را] تا مي توانيد از روي اعتقاد كامل، صميمانه، با التزام به لوازم حقيقه معلومه اش، تكرار نماييد.

¤ اين جانب تصميم دارم كه به خداوند، قرب پيدا كنم و سيروسلوك داشته باشم، راه آن چيست؟
چنانچه طالب، صادق باشد، «ترك معصيت»، كافي و وافي است براي تمام عمر، اگر چه هزار سال باشد.

¤براي رفع تنبلي و كسالت در عبادات چه بايد كرد؟
در اوقات نشاط، مشغول به عبادت مستحبه شويد؛ و در اوقات كسالت، اقتصار بر واجبات نماييد.

¤ آيا در سير به سوي خداوند، بايد استاد داشت؛ و با فرض نبودن استاد، چاره چيست؟
استاد تو، علم توست؛ به آنچه مي داني، عمل كن، آنچه را كه نمي داني، كفايت مي شوي.

¤شما آينده اين جانب را چگونه مي بينيد؟
آينده ميزان نيست، عاقبت ميزان است، اگر در ابتدا (يعني دنيا) بندگي نمايد به ترك معصيت معبود در اعتقاد و عمل، در عاقبت از مقربان است.

*توصيه هاي انتخاباتي آيت الله بهجت

از وطن فروشان دوري كنيد

كساني كه بنا دارند در رأي دادن و يا انتخاب شدن، شركت نمايند، بايد متذكر باشند، كه كساني حق انتخاب شدن و امين مردم با ايمان در مورد دين و دنيا بودن را دارند، كه از رجال با عقل كامل كافي و ايمان كامل از شيعه اثنا عشريه و با علم به مسائل شرعيه در شخصيات و اجتماعيات و با شجاعت باشند؛
و از آنهايي باشند كه در اظهارات و تروك، (لايخافون في الله لومه الائم. مائده/54) باشند؛ و از رشوه ها و تخويفات و نحو آنها دور باشند.
نظر نكنند كه تا به حال چه بود، بلكه نظر نمايند كه از حال چه بايد بشود و چه بايد نشود.
اگر فاقد بعض صفات باشند، اهل ائتمان نيستند، و رأي دادن براي فاقدها بي اثر است، بلكه جايز هم نيست، مشكوك هم، متروك است.
تفحص هم، بايد كامل باشد و بدون مداخله دوستي و دشمني در امور نفسانيه باشد.
در حال رأي دادن و گرفتن، خداي عظيم را ناظر به تمام خصوصيات همه بدانند.
از وطن فروشي و وطن فروشان كه غايت محبت دول كفر است، دور باشيد. عواقب وطن فروشان به دول كفر را، ملاحظه بنمائيد! ديديم و مي بينيم كه به محلل هاي خودشان، وفا نمي كنند، مگر تا زماني كه چاره ندارند، و پس از آن، جز پشيماني و عاقبت سوء براي تابعين آنها نمي ماند. بايد بدانيم كه هيچ نقصي در ممالك اسلاميه نيست كه منسوب به دول كفر نباشد؛ و آنچه منسوب به آنها است، نقص در اسلام و ايمان است، يا منتهي به آن است.
كساني كه متحير و مرددند، به آنها دستور داده شده و مي شود:
ملاحظه كنيد: كداميك از دو حزب، با ولايت علي(ع) موافق يا موافق تر است؛ و كدام، اعتقاد او عملاً انتظار مهدي(ع) را دارد يا متأكدتر است؛ كدام، تغييري در امور دينيه، داده يا نمي دهد؛ كدام، معتدل در فكر، يا متلون است در اعتقاد يا عمل؛ كدام، ملكه تقوي و صدق و ائتمان دارد، يا قوي تر است؛ كدام، در صفات، شبيه به كفر يا نفاق و كدام، دورتر است.