IRNON.com
هاشمي رفسنجاني در خطبه اول نماز‌جمعه تهران:
وحدت از بزرگترين دغدغه‌هاي پيامبر اسلام بود
 

خطيب نمازجمعه اين هفته تهران با اشاره به اينكه پيامبر اسلام همواره با قدرت و اعتماد سخن مي‌گفت و حتي در جنگ احزاب خبر از پيروزي اسلام بر امپراتوريهاي ايران و روم خبر داد، گفت: ولي وقتي ايشان بوي تفرقه را ديدند آنچنان ناراحت شدند كه ناراحتي خود را با مردگان مطرح كردند.


 

آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني خطيب نماز‌جمعه امروز تهران در خطبه اول به مباحثي در خصوص اساس و معيار‌هاي اسلامي و موضوع بعث پيامبر و حوادث صدر اسلام پرداخت.
هاشمي رفسنجاني گفت: امروز دشمن درصدد است تا حقانيت و صلاحيت اسلام را زير سوال ببرد اما موفق نخواهد شد.
وي با بيان اينكه در آستانه سالروز بعثت پيامبر اسلام هستيم گفت‌ در خطبه‌هاي گذشته درباره شكل‌گيري نظام و قرآن نماز و مسجد صحبت كرديم.
خطيب نماز‌جمعه تهران اظهار داشت: با برگزيده‌ شدن پيامبر اسلام از سوي خدا فرستاده‌اي به سوي مردم آمد كه از جنس خودشان بود و بنابرگفته قرآن يكي از صفات پيامبر اين بود كه بر مردم مهربان و با حرص به دنبال منافع و سعادت آنها بود و قلبي مملو از رحمت براي نيروهاي اسلام داشت.
رئيس مجلس خبرگان خاطرنشان كرد: يكي از معجزات بزرگ پيغمبر اين بود كه موفق شد در آن دوران عجيب و در يك منطقه جاهلي، مكتبي را تاسيس كند كه پس از 1400 سال هم امروز قوي‌تر مكتب انساني دنيا است و تا قيامت هم بايد دنيا را اداره كند و اين كار توسط يك انسان معمولي و تحصيل نكرده و با راهنمايي خدا و آن امانت‌داري كه در آن بود، صورت گيرد.
وي ادامه داد: پيامبر اسلام به مدت 13 سال در مكه به سازندگي، كادر‌سازي و تربيت‌نيروهاي وفادار پرداخت چرا كه زمينه كار حكومتي و اجتماعي وسيع ممكن نبود و ايشان به تعليم اصول‌دين و افكار الهي در بين مردم پرداختند.
رئيس مجلس خبرگان رهبري اظهار داشت: در دو سال آخر مكه كم‌كم شهرت افكار پيامبر به مدينه‌اي رسيد كه دچار جنگ داخلي بود و بر همين اساس در سال سيزدهم 70 نفر از قبايل مدينه براي بيعت با پيغمبر آمدند و نتيجه آن اين بود كه زمينه مناسب براي حضور پيامبر در مدينه فراهم شد و ايشان با آن شكلي كه همه مي‌دانند پس از ليله‌المبيد از مكه فرار كرد و به مدينه رفت و در قبا منتظر امام علي (ع) و ديگر ياران شد.
هاشمي رفسنجاني اولين كار پيامبر را احداث پايگاهي براي خود به عنوان مسجد قبا عنوان كرد و گفت: به محض ورود ايشان به مدينه باز هم اولين كار ايشان ساخت يك مسجد به عنوان پايگاهي بود كه با مردم سرو كار داشته باشد و خود ايشان در يك زمين حلال با مشاركت مردم به ساخت مسجد كمك كرد.
خطيب نمازجمعه تهران گفت: سپس مردم مدينه گروه گروه براي بيعت آمدند شرايط خود را مطرح كردند و پيامبر نيز مطالبات خود را ارائه دادند و توانستند افكار اصيل اسلام را براي مردم توضيح دهند.
هاشمي رفسنجاني خاطر نشان كرد: نتيجه اين كار آن شد كه از همان سال اول زمينه حكومت اسلامي در مدينه شكل گرفت و آنچه در اين مورد مي‌توان بر آن تكه كرد خدا، مردم و واسطه ميان‌ آنها يعني انساني از جنس مردم كه پيام خدا را به آنها مي‌رساند.
وي با بيان اينكه كلمه الله سه هزار مرتبه و كلمه مردم حدود 500 مرتبه در قرآن تكرار شده است، گفت: اساس كار اين است كه پيامبر نه با زور و قدرت بلكه با رحمت بين جامعه اسلامي بود و با كمك آنها دشمنان را سرجايي خود نشاند و يك وحدت و الفت در ميان آنها ايجاد كرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه پيامبر در ابتداي كار جامعه مدينه را با هم متحد كرد، گفت: در ابتدا با همه گروه‌هاي حاضر در اين شهر پيمان بست و يك وحدت مثال‌زدني ايجاد نمود.
هاشمي رفسنجاني خاطر نشان كرد: مساله عميق‌تر ايجاد اخوت‌اسلامي ميان مهاجرين انصار بود كه مدينه را به يك شهر متحد و نيرومندي تبديل كرد كه چند سال بعد از يك شهر كوچك به قدرتي تبديل شد كه به امپراتوري‌هاي جهان مانند ايران، روم، حبشه تنه مي‌زد.
وي افزود: اينها در حالي بود كه اروپا در آن زمان در قرون وسطي در وحشي‌گري بود و سابقه نوع حكومت پيامبر اصلا وجود نداشت، قدرت‌ها وجود داشتند اما براساس زور، ظلم، تبعيض و فساد بودند.
خطيب نظام جمعه تهران مباني سازماندهي انساني جامعه پيامبر را تربيت انسان مؤمن، عالم و متخلق به اخلاق انساني عنوان كرد و با بيان اينكه اين يك سرمايه اصلي بود، اظهار داشت: از زماني كه پس از 500 سال در آسمان بر روي انسانها گشوده شد معيارها براي پيامبر اسلام روشن بود.
هاشمي رفسنجاني توجه به موضوع علم دانش و يكي از مسائل مورد توجه خداوند دانست و گفت: همچنين خدا اخطار مي‌دهد انسان‌هايي كه دچار غرور شوند اهل طغيانند و همچنين در قرآن كريم مي‌فرمايند خدا به عنوان يك قاضي عادل بين مردم داوري مي‌كنند و در قيامت هم هيچ چيز از قلم نمي‌افتد پس مبادا بندگان خدا را ضعيف حساب كند.
وي ادامه داد: خداوند آنچه كه مساله سواد، تحصيل و پيشرفت توسعه را به رخ انسان مي‌‌كشد و زماني كه فرشتگان از خدا مي‌پرسند كه چرا انسان را آفريدي، خدا مي‌گويد اين به خاطر علم و دانش آنهاست كه از شما عاقل‌ترند.
رئيس مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه موضوع علم و دانش از ابتداي خلقت و شروع بعث مورد توجه بوده است، گفت: خدا به قلم قسم خورده است و مي‌گويد نمي‌تواند انسان جاهل و عالم را در يك رديف قرارداد.
هاشمي رفسنجاني با بيان اينكه پيامبر اسلام بسيار مواظب حقوق مردم بود تا حق هيچ كس در قلمرو حكومتش ضايع نشود، به سال آخر عمر شريف پيامبر اسلام اشاره كرد و گفت: ايشان در روزهاي آخر با كمك ديگران و با زحمت به مسجد رفت و فرمود امروز براي خداحافظي آمده‌ام و اگر كسي حقي به گردن من دارند، بگويند آن را ادا كنم چرا كه قيامت بسيار سخت است.
وي اين شيوه پيامبر را دليلي دانست كه امروز بيش از يك ميليارد و ششصد ميليون مسلمان عاشق اين شخصيت بزرگوار و دين مبين اسلام هستند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تاكيد قرآن بر موضوع وحدت گفت: خدا در قرآن اشاره مي‌فرمايد كه جامعه بر لبه پرتگاه و جهنم بود و اين خداوند بود كه آنها را نجات داد.
هاشمي رفسنجاني با بيان اينكه پيامبر با ايجاد وحدت به پيروزيها رسيد، اظهار داشت: اما در روزهاي آخر ايشان احساس كردند كه اين وحدت به خطر افتاده و تفرقه ايجاد شده و حسن رقابت و دشمني به وجود آمده است.
وي ادامه داد: پس از موضوع غدير و اعلام وصي پيامبر به مدينه رسيد و در دو ماه محرم و صفر بود كه علائم تفرقه حتي با حضور پيامبر ديده شد و ايشان يك مرتبه به بقيع رفت و با حالتي ناراحت خطاب به شهدا و مردگان گفت كه سعادت با شما است، چرا كه نيستيد تا ابرهاي فتنه را در جامعه ببينيد و ببينيد كه اين تيرگيها بر برادران و خواهرنتان چيده شده است.
خطيب نماز جمعه تهران با بيان اينكه پيامبر با حالتي ناراحت فرمودند كه من نگران اين امت هستم، افزود: ايشان يك الگو براي بشريت است و بهترين نمونه براي امت‌سازي محسوب مي‌شود .
هاشمي رفسنجاني با اشاره به اينكه پيامبر اسلام همواره با قدرت و اعتماد سخن مي‌گفت و حتي در جنگ احزاب خبر از پيروزي اسلام بر امپراتوريهاي ايران و روم خبر داد، گفت: ولي وقتي ايشان بوي تفرقه را ديدند آنچنان ناراحت شدند كه ناراحتي خود را با مردگان مطرح كردند.
وي خاطرنشان كرد: پيامبر اسلام با آن عظمت بناي را ساخت كه ما بر اساس آن انقلاب را شروع كرديم و مسائل اسلام را در قانون اساسي و آرامان‌هاي خود گسترش دهيم و وظيفه داريم اين سرمايه عظيم را كه خون هزاران شهيد و جانباز و ايثارگر و پاي آن ريخته شده است حفظ كنيم چرا كه اين سرمايه به ارزاني به دست نيامده است.