IRNON.com
آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در خطبه‌هاي دوم نمازجمعه (۲)
مردم با حضور بي سابقه و آزادي كامل در انتخابات شركت كردند
 

خطيب نمازجمعه اين هفته تهران گفت: مردم در فضاي انتخابات اميدوار شدند و با آزادي كامل در انتخابات شركت كرده و حضور بي‌سابقه‌اي از خودشان نشان دادند و اين افتخار را ما بايد به واسطه مردم بدانيم.


 

آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران با اشاره به موضوع برگزاري انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري در كشورمان اظهار داشت: به خواست خدا در انتخاباتي كه انجام شد و تمام شد، رقابت خوبي شكل گرفت و ما خيلي خوب شروع كرديم و مقدمات خوبي انجام شد و يك رقابتي بود كه 4 نفري كه از نظر شوراي نگهبان صالح تشخيص داده بودند، آمدند و رقابت كردند و رقابت را هم خوب انجام مي‌دادند.
وي ادامه داد: مردم در اين فضا اميدوار شدند و با آزادي كامل در انتخابات و حضور بي‌سابقه‌اي از خودشان نشان دادند و اين افتخار را ما بايد به واسطه مردم بدانيم و اين حق مردم است. اين مردم بودند كه خوب به ميدان آمدند و ركورد حضور در پاي صندوق‌هاي راي را شكستند و بايد از همه اين مردم متشكر باشيم كه در زماني كه هيچ كشوري به اين اندازه نصاب حضور مردم را ندارد، وفادارانه به ميدان آمدند و در انتخابات شركت كردند.
خطيب نمازجمعه تهران افزود: اي كاش همان شرايط حاكم در روزهاي انتخابات تا امروز ادامه مي‌يافت و ما امروز در سربلندترين شرايط را مي‌توانستيم در دنيا داشته باشيم و نتيجه انتخابات هر چه مي‌خواست باشد، ولي آن جور كه مي‌خواستيم، نشد.
هاشمي گفت: اساس مسئله اين است كه ما چه مي‌خواهيم، يعني انقلاب چه مي‌خواهد و شما اين حرفهايي كه اكنون از من مي‌شنويد از كسي مي‌شنويد كه از پيش و لحظه شروع مبارزات كه امام راحل آغاز كرده، در لحظه به لحظه همراه انقلاب بوده و صحبت از 60 سال پيش است و ما به خوبي مي‌دانيم امام چه مي‌خواستند و ما بخوبي مي‌دانيم كه اساس و تفكر امام چه بود.
وي ادامه داد: امام در مواجهه با پيشنهاداتي كه براي مبارزه مسلحانه و استفاده از اسلحه و ترور و همكاري با فلان حزب مي‌آمد، همواره مي‌فرمودند آن چيزي كه من مي‌خواهم، مردم هستند و شما هر چه مي‌توانيد كار كنيد و دل مردم را با مبارزات آشنا كنيد و به ما طلبه‌ها مي‌فرمودند شماها رسالت‌تان اين است كه بر منبرهاي مساجد، حسينيه‌ها و روستاها آنچه را كه مي‌خواهيم توضيح دهيد و مردم اگر همراه ما باشند، همه چيز داريم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينكه انقلاب اسلامي راه پيغمبر بود، ‌اظهار داشت: ‌بنابر اين قرار گرفت كه مردم با ميل و اختيار و اعتقاد خودشان به پاي كار بيايند و اين هنر بزرگ امام بود كه در اين زمينه موفق شدند و كمتر از 20 سال طول كشيد كه مردم آنچنان آگاه شدند و البته هزينه‌هاي بسياري پرداختيم، شهيد داديم، زنداني داديم، تبعيد امام را داشتيم اما سودمان خيلي بيشتر بود.
هاشمي يادآور شد: مردم آنچنان آگاه شدند كه آنهايي كه سن‌شان اقتضا مي‌كند مي‌دانند كه يكي دو سال آخر مردم چه طور در خيابان‌ها آمدند و همان خيابان‌هاي پر از حاميان امام و معتقد و همراه امام، كمر دولت بسيار مغرور و متكبر رژيم پهلوي را كه در آن وقت از ارتجاع و شرق و غرب كمك مي‌گرفت و به واسطه گران شدن نفت انبار پولش پر بود، ‌آنچنان ابهت مردم آنها را گرفت كه كشور را رها كردند و رفتند و ما اينگونه پيروز شديم.
خطيب موقت نمازجمعه تهران به روزهاي پس از انقلاب و رابطه خود با حضرت امام اشاره كرد و گفت: بعد از انقلاب ما با امام تقريبا به صورت روزانه كار مي‌كرديم و امام مبناي فقهي‌شان و همه چيزشان اين بود كه حكومت اسلامي بدون حضور مردم نمي‌شود و اگر مردم راضي نباشند آن حكومت انجام نمي‌شود و يك روايتي كه من از زبان حضرت امام شنيدم و پس از آن سند آن را خودم يافتم و بر مبناي انديشه امام بود و ناظر بر گوشه‌اي از نقش مردم در انديشه حضرت امام است، اين بود كه علي بن ابيطالب فرمودند يك روز پيغمبر در آن روزهايي كه نگران آينده در سالهاي پاياني عمرشان بود، به وي مي‌گويد تو ولي اين امت هستي و اين ولايت از آن توست و چيزي است كه خداوند به تو داده است و اگر ديدي مردم راضي بودند و آمدند و تو را قبول كردند و به شما اين سمت را دادند و با اجماع دور شما جمع شدند، (اجماع نسبي) شما بپذير و متولي امر شو و كارهايشان را اصلاح كن و اگر ديدي كه مردم اختلاف كردند و آن مقداري كه بايد بيايند، نيامدند رهايشان كن، بگذار هر كاري كه مي‌خواهند بكنند و خودشان مي‌دانند و خداوند براي تو راهي را براي رسيدن به اهدافت پيدا مي‌كند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه اين روايت معتبر تنها گوشه‌اي از نقش مردم در انديشه امام بزرگوار است، گفت: اين تنها يك روايت صريح است و بايد بدانيم كه مبناي تفكر حضرت امام چنين بوده است و مبناي حكومت پيامبر چنين بوده و ما هم در حكومت اسلامي بنا شد اين كار را انجام دهيم و با هم با اين مردم باشيم و مردم هم خيلي خوب با اين موضوع همكاري و همراهي كردند.
هاشمي رفسنجاني ادامه داد:‌ بر اساس همين تفكر حضرت امام بودكه زماني كه مهندس بازرگان را به عنوان رئيس دولت موقت معرفي كردند و ما هنوز دولت را تحويل نگرفته بوديم و بختيار هنوز اينجا بود و او دولت را در دست داشت اما، امام آنقدر عجله داشت كه كارها را به مردم بدهيم و در حكمي كه به مهندس بازرگان دادند و من آن را خواندم، در همان روز امام بر اين نكته تاكيد داشتند كه دوره شوراي انقلاب كوتاه شده و زودتر مجلس را تشكيل داده و با نوشتن قانون اساسي كارها را به مردم واگذار كنيد.
وي ادامه داد: البته وقتي قانون اساسي تهيه شد و قبل از اينكه آن را به مجلس خبرگان بدهيم امام بر روي قانون اساسي و اصول مربوط به مردم تاكيد كردند و اصول مردم را تقويت كرده و برخي مباحث نظير شوراها كه ديگران مطرح كرده بودند، امام آنها را تقويت كردند و كار را به مردم دادند و البته اين مبنايي بر آن قرار گرفت كه وقتي ما در بعدها به برخي كشورها سفر كرديم، بيان مي‌كردند كه ما بيست سال پس از پيروزي انقلابمان، قانون اساسي را نوشتيم. ما هميشه در توجيه اين موضوع اين نكته را بيان مي‌كرديم كه ما بواسطه قدرت مردم و حمايت آنها از انقلاب، دين و كشورشان اين كار را كرده‌ايم.
رئيس مجلس خبرگان بيان كرد: شما مي‌دانيد همه چيزمان در قانون اساسي برخاسته از راي مردم است، رهبري، رئيس‌جمهور، مجلس، شوراها و غيره را همه را مردم با راي خودشان مشخص مي‌كنند و هميشه مردم بودند و اين حكومت ديني است و اين جمهوري اسلامي است و يك لفظ تشريفاتي نيست؛ هم جمهوري است و هم اسلامي.
در اين قسمت از خطبه‌ها، سخنان هاشمي رفسنجاني با فرياد الله اكبر خامنه اي رهبر براي لحظاتي قطع شد كه هاشمي از آنها دراين بخش خواست تا اجازه دهند خطبه‌هاي نماز جمعه ادامه يابد.
وي ادامه داد:‌ جمهوري اسلامي يك لفظ نيست، يك واقعيت است و واقعيتي از قرآن، روايات و عقايد و ائمه و پيغمبر ما است و ما به آن اعتقاد داريم و بايد بدانيم كه اين دو بايد با هم باشند و مطمئن باشيد كه اگر هر يك از اين دو (جمهوريت و اسلاميت) آسيب ببينند ما ديگر آن انقلاب را نداريم. اگر اسلامي نباشد اصلا داريم به بيابان و بيراهه مي‌رويم و اگر جمهوري نباشد، اصلا قابل تحقق نيست و آنجا كه مردم نباشند، آن حكومت اسلامي نيست. به همان دليل كه علي بن ابيطالب 19 سال خانه‌نشين بود و دوباره مردم آمدند و آن موقع علي بن ابيطالب با همه مشكلات موجود آن را مي‌پذيرد.