حجتالاسلام باقرزاده : حديث مورد اشاره هاشمي مربوط به تشكيل حكومت است نه اداره آن

يك استاد حوزههاي علميه و عضو هيئت علمي مؤسسه امام خميني با بيان اينكه تحليلهاي هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه براساس برداشت نادرست او از حديث نبوي ايجاد شده، گفت: اين حديث مربوط به تشكيل حكومت است نه اداره آن.
حجتالاسلام والمسلمين محمدرضا باقرزاده افزود: در نظام اسلامي و انديشه سياسي اسلامي مشروعيت حكومت از طرف خداي متعال است بنابراين اساسا مشروعيت هر حكومتي زماني محقق ميشود كه متصل به خداي متعال باشد و اين يك امر مسلمي است كه در فلسفه اسلامي هيچ ترديدي در مورد ان وجود ندارد.
وي اظهار داشت: اخيرا بعضي در خصوص اين مشروعيت مطالبي بيان ميكنند كه ناشي از خلط بين مفاهيم مختلف مشروعيت است و اين مسئله باعث ميشود كه اشتباهاتي در القاي اين امر مهم كه در بين صاحبان انديشه سياسي ديني وجود دارد، ايجاد شود.
باقرزاده در ادامه اظهار داشت: اخيراً آقاي هاشمي در خطبههاي نماز جمعه مطالبي در خصوص مشروعيت بيان كرد كه مورد نقد است. او بحث مشروعيت را به گونهاي مطرح كرد كه گويي مشروعيت، امري كاملاً مردمي است و اساسا هيچ حاكم حقي بدون رضايت مردم حق اعمال ولايت را ندارد.
عضو هيئت علمي موسسه امام خميني افزود: سئوالي كه اينجا مطرح است، اين است كه آيا از نگاه آقاي هاشمي اساسا قبل از تشكيل حكومت اسلامي حاكمان شرع يا همان مراجع تقليد كه هيچ راي گيري در مورد آنها انجام نميشد و آنها تصدياي را با راي مردم شروع نكرده بودند، تصرفي مرتكب شدهاند و آيا تصرفات آنها منوط به اجازه مردم است؟ آيا بدون راي مردم حق تصرفات شرعي را داشتهاند يا نه؟ اينكه ايشان مسئله تصرفات و مشروعيت حكومت را منوط به راي مردم ميداند، به معني زير سئوال بردن تصرفات عالمان و فقيهان شيعي در طول هزار و چند صد ساله بعد از معصومين است.
وي در مورد هدف از طرح اين نوع مسائل اظهار داشت: به نظر ميرسد يك سري تصورات و برداشتهاي غلطي در مورد ولايت فقيه در ذهن ايشان به وجود آمده و بحث ولايت فقيه آنطور كه بايد در ذهن ايشان جا نيفتاده است.
باقرزاده با بيان اينكه موضوع ولايت فقيه بايد به صورت جديتر در ميان نخبگان، مطرح شده و شبهات ايجاد شده از سوي افراد در آن برطرف شود، گفت: ما امروز شاهد تهاجم فرهنگي در سطح نخبگان جامعه هستيم كه جاي تاسف دارد و در واقع ولايت فقيهي كه ما براي مردم تبيين ميكنيم و مردم آن را قبول دارند براي بعضي از نخبگان ما جا نيفتاده است و شرعيت فرامين و تصميمات ولي فقيه براي گروهي از نخبگان ما حل نشده است.
اين استاد حوزه و عضو هيئت علمي موسسه امام خميني ادامه داد: اين سبب ميشود ريزشهايي در بدنه نخبه جامعه به وجود آيد. اينكه برخي افراد خود را عقلاي قوم بدانند و بخواهند با كدخدا منشي برخي از جريانات را به نفع حزب و گروهشان حل و فصل كنند، ناديده گرفتن يك اصل اساسي در نظام سياسي و اسلامي به نام ولايت فقيه است.
باقرزاده با اشاره به طرح حديثي از سوي هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه 26 تيرماه گفت: اگر فارغ از سنديت در مورد اين روايت بحث كنيم، بايد به شان نزول اين حديث توجه كنيم. وقتي آن را بررسي ميكنيم، ميبينيم پيامبر اكرم (ص) به اميرالمومنين (ع) در مورد تاسيس و تشكيل حكومت اين مطلب را فرمودهاند كه بدون گردهم آمدن مردم حكومت تشكيل ندهيد. اتفاقاً از اين منظر حضرت امام (ره) كاملا رعايت كردند و در بدو تاسيس نظام، جمهوري اسلامي را به رفراندوم گذاشتند و اين حكومت به طور مستدل از مردم راي اعتماد گرفت. ما هم تشكيل حكومت را كاملا مردمي و بر مبناي رضايت مردم ميدانيم، اما بحث ما امروز بحث تشكيل حكومت نيست كه متاسفانه از اين روايت نابجا استفاده شد، زيرا شان نزول اين حديث در باب تاسيس حكومت است، نه اداره حكومت.
وي در ادامه اظهار داشت: اگر عدهاي از افراد در يك مقطعي از اداره حكومت، خواهان حقي بيش از آنچه كه در قانون شرع و قانون اساسي تصويب شده بخواهند آيا حتما بايد به حرف ناراضيان و مخالفان ترتيب اثر داده شود و آيا حاكم اسلامي شرعا موظف است به هر نارضايتي تن دهد؟
باقرزاده ادامه داد: در جواب اين سئوالات وقتي به صدر اسلام رجوع ميكنيم، ميبينيم وقتي پيامبر (ص) در زمان حكومتش ميخواهد حد اسلامي را اجرا كند، عدهاي افزونطلب و ناراضي اجازه اجراي حد اسلامي را به پيامبر نميدهند و در اين موقع، پيامبر به هيچ وجهي حاضر نميشود اجراي حد الهي را در مورد برخي از گردن كلفتها و زورگويان اجرا نكند و يا در زمان اميرالمومنين (ع) حضرت به هيچ وجه حاضر نشد در بحث اجرا و مطالبه حق در مقابل معاويه و امثال طلحه و زبير كوتاه بيايد.
اين استاد حوزه و عضو هيئت علمي موسسه امام خميني افزود: آيا ما ميتوانيم اميرالمومنين (ه) را به خاطر اينكه به نارضايتي طيف عظيمي از مردم تن نداد، تخطئه كنيم؟
باقرزاده اظهار داشت: تحليلهاي اقاي هاشمي در نماز جمعه كاملا نادرست و خلاف واقع بود. به عنوان مثال او در اين تحليلها اعلام كرد كه بخش عظيمي از مردم دچار ترديد هستند. اولاً ما نميدانيم كه ايشان با چه مكانيزمي به اين موضوع پي برده است و ثانياً غير از اين است كه يك عدهاي اين ترديد را به برخي از مردم القا كردهاند؟ آيا غير از اين است كه مردم به بزرگانشان نگاه ميكنند و وقتي آنها ترديد ايجاد ميكنند در بخش عظيمي از مردم ترديد ايجاد ميشود؟
باقرزاده ادامه داد: اگر بنا باشد به ترديد يك عده خاص توجه كنيم، پس تكليف 25 ميليون راي چه ميشود كه متاسفانه ايشان به اين موضوع نپرداختند. در احاديث ما هست پاي صحبت هركسي ننشينيد، مگر اينكه شما را از چند كار به چند كار دعوت كند كه يكي از آنها، دعوت از شك به يقين است. حال اگر مسئولان و نخبگان ما مرتب شك و ترديد را در جامعه القا كنند، وظيفه مردم ما اين است كه آنان را طرد كرده و به القائات آنها گوش فرا ندهند؛ هرچند اطمينان داريم كه مردم ما به چنين تحليلهاي ترديدافكنانهاي توجه نميكنند.