IRNON.com
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ:
5/1 ميليون خودروي فرسوده تهران به اندازه 47ميليون خودرو آلودگي توليد مي‌كنند
 

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ گفت: 5/1 ميليون خودروي فرسوده تهران به اندازه 47ميليون خودرو آلودگي توليد مي‌كنند.


 

سرهنگ سيد هادي هاشمي امروز در جمع خبرنگاران افزود: 80 درصد آلودگي هواي تهران مربوط به خودروهاست.
سرهنگ هاشمي گفت: يكي از علل آلودگي هواي تهران الزامي نبودن مجوز معاينه فني خودروهاست. سال گذشته مهلتي براي دريافت برگه معاينه فني به خودروهاي تهران داده شد و هم‌اكنون نيز 2 ماه از اين مهلت گذشته است.
وي تأكيد كرد: از 10مرداد در سطح تهران تردد خودروهاي فاقد برگه معاينه فني ممنوع است و اين خودروها اعم از دولتي، نظامي، شخصي، كرايه، عمومي و ... توقيف و به پاركينگ منتقل مي‌شوند.
سرهنگ هاشمي گفت: طي30 سال گذشته 7 پمپ بنزين در تهران ساخته شده و 12 پمپ بنزين نيز از دور خارج شده‌اند، كه همين امر موجب ترافيك، راهبندان،اختلال در زندگي شهروندان و آلودگي هوا شده است.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ آلودگي خودروها رابه 4 دسته تقسيم كرد و اظهار داشت: بخار بنزين خودروها يكي از عوامل آلودگي است، كنيستر مي‌تواند از ورود اين آلاينده‌ها به هوا جلوگيري كند. و به دليل اينكه برخي محصولات ايران خودور از سال 82 تا 88 فاقد قطعه كنيستر است بخار بنزين آنها مستقيماً وارد هوا مي‌شود.
سرهنگ هاشمي گفت: مديران جديد ايران خودرو، اخيراً كنيستر را بر روي تمام محصولات اين شركت نصب كرده‌اند.
رئيس پليس راهور تهران افزود: گازهاي خروجي از اگزوز نيز يكي ديگر از منابع آلودگي هواست، در اين مسير مبدلي به نام كاتاليست تعبيه مي‌شود كه گازهاي سمي را به بخار آب و گازهاي غيرسمي تبديل مي‌كند.
وي در ادامه اظهار داشت: كاتاليست خودروها در كشور به دليل بالا بودن PPM‌ بنزين پس از 2سال از بين مي‌رود و اين قطعه در هيچ يك از نمايندگي‌هاي خودروسازان ارائه نمي‌شود و رانندگان پس از پر شدن كاتاليست اقدام به برداشتن اين قطعه مي‌كنند كه موجب آلودگي هواي تهران مي‌شود.
سرهنگ هاشمي گفت: سازمان حفاظت محيط زيست هم در اين زمينه اقدام جدي صورت نداده است و وزارت صنايع و خودروسازان نيز اقدامي نمي‌كنند.
وي اظهار داشت: نقص فني موتور يكي ديگر از عوامل ايجاد آلودگي خودروهاست. بر اساس قانون، خودروهايي كه داراي نقص فني باشند توسط مأموران پليس راهنمايي و رانندگي متوقف شده و براي رفع نواقص پلاك خودرو كنده شده و پلاك تعمير دريافت مي‌كنند و تا زماني كه نسبت به رفع نقص اقدامي نكنند، پلاك خود را دريافت نخواهند كرد.
سرهنگ هاشمي گفت: خودروهاي فرسوده موجب بخش ديگري از آلودگي هواي تهران هستند آمارها نشان مي‌دهد 3 ميليون و 700 هزار دستگاه خودرو در تهران وجود دارد كه يك ميليون و 500 هزار دستگاه از اين تعداد فرسوده هستند و بايد از رده خارج شوند. از سوي ديگر از خودروهاي باقيمانده نيز تعداد زيادي فاقد كنيستر و كاتاليست هستند كه مانند خودروي فرسوده ايجاد آلودگي مي‌كنند
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران افزود: آلايندگي هر خودروي فرسوده 30 برابر خودروي استاندارد است، آمارها نشان مي‌دهد اين آلودگي خودروهاي فرسوده در تهران به اندازه 47 ميليون دستگاه خودرو است.
سرهنگ هاشمي گفت: در معاينه فني نظارت و كنترلي بر كنيستر و كاتاليست كه 2 عنصر اصلي آلايندگي خودروها در تهران هستند، توسط مراكز معاينه فني صورت نمي‌گيرد.
وي اظهار داشت: سازمان حفاظت محيط زيست بايد در اين خصوص اقدام جدي كند چرا كه در دنيا خودروهاي فاقد كنيستر و كاتاليست حتي اجازه استارت خوردن هم ندارند.
رئيس پليس راهور تهران افزود: آلاينده بنزن در خودروهاي فاقد كنيستر به طور مستقيم وارد هوا مي‌شود اين آلاينده وارد ريه افراد شده و موجب سرطان‌هاي وخيم مي‌شود، اين مسئله بايد توسط سازمان حفاظت محيط زيست بررسي شود چرا اين سازمان تا به حال اعتراضي نكرده است.
وي گفت: متأسفانه اكثر كلاه‌هاي ايمني كه هم‌اكنون در بازار هستند غيراستاندارد بوده و جالب‌تر آنكه اين كلاه‌هاي غيراستاندارد از مرزهاي رسمي مجاز وارد كشور مي‌شوند و در حوادث رانندگي موجب مرگ راكبان موتورسيكلت‌ها شده و خود كلاه با ورود به داخل سر موتورسيكلت سوار، عاملي در مرگ و مير محسوب مي‌شود.
سرهنگ هاشمي افزود: موتورسيكلت‌هاي ما فاقد ترمز ضد قفل و كيسه هوا هستند. موتورسيكلت‌سواران ما رها بوده و موتورسيكلت سازان نيز هر چه دلشان بخواهد توليد مي‌كنند و تحويل مردم مي‌دهند.
رئيس پليس راهور تهران اظهار داشت: 18 درصد كشته‌هاي تصادفات و 50 درصد مجروحان تصادفات رانندگي در تهران موتورسيكلت سوارند، وزارت صنايع، سازمان حفاظت محيط زيست، دولت و مجلس در خصوص وضعيت موتورسيكلت سواران به طور جدي وارد عرصه نمي‌شوند از سوي ديگر قوانين ما نيز در اين بخش ضعيف بوده و كارآمد نيست.