آيتالله نمازي : ولايت فقيه مشروعيت الهي و آسماني دارد

عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: ولايت فقيه مشروعيت آسماني و الهي داشته و ولي فقيه از سوي خداوند اختيار دارد تا در جامعه حكومت كند.
آيتالله عبدالنبي نمازي با اشاره به مشروعيت و مقبوليت نظام گفت: عملا بايد اين دو واژه مقبوليت و مشروعيت براي افكار عمومي تعريف شده و همه بدانند كه از نظر فقهي مقبوليت و مشروعيت چه معنايي دارد.
وي افزود: مشروعيت يعني چيزي كه از نظر شريعت مقدس و آيين الهي به رسميت شناخته شود.
عضو مجلس خبرگان رهبري در ادامه ابراز داشت: احكامي را كه خداوند از بندگان خود خواسته تا انجام دهند نظير نماز خواندن، دفاع از اسلام، امر به معروف و نهي از منكر و ... مشروعيت نام گرفته كه در آيين اسلام جايگاه خاصي دارد.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به مشروعيت ولايت فقيه اظهار داشت: با توجه به اينكه هيچ جامعهاي نميتواند بدون رهبر باشد خداوند براي امت اسلامي زماني كه با خلا رهبري مواجه است براي پر كردن اين خلأ فقيه عادلي را جايگزين ميكند.
آيتالله نمازي ولايت فقيه را داراي مشروعيت آسماني دانست و خاطرنشان كرد: فقيه عادلي كه ميتواند حكومت كند، از سوي خدا اختيار دارد تا حاكم جامعه باشد چون ولايت فقيه مشروعيت آسماني دارد.
وي ادامه داد: شرايط حاكم در جامعه به ايشان اجازه ميدهد تا بتواند حكومت اسلامي تشكيل داده و اداره جامعه را بر عهده بگيرد.
امام جمعه كاشان با اشاره به اهميت مشروعيت تصريح كرد: ولايت فقيه و داشتن اختيارات چيزي نيست كه بندگان به فقيه عادل بدهند و اختيارات تصدي فقيه براي جامعه مشروعيت الهي دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبري به معناي مقبوليت اشاره كرد و گفت: معناي مقبوليت اين است كه مردم با رهبر هماهنگ بوده و رهبري ايشان را بپذيرند بنابراين اگر فقيه عادل در زماني قرار بگيرد كه مردم و جامعه با ايشان هماهنگ نباشند رهبري ولايت فقيه مشروعيت خود را دارد اما مقبوليت ندارد.
آيتالله نمازي يادآور شد: مقبوليت ولايت فقيه به اين معناست كه فضاي عمومي جامعه با ايشان هماهنگ باشد و اين موضوع هيچ ربطي به مشروعيت ندارد و مشروعيت و الهي بودن ولايت فقيه را هيچ فقيه و عالمي رد نميكند.