IRNON.com
خبر و اخلاق خبرنگاري
 

هفدهم مرداد، « روز خبرنگار» نام‏گذاري شده است. در اين نوشتار، نقش و اهميت اخلاق در حرفه خبرنگاري، تأثير اخلاق بر فرآيند اطلاع‏رساني بيان شده است.


 

اهميت خبر

خبر، ماده اوليه ارتباطات اجتماعي را تشكيل مي‏دهد. در گفت‏وگوهاي عمومي نيز خبر، شامل آگاهي و اطلاعاتي است كه افراد درباره زندگي مشترك خويش به دست مي‏آورند. انسان‏ها براي دست‏يابي به زندگي بهتر، انتخاب راه مناسب‏تر، فعاليت در صحنه اجتماع و پرداختن آگاهانه‏تر به مسئوليت‏هاي فردي و اجتماعي، همواره بايد از حوادث و اتفاق‏هايي كه در دنياي اطرافشان روي مي‏دهد، باخبر باشند. در حقيقت، تهيه خبر يكي از اهداف اساسي وسايل ارتباطي به شمار مي‏رود و رسانه‏هاي جمعي اساساً همراه با خبر متولد مي‏شوند. نشر خبر و اطلاع‏رساني در شكل‏گيري شخصيت اصلي يك رسانه ارتباطي، اهميتي ويژه دارد. بنابراين، وسايل ارتباطي، انتشار اخبار را به عنوان نخستين هدف، در رأس فعاليت‏هاي خود قرار داده‏اند و مي‏كوشند نيازهاي خبري مخاطبان خود را تأمين كنند.

عناصر خبر


هر خبرنگار پيش از هر چيز بايد به شناسايي دقيق خبر بپردازد و با استفاده از ايده‏هاي خود يا استناد به گزارش‏هاي معتبر ديگران، جريان حقيقي آن را بيان و كيفيت و آثارش را به خوبي تشريح كند. با اين شيوه، حقيقي بودن، نو بودن و جالب بودن خبر نيز كه مهم‏ترين ويژگي‏هاي آن را تشكيل مي‏دهد، رعايت خواهد شد. هر خبر هر چند كوتاه و كوچك، با توجه به اطلاعات زير تكميل مي‏شود:
ـ شخص يا اشخاصي كه در واقعه، شركت دارند يا واقعه به گونه‏اي با آنها ارتباط مي‏يابد.
ـ موضوع و نوع واقعه، يعني آنچه واقعه را تشكيل مي‏دهد.
ـ علت و انگيزه‏اي كه سبب ايجاد واقعه شده است.
ـ چگونگي وقوع كه ترتيب و كيفيت واقعه را نشان مي‏دهد.
ـ مكان وقوع و زمان آن.
اين عناصر شش گانه خبر: كجا، كه (چه كسي)، كي (چه وقت)، چه (چه چيزي)، چرا و چگونه (چه‏طور)، كليشه و الگويي است كه با طرح مناسب آنها در خبر، كمترين ابهامي براي مخاطب باقي نمي‏ماند و نيازهاي او از محتواي خبر به ميزان قابل توجهي تأمين مي‏شود.

مراحل خبرنويسي


نگارش و تنظيم اخبار، يكي از مهم‏ترين مراحل كار رسانه‏هاي خبري است كه به مهارت‏هاي ويژه‏اي همچون تسلط بر موضوع خبر، آشنايي با متون خبر، تندنويسي، درست‏نويسي، ساده‏نويسي، روان‏نويسي، خلاصه‏نويسي، به‏گزيني كلمات و عبارات، گزينش مناسب اطلاعات، تعيين حجم مناسب اطلاعات و نوشتن آمار و ارقام نياز دارد. مرسوم‏ترين شيوه نگارش خبر، هِرم وارونه است كه در آن، عبارت يا بند نخست، مهم‏ترين بخش خبر را تشكيل مي‏دهد. پس از آن نيز ديگر اطلاعات، به ترتيب تا كم‏اهميت‏ترين بخش خبر مي‏آيد.

اهميت خبرنگاري


خبرنگار، كسي است كه با استفاده از منابع خبري، وظيفه تهيه گزارش كامل و جامع و قابل پخش از يك واقعه را به عهده دارد. هر قدر دامنه فعاليت رسانه گسترده‏تر باشد، خبرنگاري در آن رسانه اهميت فزون‏تري دارد. در اين ميان، خبرنگاري راديو و تلويزيون، نيازمند توانايي‏ها و آگاهي‏هاي ويژه‏اي است. خبرنگاري، ابزار و اهرمي مؤثر براي پيشبرد منافع دست‏اندركاران رسانه‏هاست. از اين رو، تربيت آموزش خبرنگاران و گزارشگران چيره دست، اهميت بالايي دارد؛ زيرا در حقيقت، خبرنگاران از مهم‏ترين منابع تأمين اخبار دست اول رسانه به شمار مي‏آيند.

ويژگي‏ها و مهارت‏هاي خبرنگاري


خبرنگار حرفه‏اي و ماهر، براي اطلاع‏رساني به شكل مطلوب و بهينه، بايد ويژگي‏ها و مهارت‏هاي زير را داشته باشد:
1. شمّ خبري: خبرنگار بايد ديدي قوي و قوه تشخيص نيرومندي داشته باشد.
2. در مسير خبر بودن: خبرنگار بايد راه‏هاي خبرگيري و زمان مناسب آن را خوب بشناسد.
3. تخصص: هر خبرنگار با توجه به تخصص خود، در يك يا چند حوزه خبري به گردآوري خبر مي‏پردازد. او همواره بايد بكوشد در حوزه فعاليت خود، سطح آگاهي بالايي داشته باشد.
4. ارتباط با مردم: خبرنگار بايد پيوسته با مردم ارتباط داشته باشد و خواسته‏ها و ديدگاه‏هاي آنها را در گزارش‏هاي خود بازتاب دهد.
5. تعهد در برابر مردم و مصالح جامعه: خبرنگار بايد در مورد اجتماع و حفظ مصالح و منافع مردم متعهد باشد.
6. روابط اجتماعي مناسب: خبرنگار لازم است از صفات صميميت، متانت، تفاهم و حسن نيت و از همه بالاتر، جلب اعتماد و رازداري برخوردار باشد.
7. سرعت عمل: در وسايل ارتباط جمعي، زمان در درجه اول اهميت قرار دارد. عوامل تهيه و تنظيم خبر، بايد كارهاي خود را با در نظر گرفتن زماني كه در اختيار دارند، تنظيم كنند.
8. خلاقيت و به‏گزيني: هنر خبرنگاران، شناخت تنوع قلمروهاي خبري و انتخاب بهينه از ميان آنهاست و اينجاست كه خلاقيت و ابتكار، حرف اول را مي‏زند.

اخلاق خبرنگاري


برخي ويژگي‏هاي اخلاقي خبرنگار عبارت است از:
1. احساس مسئوليت اجتماعي: اين اصل، بيان كننده وظايف اجتماعي خبرنگاران است.
2. صداقت و واقع‏نمايي: خبرنگار بايد هر چيز را آن طور كه هست، بنگرد و بكوشد آن را همان‏طور كه ديده است، بيان كند.
3. خبر براي همه: خبرنگار نبايد مردم را از داشتن اطلاعات مفيد موردنيازشان محروم كند يا اين اطلاعات را تنها در اختيار گروه ويژه‏اي از مردم قرار دهد.
4. رعايت عدالت و انصاف: موضع‏گيري خبرنگار يا بنگاه خبري درباره خبر بايد بر اساس حق باشد.
5. سودمندي و فايده‏رساني: خبررساني، ماهيتي آموزشي دارد و خبرنگار به حكم وظيفه اخلاقي و اجتماعي خود بايد مروّج خوبي‏ها باشد و به انتشار خبرهاي سودمند بپردازد.

بي‏اعتمادي به خبر


گاه بر اثر رعايت نكردن عواملي، مردم نمي‏توانند به خبر رسانه‏ها اعتماد كنند. برخي از اين عوامل عبارت است از: صداقت نداشتن در فرآيند انتشار خبر، تناقض‏گويي، مبالغه و اغراق در فرآيند انتشار خبر، تحريف خبر، سانسور خبر، موثّق نبودن خبر، عيني و واقعي نبودن خبر، بي‏طرف نبودن در انتشار اخبار و جذابيت نداشتن در خبررساني.

پي نوشت :


نويسنده:سيدمحمد مكتبي