فارين پالسي: اقدامات احمدينژاد تحريمهاي بنزين را بي اثر كرده است

تحليلگر يك مجله آمريكايي با اشاره به غيرمفيد بودن تحريم بنزين ايران تصريح كرد كه "محمود احمدي نژاد " اقدامات چشمگيري را انجام داده است تا آسيب پذيري ايران در برابر تحريم بنزين را بي اثر كند.
"گال لوفت " در مجله "فارين پالسي " با اشاره به تصميم اخير كنگره آمريكا در رابطه با اعمال تحريم عليه واردات محصولات نفتي ايران تصرح كرد: "محمود احمدي نژاد " رئيسجمهوري ايران اقدامات چشمگيري را انجام داده است تا آسيب پذيري استراتژيك ايران در مقابل تحريمهاي بنزين را از بين ببرد.
وي با اشاره به اين اقدام گفت: كنگره آمريكا در نظر دارد در اقدامي واردات محصولات نفتي به ايران را قطع كند كه اين نوع تحريم بيفايده است و راهي از پيش نخواهد برد.
لوفت در تحليل خود عنوان كرد كه كنگره آمريكا در اقدامي براي آنكه از هستهاي شدن ايران جلوگيري كند، تمام توجه خود را متوجه وابستگي ايران به بنزين خارجي كرده است.
منطق آمريكا اين است: ايران با وجود آنكه غول بزرگ نفتي محسوب ميشود اما كمتر از 40 درصد از بنزين خود را از كشورهاي خارجي وارد ميكند و كنگره آمريكا در تلاش است با قطع واردات بنزين، ايران را از ادامه برنامه هستهاي خود منحرف سازد.
طرح قطع واردات بنزين به ايران با حمايت 74 تن از سناتورهاي مجلس سنا و 294 تن از نمايندگان مجلس نمايندگان آمريكا روبرو شد.
بنا به گفته تحليلگر فارين پالسي، ايران آنطور كه كنگره آمريكا تصور ميكند از تحريمهاي بنزين آسيبپذير نخواهد شد و به مرور زمان وابستگي اين كشور به بنزين خارجي كاهش پيدا ميكند.
وي تصريح كرد كه احمدي نژاد به طرز چشمگيري زيرساختهاي پالايشگاه ايران را گسترش داده است. از مجموع 9 پالايشگاه ايران، در حال حاضر هفت پالايشگاه در حال توسعه است. هفت پالايشگاه جديد نيز در دست ساخت است و در سه تا پنج سال آينده اينگونه پروژهها ظرفيت پالايش ايران را دو برابر كرده و ميتوان آن را با عربستان سعودي در يك رديف قرار داد.
بنا بر اين گزارش تلاشهاي احمدي نژاد به همراه طرح سهميه كردن بنزين، نياز ايران به وارد كردن محصولات نفتي را كاهش داده است و با كاهش وابستگي ايران به محصولات نفتي خارجي، وابستگي نفتي ايران به زير 25 درصد خواهد رسيد و حتي اين وابستگي با افزايش ظرفيت پالايش ايران به زير 15 درصد كاهش خواهد يافت و ايران در نظر دارد در زمينه بنزين به خودكفايي برسد و پس از آنكه ايران به خودكفايي رسيد ميتواند به يكي از صادركنندگان شبكه نفتي مبدل ميشود.
ايران براي گسترش ظرفيت پالايش خود، از همكاري انگليس، آلمان، سوئيس، روماني، ايتاليا، دانمارك، ژاپن، چين و حتي برخي از شركتهاي آمريكايي استفاده كرده است و ممكن است اين فرضيه مطرح شود كه در صورت اعمال تحريم عليه واردات بنزين، كشورهاي مذكوربا ايران تجديد نظر كنند.
لوفت با اشاره به مطالب بالا تصريح كرد: شركتهاي خارجي كه در گسترش ظرفيت پالايش ايران موثر بودند تنها در مراحل صدور مجوز، مشاوره، مالي، طراحي و مهندسي با ايران همكاري كردهاند و تمامي اين مراحل به اتمام رسيده است و بخش اصلي اين پروژه كه ساخت پالايشگاه است توسط خود ايران صورت گرفته است و اگر اين كشورها از آمريكا حمايت كنند تأثيري بر روي ادامه پروژههاي ايران نخواهند داشت.
وي در ادامه فزود: دليل ديگر غيرمفيد بودن تحريم بنزين ايران اين است كه ايران در برنامه گسترش پالايشگاه خود از همكاريهاي چين استفاده ميكند و چين اعلام كرده است كه از تحريمهاي آمريكا عليه ايران حمايت نميكند. در ماههاي اخير شركتهاي چيني حضور خود را به طرز گستردهاي در بخش نفت ايران افزايش دادهاند.
"سينوپك " شركت دولتي نفت چين، در نظر دارد گسترش پالايشگاههاي تبريز و شازند را تكميل كند و با تكميل اين پالايشگاهها روزانه 3/3 ميليون گالن بنزين به ظرفيت توليد بنزين ايران افزوده ميشود.
ايران همچنين توافقنامههايي را براي شركت در سه سرمايه گذاري مشترك برون مرزي در زمينه پالايش نفت در مالزي، اندونزي و سوريه به امضا درآورده است كه لغو اين پروژهها توسط دولتهاي مالزي و اندونزي و سوريه غيرممكن است.
به گفته اين تحليلگر، ايران مشتاقانه استفاده از سوختهاي متناوب براي كاهش مصرف بنزين را ترغيب ميكند. سه سال پيش، احمدي نژاد برنامهاي را آغاز كرد كه طبق آن وسايل نقليه ايران به جاي استفاده از بنزين از گاز طبيعي استفاده كند.
ايران سومين كشور بزرگ جهان از نظر ذخاير گاز طبيعي است كه 16 درصد از كل گازطبيعي جهان را در اختيار دارد.
به نوشته اين مجله معتبر آمريكايي، دولت ايران هماكنون تسهيلاتي را براي افزودن سيستم گازسوز به خودروها به منظور ترغيب رانندگان به استفاده از گاز طبيعي به جاي بنزين، تعبيه كرده است و كارخانههاي داخلي توليد خودرو در ايران هماكنون بايد تمامي خودروهاي جديد را به سيستم استفاده از گاز طبيعي مجهز كنند و پمپهاي گاز هم براي تأمين گاز اين خودروها آماده ميشوند.
دولت ايران همچنين محركهاي مالي براي رانندگان فراهم آورده است تا به جاي استفاده از بنزين از گاز طبيعي استفاده كنند به طوريكه يك گالن بنزين به قيمت 53 سنت است در حاليكه همين اندازه گاز طبيعي به اندازه 15 سنت در خدمت رانندگان قرار ميگيرد.
از زمان آغاز اين برنامه، گاز طبيعي جايگزين حدود 10 درصد از كل بنزيني كه در بخش حمل و نقل ايران استفاده ميشود، شده است.
اين تحليلگر در ادامه گفتههاي خود تصريح كرد كه ايران يكي از بزرگترين توليدكنندگان "متانول " كه از خانواده "اتانول " است ميباشد كه اين گاز نه تنها ميتواند از طريق محصولات كشاورزي بلكه از طريق ذغال سنگ و گاز طبيعي توليد شود.
كشور ايران داراي چهار كارخانه مهم متانول و در حال ساخت دو كارخانه ديگر نيز هست كه بدين طريق، ظرفيت توليد گاز متانول ايران به بيش از 60 درصد افزايش پيدا ميكند.
اينگونه كارخانهها كه به كمك شركت دانمارك ساخته شده است ايران را قادر خواهد ساخت تا الكل را با سوخت خود آميخته و مصرف بنزين خود را تا پنج درصد كاهش دهد.
وي تأكيد كرد كه دولت ايران با تخصيص يارانه به سوخت ديزل، در تلاش است تا مردم اين كشور را به استفاده از وسايل نقليه عمومي ترغيب كند.
فارين پالسي با ارزيابي تمامي اين موارد تصريح كرد كه تمامي اقداماتي كه دولت ايران انجام ميدهد نمايانگر اين مطلب است كه تحريم آمريكا عليه ايران به وسيله قطع واردات بنزين تأثير چشمگيري بر اقتصاد ايران وارد نخواهد آورد.
وي در تكميل گفتههاي خود اضافه كرد: ايران در ماه مه قرارداد خط لولهاي را با دولت پاكستان به امضا درآورد كه طبق اين قرارداد گاز طبيعي ايران وارد بازار آسيا ميشود.
وزير نفت هند اعلام كرد كه دهلي نو تسليم هيچ يك از فشارهاي خارجي عليه توسعه خطوط لوله گازي به داخل هند نخواهد شد كه اين بدان معناست كه هند به زودي براي توليد برق خود به ايران تكيه خواهد كرد.
در راستاي اقدام كشورهاي اروپايي براي ساخت خط لوله "نابوكو " كه گاز ايران را به قلب اروپا ارسال ميكرد، ماه گذشته ايران قراردادي را به امضا درآورد تا به تركمنستان متصل شود كه لوفت با اظهار اين مطالب نتيجهگيري كرد كه تحريمات آمريكا براي قطع واردات بنزين به ايران منجر به تضعيف ايران نميشود.