آشنايي با حوزه علميه قم
حوزه علميه قم يكي از حوزههاي علميه مهم شيعيان است كه در شهر قم قرار دارد.در نيمه دوم قرن اول قمري زمينه مساعد و خوبي براي پيريزي حوزه علميه به صورت ابتدايي در قم به وجود آمد.
حوزه علميه قم يكي از حوزههاي علميه مهم شيعيان است كه در شهر قم قرار دارد.
در نيمه دوم قرن اول قمري زمينه مساعد و خوبي براي پيريزي حوزه علميه به صورت ابتدايي در قم به وجود آمد.
امامان اهل بيت(ع) با آيندهنگري وسيعي كه داشتند از چنين حوزهاي خبر ميدادند.
امام صادق(ع) در سخني ميفرمايند: به زودي كوفه از مؤمنان خالي ميگردد، و علم از آن همچون ماري كه در لانهاش جمع ميشود، جمع و برچيده ميگردد و سپس در شهري كه آن را «قم» ميگويند آشكار ميشود و آنجا مركز علم و فضيلت خواهد شد.
با ورود حضرت امام رضا(ع) در سال 200 هجري به قم و استقبال مردم از آن حضرت، بيانگر وجود زمينههاي مناسب براي اشاعه فرهنگ تشيع و فقه آل محمد(ص) بوده و به تبع آن پديدار شدن حوزه علميه شيعي و پررونق.
در سال 201 قمري به دنبال ورود امام رضا(ع) به خراسان حضرت معصومه(س) دختر امام كاظم(ع) از مدينه به سوي خراسان حركت كرد و در راه از شدت مريضي از دنيا رفت و در شهر قم به خاك سپرده شد.
ورود حضرت معصومه(س) به قم و مرقد مطهر او و سپس ورود امامزادگان بسيار به قم، موجب تحولات تازه و مؤثر در استحكام و گسترش تشيع گرديد و در كنار آن نقش بسزايي در تحكيم و گسترش حوزه علميه و رفت و آمد و ارتباط علما و راويان و شاگردان برجسته امام صادق(ع) ، امام كاظم(ع) ، امام رضا(ع) داشت و مرقد آن بانو در طول قرنها فرا راه رونق حوزهعلميه در قم بوده و ميباشد.
در قرنهاي 5 و 6 (دوره سلجوقيان) قم مركزي بزرگ براي فقها و علماي شيعه بوده و عدّهاي براي تحصيل به اين شهر ميآمدند و مدارس دايري داشت.
حوزه علميه قم در دوره صفويه مورد توجه همگان مخصوصاً دولتمداران شيعه مذهب قرار گرفت و مدارس آن آباد شد و مدارس ديگر از نو بنا شدند و علماي بزرگ چون ملا صدرا، ملا محسن فيض، علامه لاهيجي، شيخ بهائي و... در آن جا مشغول تحصيل و تدريس شدند.
حضور اين علماي برجسته و پرتلاش در قم در عصر صفويه بيانگر آن است كه قم در آن عصر، داراي حوزه علميّه فعال، مدارس و طلاب بسيار بوده، و علوم مختلف اسلامي تحصيل و تدريس ميشد كه مدرسه فيضيه يكي از درخشانترين يادگارهاي علمي دوره صفويه ميباشد.
در عصر قاجاريه هم علماي بزرگي در حوزه علميه قم به تحصيل و تدريس اشتغال داشتند و در اين سالها حوزه علميه وارد مرحله تازهاي از حيات خود شد.
حوزه علميه همچنان در نوسانات مختلف ادامه حيات ميداد ولي داراي تشكل و انسجامي نبود كه با ورود بزرگمرد علم و عمل، آيت الله حاج شيخ عبدالكريم حائري حوزه آن چنان تجديد حيات شد كه او را «مؤسس حوزه علميه قم» ناميدند و بعد از رحلت آيت الله حائري، با ورود آيتالله بروجردي به قم و بر اثر توجهات مخصوص ايشان رونق كامل يافت و در اندك زماني داراي تحولات عظيمي شد.
مدارس، كتابخانهها، درس و بحثها، نشريات و علوم مختلف اسلامي در سطح عميق و گستردهاي فعال شد و در زمان تصدي ايشان تعداد علماي ساكن در قم بالغ بر 6 هزار نفر رسيد.
پس از پيروزي انقلاب، حوزه به مرحله تازهاي وارد شد و در ابعاد مختلف مورد توجه قرار گرفت و گسترش چشمگيري يافت و تشكيلات حوزه با مجهز بودن به فن آوري روز كاملاً نوين و برنامهريزي شده به روند تكاملي خود ادامه ميدهد.
اهداف اصلي حوزههاي علميه:
فراگيري علوم اسلامي و در رأس آن، فقه جعفري، و تبليغ و ترويج آن علوم است. هدف اصلي حوزه بر دو پايه نهاده شده: 1. اسلام شناسي عميق؛ 2. اطلاع رساني به مسلمانان سراسر جهان.
پرورش اساتيد برجسته در رشتههاي گوناگون اسلامي همانند علوم قرآني و تفسير و فقه، اصول، و ادبيات، منطق، كلام، فلسفه، اخلاق و تاريخ اسلام و تشيع ايران و... .
تربيت نويسندگان توانا و برجسته و محققين نامدار كه آنها نهضت عظيم فكري به راه انداختند.
علما و رجال سياسي كه از حوزه علميه قم برخاستند؛ همچون حضرت امام خميني (ره)، آيت الله صدوقي، شهيد قدوسي، شهيد مطهري، دكتر بهشتي و صدها دانشمند و محقق و عالم بزرگ كه هر كدام استوانههاي بزرگ علم و كمالاند.
ايجاد بيش از يكصد مركز تحقيقاتي در سطح حوزه علميه قم.