IRNON.com
مشروح سخنان وزير پيشنهادي راه و ترابري و مخالفان و موافقانش
 

مجلس هشتمي ها بررسي راي اعتماد به وزاري كابينه پيشنهادي رئيس جمهوري را در سومين روز كاري خود در نوبت بعد از ظهر پيگيري كردند و بحث درباره صلاحيت وزير پيشنهادي راه، اولين دستور اين نشست بود.


 

در جلسه علني صبح امروز مجلس براي راي اعتماد به كابينه دهم ديدگاه‌ها و برنامه‌هاي مرضيه وحيد دستجردي وزير پيشنهادي بهداشت، محمد عباسي وزير پيشنهادي تعاون، صادق خليليان وزير پيشنهادي كشاورزي، مرتضي بختياري وزير پشنهادي دادگستري و سردار احمد وحيدي وزير پيشنهادي دفاع مورد بررسي قرار گرفت.
در ميان گزينه‌هاي پيشنهادي محمود احمدي نژاد براي تصدي وزارتخانه‌هايي كه صلاحيت وزراي پيشنهادي آنها در نشست صبح امروز نمايندگان ملت مورد بررسي قرار گرفت، خليليان و بختياري و سردار وحيدي بدون اظهار نظر مخالف و موافق به تبيين ديدگاه‌ها و برنامه‌هاي خود پرداختند
كه با حساب رضا تقي پور وزير پيشنهادي ارتباطات و سيدشمس الدين حسيني وزير اقتصاد (وزراي بدون مخالف در جلسه ديروز)، تعداد وزرايي
كه با وزارت آنها مخالفتي وجود ندارد، تا اين لحظه به پنج وزير رسيده است.
از نكات جالب در بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي دفاع، اعلام انصراف هادي قوامي نماينده اسفراين از ايراد سخن به عنوان مخالف و اعلام ارائه راي مثبت به سردار وحيدي از سوي وي بود كه دليل اين اقدام خود را "موضع‌گيري هاي رژيم صهيونيستي " عنوان كرد كه حركت نماينده مذكور، تحسين ساير همكارانش و طنين انداز شدن فرياد مرگ بر اسرائيل در صحن خانه ملت را در پي داشت.
در ادامه جلسه امروز مجلس براي بررسي راي اعتماد به كابينه پيشنهادي دهم، در خصوص راي اعتماد به گزينه پيشنهادي رئيس جمهور براي تصدي وزارت راه و ترابري بحث شد و ابتدا 4 نماينده موافق و مخالف هر كدام به مدت 15 دقيقه به بيان ديدگاه‌هاي خود در خصوص صلاحيت حميد بهبهاني پرداختند كه مدتي از وقت خود را نيز به نمايندگان همسو اختصاص دادند و در انتها هم وزير پيشنهادي از برنامه‌هاي خويش دفاع كرد.

بهبهاني: همه تلاش خود را براي ارتقاء استاندارد پروازي به‌كار مي‌گيريم
وزير پيشنهادي راه و ترابري گفت: كليه همكاران در بدنه وزارت راه تمامي تلاش و دقت لازم و كافي خود را به خرج مي‌دهند تا در حد مقدورات و امكانات موجود، استاندارد پروازي لازم را به كار گيرند.
حميد بهبهاني گزينه پيشنهادي رئيس‌ جمهور براي تصدي وزارت راه و ترابري در دولت نهم در دفاع از برنامه‌هاي خود در سومين روز از جلسات علني مجلس شوراي اسلامي در بررسي كابينه پيشنهادي دولت دهم اظهار داشت: امروز نمي‌توان از توسعه و يا مفاهيمي از اين دست سخن گفت و اين نسبت به لوازم آن بي‌توجه بود، مقوله حمل و نقل بايد با همه زيرمجموعه‌هاي آن مورد توجه قرار گيرد.
وي 4 شاخصه ارزان، سريع، راحت و ايمن را از ويژگي‌هاي حمل ونقل مطلوب در تمامي شاخه‌هاي جاده‌اي، ريلي و هوايي عنوان كرد و گفت: سال 1384 با توجه به تاكيدات نمايندگان دوره هفتم مجلس تلاش‌هاي مضاعفي براي سامان بخشيدن پروژه‌هاي حمل و نقل پديد آمد كه از حدود 2 سال پيش كه براي شتاب بخشيدن به روند امور خداوند سعادت خدمت به مردم را به من بخشيد افتخار دارم كه توانسته‌ام به سهم خود مجموعه برنامه‌هايي را پيگيري و بخش وسيعي از پروژه‌هاي متعدد را به سرانجام برسانم.
بهبهاني بيان كرد: از زمان حضور در وزارت راه با تعيين تكليف پروژه‌هاي ناتمام، اولويت‌دهي توجه به روستاها و توسعه بهسازي راه‌هاي روستايي و تعامل با نمايندگان ملت شكل جدي كار در اين وزارتخانه را به پيش ببرد و تا كنون با بيش از 84 سفر به مناطق مختلف كشور ضمن شناخت دقيق از مشكلات متعدد اين حوزه شاهد آن هستيم كه كشور در نقاط متعدد در قالب كارگاه‌هاي راهسازي و ريلي در حال پيشرفت و برخورداري است.
وي در تشريح دستاوردهاي اين وزارتخانه در طول يك سال اخير اظهار كرد: احداث پل ميانگذر درياچه اروميه و احداث يك باند عبوري آن پس از 27 سال و اتمام باند ديگر آن تا پايان سال جاري انجام خواهد شد، باند شمالي آزادراه تهران- پرديس افتتاح و تا پايان سال اين پروژه پايان مي‌يابد، اتمام بازگشايي يك باند كنار گذر در يكي از شهرها بعد از 23 سال، تعيين تكليف وضعيت مبهم آزاد راه تهران- شمال ،‌بهره‌برداري رساندن يك باند از آزاد راه كمربندي اهواز در كمتر از 100 روز محقق شد.
وزير پيشنهادي رئيس‌جمهور براي وزارت راه به فعاليت‌هاي صورت گرفته در بخش ريلي كشور در طول يك سال اخير اشاره كرد و اظهار داشت: آغاز كار خطوط آهن شيراز- اصفهان و بم -زاهدان به صورت مرحله‌اي، بازسازي راه‌آهن اهواز - خرمشهر به مدت 90 روز، تكميل و بهره‌برداري رساندن 850 كيلومتر راه‌آهن جديد و خريد 40 دستگاه لوكوموتيو و برنامه‌ريزي براي خريد 50 فروند هواپيماي مسافربري كه 36 فروند آن طي يك سال گذشته به ناوگان كشور افزوده شد صورت گرفته است.
بهبهاني به موفقيت 78.3 درصدي در رسيدن به اهداف كمي برنامه اشاره كرد و گفت: رسيدن به اين مطلوب و همين طور توفيقات آينده در گرو همكاري نمايندگان و همت عالي رئيس‌جمهور وسقف پوشي مجموعه ساختار اين وزارتخانه است كه مي‌تواند افق‌هاي روشنتر در پيش روي اين حوزه قرار دهد.
وي به حوادث دردناك اخير در سقوط هواپيماي مسافربري كشورمان نيز اشاره‌اي كرد و گفت: كليه همكاران در بدنه وزارت راه تمامي تلاش و دقت لازم و كافي خود را به خرج مي‌دهند تا در حد مقدورات و امكانات موجود، استاندارد پروازي لازم را به كار گيرند.
گزينه پيشنهادي وزارت راه گفت: عليرغم تلاش‌هاي صورت گرفته حوادث اخير همگي ما را متاثر كرد كه جاي دارد به عنوان مسئول مشكلات موجود را ناشي از اعمال تحريم‌ها مي دانم چرا كه ما به سهم خود تمام تلاش را به كار گرفتيم و در نقطه عزيمت ما نكته‌اي مورد توجه نوسازي ناوگان بوده و مصداق آن خريد 36 فروند هواپيماي مسافربري است كه در اين حوزه ركوردي به شمار مي‌رود كه البته براي حل مشكلات پيش رو دست ياري به سوي نمايندگان دراز مي‌كنيم و در حال حاضر در حال رايزني با تعدادي از شركت‌هاي مختلف براي وارد كردن هواپيماي سالم به ناوگان هستيم.
بهبهاني در تشريح موانع توسعه حمل و نقل كشور،‌فقدان سيستم قيمت‌گذاري؛ استقبال ناكافي سرمايه‌گذاران در توسعه زيربناهاي اين حوزه،مصرف بي‌رويه انرژي فسيلي در اين بخش را يادآور شد و با تاكيد بر لزوم ناوگان ريلي و هوايي، توجه به تامين اعتبارات در اين حوزه را لازم و ضروري دانست.
وي توجه به دستور رهبري در خصوص اصلاح الگوي مصرف، ‌اصلاح ساختار نيروي انساني، ارتقاي كيفيت در اجراي پروژه‌ها وافزايش زمان تضمين پيمانكاران، بومي كردن نيازها و حل آنها با برنامه‌ريزي آكادميك و برنامه‌ريزي جامع حمل و نقل و نوسازي ناوگان در حد توان و اصلاح واجراي سياست‌هاي اصل 44، تشويق سرمايه‌گذاران براي ورود به اين حوزه و اعطاي تسهيلات ارزان قيمت و اعمال نظام قيمت‌گذاري انعطاف پذير را مجموعه راهكارهاي نيل به دسترسي راحت به شبكه حمل و نقل و رسيدن به اهداف سند چشم‌انداز عنوان كرد و گفت: بايد بتوانيم با توصيه به كريدورهاي شمال و جنوب و شرق و غرب و تكميل حلقه‌هاي ارتباطي و بكارگيري سامانه هوشمند در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها و توجه به راه‌هاي روستايي و تامين حمل و نقل عمومي، ارزان و سريع چشم‌انداز روشني را براي اين حوزه فراهم كنيم و اطمينان دارم با حركت در چارچوب سند چشم‌انداز مي‌توانيم به اين مهم دست يابيم.

* سخنان مخالفان و موافقان:

تاميني (مخالف): جاده‌هاي استراتژيك كشور به جاده مرگ تبديل شده‌اند
نماينده رشت در مجلس شوراي اسلامي گفت: در حاليكه برخي جاده‌هاي ايران استراتژيك هستند و بايد به آنها توجه شود، خيلي از آنها به جاده مرگ تبديل شده اند.
حسن تاميني نماينده رشت در مخالفت با وزير راه و ترابري در جلسه علني امروز سه‌شنبه مجلس اظهار داشت: بنده به كليات برنامه‌هاي دولت و به خيلي از وزراي پيشنهادي رأي موافق داده ولي اسم من به عنوان مخالف براي وزير راه عنوان شد.
وي افزود:‌ ابتدا بايد بگويم كه ما از سر خيرخواهي نكاتي را عرض مي‌كنيم و اغراض شخصي نداريم ذهنيتي ايجاد نشود بهبهاني را دوست داريم زيرا يك استاد دانشگاه است ولي نكاتي در بحث راه و ترابري وجود دارد كه بايد به آن پرداخته و رفع شود.
نماينده رشت ادامه داد: در مرحله اول آماري از وزارت راه‌وترابري و راه و جاده‌ها اعلام مي‌كنم، ماه گذشته 770 نفر در اثر حوادث رانندگي كشته شدند در تصادفات جاده‌اي ترافيكي در كشور سالانه معادل 45 هزار ميليارد تومان خسارت وارد مي‌شود همچنين در مردادماه امسال روزي 25 نفر به طور ميانگين در آغوش مرگ قرار گرفتند. سال گذشته 23 هزار نفر در اثر تصادفات كشته شدند علاوه براينكه 280 هزار نفر در تصادفات سال گذشته مجروح و مصدوم شدند.
وي افزود: روزانه 760 نفر و هر ساعت 31 نفر در تصادفات مجروح شدند كه يك جنگ خاموش در ميان جاده‌ها است. همچنين آمار يك هفته قبل هفته اول شهريور 88، 107 فقره تصادف جاده‌اي ثبت شده كه 141 كشته و 134 نفر مجروح شدند البته اينكه چه كسي مقصر است بعداً اعلام مي‌كنم.
تأميني ادامه داد: در ايران 18 ميليون دستگاه خودرو وجود دارد ولي در آلمان 80 ميليون دستگاه خودرو تردد مي‌كند كه سال گذشته در آلمان 4 هزار و 500 نفر در حوادث رانندگي كشته شدند ولي كشته‌شدگان در ايران در تصادفات رانندگي در همان بازده زماني 23 هزار نفر بوده است و اينكه چه كسي مقصر است و چه كسي بايد جوابگو باشد مشخص نيست.
وي گفت: يكي از نمايندگان كه پس از من به عنوان موافق صحبت خواهد كرد بايد بداند كه روز گذشته راديو اعلام كرد ما نقاط خطرناك جاده‌اي را بايد در برنامه‌ چهارم رفع مي‌كرديم. ولي خوشبينانه بگوييم حدود 37 درصد تحقق پيدا كرده است.
وي افزود: بحث ديگري بحث هواپيماهاي ما است همه واقف هستند حتي ما نمايندگان نيز مي‌ترسيم سوار هواپيما شويم در اين زمينه چه كسي بايد جوابگوي خسارت اين بخش باشد.
نماينده مردم رشت تصريح كرد: عزيزاني كه در سانحه‌هاي هواپيمايي مي‌ميرند از كشور ما هستند زماني كه حادثه‌اي اتفاق مي‌افتد جواب قانع‌كننده‌اي براي مردم ندارم فقط مي‌گويم جعبه سياه پيدا شده يا نشده و كسي هم محاكمه نمي‌شود ولي در كشورهاي ديگر اگر اتفاقي رخ دهد همه پاسخگو و حتي وزير مربوطه استعفا مي‌دهد بنابراين همه ما مسئول هستيم و بايد دقت لازم را داشته باشيم.
وي همچنين عمر ناوگان هواپيمايي‌ را طبق برنامه چهارم توسعه زير 15 سال دانست و افزود:‌ اكثر هواپيماهاي ما بالاي 15 سال سن دارند و آقايان قراردادي را كه بستند هواپيما بخرند عمر متوسط آن هواپيماها 12 تا 15 سال است كه الان در كشور ما خريداري مي‌شود و اين هيچ توجيهي ندارد بنابراين بايد انتظار اين سوانح را داشته باشيم.
وي افزود: طبق آمار سازمان هواپيمايي كشور سوانح هوايي از ابتداي سال جاري تاكنون بيش از 203 مورد گزارش شده است كه آقاي بهبهاني و دوستان بايد در اين زمينه پاسخگو باشند.
تاميني همچنين گفت: ما در مديريت ترمينالها، فرودگاهها، پروژه‌هاي نيمه‌تمام، قطارها، آسفالت‌ها و راه‌آهن مشكلاتي داريم كه خواهش من از كميسيون عمران اين است كه كميته‌اي تشكيل دهد تا بررسي‌ كنند در لايه خاكريز راه‌آهن‌ها چقدر استاندارد رعايت مي‌شود.
اين مخالف برنامه‌هاي وزارت راه اظهار داشت: راه‌آهن اصفهان - شيراز تازه افتتاح شده ولي مي‌گويند ترك برداشته در حالي كه هزينه‌هاي زيادي در بحث ايستگاهها وجود دارد ولي عملاً مشخص نمي‌شود. كارگاهها تجهيز شده ولي پروژه نيمه‌كاره مانده است زيرا بودجه نمي‌دهند مدارك و مستندات موجود است. همچنين در بحث ناوگان‌هاي دريايي نيز مشكلاتي وجود دارد و ما نفهميديم دزدان دريايي چقدر به ما خسارت وارد كردند و در اين زمينه كسي پاسخگو نيست.
وي همچنين ادامه داد:‌ ما منكر فعاليت‌هاي بهبهاني نيستيم و شاهد بازرسي ناگهاني وي بوديم ولي بازخورد آن را نديديم نمي‌دانيم اين بازديدها در چند مورد منتج به نتايج مثبت شده است و شبهاتي در اين زمينه وجود دارد كه بايد پاسخگو باشند كه در اين بازرسي‌هاي ناگهاني اين همه خبرگزاري‌ها آنجا چكار مي‌كنند و ايا از قبل مطلع نمي‌شوند اين بحثي است كه بايد جوابگو باشند.
تاميني خاطرنشان كرد: خواهش من از بهبهاني اين است كه دقت بيشتري در بحث هواپيمايي - دريايي داشته باشد زيرا در كشورهاي ديگر از لحاظ هوايي اگر مشكلي نيز وجود داشته باشد از تأخير بوجود عذرخواهي مي‌كنند ولي در كشور ما اينگونه نيست.
نماينده رشت گفت: بزرگراه تهران - شمال الان چندين وقت است كه به بهره‌برداري نرسيده است همچنين بزرگراه قزوين - گيلان و راه‌آهن قزوين به رشت را در نظر بگيريد كه قرار بود سال 89 به بهره‌برداري برسد ولي در حال حاضر فقط 25 درصد پيشرفت داشته چه كسي پاسخگوي است در حالي كه جاده‌هايي كه استراتژيك هستند و بايد به آنها توجه شود و خيلي از جاده‌‌هاي ما به جاده مرگ تبديل شده است.
وي در پايان افزود: ما در بحث وزارت راه درد داريم و مردم مشكل دارند و خواهش من از وزير راه با توجه به اينكه تجربه عملي و علمي در يك دوره كه در وزارت راه كسب كردند توجه ويژه‌اي به اين موضوع داشته باشند.

رضايي (موافق): بهبهاني ايران را به جايگاه اول منطقه در حوزه حمل و نقل تبديل مي‌كند
نماينده جهرم در مجلس از همكاران خود خواست با راي قاطع وزارت راه را به بهبهاني بسپارند تا ايران در كوتاه‌ترين مدت، به كشوري در منطقه تبديل شود كه در زمينه‌هاي بهره‌وري در بخش حمل و نقل و توسعه شبكه‌هاي ريلي و دريايي و ايمني راه‌ها، جايگاه اول را دارد.
محمدرضا رضايي نماينده جهرم در مجلس كه در جلسه علني امروز در دفاع از ديدگاه‌ها و برنامه‌هاي وزير پيشنهادي راه و ترابري سخن مي گفت، اظهار داشت: يكي از محورهايي كه در توسعه همه جانبه بايد به درستي درك شود و الزامات و اقتضائات آن طراحي و اجرا گردد، مسئله حمل و نقل است.
وي افزود: نظريه‌پردازان اقتصادي و كارشناسان توسعه معتقدند حمل و نقل عنصري است كه بيشترين سهم را در بين عناصر دخيل در امر توسعه به خود اختصاص داده و اين عنصر در كشور ما علاوه بر نقش آفريني در توسعه ملي به دليل موقعيت جغرافيايي ويژه ايران از اهميت خاصي برخوردار است.
نماينده جهرم در مجلس گفت: شبكه كارآمد حمل و نقل مي‌تواند در راستاي اهداف توسعه ملي و بين المللي علاوه بر ايجاد حمل و نقل سريع، ارزان، ايمن و در دسترس، در زمينه امكان توزيع صحيح توليدات داخلي و افزايش توليدات در ابعاد بين‌المللي با توجه به موقعيت استراتژيك كشورمان در منطقه و سابقه ديرينه ترانزيت كالا به عنوان يكي از منابع مهم ارزي باشد.
رضايي با اشاره به چالش‌هاي پيش روي وزارت راه و ترابري افزود: پائين بودن سطح ايمني در حمل و نقل به ويژه در بخش زميني و هوايي از مهم‌ترين چالش‌هاي وزارت راه است؛ به طوري كه سالانه 26 هزار نفر جان خود را در حوادث حمل و نقلي از دست مي‌دهند و بيش از 200 هزار نفر نيز مجروح مي شوند.
وي عدم كفايت اعتبارات در بودجه‌هاي سالانه و عدم استقبال سرمايه‌گذاران بخش غيردولتي در توسعه زيربناهاي حمل و نقل را از ديگر چالش هاي پيش روي وزارت راه عنوان كرد و ادامه داد: نوسازي ناوگان فرسوده در عرصه حمل و نقل موجب كاهش مصرف سوخت و افزايش امنيت ناوگان مي شود.
رضايي ناكافي بودن بهره‌وري در بخش‌هاي حمل و نقل، نامطلوب بودن نظام فني و اجرايي و مطالعات اجرا و نگهداري و سهم نامطلوب راه‌آهن بر جابجايي كالا و مسافر را از ديگر چالش هاي پيش روي وزارت راه و ترابري دانست.
نماينده جهرم در مجلس هشتم در بخش ديگري از سخنان خود به واكاوي ويژگي‌هاي وزير پيشنهادي راه و ترابري پرداخت و اظهار داشت: آقاي بهبهاني از با سابقه‌ترين متخصصان بخش حمل و نقل كشور و داراي دكتراي تخصصي مهندسي راه و ترابري از دانشگاه‌هاي معتبر دنيا با درجه استاد تمامي است.
رضايي افزود: آقاي بهبهاني 11 جلد كتاب تخصصي و بيش از 80 عنوان مقاله علمي به رشته تحرير درآورده و 6 اختراع و ابداع را به نام خود ثبت كرده و سوابق اجرايي ايشان در حوزه راه و ترابري و حمل و نقل و ترافيك نيز درخشان است.
وي ادامه داد: وزير پيشنهادي راه داراي سوابق انقلابي و مبارزاتي است و نيروهاي مبارز در دوران انقلاب شهادت مي‌دهند وي از نقش موثري در مديريت و سازماندهي نيروهاي انقلاب در شهر شيراز برخوردار بوده است.
نماينده جهرم در مجلس با ذكر كارنامه يك ساله بهبهاني در وزارت راه دولت نهم گفت: عملكرد يك ساله وزير راه و ترابري دولت نهم در بخش احداث بزرگراه‌ها و آزاد راه‌ها گوياي آنست كه در دوره آقاي بهبهاني 767 كيلومتر راه احداث شده در حاليكه بعد از انقلاب تا دولت نهم متوسط عملكرد سالانه 248 كيلومتر و در 3 ساله اول دولت نهم متوسط سالانه 464 كيلومتر بوده است.
رضايي افزود: عملكرد وي در حوزه احداث راه‌هاي روستايي نشان مي‌دهد در طول 1 سال وزارت وي 3 هزار و 700 كيلومتر راه روستايي احداث شده در حاليكه در 3 ساله اول دولت نهم به طور متوسط سالانه 2هزار و 96 كيلومتر راه روستايي احداث گرديده و در بحث آسفالت راه‌هاي روستايي نيز در حاليكه بعد از انقلاب تا دولت نهم به طور متوسط هزار و 558 كيلومتر راه روستايي آسفالت شده، اين ميزان به 8 هزار و 900 كيلومتر افزايش يافته است.
وي ادامه داد: در حاليكه بعد از انقلاب تا دولت نهم سالانه تنها 19 نقطه حادثه‌ خيز كشور اصلاح گرديده، در زمان وزارت آقاي بهبهاني هزار و 40 نقطه حادثه ‌خيز آسفالت شده و در توسعه ناوگان هوايي در حاليكه عملكرد بعد از انقلاب تا دولت نهم به طور متوسط سالانه 3 فروند و در سه سال اول دولت نهم سالانه 17 فروند بوده، در زمان آقاي بهبهاني به 35 فروند رسيده است.
"تعداد صندلي ‌هاي اضافه شده از 413 صندلي در دوران بعد از انقلاب تا دولت نهم به 8 هزار و 855 صندلي رسيده و در احداث خطوط ريلي هم متوسط سالانه 128 كيلومتر بعداز انقلاب تا دولت نهم به 850 كيلومتر افزايش پيدا كرده و در همين مدت واگن باري اضافه شده از 146 دستگاه به هزار و 373 واگن و تعداد واگن مسافربري از 16دستگاه به 150 دستگاه و لوكوموتيو اضافه شده از 6 دستگاه به 40 دستگاه افزايش پيدا كرده است ".
اين نماينده در خاتمه از بهبهاني به عنوان مديري پاسخگو، قانونگرا و برنامه محور، عنصري خدمتگزار به ملت و تكيه‌گاهي براي نيروهاي متخصص كه داراي خانواده پاك و زندگي سالم است، ياد كرد و از همكاران خود خواست با راي قاطع وزارت راه را به او بسپارند تا ايران در كوتاه‌ترين مدت، به كشوري در منطقه تبديل شود كه در زمينه‌هاي بهره‌وري در بخش حمل و نقل و توسعه شبكه‌هاي ريلي و دريايي و ايمني راه‌ها، جايگاه اول را دارد.

لاهوتي (موافق): بهبهاني يكي از باسابقه‌ترين متخصصان بخش حمل و نقل كشور است
نماينده لنگرود در مجلس وزير پيشنهادي راه را يكي از باسابقه‌ترين متخصصان بخش حمل و نقل كشور دانست و خاطر نشان كرد: بهبهاني به دليل سابقه طولاني خود به عنوان پدر راه ايران مشهور شده است.
مهرداد يائوج‌لاهوتي نماينده لنگرود در سومين روز بررسي راي اعتماد وزراي دولت دهم در جايگاه موافق با وزير پيشنهادي راه قرار گرفت و با اشاره به وظايف وزارت راه و ترابري، اظهار داشت: وسعت عملياتي و تخصصي بودن مباحث اين وزارتخانه سكان‌داري را مي‌طلبد كه هم با علم روز دنيا و هم با سوابق اجرايي مختلف حمل و نقل آشنا باشد كه دارا بودن همگي اين خصوصيات در كمتر انساني در كشور يافت مي‌شود اما به جرأت مي‌توان گفت كه بهبهاني نزديك‌ترين فرد به اين مشخصات و خصوصيات است.
نماينده مردم لنگرود ، بهبهاني را يكي از باسابقه‌ترين متخصصان بخش حمل و نقل كشور دانست و خاطر نشان كرد: بهبهاني به دليل سابقه طولاني لقب پدر راه ايران را به خود اختصاص داده است.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي همچنين عنوان كرد: بهبهاني پس از فارغ‌التحصيلي در رشته دكتري مهندسي راه و ترابري از دانشگاه فلوريداي آمريكا در سال 1356 همزمان با دوران شكوهمند انقلاب اسلامي با شوق فراوان هم‌صداي با ملت مسلمان ايران به ميهنمان بازگشت و از همان زمان مشغول به تدريس در دانشگاه‌هاي كشور شد.
لاهوتي با بيان اينكه بهبهاني تاكنون 11 عنوان كتاب تخصصي كه در دانشگاه‌هاي كشور تدريس مي‌شود را تدوين كرده است، تصريح كرد: بهبهاني بيش از 80 عنوان مقاله پژوهشي در داخل نيز منتشر كرده است.
نماينده مردم لنگرود اضافه كرد: بهبهاني تربيت بسياري از دانشجوياني كه با جان و دل در طول هشت‌سال دفاع مقدس از ميهن اسلامي دفاع كرده‌اند را برعهده داشت و خود شخصا به صورت داوطلبانه در جبهه‌هاي حق عليه باطل در نقش يك مهندس بسيجي با فعاليت در جهاد سازندگي خدمات بسياري را با خلوص نيت به ميهن اسلاميمان ارائه كرد.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه عملكرد يكساله بهبهاني در وزارت راه حاكي از رشد فعاليت‌هاي اين وزارتخانه بوده است، عنوان كرد: اين رشد به دليل برخورد علمي و دوندگي بسيار، بازديدهاي پروژه‌ها و هماهنگي وي با مجلس شوراي اسلامي بوده است.
لاهوتي در خصوص عملكرد بهبهاني در حوزه ناوگان هوايي كشور نيز گفت: در طول يكسالي كه بهبهاني سكان هدايت اين وزارتخانه را بر عهده داشته، 36 فروند هواپيما به ناوگان هوايي كشور افزوده شد و اين در مقايسه با عملكرد متوسط سه فروند هواپيما از ابتداي انقلاب تا دولت نهم نشانگر تلاش‌‌هاي بهبهاني در اين وزارتخانه است.
نماينده مردم لنگرود در ادامه در خصوص سوانح هوايي تصريح كرد: نكته حائز اهميت اين است كه برخي از مسائل ماهيت جهاني دارد و جزء مشترك ملت‌ها به شمار مي‌آيد كه يكي از اين مسائل ايمني انسانها است كه در اين زمينه برخي قدرتهاي زورگو حتي اين حق طبيعي بشري را ناديده گرفته و با اختلال در امنيت صنعت هوايي كشور با جان مردم بازي مي‌كنند كه اميدواريم بتوانيم اين مشكل را حل كنيم.
اين نماينده مجلس شوراي در پايان تاكيد كرد: بهبهاني هم علم تصدي وزارت راه و هم تجربه هدايت وزارت راه را داراست به همين دليل وي مي‌تواند در اين وزارتخانه به خوبي فعاليت كند.

زاكاني (مخالف): آمار عملكرد 11 ماهه بهبهاني دروغ است
نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: آمار عملكرد 11 ماهه وزير پيشنهادي راه و ترابري در برنامه ارائه شده به مجلس دروغ است.
عليرضا زاكاني نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي در مخالفت با وزير پيشنهادي راه و ترابري با بيان اينكه اينجانب در جهت حفظ ارزش‌ها، فرصت‌ها و صيانت از دولت دهم و بر اساس تعهدي كه با ملت ايران دارم مخالفت خود را با بهبهاني اعلام مي‌كنم، تصريح كرد: در برنامه‌هاي بهبهاني بر اصل 44 تاكيد شده است اما بايد پرسيد كه در حضور كمتر از يك سالي كه وي تصدي وزارت راه را بر عهده داشت چند شركت را واگذار كرده است؟
وي ادامه داد: موضوع راه‌آهن محوري كه مقدم بر سلسله برنامه‌هاي بهبهاني است بايد بيان كند كه در اين مدت چند تن ريل وارد كرده است؟
نماينده مردم تهران با بيان اينكه اساسا عمده اين ريل‌ها از قبل خريداري شده و در زمان وي مقدار اندكي وارد شده است، افزود: بهبهاني بحث جوانگرايي را مطرح مي‌كند اما برخي از معاونين وي 33 سال سابقه كار داشته و يا از عناصر بازنشسته بكارگيري كرده است كه به هر حال با ادعاي وي منافات دارد.
زاكاني با اشاره به صفحاتي از برنامه بهبهاني اظهار داشت: از صفحه 9 به بعد برنامه بهبهاني سه صفحه زحمت كشيده‌ و نظري بر عملكرد يك سال گذشته خود آورده كه البته با تحقيق بنده متاسفانه بخش‌هاي عمده آن دروغ است البته افرادي كه با حضور در پشت تريبون از برنامه‌هاي بهبهاني دفاع مي‌كنند از روي همين برنامه‌ها مي‌خوانند و دفاع مي‌كنند كه البته بنده اسناد را پيگيري كردم و متوجه شدم كه اين برنامه‌ها نادرست است.
وي افزود: در خصوص هواپيماها بايد گفت حرفهاي بهبهاني از اساس باطل است و دوستان و همكاران توجه داشته باشند كه اين وديعه الهي را به فردي كه به نمايندگان مردم دروغ مي‌گويد، نسپارند.
نماينده مردم تهران خاطرنشان كرد: در برنامه‌هاي بهبهاني در خصوص ساخت بزرگراه شمال با چيني‌ها به مبلغ 250 ميليون دلار قرارداد اشاره شده كه 225 ميليون دلار آن بر مبناي دلار و 30 ميليون آن ريالي بوده است كه وي مي‌گويد چيني‌ها به بهانه افزايش قيمت ميل‌گرد، سيمان و موارد ديگر قيمت قرارداد را دو برابر يعني 450 ميليون دلار پيشنهاد كرده‌اند كه با توجه به قيمت‌هاي اجناس كاهش يافته با 400 ميليون دلار اين قرارداد را تكرار كرده است اما اعلام نشده كه قرارداد اوليه 225 دلار بوده كه امروز اين قرارداد 400 ميليون دلاري است.
زاكاني با اشاره به اينكه بهبهاني مدعي است كه قرارداد 450 ميليون دلاري را به 400 ميليون دلار كاهش داده، گفت: بعد از اين قرارداد نيز تحركي يا كمترين تحركي در اين مسير صورت نگرفته است.
وي خاطرنشان كرد: بهبهاني اعلام كرده است كه 767 كيلومتر بزرگراه ساخته است خواهش مي‌كنم كه وي در اين جايگاه ذكر كند كه در كجا ساخته شده است چراكه براي ساخت يك كيلومتر بزرگراه حداقل يك ميليارد تومان بودجه نياز دارد و اين هزينه را وي از كجا آورده است؟.
نماينده مردم تهران در مجلس گفت:از بهبهاني خواهش مي‌كنم از آمارهايي كه به نمايندگان مي‌دهد حداقل‌ها را نيز رعايت كند.
وي افزود: بهبهاني اعلام كرده 850 كيلومتر راه ريلي را در محور كرمان- زاهدان،‌اصفهان- شيراز احداث كرده است در حالي كه در همين محور اصفهان - شيراز 228 كيلومتر از اصفهان تا اقليد قبلا افتتاح شده است و نمي‌دانم اين چه مرضي است كه مسئولين اين كشور كارهاي افتتاح شده را در خصوص درآمدهاي خود جا مي‌زند.
زاكاني در ادامه افزود: در بررسي‌هاي انجام شده معلوم شد كه از 40 دستگاه لوكوموتيو كه بهبهاني اعلام كرده كه خريده است يك‌دستگاه نيز خريداري نشده است و يا اينكه 5 دستگاه ترن ست وارد كرده اما در حقيقت اين دستگاه‌ها در سال 80 خريداري شده است كه البته 20 دستگاه مي‌باشد كه فقط 5 دستگاه در زمان وي وارد شده است. ما چرا بايد واقعيت‌ها را زير پا بگذاريم و اگر ايشان واقعا خريداري كرده‌اند اعلام كنند تا بنده اسناد خود را خدمت نمايندگان ارائه كنم.
وي گفت: بهبهاني اعلام كرده كه 13 فقره تفاهم‌نامه براي ساخت 8 هزار كيلومتر راه‌آهن بسته البته هر 1 كيلومتر 120 تن ريل مي‌خواهد كه فقط سال گذشته 15 تا 20 هزار تن ريل وارد شده است.
نماينده مردم تهران در مجلس با بيان اينكه موافق محترم اعلام كرده كه 37 دستگاه هواپيما در زمان بهبهاني خريداري شده است، افزود: اگر فردي اندك اطلاعي در خصوص خريداري هواپيما داشته باشد، متوجه مي‌شود كه اين امر حداقل يك سال تا يك سال و نيم طول مي‌كشد و بنده آمار تمام هواپيماهايي كه طي اين 11 ماه است را آورده‌ام كه فقط 39 فروند هواپيما بوده كه از اين 39 فروند 14 فروند ملكي بوده كه البته خريداري آن قبلا اتفاق افتاده، 25 فروند استيجاري بوده كه 4 فروند آن در زمان وي قرارداد استيجاري بسته شده كه اين اسناد مربوط به زير مجموعه وي اعلام شده است.
زاكاني در خصوص راه‌اندازي بانك رينگ سوخت‌رساني به كشتي‌ها در درياها نيز گفت: طبق اسناد اين اتفاقات در سال 84 شروع شده است.
نماينده مردم تهران در مجلس به شرايط بهبهاني اشاره كرد و گفت: رئيس‌جمهور اعلام كرده كه وزراي من يا از دولت حقوق مي‌گيرند يا از دانشگاه كه اين در ميثاق نامه بهبهاني نيز آمده است البته با توجه به اسنادي كه بنده در اختيار دارم متوجه مي‌شويم كه بهبهاني از دانشگاه علم و صنعت نيز حقوق دريافت مي كند كه البته وي در اين دانشگاه تدريس نمي كند بلكه دانشجويان دكتري وي در آنجا تدريس مي‌كنند و در آنجا آقاي دكتر تعهد دارند كه در چابهار تدريس كنند و براي اين كار تغيير ساعت پرواز هواپيما چابهار را سبب شده اند چرا كه هميشه هواپيماي چابهار ساعت 11 پرواز داشته ولي از زماني كه بهبهاني در چابهار تدريس مي‌كنند پرواز آن به ساعت 8 صبح تغيير يافته است.
زاكاني اظهار داشت: بهبهاني از وزرات راه و ترابري نيز مبلغي دريافت مي‌كند كه اين اسناد نيز موجود مي‌باشد.
وي خطاب به بهبهاني كه دريافت حقوق از چند جا غلط است، افزود: بهبهاني از دانشگاه علم و صنعت، وزارت راه، چابهار و 4 ماه قبل از مسئوليت خود از پژوهشكده حمل ونقل نيز پول دريافت مي‌كرد.
وي همچنين مراودات برخي نمايندگان مجلس با وزير راه را غلط دانست و گفت: بهبهاني در يك كميسيون در جلسه‌اي مصوب كرده كه يك ميليارد به هر يك از اعضاي كميسيون براي حوزه انتخابيه‌هايشان اختصاص دهد؛ يا اين كه نماينده‌اي سوال مي كند بعد از 5 روز سوال را پس بگيرد و مبلغ 500 ميليون تومان براي حوزه انتخابيه خود از وزير راه دريافت كند.

* واكنش به سخنان زاكاني

گروهي از نمايندگان مجلس نسبت به افشاگري‌هاي عليرضا زاكاني نماينده تهران كه به عنوان مخالف وزير پيشنهادي راه و ترابري سخن مي‌گفت،‌ واكنش نشان دادند.
زاكاني نماينده مخالف واگذاري تصدي وزارت راه به بهبهاني هنگام ارائه نطق خود با ارائه مستنداتي از روابط برخي از نمايندگان با اين وزير و نيز برخي از تخلفات وي سخن گفت اما پس از ايراد سخنراني مورد اعتراض نمايندگان موافق وزير راه كه از سوي او متهم شده بودند، قرار گرفت.
علي لاريجاني رئيس مجلس نيز در واكنش به اظهارات زاكاني در هنگام ايراد نظق مخالفت با وزير پيشنهادي راه، گفت: طرح مباحث شبهه ناك و نيش دار از سوي موافقان و مخالفان درست نيست و باعث عصبانيت شخص مي‌شود و نمايندگان مخالف و موافق مي توانند مطالب خود را با آراستگي مطرح نمايند.
وي با تاكيد بر اينكه نبايد مسائلي در خصوص آقاي بهبهاني گفته مي‌ شد كه درست نبود، تاكيد كرد: در كميسيون عمران نمايندگان مطالبي را در خصوص حوزه انتخابيه خود به بهبهاني گفته بودند كه وي نيز توضيحات را در اين خصوص ارائه كرد و مطلبي كه درباره وي مطرح شد، يك نقص نيست زيرا نمايندگان مي‌ توانند پروژه هاي استاني خود را از طريق وزير پيگيري كنند.
رئيس مجلس هشتم اين نكته را نيز متذكر شد كه نظارت بر اجراي پروژه‌هاي قانوني وظايف نمايندگان است كه وزير بايد اين پروژه‌ها را انجام دهد و به پايان برساند اشكال زماني است كه خواسته وزير در چارچوب قانون نباشد لذا بيان برخي از صحبت‌ها موجب سوء تفاهم خواهد شد.

نكونام (موافق): سوابق علمي و اجرايي بهبهاني با حوزه وزارتي وي مرتبط است
نماينده گلپايگان در مجلس تاكيد كرد: سابقه 40 ساله علمي و تجربه30 ساله اجرايي بهبهاني همه مرتبط با حوزه كاري و وزارتي وي است.
حجت‌الاسلام محمدابراهيم نكونام نماينده گلپايگان در مجلس هشتم در موافقت با وزير پيشنهادي راه و ترابري گفت: ملاك و معيار، اضافه بر شرايط عمومي كه قبلا هم مجلس در دادن راي اعتماد به بهبهاني لحاظ كرد كار، فعاليت و داشتن ايده است.
وي تصريح كرد: پس از گذشت 30 سال از انقلاب ملاك شعارگرايي و حزب‌الهي بي عرضه غيرقابل قبول است، بلكه بايد كار محوري و عملگرايي مبنا باشد؛ لذا امروز افتخار مي‌كنيم كه حزب‌اللهي ها مبدع علوم و دانش بومي هستند.
نماينده گلپايگان در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه بهبهاني وزيري 70 ساله است، گفت: وي كسي است كه شب و روز تلاش مي‌كند كدام از يك از شما‌ها تلاش وي را نديده‌ايد،‌ گفتيد كه چرا از صدا و سيما استفاده مي‌كند شما كجا بوديد در آن شهرستان‌هايي كه برف بود و وي بدون رسانه براي بررسي‌ پروژه‌ها به آنجا رفته بود.
نكونام اضافه كرد: اتفاقا سابقه 40 ساله علمي بهبهاني و سابقه 30 ساله اجرايي وي بعضا با يكديگر توام بوده و همه مرتبط با حوزه كاري و وزارتي وي است، مداقه نشانگر صحت نسخه تجويز شده از ناحيه متخصصي با سابقه براي درمان بيماري است. حضور مستمر در استان‌ها و شهرستان‌ها و همچنين بازديد از پروژه‌ها كه كم نيست، خود بهبهاني بگويد كه چند سفر در طول يك سال داشته است؟.
اين موافق وزير پيشنهادي راه و ترابري در پايان اعلام كرد: خودم ديدم كه بهبهاني در شهرستاني در ماشين غذا مي‌خورد. ما امروز وزير كاري و متخصص مي‌خواهيم؛ از يك طرف فرياد مي‌زنند كه اين وزير جوان است و سابقه و تخصص ندارد و از طرف ديگر يك نفر را كه عمر وي صرف كار و تلاش شده را اين طور بايد بكوبيم.

ميرخليلي (موافق): بهبهاني باتجربه‌ترين فرد كابينه است
نماينده ميناب در مجلس شوراي اسلامي گفت: وزيري بايد در راس وزارت راه و ترابري قرار گيرد كه از لحاظ علمي و تجربي داراي سطح بالايي باشد و به نظر من بهبهاني باتجربه‌ترين فرد كابينه است.
سيدعلي ميرخليلي نماينده مردم ميناب در مجلس به عنوان موافق وزير پيشنهادي راه و ترابري سخن مي گفت، اظهار داشت: ما بايد در اظهار نظرها و مخالفت‌هايي كه داريم مسائل شرعي را رعايت كنيم.
وي با بيان اينكه خوشحالم از بهبهاني دفاع مي‌كنم خاطرنشان كرد:‌ آنچه براي ما مهم است شناخت وظايف است كه پايه انجام وظيفه مي‌باشد، وظايف و تكاليف را ابتدا بايد شناخت سپس به آنها عمل كرد و در ضمن عمل هم بايد دوسويه و متقابل باشد.
ميرخليلي با بيان اينكه بهبهاني بايد شكرگزار مجلس باشد كه به او اعتماد مي‌كند، اظهار داشت: اگر يك استاد دانشگاه بخواهد به موقع به كلاس برسد، اگر با فاصله گاهي تا 500 كيلومتر از مركز استان يك آمبولانس حامل بيمار بخواهد به موقع به بيمارستان برسد و اگر يك خانواده در تعطيلات تابستاني به زيارت و مسافرت برود و به سلامت برگردد كشور بايد داراي يك شبكه درست حمل و نقل باشد.
وي افزود: پس براي سامان بخشيدن به اين امر حياتي به يك وزير باتجربه و كاركشته نياز است تا بتواند اين بار سنگين را بردارد و خدمات مطلوب ارائه دهد و تلفات و خسارات و نگراني‌ها را به حداقل برساند.
اين عضو كميسيون اجتماعي مجلس در ادامه خاطرنشان كرد: اين وزارتخانه با حفظ جان و مال مردم ارتباط مستقيم دارد و نداشتن دانش كار، تخصص مرتبط، قدرت و توان اجرا و فقدان تعهد و دلسوزي و نداشتن سوابق كاري مي‌تواند ضربه عظيمي به اين دستگاه پر عرض و طول وارد كند.
وي ادامه داد: قطعا دعاي مردم اين است كه وزيري انتخاب شود تا از عهده كار برآيد و مجلس به كسي راي مي‌دهد كه بار اين وزارتخانه را به مقصد برساند.
ميرخليلي خطاب به نمايندگان گفت:‌ به بهبهاني راي بدهيد تا تعهد دهد در كنار بهبود و توسعه حمل و نقل كشور نگاهي به روستائيان محروم كشور داشته باشد، بهبهاني دردشناس است و در حادثه‌ها و سختي‌ها او مي‌داند كه راه كجاست.
ميرخليلي در ادامه نطق خود تصريح كرد: ترديدي نيست كه وزير ستون وزارتخانه است و بايد بشود به او تكيه كرد، وزير بايد در چشم‌ها بزرگ و داراي عظمتي باشد تا بتواند تكليف خود را به بهترين شكل انجام دهد و براي بنده روشن است وزير پيشنهادي راه به لطف خدا در راه است و كسي كه در راه است خداوند دستش را مي‌گيرد و به مقصد مي‌رساند.
وي با بيان اينكه سيستم حمل و نقل زيرساخت اصلي توسعه محسوب مي‌شود خاطرنشان كرد:‌ رشد و توسعه اقتصادي منوط به يك سيستم جامع و مناسب حمل و نقل است و اين قابل انكار نيست، دليل جهش اقتصادي كشورهاي توسعه يافته ايجاد روش‌هاي صحيح حمل و نقل است، چنين اهميتي مي‌طلبد كه به شبكه حمل و نقل به عنوان يك فعاليت زيربنايي توجه شود.
نماينده مردم ميناب در دفاع از بهبهاني اظهار داشت: سابقه ترانزيت كالا در كشور كه از منابع مهم ارزي است علاوه بر مزيت‌هاي اقتصادي بر توسعه شبكه حمل و نقل در بخش‌هاي امنيتي، بهداشتي، توسعه گردشگري، فرهنگي و غيره نيز تاثير مهمي دارد.
وي ادامه داد: با توجه به سند چشم‌انداز 20ساله و اصل 44 ظرفيت بالايي در واگذاري بخش‌هاي مختلف حمل و نقل به بخش خصوصي وجود دارد كه باعث كوچك شدن حجم دولت و افزايش سرمايه‌گزاري بخش خصوصي و تسريع در بهبود حمل و نقل كشور خواهد شد.
ميرخليلي در ادامه تصريح كرد: وزيري بايد در راس اين وزارتخانه قرار گيرد كه از لحاظ علمي و تجربي داراي سطح بالايي باشد، بهبهاني باتجربه‌ترين فرد كابينه است و انشاءالله مي‌تواند با چالش‌هاي روبرو كه آن را در 6 بند ذكر مي‌كنم دست و پنجه نرم كند.
وي در خصوص چالش‌هاي پيش روي وزير پيشنهادي راه اظهار داشت: يكي از اين چالش‌ها پائين بودن سطح ايمني در جابجايي مسافر و كالا به ويژه در حمل و نقل‌هاي زميني و هوايي است كه سالانه حدود 26 هزار كشته و بيش از 200 هزار نفر مجروح در بر دارد.
خليلي ادامه داد:‌ يكي ديگر از چالش‌ها عدم كفايت اعتبارات و عدم استقبال سرمايه‌گذاران بخش غيردولتي در توسعه زيربناهاي حمل و نقل است و ديگري لزوم نوسازي ناوگان فرسوده در كليه سطوح حمل و نقل است كه موجب افزايش مصرف سوخت و ناايمن بودن ناوگان گرديده است.
نماينده مردم ميناب در ادامه تصريح كرد:‌ ناكافي بودن بهره‌وري در زيربخش‌هاي حمل و نقل، سهم نامطلوب راه آهن در جابجايي كالا و مسافر و نامطلوب بودن فني اجرايي در مطالعات، اجرا و نگهداري شبكه حمل و نقل از چالش‌هاي پيش‌روي وزير پيشنهادي است.