مشروح سخنان وزير پيشنهادي علوم و مخالفان و موافقانش

نمايندگان ملت در ادامه جلسه علني امروز چهارشنبه مجلس شوراي اسلامي به بررسي صلاحيت كامران دانشجو گزينه پيشنهادي رئيس جمهور براي تصدي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري پرداختند.
چهارمين جلسه علني مجلس براي بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي محمود احمدي نژاد براي كابينه دهم، صبح امروز برگزار شد و ديدگاهها و برنامههاي وزراي پيشنهادي صنايع و معادن و علوم، تحقيقات و فناوري مورد بررسي قرار گرفت.
در جريان بررسي صلاحيت گزينه پيشنهادي رئيس جمهور براي تصدي وزارت علوم، ابتدا 4 نماينده موافق و مخالف هر يك به مدت 15 دقيقه به بيان ديدگاههاي خود در خصوص ديدگاهها و برنامههاي كامران دانشجو پرداختند كه بخشي از وقت خود را به نمايندگان همسو اختصاص دادند و در انتها هم وزير پيشنهادي از برنامههاي خويش دفاع كرد.
دانشجو: سابقه علمي در كنار آشنايي مسائل سياسي موجب درك بهتر دانشگاه است
وزير پيشنهادي علوم گفت: قطعا نمايندگان ملت تصديق ميكنند كه يك مدير با سبقه علمي و آشنا به مسائل سياسي و مرتبط با مسائل حاكميتي بهتر ميتواند به درك مسائل دانشگاه و تحولات و نيازهاي اين نهاد مهم اجتماعي بپردازد و در تنظيم رابطه و تعامل حاكميتي و جامعه دانشگاه موفقتر عمل كند.
كامران دانشجو گزينه پيشنهادي رئيسجمهور براي تصدي وزارت علوم در بخش ابتدايي مدت زمان 30 دقيقهاي خود براي دفاع از برنامهها و پاسخگويي به سئوالات نمايندگان به بيان گذشتهاي از زندگي خود پرداخت و گفت: متولد سال 1336 در روستاي اميرآباد (اميريه فعلي) از توابع شهر دامغان بوده و تحصيلات دوره دبستان و دبيرستان خود را در شهرهاي تهران، فسا، ابهر و نهايتا تهران گذراندهام و در دوره دبستان و دبيرستان، زماني كه در تهران بودم در محلههاي كارون، دامپزشكي، طوس بزرگ شدم و ديپلم رياضي خود را در سال 1354 اخذ نمودم، پدرم قاضي دادگستري بوده است و پس از انقلاب شكوهمند اسلامي براي حدود 12 سال به عنوان مدير كل دادگستري استان سمنان منصوب گرديد. پس از آن نيز در ديوان عدالت اداري، دادسراي انتظامي قضات خدمت نمود و نهايتا در سن 70 سالگي پس از حدود 50 سال خدمت صادقانه به مردم اين مرز و بوم بازنشسته شد.
وي در بيان تحصيلات دانشگاهي و تكميلي خود نيز بيان كرد: پس از اخذ ديپلم، دورههاي كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتراي تخصصي را در كشور انگلستان گذرانده و پس از فتواي حكم تاريخي معمار كبير انقلاب در خصوص سلمان رشدي مرتد به همراه برادرم و 7 تن ديگر از دوستان از انگلستان اخراج و به ايران بازگشتم و در سال 1368 در وزارت سپاه سابق در صنايع موشكي شهيد باكري و در حالي كه همزمان به صورت حقالتدريسي نيز در دانشگاه تدريس مينمودم مشغول به كار شدم.
دانشجو در ادامه گفت: در سال 1373 به عضويت هيئت علمي دانشكده مكانيك دانشگاه علم و صنعت ايران درآمدم و همزمان با پذيرفتن مسئوليتهاي متفاوت به معلمي در دانشكده علم و صنعت ايران پرداختم و مراتب علمي را از سال 1381 و سپس استادتمامي را نيز به فضل الهي در اسفند ماه 1385 طي نمودم و تا كنون نيز تاليف 5 كتاب در رشته مكانيك و هوافضا و بيش از 80 مقاله تخصصي را به چاپ رساندم و از اين تعداد مقاله بيش از 20 عنوان در مجلات ISI به چاپ رسيده است و نكته جالب اينكه اگر عزيزان نماينده ليست 29 پروژه تحقيقاتي اينجانب را كه با حمايت از صنايع كشور و به خصوص صنايع دفاعي انجام شده است را در كنار مقالات به چاپ رسيده مطالعه نمايند، حتما مستحضر خواهند شد كه اكثر مقالات چاپ شده از انجام پروژههاي مذكور كه هر كدام گرهاي از مشكلات صنعت را باز كرده، استخراج گرديده است.
وزير پيشنهادي علوم به لزوم حل مشكلات صنعتي كشور از طريق تعامل با دانشگاهها اشاره كرد و گفت: در قالب عمده مقالات علمي و پروژههايي كه به انجام رساندهام و يا با تعريف پاياننامههايي بر مبناي حل مشكل صنعت و حوزه كاربرد تلاش كردم تا بتوانم باري از دوش اين حوزه بردارم و تاكنون بيش از 30 دانشجوي متخصص را در مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا فارغالتحصيل كردم.
دانشجو به بخشي از سوابق اجرايي خود اشارهاي كرد و افزود: به عنوان سرباز كوچكي از انقلاب و نظام همواره آماده بودم كه هر آنجا كه نيازي به وجود حقير باشد، انجام وظيفه نمايم و با توجه به اينكه در جمهوري اسلامي ايران با ماهيتي ديني، پديدههايي نظير سياست، امنيت و حتي دفاع بستر و زيرساختي براي تحقق اهداف كلان فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي مبتني بر عدالت و آسايش و امنيت مردم است،افتخار بزرگي بر خود ميبينم كه در جايگاه يك سرباز انقلاب و نظام كه با وجود داشتن سبقه علمي و فرهنگي مدتي نيز در جبهه سياست،خدمتگزار مردم ولايتمدار و غيور ملت ايران هستم.
دانشجو سوابق خود را بيانگر وابستگي وي به بدنه علمي كشور دانست و گفت: اكثر قريب به اتفاق مسئوليتهايم در آموزش عالي، دانشگاه و پژوهش بوده است و اگر بر حسب نياز و انجام تكليف طي 4 سال اخير در مسئوليتهاي هيئتهاي اجرايي و سياسي خارج از دانشگاه بودهام فرصتي براي حقير فراهم كرد و خدا را شكر ميكنم تا در صورت حضور در مسئوليت آموزش عالي و امور دانشگاهي از اين تجربه و سرمايه ارزشمند براي خدمت هر چه بيشتر به جامعه دانشگاهي بهره گيرم.
وي ادامه داد: قطعا نمايندگان ملت تصديق ميكنند كه يك مدير با سبقه علمي و آشنا به مسائل سياسي و مرتبط با مسائل حاكميتي بهتر ميتواند به درك مسائل دانشگاه و تحولات آن و نيازهاي اين نهاد مهم اجتماعي بپردازد و در تنظيم رابطه و تعامل حاكميتي و جامعه دانشگاه موفقتر عمل كند.
گزينه پيشنهادي رئيسجمهور براي وزارت علوم به كلام شهيد مدرس مبني بر اينكه "سياست ما عين ديانت ما است و ديانت ما عين سياست ما است " اشاره كرد و گفت: انسان مومن و متدين نميتواند از حوزه سياست و جامعه فاصله بگيرد و حضور 4 ساله اينجانب در جايگاههاي حاكميتي و سياسي با رويكرد علمي و دانشگاهي بوده است و تلاش كردهام تا ارتباط نخبگان دانشگاهي را با اين مراكز سياسي و اجرايي بيشتر برقرار كنم و نخبهگرايي و بهرهمندي از سرمايه گرانسنگ نخبگان را در دستور كار خود قرار دهم.
دانشجو بازگشت خود به وزارت علوم را به اصل وظايف و حوزههاي تحصيلي و تخصصي خود عنوان كرد و اظهار داشت: با كولهباري از تجربه براي خدمت روزافزون به جامعه دانشگاهي و نخبگان كشور در صورت راي اعتماد نمايندگان مجلس به اين وزارتخانه باز مي گردم و به قول مولانا " هر كسي كو دور ماند از اصل خويش، باز جويد روزگار وصل خويش " .
دانشجو چالش عمده فرا روي دولتها را شكاف ميان فقير و غني چه در ميان كشورها و چه در درون كشورها در زمينه دسترسي به آموزش عالي و كيفيت آن خواند و گفت: عدالت آموزشي به صورت عام و بخصوص در آموزش عالي بايد سرلوحه برنامههاي دولت باشد تا بتوان از طريق ساختن جوامع دانش محور و پيشرفت پژوهش و خلاقيت و نوآوري سرمايهگذاري روز افزون را در حوزههاي متعدد تقويت كرد تا از اين رهگذر دولت و ملت آماده مقابله با چالشهاي جهاني حال و آينده گردد.
وي توجه به برنامه پنجم توسعه كشور و سند چشمانداز 20 ساله نظام را نياز جدي در ساختار وزارت علوم عنوان كرد و با بيان اينكه در قالب اين سند ايران بايد به عنوان قدرت اول در منطقه معرفي گردد،گفت: بر خود فرض ميدانم از كليه وزيران دولتهاي قبلي به خصوص دكتر زاهدي و زحماتي كه تمامي اين عزيزان در طول سالهاي گذشته متقبل شدهاند نهايت تشكر و قدرداني را داشته باشم.
دانشجو در بيان سياستها و برنامههاي خود در اين وزارتخانه اصل مبنايي "داشتن دغدغه دين " را به عنوان شاخصهاي مهم بيان كرد و گفت: در حوزه آموزش بايد بتوانيم با ايجاد آرامش رواني در ميان داوطلبان ورود به دانشگاهها از رهگذر افزايش برنامهريزي شده ظرفيت پذيرش دانشگاهها با گرايش اصلي ارتقاي سطح آموزش و كيفي كردن آموزش عالي و متناسبسازي آن با نيازهاي جامعه و كشور راه را به پيش بريم.
وي داير نمودن رشتههاي خاص بر مبناي جغرافياي كشور خصوصا در مناطق محروم و گسترش واحدهاي دانشگاهي دولتي در اين مناطق با هدف ارتقاي سطح علمي محرومين و كاهش هزينههاي تحصيل و جلوگيري از مهاجرتهاي بيرويه از ديگر اولويتهاي اين وزارتخانه در حوزه آموزش برشمرد و گفت: دستيابي به اين مهم با گسترش واحدهاي دانشگاهي كه در مراكز استانها، مستقر هستند به ساير شهرستانها، ضمن كاهش مهاجرتها موجبات كاهش هزينههاي اقشار كم درآمد و محرومين را فراهم آورده و زمينهساز مناطق محروم شوند.
دانشجو رشته آينده پژوهي را يكي ديگر از رشتههاي مهم دانشگاهي نيازمند به ايجاد عنوان كرد و گفت:بايد بدانيم نيازهاي ما و جامعه ما در فاصلههاي زماني متعدد چيست تا بتوانيم بر مبناي آنها و برنامهريزي دقيق و تصويب سازوكار لازم راه را براي توفيق در اين مسير هموار كنيم.
وي تصويب دقيق نقشه جامع علمي كشور را از ديگر اولويتهاي مهم آموزشي كشور در بخش دانشگاهها دانست و تصريح كرد: بايد بتوانيم در قالب برنامه اي مدون رابطه ميان حوزه و دانشگاه را بيش از پيش تقويت كرده و غناي لازم را به حوزه علوم دانشگاهي ببخشيم.
گزينه پيشنهادي رئيسجمهور براي تصدي وزارت علوم در تشريح برنامههاي حوزه پژوهش نيز اظهار داشت: بايد بتوانيم با برنامهريزي و تلاش براي رساندن سهم پژوهش در توليد ناخالص ملي ابعاد اجرايي فعاليتهاي پژوهشي كشور را ساماندهي كرده و مانع از موازي كاري در اين حوزه شويم چرا كه تنها افزايش سهم پژوهش در توليد ناخالص داخلي نميتواند گره گشاي كار باشد بلكه نگراني در نحوه بكارگيري بودجه در راستاي اهداف ملي است. به طوري كه بايد بتوانيم با فراهم ساختن اولويتهاي استفاده از بودجه پژوهش در تحقيقات هدفمند و پرهيز از موازي كاري تنها با تعريف يك سامانه جامع براي هدايت بودجههاي پژوهشي اين مسير را روز به روز به توفيقات بيشتري نائل كنيم.
دانشجو بر تعيين اولويتهاي تحقيقاتي كشور از طريق تعامل دانشگاه با صنعت بر اساس سند راهبردي مذكور تاكيد كرد و گفت: اگر در حوزه صنعت حركتي آغاز شده است، در حوزههاي مرتبط با علوم انساني و اجتماعي اين رابطه هنوز وجود نداشته و يا بسيار ضعيف است.به طوري كه برخي پژوهشهاي غيرهدفمند در تاليف پاياننامهها همچنان به چشم ميخورد و تنها جهتگيري كلي ساختار پژوهشي كشور را به سوي پژوهشهاي سطحي و غيركاربردي سوق ميدهد.
وي در خصوص علوم انساني نيز بيان كرد: در اين حوزه بايد تعامل ميان حوزه و دانشگاه تقويت شده و همافزايي صورت گيرد به طوري كه تا كنون در ارائه توان پژوهشي كشور در اين زمينه به ظرفيت حوزههاي علميه توجه لازم صورت نگرفته است.
دانشجو خواستار بازنگري و تكميل آئيننامه ارتقاي اعضاي هيئت علمي با تكيه هر چه بيشتر بر پژوهشها و مقالاتي شد كه در راستاي حل مشكلات كاربردي داخلي تعريف و به اجرا درآمده باشد.
گزينه پيشنهادي رئيسجمهور براي تصدي وزارت علوم در بخش فناوري نيز برنامههاي خود مبتني بر دستيابي ايران اسلامي به جايگاه ممتاز فناوري در منطقه بيان كرد و گفت: بايد توجه داشت در سالهاي متمادي از شاخصهاي غربي براي سنجش علم و فناوري استفاده شده است كه خود غربيها به آن استناد نميكنند به عنوان مثال در بخش مقالات ISI و ياتعداد ثبت اختراعات كه مبنايي در علوم ما قرار گرفته در حالي است كه نميتواند اين شمار شاخص ارزشها باشد بلكه بايد فروش يك ايده ملاك قرار گيرد.
دانشجو افزود: ما بايد بتوانيم هنر تبديل علم به ثروت يا به عبارت ديگر تجاري سازي علم را در دانشگاهها آموزش دهيم.
دانشجو يكي از نيازهاي جدي بخش فناوري در بدنه وزارت علوم را انجام مطالعات راهبردي در زمينههايي بكر علمي همچون فناوري نانو، انرژيهاي نو، هوافضا، بيوتكنولوژي، ارائه سند راهبردي در هر يك از اين شاخهها ارزيابي كرد و اظهار داشت: بايد با جهتدهي بخشي از تحقيقات دانشگاه در راستاي ارتقاي توانمنديهاي دفاعي و قدرت بازدارندگي به منظور دفاع از حاكميت و تماميت ارضي و منافع و امنيت ملي و ايجاد توازن منطقهاي گام برداشت و در اين زمينه حمايتهاي هدفمند مادي و معنوي را از نوآوران و نخبگان علمي و فناوري به عمل آورد.
وزير پيشنهادي علوم به بيان برنامههاي خود در يكي از مهمترين بخشهاي وزارت علوم يعني حوزه دانشجويي پرداخت و گفت: دانشجو از محيط دبيرستان كه درآن اوقات فراغت چنداني ندارد و نهايتا به مدير دبيرستان جوابگو است وارد محيطي ميشود كه كاملا باز با اوقات فراغت زياد است كه از آن پس و به درستي بايد به بسياري از ساختارها نظير نمايندگان مجلس، وزرا، دولت و كل نظام پاسخگو باشد و اين روحيه جوشنده، پژوهنده، پژوهشگر و پر احساس و پرعاطفه و توام با انرژي، شجاعت و آزادگي يك فرصت و پتانسيل مناسب است و نبايد به آن به عنوان يك تهديد نگاه كرد.
وي دانشجو را پتانسيل و ظرفيتي مناسب براي نظام عنوان كرد كه بايد در مسير اهداف والاي جامعه گام برداشته و در اين راستا بايد انس و الفت ميان دانشجويان با يكديگر و تشكلهاي دانشجويي و اساتيد و مديرت دانشگاهها و ستاد وزارت علوم و هويتبخشي هر چه بيشتر دانشجويان و نقش آنها در فعاليتهاي متعدد دانشجويي و اجتماعي و فرهنگي و سياسي در راستاي منافع ملي مبنا قرار گيرد.
كامران دانشجو فطرت دانشجويان را پاك و برخاسته از صفا و صميميت دانست و گفت: دانشجويان پاكند و شجاع و پوينده و آزادگي را ارج مينهند و ما بايد اين فرصت را مغتنم شمرده تا نظام جمهوري اسلامي پويايي خود را بيش از پيش حفظ نموده و بايد از عمق جان باور داشت كه مجموعه حركت دانشجويان مسلمان ومومن با اختلاف نامها يك نويد براي آينده كشور و اسلام است.
گزينه پيشنهادي رئيسجمهور براي تصدي وزارت علوم بر لزوم تبيين نقش دانشجويان و رسيدن به اهداف به منافع ملي در راستاي هويتبخشي هر چه بيشتر به اين جامعه را يكي از اولويتهاي جدي بخش دانشجويي وزارت علوم برشمرد و اظهار كرد: بايد با مطالعه و شناخت زمينههاي رضايتمندي دانشجويان و ايجاد آرامش و امنيت رواني و تعيين و حفظ حريم خصوصي آنها بستر را براي خلق فضاي مطلوب در اين حوزه فراهم كرد.
وي بر لزوم آشنايي هر چه بيشتر دانشجويان از حقوق شهروندي خود و آزاديهاي مدني مندرج در قانون اساسي و نيز چگونگي صيانت از آن را از ديگر برنامههاي اين وزارتخانه دانست و تصريح كرد: بايد با شناخت دانشجوياني كه داراي ضريب هوشي بالا در حوزههاي علوم تجربي و انساني هستند و از توان مديريتي بالايي در اين حوزه برخوردارند زمينهاي براي آنها فراهم ساخت كه بتوانند با هدايت و ايجاد انگيزه و تحصيل در حوزه تكميلي اقدام كرده و به كادري براي مديريت آينده كشور تبديل شوند و با اعطاي بورس تحصيلي و كمك هزينه به آنها و نيز فراهم كردن زمينه رشد آنها در سطوح مختلف مديريتي كشور عرصه را براي بهرهگيري بيشتر از توان آنها فراهم كرد.
دانشجو در اين بخش به همكاري سازمان تربيتبدني براي استفاده بهينه از اوقات فراغت دانشجويان اشارهاي كرد و گفت: در حوزه فرهنگي نيز بايد با تشكيل ستاد فرهنگي ويژه براي پاسخگويي به شبهات و در راستاي اعتماد سازي بين تشكلها متفاوت دانشجويي و همچنين اعضاي هيئت علمي و كاركنان شريف دانشگاهها و تقويت رابطه ميان نهاد خانواده و دانشگاه عوارض فرهنگي در اين حوزه را به حداقل رساند.
دانشجو با حساس خواندن فرصت زماني ترمهاي اول و دوم وروديهاي جديد به دانشگاه بر لزوم برنامهريزي جامع براي اين مقطع از تحصيل دانشجويان تاكيد كرد.
وي با تاكيد بر لزوم تقويت تشكلهاي دانشجويي براي ارتقاي سطح بينش، دانش و اخلاق سياسي دانشجويان و ايجاد محيطي با نشاط و پويا براي انجام ماموريت مهم توليد علم و تربيت نسل عالم،خلاق و آزاد انديش،مستقل و عدالتخواه، عنوان كرد: براي ايجاد جامعهاي اخلاقي در دانشگاهها بايد به اين مهم به عنوان اولويتي جدي در برنامهريزيها دانست.
دانشجو در ادامه تشريح برنامههاي خود، موضوع تبيين جايگاه كارمندان اداري دانشگاهها را يكي از برنامههاي مهم خود براي اين وزارتخانه برشمرد و گفت: بايد به اين قشر به عنوان يكي از اركان مهم جامعه دانشگاهي به ديده اهميت نگريست.
دانشجو در تشريح برنامههاي خود براي بخش رفاهي اين وزارتخانه كه عمده آن متوجه دانشگاهها است، اظهار كرد: بايد با تقويت و گسترش اقدامات انجام شده در نهضت خوابگاهسازي واز طريق ارتباط گسترده با خيرين و واقفين زمينههاي ايجاد وتوسعه اين فضاها را فراهم كرد و با پيگيري نوسازي و حفظ و نگهداري،تاسيسات و بناها و توجه به وضعيت معيشتي كارمندان دانشگاهها، در كنار توجه به وضعيت معيشتي دانشجويان و ساماندهي بورسهاي تحصيلي اين حوزه را نيز بيش از گذشته به سمت توفيق پيش برد.
كامران دانشجو گزينه پيشنهادي رئيسجمهور براي تصدي وزارت علوم در تشريح برنامههاي بينالملل خود اظهار داشت: بايد در حوزه بينالملل، وزارت علوم را به جايگاه ممتازي رساند تا بتوانيم از اين جايگاه در راستاي تحقق اهداف سند چشمانداز بهره گرفته و با بازاريابي بينالمللي براي آموزش عالي ايران بخشي از توان گسترده علمي كشور بخصوص در رشتههايي كه داراي قدرت بومي هستند بويژه در بخش علوم انساني در اختيار متقاضيان خارجي قرار گيرد.
دانشجو تقويت ديپلماسي علمي كشور به منظور گسترش تعاملات منطقهاي در معادلات علمي، فرهنگي و آموزشي و صدور خدمات فني و مهندسي و علوم مهندسي و نيز تقويت وضعيت موجود و بهره گيري از ظرفيت سازمانهاي منطقهاي و جهاني نظير اكو و يونسكو در صدر برنامههاي خود در بخش بينالملل عنوان كرد و گفت: مبارزه جدي با آپارتايد علمي و تلاش براي دسترسي آزاد كشورها به علوم و فنون جديد در دستور كار قرار خواهد گرفت.
دانشجو توجه به مقوله اشتغال فارغالتحصيلان از طريق تقويت رشتههايي كه بازار كار بيشتري دارند، و يا جهت دادن به نهادهاي تصميمگير و سياستگذار و تقويت حوزههايي نظير مطالعات فرهنگي و اجتماعي و ادبيات براي ايجاد بازار كار كه در جاي خود به تقويت و ارتقاي فرهنگ ملي كمك ميكند.
وي تقويت دانشگاههاي مناطق محروم و دور از مركز را يادآور شد و بيان داشت: براي ايجاد جاذبه در دانشجويان و براي توزيع عادلانه امكانات آموزشي و پژوهشي در همه نقاط كشور و علاقمند نمودن استادان برجسته به حضور در اين دانشگاهها با ايجاد انگيزه مادي و معنوي بايد برنامهريزي كرد.
كامران دانشجو در پايان ارائه برنامههاي خود بيان كرد: آنچه به عنوان برنامهها مطرح شد، تنها زماني ميتواند كارساز باشد كه كليه امور با نگاه جهانبيني اسلامي دنبال شود، اگر اساتيد دانشگاهها و ستاد وزارتخانه،علوم را از دريچه اسلام ببينند آنگاه اين نگرش در گفتار، كردار، رفتار، اخلاق و تدريس و در تمام و جنات آنها نمايان خواهد شد.
"در اين بخش لاريجاني به پيگيري مجلس در خصوص مدرك دكتراي كامران دانشجو اشاره كرد و گفت: بر اساس پيگيريهاي صورت گرفته از سوي مجلس و از طريق كميسيون تخصصي مدرك دانشجو مورد تائيد است و وي مراحل متعدد علمي را به درستي طي كرده است ".
دانشجو در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص مدرك دكتراي خود نيز توضيحاتي را ارائه كرد و گفت: با توجه به حاشيهسازيهاي بياساس و بعضا مغرضانه برخي سايتهاي غيرمعتبر در اين خصوص بايد بيان داشت: مرجع قانوني بررسي و ارزشگذاري مدرك تحصيلي وزارت علوم است كه مدارك تحصيلي اينجانب را نيز در سال 1368 و در زمان وزارت دكتر فرهادي ارزشيابي نموده است و با توجه به حجم وسيع جوسازيها كليه مدارك و مستندات مربوطه در روز شنبه 6 شهريور ماه تحويل رياست كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شد كه ايشان نيز طي بررسيهاي لازم و طي چند مصاحبه به تائيد ارزشيابي مدرك تحصيلي اينجانب در مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا پرداختند و شايعات و جوسازيهاي مذكور را رد نموده و بياساس دانستند.
گزينه پيشنهادي رئيسجمهور براي تصدي وزارت علوم در خصوص دانشگاه آزاد نيز كه مورد سئوال برخي از نمايندگان بوده نيز، اظهار كرد: دانشگاه آزاد و دانشگاه دولتي را در مقابل يكديگر نميدانم بلكه آنها را مكمل يكديگر و در كنار يكديگر و در راستاي اهداف آموزش عالي ميدانم كه ميبايست در چارچوب قانون حمايت شود و اگر مفسدهاي مشاهده شد تفاوتي ميان دانشگاه دولتي و دانشگاه آزاد وجود ندارد و بايد در حدود قانون و با آن برخورد شود.
وي ادامه داد: مسئولين و خدمتگزاران در وزارت علوم و دانشگاهها بايد به اين موضوع يعني داشتن دغدغه دين حساس بوده تا فرهنگ تلاش و اخلاص نهادينه شود و بايد بر اين نكته تاكيد كرد كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي يك سرمايه بيبديل هستند و وزارت علوم اگر دنبال تحول در علوم، تحقيقات و فناوري كشور است، بايد آن را در تعامل مثبت، همفكري و پشتيباني مجلس و نمايندگان آن جستجو كند تا به اهداف مورد نظر خود برسد.
* سخنان مخالفان و موافقان
تاميني (مخالف): دانشگاه نسبت به ورود دانشجو به وزارت علوم ذهنيت خاص دارد
نماينده رشت در مجلس با تاكيد بر اينكه نگرش به فردي كه با گرايش خاص وارد وزارت علوم شود از سوي اعضاي هيئت علمي مورد سئوال است، گفت: دانشجو چطور ميتواند نگرش دانشجويان و اعضاي هيئت علمي را نسبت به خود تغيير و با آرامش كار خود را دنبال كند.
حسن تاميني نماينده رشت كه در جلسه امروز صبح مجلس در مخالفت با وزير پيشنهادي علوم با طرح اين سئوال كه ايشان با توجه به اينكه به عنوان يك چهره شاخص سياسي در كشور مطرح هستند اين موضوع در بين دانشجويان و اعضاي هيئت علمي ذهنيت ايجاد كرده است، افزود: در هر حال در اين شرايط وزير پيشنهادي علوم ميخواهد در راس اين وزارتخانه قرار گيرد كه شايد مناسب نباشد.
وي با اشاره به اينكه بنده بيش از دو دهه سابقه حضور در دانشگاهها را دارم، افزود: اعتقادم بر اين است كه وزارت علوم با اهميتترين وزارتخانه است و با ضرس قاطع اعلام ميكنم كه نقش وزارت علوم بي بديل و اثرگذاري آن بينظير است و آمارها نيز اين موضوع را تائيد ميكند.
نماينده مردم رشت با اشاره به حجم زياد نيروي انساني در وزارت علوم، گفت: ابعاد كار در اين وزارتخانه بسيار گسترده است و براي هدايت آن فردي را ميخواهد كه سوابق مشخص داشته باشد و بنده با مذاكراتي كه با وزير پيشنهادي علوم داشتم ايشان را فردي با سوابق درخشان ديدم ولي بايد به ذهنيتي كه دانشجويان و اعضاي هيئت علمي نسبت به ايشان دارند نيز توجه كنيم.
تاميني با تاكيد بر اينكه فردي با گرايش خاص وارد اين وزارتخانه شود از سوي اعضاي هيئت علمي نگرشش مورد سوال است، افزود: ايشان چطور ميتواند نگرش دانشجويان و اعضاي هيئت علمي را نسبت به خود تغيير و با آرامش كار خود را دنبال كند. در حال حاضر دانشگاه نياز به آرامش دارد و اگر اين ذهنيت ايجاد شود كه با رفتن دانشجو به اين وزارتخانه تنش ايجاد ميشود ما نگران هستيم.
وي با تاكيد بر اينكه در برنامههاي وزير پيشنهادي علوم آمده است كه قصد تاسيس سازمانهاي ديگري دارند كه با فرمايشات مقام معظم رهبري منافات دارد، افزود: ايشان زحمات مسئولين قبلي در حوزه آموزش را زير سوال بردند و اين زير سوال بردن زحمات قبلي جاي نگراني دارد.
اين نماينده مجلس در ادامه خاطر نشان كرد: زحمات بسياري براي دانشجويان كشيده شده و در اين رابطه طرح بي توجهي به زمينههاي ناهنجاري در دانشگاهها طي اين چند سال كاري صحيح نيست و به نوعي زير سوال بردن خود ايشان نيز است.
تاميني با اشاره به اينكه وزير پيشنهادي علوم در برنامههاي خود سخن از ساماندهي تشكلهاي دانشجويي كرده است، گفت: اگر تشكلها را ساماندهي نكنيد بهتر است زيرا خيلي سامان دهي شده و ممكن است دچار مشكل شود.
وي در ادامه اضافه كرد: از جمله مباحث ديگري كه در اين خصوص مطرح است بحث دانشجويان خارج از كشور، بحث ايجاد دانشگاه مجازي در پيام نور ساختارهاي عريض و طويل آن است كه بايد به آن پاسخ دهند.
نماينده مردم رشت تصريح كرد: وزير پيشنهادي علوم با وجود داستانهاي كه در خصوص نوع نگرش ايشان وجود دارد چطور ميتواند در مقوله دانشگاه آزاد ورود پيدا كند و بگويد كه با ذهنيت خاصي وارد نشدهاست.
مطهري (موافق): دانشجو براي اسلامي كردن دانشگاهها اهتمام جدي دارد
نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: وزيرپيشنهادي نگاه درستي نسبت به ماهيت دانشگاه، دانشگاه اسلامي، هدف دانشگاه و نفي نگاه غربي به دانشگاه و اينكه هدف دانشگاه انسانسازي است دارد.
علي مطهري نماينده تهران در مجلس هشتم در جايگاه موافق وزير پيشنهادي براي تصدي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: بر خلاف آنچه كه از شخصيت كامران دانشجو به نظر ميرسد جنبه علمي و فرهنگي وي بر جنبه سياسياش غلبه دارد. منتهي سير فعاليتهاي آقاي دانشجو به نحوي بوده كه بر حسب وظيفه مسئوليت كارهايي را پذيرفته كه جنبه سياسي داشته است.
وي افزود: با توجه به بحثهاي ايشان در كميسيون فرهنگي مجلس متوجه شدم كه وي نگاه درستي نسبت به ماهيت دانشگاه، دانشگاه اسلامي، هدف دانشگاه و نفي نگاه غربي به دانشگاه و اينكه هدف دانشگاه انسانسازي است و علم ابزاري است براي ايمان دارد.
اين موافق وزير پيشنهادي علوم تحقيقات و فناوري با بيان اينكه به علم بايد به عنوان ابزار نگاه كنيم نه به عنوان يك هدف و به اصطلاح نفي اصالت علم و بر خلاف آنچه كه در مغرب زمين وجود دارد، تصريح كرد: البته اين مطلب از دو راه تامين ميشود كه يكي از طريق اساتيد مومن و متعهد و دوم از طريق كتابهاي درسي درست خصوصا در حوزه علوم انساني كه بنده ديدم آقاي دانشجو به هر دو موضوع توجه دارد و همچنين اهتمام جدي براي اصلاح اين دو حوزه دارد.
مطهري ادامه داد: توجه به فضاي فرهنگي دانشگاهها موضوع ديگري است كه اگر فضاي فرهنگي دانشگاهها مساعد نباشد همه تلاشها بيفايده خواهد بود يعني با كتابهاي درسي درست و بهترين اساتيد اگر فضاي فرهنگي مناسبي در دانشگاهها حاكم نباشد به هدفمان كه انسانسازي است نخواهيم رسيد كه آقاي دانشجو نسبت به اين موضوع هم توجه خوبي دارد.
وي با اشاره به جملهاي از شهيد آيتالله مطهري «ماديت اخلاقي منجر به ماديت اعتقادي ميشود» اظهار داشت: اگر كسي اخلاقا مادي شد كمكم به ماديت اعتقادي و به انكار خدا، پيغمبر و معاد ميل پيدا ميكند بنابراين سالم سازي فرهنگي بسيار مهم است. كه اين موضوع هم مورد توجه وزير پيشنهادي علوم تحقيقات و فناوري قرار دارد.
نماينده مردم تهران در مجلس مسئله بعدي را نحوه ارتقاء اساتيد عنوان و خاطرنشان كرد: شايد در كشور ما براي ارتقاي اساتيد به ارزشيابي ISI كه مركز آن در آمريكا است بيش از اندازه اهميت داده ميشود و به لياقتها و تواناييهاي اساتيد اهميت داده نميشود.
مطهري افزود: شايد در دانشگاههاي ما به ميزان مقالات و مجلات علمي پژوهشي كه در ISI نوشته و چاپ ميشود بيش از حد اهميت داده ميشود و به توانائيهاي ذاتي اساتيد كمتر توجه ميشود كه اين يك نقطه ضعفي است.
وي يادآور شد: طبيعي است كه كشورهاي غربي با مقالات ما در صدد هستند مشكلات خودشان را حل كنند مخصوصا در حوزه علوم انساني ما بايد راههاي ديگري را پيدا بكنيم كه آقاي دانشجو باز هم به اين موضوع توجه خوبي دارد.
اين موافق وزير پيشنهادي علوم تحقيقات و فناوري در خصوص آزادي بيان در دانشگاهها و اهميت آن گفت: اينكه اگر ما بخواهيم آزادي بيان در دانشگاهها را مخدوش كنيم اساسا با فلسفه وجودي دانشگاه مغاير است و مشكلاتي ايجاد خواهد كرد كه وزير پيشنهادي در اين خصوص هم توجه خوبي دارد.
مطهري اضافه كرد: مسئله آزادي بيان در دانشگاهها بايد در حد اعلا وجود داشته باشد و تا آنجا كه مسئله نفاق، فريب و نيرنگ در كار نيست بايد به آن توجه شود كه وي به اين موضوع هم توجه كافي دارد.
وي با اشاره به اينكه مسئله ديگر كه بايد به آن توجه كنيم جلوگيري از فضاي امنيتي در دانشگاهها است تاكيد كرد: جلوگيري از ايجاد فضاي امنيتي در دانشگاهها بحث مهمي است از همين رو نبايد فضاي دانشگاهها را امنيتي كنيم كه به اين موضوع هم آقاي دانشجو توجه كافي را دارد.
نماينده مردم تهران در مجلس جاذبه و كاريزماي شخصيتي وزير پيشنهادي براي وزارت علوم تحقيقات و فناوري را در حد لازم براي تصدي اين وزارتخانه توصيف كرد و گفت: نحوه برخورد و بيان چيزهايي است كه به اعتقاد بنده كه از سال 55 در دانشگاه بودهام آقاي دانشجو دارد و ميتواند در دل دانشگاهيان نفوذ كند.
مطهري از ديگر ويژگيها و شاخصههاي مثبت كامران دانشجو را پركاري و اعتراض به انگلستان نسبت به مسئله سلمان رشدي در زمان دانشجويي خود عنوان كرد و يادآور شد: اين اقدام آقاي دانشجو در اعتراض به مسئله سلمان رشدي در زمان دانشجوئيشان با وجود اينكه خطراتي نسبت به ايشان داشته نقطه مثبتي است.
وي ابراز اميدواري كرد كه نمايندگان با ارزيابي نقاط مثبت و منفي اين وزير و ساير وزرا به آنچه كه ميرسند راي دهند و تصريح كرد: برخي حرفهايي كه گفته ميشود رهبري ميگويند به فلان شخص راي دهيد يا نه بايد توجه نكنيم تا زماني كه اگر صداي شخص مقام معظم رهبري را شنيديم در آن موقع به آن توجه كنيم.
سليمي (موافق): دانشجو ميتواند نشاط سياسي دانشگاهها را احيا كند
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به برنامههاي دانشجو گفت: وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري ميتواند فضاي دانشگاه را به فضاي علمي، با نشاط سياسي لازم تبديل كند كه اين مورد از نكات مثبت برنامههاي وي است.
عليرضا سليمي نماينده محلات و دليجان و عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس كه در جلسه بررسي راي اعتماد كابينه دهم در موافقت با وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري سخن مي گفت، با اشاره به مطالب مطرح شده از سوي برخي مخالفين دانشجو، اظهار داشت: وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري از نظر شخصيتي علاوه بر صلاحيت عمومي، تركيبي از سوابق علمي، دانشگاهي و مديريت كلان كشور هستند.
وي افزود: دانشجو استاد دانشگاه بوده، پنج كتاب تاليف كرده ، 39 پروژه علمي را در دانشگاه مديريت كرده ، مديريت 31 سمينار كارشناسي ارشد و دكترا را بر عهده داشته و 80 مقاله تخصصي از وي در نشريات منتشر شده است كه اين موارد سبقه علمي ايشان را نشان ميدهد.
نماينده محلات و دليجان با بيان اينكه وزير پيشنهادي با بافت دانشگاهي و علمي كشور آشنايي كامل دارد، خاطرنشان كرد: وي ضمن آشنايي با بافت دانشگاهي كشور، با فضاي سياسي حاكم بر آن نيز آشنا است و تا كنون حدود 17 مسئوليت در وزارت علوم داشته و دارد، همچنين وي داراي تفكرات استراتژيك در اين زمينه است كه ميتواند موضوعات را به خوبي تشخيص داده و موارد اساسي را از موارد غيراساسي تميز دهد.
سليمي در ادامه يادآور شد: با اين سوابق، وزير پيشنهادي ميتواند ظرفيت دانشگاه را بشناسد و در مورد آن ابتكار و خلاقيت نشان داده و راهكارهاي مناسبي براي آن ارائه دهد.
وي در ادامه با اشاره به اهميت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اذعان داشت: فردي كه تا كنون از 25 سازمان محل خدمت خود، 23 مورد در سازمانهاي علمي مشغول به خدمت بوده و دبير 5 دوره جشنواره بينالمللي خوارزمي بوده، همچنين مديريت كميته بورس دانشجويان خارج از كشور را در سوابق اجرايي خود دارد، به نظر توان درك درست قواعد مديريت اين وزارتخانه را دارا است.
اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به برنامه ارائه شده از سوي دانشجو براي وزارت علوم ادامه داد: در برنامه ارائه شده از سوي وزير پيشنهادي، چالشهاي وزارتخانه شناسايي و راهكارهاي مناسبي براي آنها ارائه شده كه اين موارد در 6 حوزه آموزش، پژوهش، فناوري، دانشجويي فرهنگي، مديريت نيروي انساني و بينالملل مشخص هستند كه بيان، احصا و ارائه راهكار براي اين موارد از نقاط مثبت برنامههاي وزير پيشنهادي است.
سليمي در ادامه به جلسه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با دانشجو و بررسي برنامههاي وي در اين كميسيون اشاره كرد و گفت: دانشجو در اين جلسه به موارد متعددي، از جمله بحث استقلال دانشگاهها تاكيد داشت كه يكي از دغدغههاي مهم دانشگاهيان است اما از ديد اين وزير پيشنهادي غافل نمانده است.
وي افزود: متاسفانه امروز به سمتي ميرويم كه وزارت علوم به وزارت آموزش عالي تبديل ميشود، اما وزير پيشنهادي در اين مورد نيز راهكارهاي مناسبي ارائه داده كه ميتواند وزارت علوم را احيا كند و اين مورد نيز جاي تقدير دارد.
اين نماينده مجلس دفاع از حرمت دانشگاه و دانشگاهيان را يكي ديگر از موارد مورد نظر وزير علوم دانست و افزود: با توجه به سبقه علمي و اجرايي قوي وزير پيشنهادي به نظر وي ميتواند فضاي دانشگاه را به فضاي علمي و با نشاط سياسي لازم تبديل كند كه اين مورد نيز از موارد مثبت برنامههاي ايشان است.
سليمي در ادامه به موارد مطرح شده در خصوص مدرك تحصيلي دانشجو اشاره كرد و يادآور شد: در كميسيون آموزش و تحقيقات به صورت كامل مدرك تحصيلي وي را بررسي كردهايم و از اين جهت هيچ مشكلي وجود ندارد، فردي كه بيش از 10 بار توسط ماموران در انگلستان دستگير، شكنجه و زنداني شده باشد و در نهايت به جرم دفاع از امام و رهبري اخراج شود بايد براي وزارت علوم گزينه مناسبي تلقي شود.
قوامي (مخالف): دانشجو به تحقيقات بنيادي در علومانساني و اسلامي توجه ندارد
نماينده اسفراين در مجلس گفت: در برنامه وزير پيشنهادي علوم به بحث تحقيقات نظري و بنيادي در علوم انساني و اسلامي توجه نشده است.
هادي قوامي نماينده اسفراين در مجلس شوراي اسلامي در جلسه بررسي راي اعتماد به وزراي پيشنهادي دولت دهم و در مخالفت با وزير پيشنهادي علوم، گفت: در برنامه دانشجو به بحث تحقيقات نظري و بنيادي در علوم انساني و اسلامي توجه نشده است و داستان چراغاني در صنعت نفت يكصد سال از آن گذشته و ما تاكنون نتوانستيم توليد علم كنيم و متناسب با منابع تجديد ناپذير علوم را گسترش دهيم.
وي با بيان اينكه علوم غربي بر مبناي منابع تجديد پذير بوده است، افزود: دانشگاههاي ما در طول سالهاي عمر خود در بحث توليد علم متناسب با ايران توجه نكردند و در برنامههاي وزير پيشنهادي علوم نيز اين موضوع نيز ديده نميشود.
اين نماينده مجلس با تاكيد بر اينكه بحث ارتباط صنعت و دانشگاه از سوي ايشان مطرح شده كه ما فراتر از آن بحث ارتباط دانشگاه و جامعه را داريم، افزود: در حال حاضر فارغ التحصيلان دانشگاهها بيشترين نرخ بيكاري را دارند و اين در حالي است كه يكي از شاخصهاي اصلي توسعه بحث آموزش عالي است و قطعا بايد با آموزش در آموزش عالي بيكاري كاهش يابد كه در كشور عكس اين موضوع رخ داده است و اين يكي از مشكلات جدي است.
قوامي با تاكيد بر اينكه بيشتر مباحث مطرح شده از سوي وزير پيشنهادي علوم مباحث مكانيكي است، افزود: در برنامه توسعه 4 محور وجود دارد كه 3 خطا در مباحث تحليل، تركيب، پيوستگي كاذب اتفاق ميافتد و در حال حاضر مثلا در جايي مدرسه احداث ميكنيم كه دانش آموزش وجود ندارد.
اين نماينده مجلس با اشاره به اينكه به بحث سياسي بودن وزير پيشنهادي علوم بحث ديگري بايد اضافه كرد كه مدرك تحصيلي ايشان است، افزود: وي در ايران موفق به كسب مدرك شدهاند ولي بايد توجه كرد كه بحث تحصيلي و رئيس ستاد انتخابات بودن ايشان به عنوان چاشني بمبي است كه در آذر ماه به صورت تهديد جدي عمل خواهد كرد و البته به عنوان فرصت نيز ميشد از آن استفاده كرد زيرا ايشان بر مباحث سياسي شناخت دارند ولي در حال بايد به عنوان مشكل به آن توجه كرد.
قوامي در خاتمه گفت: وزير پيشنهادي علوم بايد نظر خود را در خصوص دانشگاه آزاد و موسسات گسترش موسسات غير دولتي بيان كند.
عثماني (مخالف): اجازه نمي دهيم دانشجو شهيد شود
نماينده بوكان در مجلس با اشاره به همراهي كامران دانشجو با علي كردان وزير سابق كشور در جريان استيضاح وزير مذكور، گفت كه شايسته نيست معاون وزير استيضاح شده بر صدر وزارت علوم بنشيند.
محمدقسيم عثماني نماينده بوكان در مجلس هشتم كه در مخالفت با وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فنآوري سخن ميگفت، از او خواست نظر خود را درباره دانشجويان ستارهدار، بومي گزيني دانشجويان كه دانشجويان مناطق محروم را از دانشگاههاي درجه يك كشور محروم ساخته، تشكل هاي دانشجويي و اجتماعات ادبي - فرهنگي اقوام و تدريس زبان و ادبيات كردي در سطح كارشناسي اعلام كند.
اين نماينده ملت با تائيد شخصيت علمي و ارزشي وزير پيشنهادي علوم به طرح سئوالاتي از كامران دانشجو پرداخت و خاطر نشان كرد جامعه دانشگاهي و غير دانشگاهي آقاي دانشجو را بيش از آنكه شخصيتي علمي بداند، به عنوان چهره اي كاملا سياسي و انتخاباتي مي شناسند و بي ترديد تصدي وزارت علوم از سوي چهره اي علمي بر شخصيتي سياسي و انتخاباتي ارجح است.
عثماني بر همين اساس از دانشجو پرسيد انتقال يك شخصيت كاملا سياسي و انتخاباتي در شرايط امروز به يك وزارتخانه كاملا علمي و فرهنگي چه اندازه مفيد است و آيا چنين انتقالي به بدنه دانشگاهها شوك وارد نمي كند؟
وي از وزير پيشنهادي علوم سئوال كرد "آيا امروز بايد دولت دهم آتش پيدا و پنهان بعد از انتخابات دهم را با روش صحيح نرمافزاري خاموش كند يا اينكه بايد اين آتش را شعله ورتر سازد و انتخاب چهره اي سياسي و انتخاباتي براي تصدي امور آموزش عالي به كدام يك از اين روش ها كمك ميكند؟ ".
"زخم حاصل از حوادث كوي دانشگاه و برخوردهاي غيرقانوني و بعضا غير انساني با دانشجويان كه دل رهبر عزيز انقلاب را نيز به درد آورده، هنوز التيام نيافته و براي التيام اين زخمها، نيازمند مديريت عاطفي و علمي و نه يك مديريت سياسي هستيم و چنانچه يك مدير سياسي در جامعه دانشگاهي عاطفي هم برخورد كند، آيا براي دانشجويان قابل باور است؟ "
نماينده بوكان در مجلس از دانشجو پرسيد: شبهههاي بعد از انتخابات در ميان نخبگان دانشگاهي و دانشجويي را چگونه مي توان برطرف كرد و آيا حضور شما به عنوان رئيس ستاد انتخابات كشور در وزارت علوم، فضاي رفع شبهه را ايجاد ميكند يا بر شبهه ها ميافزايد و آيا اين حضور مرهم زخمهاي دانشجويان يا نمكي بر آنهاست؟
عثماني افزود: در يك جريان منطقي و معقول جايگاه بعدي شخصي كه استاندار پايتخت كشور و سپس معاون سياسي وزير كشور شده و اكنون نيز سرپرست وزارت كشور است، كجاست؟ آيا بايد چنين شخصيتي در وزارت كشور باشد يا رداي وزارت علوم را بر تن كند؟
وي با تاكيد بر اينكه "گذشت زمان و روشنگريها و ساير اتفاقات پس از انتخابات، به آرامي ژرف و فضاي عمومي جامعه در خصوص دانشگاهها كمك كرده است "، ابراز عقيده كرد انتخاب دانشجو به عنوان وزير علوم، اين آرامش را برهم ميزند.
نماينده مخالف وزير علوم در مجلس با بيان اينكه "آقاي دانشجو به عنوان يك شخصيت مكتبي و ولايي و ارزشي يك بار در جريان انتخابات دهم به ناحق شهيد شده است "، تاكيد كرد نمايندگان ملت نبايد اجازه دهند بار ديگر ايشان به دست آنها مورد هجمه قرار گيرد.
عثماني در پايان خطاب به دانشجو گفت: آقاي دانشجو! شما تنها كسي بوديد كه آقاي كردان را در جريان استيضاح همراهي كرديد و با وجههاي كه پيدا شده، مناسب نيست معاون وزير استيضاح شده كشور بر صدر وزارت علوم بنشيند.
نوروزي (موافق): دانشجويان از دانشجو استقبال ميكنند
نماينده رباط كريم در مجلس شوراي اسلامي گفت:دانشجويان نامه نوشتند و با آغوش باز از آقاي دانشجو استقبال كردند واستدلالشان اين است كه يك چهره علمي ارزشمدار و رهرو راه امام و مقام معظم رهبري امروز سكاندار مقام عالي آموزش كشور خواهد شد.
حسن نوروزي نماينده رباط كريم كه در جلسه علني نوبت صبح امروز چهارشنبه مجلس به عنوان موافق كامران دانشجو وزير پيشنهادي علوم سخن ميگفت، اظهار داشت: به عنوان يك آزاده كه 10 سال در اسارت بودهام افتخار ميكنم كه از يك مقام علمي و شخصيت والاي علمي و سياسي كشور دفاع ميكنم.
وي با بيان اينكه وزارتخانه علوم نهتنها عهدهدار عالمسازي و نخبهپروري است، بلكه همه وزارتخانهها وامدار اين وزارتخانه هستند، اظهار داشت: توجه به اصول و آرمانهاي انقلاب اسلامي و آموزههاي امام راحل و جهتگيريها و منويات مقام معظم رهبري، سند چشمانداز بيست ساله و ادامه برنامه چهارم و برنامه پنجم كه در حال تدوين است و ديدگاه عدالتمحورانه رئيسجمهور و توجه به شرايط و الزامات انتخابات رياست جمهوري دهم از مهمات جريانات بحث اين وزارتخانه است.
نماينده مردم رباط كريم اظهار داشت: با عنايت به مشكلات حاد وزارت علوم مانند استفاده بيش از حد اعتبارات دولتي به جاي استفاده از امكانات خصوصي، تعدد منابع تصميمگيري در نظام آموزش عالي كشور، عدم ارتباط و تناسب توسعه آموزش عالي با نيازهاي آموزش عالي كشور و تصميمگيري جمع معدود و مستقر در مركز كه با واقعيتهاي موجود آشنايي ندارند، در اين ميدانگاه ضروري به نظر مي رسد كه با توجه به چشمانداز و مشكلات اساسي آموزش عالي كشور، كامران دانشجو كه داراي تخصصهاي لازم، مقالات و 5 كتاب و تصديگري دهها مركز تحقيقاتي و پژوهشي كشور را بر عهده داشته است، را لايق و سزاوار تصدي اين منصب ميدانيم.
نوروزي در خصوص شخصيت كامران دانشجو گفت: منشاء تفكر كامران دانشجو تفكر امام است و او شخصيتي است كه مقلد مقام معظم رهبري نه تنها در عبادت بلكه در تفكر و انديشه است.
وي در ادامه سخنان خود با مروري بر سخنان روز دوشنبه مقام معظم رهبري در ديدار جمعي از اساتيد و روساي دانشگاهها و تطبيق آن با برنامههاي ارائه شده از سوي كامران دانشجو، اظهار داشت: با تطابق اين فرمايشات با برنامههاي كامران دانشجو مشخص ميشود كه برنامههاي كامران دانشجو كاملا نعل به نعل مطابق با مطامع نظر رهبر معظم انقلاب است.
نماينده مردم رباطكريم ادامه داد: مقام معظم رهبري روز دوشنبه فرمودند كه "بسياري از علوم انساني مبتني بر فلسفههايي است كه مباني آنها ماديگري و بياعتقادي به تعاليم اسلامي و الهي است و آموزش اين علوم موجب بياعتقادي به تعاليم الهي و اسلامي و منجر به ترويج شكاكيت و تشكيك در مباني ديني و اعتقادي ميشود " و آقاي دانشجو نيز در بند 15 اهم برنامههاي خود در حوزه آموزش به همين موضوع اشاره كرده است.
نوروزي افزود: مقام معظم رهبري بحث اصلاح نظام آموزشي كشور را خواستار شدهاند و آقاي دانشجو نيز در بند 11 اهم برنامههاي خود در حوزه آموزش اين نكته را متذكر شده است.
وي با اشاره به اينكه مقام معظم رهبري مهمترين وظيفه اساتيد را در شرايط كنوني "بالا بردن قدرت تحليل دانشجويان و ايجاد فضاي اميد و نشاط و كار علمي در دانشگاهها دانستهاند "، تصريح كرد: كامران دانشجو در بندهاي 19 تا 23 اهم برنامههاي خود در حوزه دانشجويي، به اين موضوع اشاره كرده است.
نماينده مردم رباط كريم در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مقام معظم رهبري يكي ديگر از وظايف دانشگاهها و اساتيد را ميدان دادن به اظهارنظر دانشجويان برشمرده و فرمودهاند "بهترين زمينه براي ايجاد فضاي اظهار نظر آزاد در دانشگاهها راهاندازي كرسيهاي آزاد انديشي در دانشگاهها است "، اظهار داشت: در بند دهم برنامههاي دانشجو در خصوص آموزش حقوق شهروندي و آزاديهاي مدني و چگونگي صيانت از اين حقوق، به اين موضوع مدنظر رهبري اشاره شده است.
نوروزي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اشكالات مطرح شده از سوي مخالفان كامران دانشجو گفت: برخي از مخالفان اظهار ميكنند كه آقاي دانشجو فردي سياسي است اما خطاب به همكاران ميگويم كه ما روحاني هستيم و اين جزو افتخاراتمان است كه يك روحاني يعني حضرت آيتالله خامنهاي دو دوره رئيسجمهور شد و امروز رهبر ما است و ما به عنوان مقلد از ايشان تقليد ميكنيم و افتخارمان اين است كه امام، فقه را از حجرهها و مدرسها به حوزه سياست كشاندند و رهبري انقلاب را نه تنها در ايران بلكه در جهان بر عهده گرفتند، بنابراين دانشگاهيان عزيز بايد افتخار كنند و سرشان را بالا بگيرند كه آقاي دانشجو استادي نيست كه فقط پشت كرسي درس بنشيند بلكه وي هم اهل تدريس است و هم استانداري امالقراي اسلام يعني تهران را بر عهده گرفته، معاون سياسي وزير كشور شده و يكي از سهمگينترين انتخابات را برگزار كرده، يعني انتخاباتي كه سران سياسي كشور همگي با تمام توان خود به ميدان آمدند.
وي با اشاره به اينكه در اين دوره بهترين انتخابات برگزار شد، افزود: ديديم كه در اين انتخابات خوني از بيني كسي جاري نشد و سران اغتشاشات خودشان توبه كرده و از حزب مشاركت استعفا و اعتراف كردند كه بدبختي ما اين بود كه سر در آخور بيگانگان داشتيم و ماركس وبر را سرلوحه كار خود قرار داديم.
نماينده مردم رباط كريم در ادامه پاسخ به اين اشكال مخالفان مبني بر سياسي بودن كامران دانشجو تصريح كرد: مگر ما نميگوييم سياست ما عين ديانت ما است و شهيد مدرس استاد سخن در همين مجلس نگفت كه "سياست ما، عين ديانت ما است "، بنابراين سرتان را بالا بگيريد كه يك نفر از حوزه علم و دانشگاه كه داراي اقتدار سياسي است، امروز براي پاسخگويي و توضيح لازم و ميدان داري و توجيه و اعطاي تحليل به دانشجويان و اساتيد به خانه خود بازميگردد.
نوروزي در خصوص برخي مباحث مطرح شده راجع به مدرك كامران دانشجو نيز گفت: آقاي دانشجو سه سال و نيم دوره درسي خود را در دانشگاه تمام كرده و افتخارش اين باشد كه بخاطر مبارزه با سلمان رشدي خائن كه به پيامبر و قرآن توهين كرده، از آن كشور اخراج شده و پس از بازگشت به ايران در دانشگاه اميركبير دفاعيه خود را انجام داده و مدرك وي نيز مورد تائيد وزارت علوم است و عباسپور رئيس كميسيون آموزش مجلس نيز اظهار داشته است كه مدارك آقاي دانشجو درست است،
وي خاطرنشان كرد: دانشجويان نامه نوشتند و با آغوش باز از آقاي دانشجو استقبال كردند واستدلالشان اين است كه يك چهره علمي ارزشمدار و رهرو راه امام و مقام معظم رهبري امروز سكاندار مقام عالي آموزش كشور خواهد شد.
وي با اشاره به برخي مطالبه مطرح شده راجع به بازگشايي دانشگاهها خاطرنشان كرد: دانشجويان ميدانند جاي هيچ گونه نگراني نيست چرا كه همه توجيه شده و محاكمهها را ديدهاند، بنابراين نبايد جو ملتهب اعلام شود.
محمدي (مخالف): دانشجو پختگي و پويايي لازم را براي تصدي وزارت علوم ندارد
نماينده مريوان و سروآباد در مجلس گفت: هرچند كامران دانشجو مزيتهاي ديگر دارد ولي براي وزارت علوم بايد از پختگي و پويايي بيشتري استفاده كرد.
اقبال محمدي نماينده مريوان و سروآباد در مجلس كه در مخالف با وزير پيشنهادي علوم سخن مي گفت، با بيان اينكه بررسي صلاحيت وزير علوم در حالي صورت ميگيرد كه دانشگاهها و مراكز آموزشعالي خود را براي سال تحصيلي جديد آماده ميكنند، اظهار داشت: وزارت علوم و تحقيقات فناوري تركيبي از دانشجو، استاد و امكانات مادي است كه براي دست يافتن به قلههاي علمي هر يك از اجزاي تركيب به خصوص استاد و دانشجو ويژگيهاي خاص خود را دارد و اگر مديريت تركيبي مذكور مقبول نباشد نه تنها نميتواند از ظرفيتهاي موجود استفاده كند بلكه در دنياي پيشرفته امروز نقش جديدي را ايفا نميكند.
وي افزود: وزير علوم علاوه بر صلاحيت عمومي بايد داراي سوابق علمي برجسته باشد به طوري كه بتوان نام دانشمند بر او نهاد و نوع مديريت او نيز زبانزد خاص و عام باشد و تركيبي از دو شاخص علمي و تجربه داشته باشد كه در اين صورت براي تصدي وزارت علوم ايدهآل است.
نماينده مردم مريوان و سروآباد با بيان اينكه براي بررسي سوابق وزير پيشنهادي علوم بايد برنامه پيشنهادي وزير و همچنين ماده 49 قانون برنامه پنجساله چهارم بايد در نظر گرفته شود، اضافه كرد: تاكنون عرف بر اين بوده كه وزير علوم از بين روساي دانشگاهها انتخاب ميشده است و به عبارت ديگر از بين روساي دانشگاهي كه مقبوليتي اعضاي هيات علمي حداقل يك دانشگاه را داشته باشد، اما سوال اين است كه چرا يك فرد بيتجربه در عرصه آموزش عالي بايد انتخاب شود؟ آيا در چارچوب افكار دولت دهم افراد با تجربهاي در سطوح معاونين وزارت علوم و روساي دانشگاهها داراي صلاحيت پذيرش وزارت علوم وجود نداشت؟
محمدي با تأكيد بر اينكه مسئوليتهاي كه تاكنون آقاي دانشجو برعهده داشته در حد مشاور بوده است، تصريح كرد: اگر چه وي در عرصه سياسي كشور استاندار و معاون سياسي وزارت كشور و رئيس ستاد انتخابات دوره دهم رياستجمهوري بوده اما با توجه به مشكلاتي كه بعد از انتخابات به وجود آمد وي به عنوان رئيس ستاد انتخابات كشور خوب عمل نكرده است.
وي ادامه داد: امروز انتظار مردم و نمايندگان از رئيسجمهور اين است كه به خاطر افكار عمومي مردم، وزير پيشنهادي علوم مورد مقبوليت روشنفكران و فرهيختگان جامعه باشد.
نماينده مردم مريوان و سروآباد خطاب به دانشجو گفت: آقاي دانشجو شما به عنوان معاون سياسي وزارت كشور در حوادث كوي دانشگاه در قبال دانشجويان و دانشگاهيان وظيفه خود را انجام نداديد و سكوت كرديد، اگر در دوران وزارت شما چنين اتفاقي تكرار شود چه تضميني براي حمايت از دانشگاه و دانشجويان وجود دارد؟ آيا همچنان سكوت خواهيد كرد؟ اين چه حكمتي است كه در آستانه سال تحصيلي جديد بايد يك فرد سياسي براي وزارت علوم معرفي شود؟
محمدي درباره مدرك دكتراي وزير پيشنهادي علوم خاطرنشان كرد: گويا آقاي دانشجو هنوز تز دكترا را به پايان نرساندند، اولين مقاله آقاي دانشجو در سال 1999 به كتابخانه دانشگاه امپريال كالج انگليس ارائه شده و در دانشگاه منچستر هم موردي پيدا نشده است. به فرض كه آقاي دانشجو دكترايش را در ايران گرفته است، اما سوال اين است كه در كدام دانشگاه مدرك دكترا گرفته شده است؛ دانشگاه صنعتي شريف يا دانشگاه علم و صنعت؟ اگر مدرك معادل دارد در كدام دانشگاه آن را طي كرده است؟ اگر به استاد تمامي نائل شده پاياننامه آن در كدام دانشگاه ارائه شده است؟
وي در ادامه خطاب به دانشجو تأكيد كرد: سوال اساسي اين است كه قرار است امروز جنابعالي به عنوان وزير علوم انتخاب شويد، در اين صورت بيشتر در محيط دانشگاه جنابعالي را به عنوان يك فرد علمي ميشناسند يا يك فرد سياسي يا انتخاباتي؟
نماينده مردم مريوان و سروآباد افزود: چرا وي به عنوان وزير كشور يا در وزارتخانههاي سياسي ديگر انتخاب نشد؟ آيا پاداش انتخابات را بايد از محل دانشگاه پرداخت كنيم؟ آيا دانشگاه كشور كه در برگيرنده فرهيختگان علوم و فنون هستند قادر به اداره خود نيستند؟
محمدي با بيان اينكه با توجه به اينكه در دولت نهم كمتر به برنامه چهارم توجه شده است، اضافه كرد: به نظر ميرسد كه اين مساله در دولت دهم ادامه پيدا كند گرچه برنامه چهارم تا پايان سال اعتبار دارد اما موضوع مهم عدم توجه وزير پيشنهادي به ماده 49 برنامه چهارم است و در برنامه پيشنهادي وزير علوم مواردي ذكر شده كه مغاير ماده 49 است.
وي با اشاره به برنامه پيشنهادي وزير علوم خطاب به وي گفت: آقاي دانشجو شما در برنامه خود به تدوين نظام آموزشي، رشتههاي مختلف دانشگاهي، بازنگري در محتواي واحدهاي دانشگاهي، داير كردن رشتهها و تدوين برنامه آموزشي واحدهاي درسي و به كارگيري اعضاي هياتعلمي جديد تاكيد داشتيد كه اينها برعهده هيات امنا است نه وزير؛ چراكه وزير فقط حق نظارت دارد، همچنين تكريم علم و عالم، امنيت دانشجو و حمايت از حقوق و آزادي قانونمند دانشجويان، قدرداني علمي و قانونمند از دانشجويان جزو برنامه پيشنهادي وزير علوم است اما براي حفظ حريم استاد و دانشجو و جلوگيري از مداخلات و تهاجمات عوامل خودسر برنامه و راهكاري ارائه نشده و حتي وعده هم نداده است.
نماينده مردم مريوان و سروآباد در يان خصوص عنوان كرد: حذف اتهامات دانشجويان ستارهدار به خصوص از بعد سياسي و پروندههاي كميته انضباطي دانشگاهها چه تدابيري انديشيدهايد؟ آيا به توسعه انجمن تشكل صنفي دانشجويي، برگزاري همايش علمي و ادبي و توسعه نشريات دانشجويي و انجمنهاي دانشجويي اعتقاد داريد يا خير؟ از برگزاري همايشهايي چون يادواره شهداي حلبچه توسط دانشجويان جلوگيري ميكنيد يا هر ساله به آنها مجوز ميدهيد؟ تطبيق مدارك علمي اهل سنت كه قبلا در دانشگاههاي الهيات تاييد ميشد در سالهاي اخير كمرنگ شده است و در قالب بوميگزيني عملا آنها نميتوانند در دانشگاه الهيات پذيرفته شوند، چون اغلب متعلق به مناطق محروم و استانها هستند، شما در اين خصوص چه برنامهاي داريد؟ از طرف ديگر براي رشد و شكوفايي استعدادهاي دانشجويان مناطق محروم كه فاقد دانشگاههاي معتبر هستند چه تدابيري ميانديشيد؟
محمدي در پايان تأكيد كرد: وزارت علوم بدون ترديد تربيت بخش عمدهاي از آيندهسازان آينده كشور در حوزههاي علمي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي را برعهده دارد، به همين دليل اين وزارتخانه جايي براي كارآموزي نيست و هرچند كه آقاي دانشجو مزيتهاي ديگر دارد ولي براي وزارت علوم بايد از پختگي و پويايي بيشتري استفاده كرد.
عباسي (موافق): دانشجو به مسائل فرهنگي دانشگاهها توجه ويژه دارد
نماينده رودسر در مجلس شوراي اسلامي گفت: مسائل فرهنگي دانشگاهها نياز به تجديدنظر دارد و اين برنامه به خوبي در برنامههاي وزير پيشنهادي گنجانده شده است.
اسدالله عباسي نماينده رودسر در دفاع از برنامههاي وزير پيشنهادي علوم در صحن علني مجلس اظهار داشت: حدود 5 سال است كه در كميسيون آموزش و تحقيقات خون دل خورديم و منتظر بوديم تا يك نفر دانشگاهي با صبغه علمي و درخشان بيايد كه درد دين داشته و بداند جامعه دانشگاهي چه ميخواهد.
وي افزود:ما وضعيت دانشجويان خارج از كشور را ميدانيم بسياري از فرزندان ما در حاشيه درياي خزر، خليج فارس و همچنين مالزي، اكراين تحصيل ميكنند.
عباسي ادامه داد: شما ميدانيد بسياري از دانشجويان ما از نظر فرهنگي، هويت اسلامي با توجه به روحيه شجاعت، استقلال طلبي و آزادي كه دارند به دليل ضعف مديريتي فرهنگي و دانشجويي در كشور است كه دچار بيگانگي ميشوند.
وي افزود: عدهاي از گروههاي سياسي به خاطر مقاصد دنيا طلبي و براي رياست طلبي از آنها سوء استفاده ميكنند و در قبضه قدرت خود ميگيرند.
اين نماينده مجلس خاطرنشان كرد:آن روزي كه شهداي عزيزمان را در دانشگاه اميركبير به عنوان نماد ارزش جامعه ما به دوش گرفته بودند كجا بوديد اعتراض كنيد چرا و به چه دليل نسبت به شهداي ما اين رفتار غير فرهنگي را انجام دادند.
وي تاكيد كرد: شمايي كه پيشبيني ميكنيد تحريك ميكنيد و بوق كرناي بيگانگان و سايت خبري بيگانه هستيد چرا از همين الان مديريت دانشگاهها را اعلام ميكنيد.
عباسي تاكيد كرد: مسائل فرهنگي دانشگاههاي ما نياز به تجديدنظر دارد و شما بايد اين مبحث را در برنامههاي دانشجو ببينيد همچنين دانشجو در برنامههاي خود به كساني كه مباحث مدارك دانشگاهي دكترايي هاوايي را علم كرده بودند اشاره كرده است.
وي همچنين اظهار داشت: ارتباطاتي كه با كشورهاي اكو و ساير سازمانهاي يونسكو برقرار ميشود را بايد در ديدگاههاي كامران دانشجو ببينيد.
عباسي ادامه داد: شما ببينيد دانشجو درباره مقالات آي اس آ چه برنامههايي دارد چرا دانشجويان ما بايد بسياري از مقالاتي را كه بايد اينجا ارائه دهند خارج از كشور و در آنجا صهيونيستها براي ما برنامهريزي ميكنند و نظر ميدهند شما در اين رابطه بايد ديدگاههاي دانشجو را ببينيد.
اين نماينده مجلس گفت: مسائل بومي گزيني، حذف تدريجي كنكور، غير دولتي شدن دانشگاه آزاد در برنامههاي دانشجو به خوبي گنجانده شده است.
وي خاطرنشان كرد: ما بايد در چشم انداز جايگاه اول اقتصادي و فنآوري باشيم همچنين در برنامه توسعه پنجم جايگاه اول را داشته باشيم. اين برنامهها در ديدگاههاي دانشجو وجود دارد.
عباسي گفت: دانشجو در برنامههاي خود تبديل علم به ثروت و تجاري سازي فنآوري و علم روشهاي خود را گنجانده است.
همچنين حلقههاي متصل دانشگاه با صنعت، اهتمام ورزيدن به صنعت و اهتمام كردن صنعت و اعتماد كردن صنعت به دانشگاه و بالعكس و دو سويه بودن ارتباط دانشجو با جامعه و بالعكس و جامعه شناسي و جامعه شناختي را در برنامههاي وي وجود دارد.
همچنين در ارتباط با مسائلي همچون امور بينالملل و ساختار منابع انساني و امور دانشجويي كه بسياري از كساني كه مديريت دانشگاه دارند ولي ارتباط عاطفي ندارند.
وي خطاب به نمايندگان اظهار داشت: ما خودمان دانشگاهي هستيم و ميدانيم بسياري از اساتيد بخاطر مشغلهاي كه در مقالهنويسي دارند بخشي از واقعيت جامعه را به فراموشي سپرده بنابراين دانشجو ارتباطات را برقرار خواهد كرد.
وي گفت: بنده افتخار ميكنم كه امروز سكاندار هدايت دانشگاه فردي متدين، متعهد و متخصص است.