IRNON.com
نگاهي به شعارهاي تبليغاتي نامزدهاي انتخابات رياست‎جمهوري در حوزه فرهنگ و جامعه
 

در اينجانگاهي مي‎اندازيم، به شعارهايي كه هر يك از نامزدهاي چهارگانه دهمين دوره انتخابات رياست‎جمهوري در حوزه فرهنگ و جامعه مطرح كرده‎اند و هرگونه داوري درباره آن‎ها را به مخاطبان اين شعارها واگذار مي‎كنيم كه مي‎توان شعارهاي نامزدها را به‎عنوان شاخص تأثيرگذار بودن، هريك از آن‎ها، مورد توجه قرار داد.


 

شعار، جمله يا نيم‎جمله كوتاهي است كه در رقابت‎هاي سياسي و انتخاباتي هم مثل آگهي‎هاي بازرگاني يا جلسات تجاري، كاربرد دارد. شعار خوب معمولا جمله‎اي به ياد ماندني است كه متخصصان فن تجارت آن را مؤثرترين شيوه، براي جلب توجه به يك يا چند جنبه از محصولي خاص مي‎دانند.
براي خوب و مؤثربودن شعار، معمولا بايد اين ويژگي‎ها در آن وجود داشته باشد:
1- بيان منافع عمده استفاده از يك محصول يا علامت تجاري، براي مصرف‎كننده يا خريدار بالقوه؛
2- اشاره به تمايز ميان اين محصول و محصولات سايرين؛
3- ابراز عقيده‎اي ساده، مستقيم، موجز و متناسب؛
4- هوشمندانه بودن؛
5- برخوردار بودن از «شخصيت»؛
6- ايجاد حس معتبر بودن علامت تجاري يا محصول در شنونده؛
7- ايجاد حس «خوب» در مصرف‎كننده؛
8- ايجاد حس اشتياق يا نياز در مصرف‎كننده؛
9- در خاطر ماندن؛
10- طنين و ويژگي‎هاي صوتي خوب؛
در همه ستادهاي انتخاباتي دنيا از شعار استفاده مي‎شود، اما شعار در اغلب موارد به‎عنوان مكمل برنامه‎هاي سياسي و اجرايي نامزد انتخابات مورد استفاده قرار مي‎گيرد؛ چون آن‎چه پيش از هر چيز ديگر از يك نامزد انتخاباتي انتظار مي‎رود، ارايه برنامه است. در كشور ما هم در ساليان اخير مسئله‎اي به‎نام ارا‎يه برنامه از سوي نامزدهاي انتخاباتي مطرح شده است و در مواردي سعي شده تا ارايه برنامه در دستور كار قرار گيرد، ولي از قرار معلوم، سنت ارايه برنامه هنوز در ميان سياست‎مداران ما جا نيفتاده است. به همين خاطر، اكثر جملات ارايه شده در جريان برنامه‎هاي انتخاباتي كه غالبا اشاراتي كلي و احساسي و داراي حدود و ثغوري نامشخص هستند، به جملات شعاري نزديك‎تر به‎نظر مي‎رسند. با توجه به اين‎كه يكي از ويژگي‎هاي شعار خوب و مؤثر، موجز بودن آن است، وقتي مخاطبان با حجم بزرگي از جملات شعاري يا شعارگونه مواجه مي‎شوند، ديگر كمتر مي‎توان از مؤثر بودن آن‎ها اطمينان داشت و حتي مي‎توان نتيجه گرفت كه شعارهاي ارايه شده در مبارزات انتخاباتي كمتر از آن‎چه انتظار مي‎رود، اثربخش هستند و رأي دهندگان بالقوه كمتر به آن‎ها توجه مي‎كنند. شايد تأثر كلي اين حجم از شعارها در سطح جامعه، ايجاد نوعي بي‎اعتنايي در بلند‎مدت نسبت به‎گفتار سياست‎مداران و توجه بيشتر به عملكرد آن‎ها پيش و پس از انتخابات و در مقاطع زماني مختلف باشد.
ارزيابي اين‎كه شعارهاي انتخاباتي تا چه اندازه تأثيرگذار هستند، نيازمند تحقيقي گسترده و بررسي مسئله از چند زاويه است كه در اين مجال نمي‎گنجد. در اينجا فقط نگاهي مي‎اندازيم، به شعارهايي كه هر يك از نامزدهاي چهارگانه دهمين دوره انتخابات رياست‎جمهوري در حوزه فرهنگ و جامعه مطرح كرده‎اند و هرگونه داوري درباره آن‎ها را به مخاطبان اين شعارها واگذار مي‎كنيم كه مي‎توان شعارهاي نامزدها را به‎عنوان شاخص تأثيرگذار بودن، هريك از آن‎ها، مورد توجه قرار داد.

محمود احمدي‎نژاد
نهمين رييس‎جمهور ايران در دوره پيشين انتخابات كه به پيروزي وي منجر شد، بيشتر به شعارهاي اقتصادي متكي بود؛ شعارهايي كه بنا به ماهيت‎شان، وجهي اجتماعي هم داشتند. مثلا شعار اصلي «عدالت‎گستري» كه به‎لحاظ نظري با پارامترهاي علم اقتصاد قابل ارزيابي است، باري احساسي و صبغه‎اي اجتماعي هم داشت كه در جلب آراي اقشار كم درآمدتر جامعه مؤثر بود. «مهرورزي» البته بيش از آن گنگ و از لحاظ مصاديق نامشخص بود كه بتوان درباره اثرگذار بودن يا نبودنش بحث كرد. يكي از شعارهايي كه بيشتر از همه به حوزه اجتماعي مربوط مي‎شد، جملاتي بود كه رييس‎جمهور در گفت‎وگوي تلويزيوني دوران انتخابات در مورد بي‎اهميت بودن بحث پوشش، نسبت به مسايل عمده اقتصادي و اجتماعي كشور بر زبان آورد كه به سختگير نبودن او در مورد پوشش جوانان و بانوان تعبير شد. ايجاد فضاي آرماني و آرمان‎خواهي در كشور براي مقابله با معضلات فرهنگي از جمله شعارهاي فرهنگي او بود كه هنوز هم بعد از چهار سال مفهوم و مصداق دقيقي براي آن نمي‎توان برشمرد.
تا زمان نگارش اين مطلب در دوره دهم انتخابات، هنوز معلوم نيست كه آيا رييس‎جمهور قصد دارد ستاد تشكيل بدهد يا خير و اگر تشكيل بدهد با چه شعارهاي مشخصي به ميدان مي‎آيد. بنابراين دسترسي به شعارهايي كه براي اين دوره در نظر گرفته تا اندازه‎اي دشوار به‎نظر مي‎رسد. به همين منظور، شايد بتوان اظهارات مهدي كلهر، مشاور فرهنگي رييس‎جمهور را به‎عنوان شعارهاي او در حوزه فرهنگ مورد توجه قرار داد. كلهر اواخر اسفندماه گذشته، در گفت‎وگويي با روزنامه ابتكار به چند مورد اشاره كرد، از جمله به شعار پيشنهادي «مي‎توانيم پس مي‎شود» كه ظاهرا در ادامه شعار دوره قبلي «مي‎شود، پس مي‎توانيم» و به همان اندازه گنگ و نامشخص است و با توجه به‎ويژگي‎هايي كه در ابتداي مقاله براي اتخاذ يك شعار خوب و مشخص بر شمرديم، شعار تأثيرگذاري به‎نظر نمي‎رسد.

ميرحسين موسوي
آخرين نخست‎وزير ايران كه بعد از بيست سال دوري از حوزه‎هاي اجرايي، به اين عرصه بازگشته، هرچند از سمت‎هاي فرهنگي، از جمله رياست فرهنگستان هنر، دور نبوده است. بنابراين مي‎توان انتظار داشت كه موسوي شعارهاي قابل توجهي در حوزه فرهنگ ارايه دهد. در ميان اصول دوازده‎گانه‎اي كه ستاد او به‎عنوان برنامه، تدوين كرده و برشمرده است، شعار «دولت فرهنگي، فرهنگ غيردولتي» مشخص‎ترين شعاري است كه او در حوزه فرهنگ ارايه داده است. اين شعار از همان ابتدا از سوي كساني كه آن را پارادوكسيكال مي‎دانستند، مورد انتقاد قرار گرفت.
موسوي هنگام مطرح كردن اين شعار در يك گردهمايي به فرهنگ محور بودن دولت اشاره كرد و گفت‎: «دولت فرهنگي، حتي به‎لحاظ سياسي هم مي‎تواند به‎كشور خدمت كند و در غير اين صورت به بيراهه مي‌رود. ضرورت دارد در كشوري كه انقلابش فرهنگي بوده است، دولتش نيز فرهنگي باشد، ولي اين فرهنگ به هيچ عنوان نبايد رنگ دولتي به خود بگيرد. ما هيچ نمونه‌اي از فرهنگ دولتي نداريم كه توانسته باشد عرصه فرهنگ را نجات دهد.»
سايت «هنر نيوز» منسوب به جواد شمقدري، مشاور هنري رييس‎جمهور كنوني، از شعار دولت فرهنگي و فرهنگ غيردولتي با صفت «پارادوكسيكال» ياد كرده و نوشته است: «سخنراني ميرحسين موسوي در جمع تعدادي از هنرمندان كه با عنوان پارادوكسيكال «دولت فرهنگي و فرهنگ غيردولتي» ايراد شد، مثل چند سخنراني اخيرش نشان داد كه نه تنها حرف تازه‎اي براي گفتن ندارد، بلكه خطابه‎ها و شعارهاي فرهنگي خاتمي در انتخابات دوم خرداد 76 به مراتب آوانگاردتر، جذاب‎تر، انديشه‎ورزانه‎تر و در يك كلمه اصلاح‎طلبانه‎تر از سخنان و شعارهاي فرهنگي موسوي در سال 88 است. در حالي كه جامعه و انديشه‎هاي جاري در آن، اينك ديگر آن شعارهاي شورانگيز 12 سال پيش خاتمي منادي فرهنگ را نيز به گوش جان نمي‎شنوند، شنيدن يك سري جملات كلي به ظاهر زيبا كه از لابه‎لاي صفحات كتاب‎هاي قديمي انتخاب شده‎اند، برايشان ملال‎آور است، پس چه توقعي از هنرمندان.» وي از حضور مجيد مجيدي در ستاد انتخاباتي موسوي ابراز تعجب كرده و حضور هنرمندان در اين ستاد را نشانه بي‎توجهي به توصيه چندي پيش وزير ارشاد در مورد وارد نشدن هنرمندان به عرصه‎هاي سياسي دانسته است.
سياست اصلي رسانه‎اي و تبليغاتي ستاد انتخاباتي موسوي، «هر شهروند يك ستاد» و «هر ايراني يك همراه» عنوان شده است. اين دو شعار شايد جنبه فراگير بودن را داشته باشند، اما عمق و تأثير چنداني ندارند و از نوعي هستند كه زود فراموش مي‎شوند. شعار «دولت اميد با آزادگي و عدالت» نيز واجد سه واژه نويدبخش است، اما پيوند سستي كه در قالب اين شعار ميان سه واژه برقرار شده است، آن را چندان جذاب و در ياد ماندني نمي‎سازد.

مهدي كروبي
بسياري سعي كردند شعار «تغيير» كمپين انتخاباتي اوباما را به خود نسبت دهند و بگويند اين شعار در اصل از آن‎ها به سرقت رفته است. ستاد انتخاباتي مهدي كروبي، رييس سابق مجلس شوراي اسلامي، از جمله ستادهايي است كه اين شعار را متعلق به‎خود نمي‎داند. در دوره دهم انتخابات رياست‎جمهوري شعار اين نامزد انتخابات «با هم براي تغيير، تنها براي ايران» است، شعاري كه به‎گفته غلامحسين كرباسچي -رييس ستاد انتخابات مهدي كروبي- به‎معني «استفاده از همه نيروهايي است كه خواهان تغيير و تحول با هر گونه طرز فكر سياسي هستند.» باز هم در اين شعار فراگير بودن بيش از هر چيز مد نظر قرار گرفته و اين شعار انصافا يكي از خوش آهنگ‎ترين شعارهاي اين دوره انتخابات است كه با جنبه صوتي يك شعار مناسب و مؤثر سازگار است.
جدا از شعارهايي اقتصادي مثل «بازگشت به برنامه‎ريزي و كار كارشناسي» و «توزيع سهام نفت»، «احياي حقوق شهروندي» يكي از مهمترين شعارهاي اين ستاد انتخاباتي است و البته بحث «جمع‎آوري گشت‎هاي ارشاد» در تبليغات انتخاباتي مهدي كروبي و همچنين ميرحسين موسوي، عملا به يك شعار تبليغاتي در حوزه اجتماعي تبديل شده است. ظاهرا يكي از عجيب‎ترين شعارهاي اين دوره هم، چنان‎كه در خبرها آمده، به ستاد انتخاباتي مهدي كروبي تعلق دارد و در همايشي در اصفهان مطرح شده است: «هر ايراني يك سيب».

محسن رضايي
فرمانده پيشين سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، در دوره نهم انتخابات رياست‎جمهوري با رمانتيك‎ترين شعار انتخاباتي آن دوره يعني «دولت عشق» به ميدان آمد و البته دو روز مانده به انتخابات از رقابت كناره گرفت. عبارتي كه ستاد انتخاباتي محسن رضايي در اين دوره برگزيده البته اصلا رمانتيك نيست.
او با شعار «نجات اقتصادي» در رقابت‎هاي دهمين دوره رياست‎جمهوري حضور دارد كه از دو واژه صريح تشكيل شده است؛ يكي همان اقتصاد است و ديگري اشاره‎اي آشكار به ضرورت، خطر و پرتگاه. رضايي درباره فرهنگ هم لااقل دو اظهار نظر صريح بر زبان آورده است، يكبار گفته است كه كشور نياز به انقلاب فرهنگي و اقتصادي دارد و بار ديگر بر لزوم برخورد غيرامنيتي با فرهنگ تأكيد كرده است. در حوزه امور اجتماعي هم يكي از موارد مهمي كه او مورد اشاره قرار داده، نقش مؤثر زنان در توسعه فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي است. اين‎كه رضايي اعلام كرده پست‎هاي كليدي را به زنان خواهد سپرد و زنان «حقوق خانه‎داري» دريافت خواهند كرد را نيز مي‎توان نوعي برنامه/شعار به‎شمار آورد.

دقت در به كارگيري واژه‎ها
شوراي فرهنگ عمومي، روز دوم خرداد ضمن بيانيه‎اي به مناسبت دهمين دوره انتخابات رياست‎جمهوري، خواست براي صيانت از حريم حيثيت ملت و نظام بر رفتار سالم و قانون‎مند خود و ستادهاي منتسب به خويش اعمال نظارت‎كنند. اين شورا كه زير نظر شوراي عالي انقلاب فرهنگي اداره مي‎شود و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، رييس سازمان تبليغات اسلامي، رييس سازمان صدا و سيما و وزير آموزش و پرورش از جمله اعضاي آن هستند، گفته است كه «دقت در به كارگيري واژه‎ها»، «پرهيز از دروغ و تهمت» و «توجه به منافع و مصالح ملي» در موسم انتخابات و به هنگام تبيين برنامه‎هاي خود از يك‎ سو و نقد منصفانه ديدگاه و عملكرد رقيب از سوي ديگر، محورهايي هستند كه رعايت آن‎ها مي‎تواند به تثبيت و توسعه هر چه بيشتر حاكميت اخلاق بر فضاي سياسي كشور كمك كند.



نويسنده: پارسا حسيني

منبع: هفته نامه پنجره