IRNON.com
گزارشي از عملكرد سايت فيس بوك
از كاليفرنيا تا تهران
 

اگر‎چه شمار افرادي كه در ايران از اينترنت استفاده مي‎كنند، نسبت به جوامع پيشرفته، كمتر است؛ اما در ميان آن‎ها كم نيستند كساني كه از فيس‎بوك استفاده مي‎كنند. تب فيس‎بوك البته با توجه به شرايط سياسي اخير كشور، بالا رفته و به شمار استفاده‎كنندگان از آن اضافه شده است.


 

فيس‎بوك چيست؟
فيس‎بوك (Face book) يك سايت اجتماعي است كه از سوي سازنده جوان خود، «مارك زاكربرگ» در چهارم فوريه سال دوهزاروچهار راه‎اندازي شد. وي متولد 1984ميلادي در شهر نيويورك آمريكا است. شعبه مركزي فيس‎بوك، در كاليفرنيا قرار دارد و از قوانين دولت آمريكا پيروي مي‎كند. اين سايت اكنون از نظر تعداد كاربر عضو و از نظر كارشناسان، در زمينه سايت‎هاي اجتماعي، برتر از «ماي اسپيس» و امثال آن است. در حقيقت، در زمينه‎كاري خود، سايت شماره يك محسوب مي‎شود.
مارك زاكربرگ سايت فيس‎بوك را از اتاق خود در دانشگاه‎هاروارد طراحي و در تاريخ چهارم فوريه 2004به‎عنوان يك وب‎سايت اجتماعي مخصوص دانشجويان اين دانشگاه راه‎اندازي كرد؛ اما سايت او فراتر از محدوده دانشگاه و دانشجويان آن، خيلي سريع مورد توجه قرار گرفت و چنان محبوب شد كه تا آخر هفته دوم راه‎اندازي آن، بيش از نيمي از دانشجويان در اين سايت نام‎نويسي كرده بودند و از آن به‎عنوان راهي براي ارتباط با يكديگر استفاده مي‎كردند. چنان‎كه در كوتاه مدت، ميليون‎ها نفر در همان چند ماه اول، به عضويت آن در آمدند و يك شبكه اجتماعي بسيار گسترده، وسيع و با نفوذ را بنيان نهادند.

از ‎هاروارد تا ساير دانشگاه ها
پس از موفقيت چشمگير اوليه، زاكربرگ تصميم گرفت كارش را گسترش دهد. بنابراين، او در اين راه از هم‎اتاقي خود، «داستين موسكوويتز» (Dustin Moskovitz) كمك گرفت. آن دو ابتدا سايت را براي دانشگاه‎هاي استنفورد، كلمبيا (Columbia) و ييل راه‎اندازي كردند. سپس چندين دانشگاه ديگر در ايالت بوستون را نيز به اين سايت مجهز كردند. تا آغاز تابستان همان سال، فيس‎بوك از سوي هزاران نفر در بيش از چهل‎وپنج دانشگاه استفاده مي‎شد. در همان موقع، زاكربرگ همراه چند نفر از دوستان خود كه او را در اداره سايت كمك مي‎كردند، به پالو آلتو كاليفرنيا رفت و در آن‎جا خانه‎اي كوچك اجاره كرد. اين خانه اولين محل كار رسمي آن‎ها بود. رفتن زاكربرگ به كاليفرنيا، مقدمه آشنايي او با اولين سرمايه‎گذار فيس‎بوك يعني «پيتر ثيل» بود.
اكنون فيس‎بوك تشكيلات اداري مجهزي شامل هفت ساختمان در پالو آلتو و صدها نفر كارمند دارد و زاكربرگ آن را يك اردوگاه شهري مي‎نامد. طبق آمار غيررسمي، حدود دويست‎ميليون نفر در جهان، عضو آن هستند. اين سايت اكنون پرمخاطب‎ترين وب سايت اجتماعي جهان است.
استفاده از شبكه هاي اجتماعي و وبلاگ ها نظير فيس‎بوك در كشورهاي مورد بررسي با رشد حدود پنج درصدي از شصت‎ويك به شصت‎وهفت درصد رسيده؛ اما ميزان اين رشد در كشورهاي مختلف، متفاوت است. آلمان با دوازده درصد، انگلستان با ده‎درصد و ايتاليا و اسپانيا با همين حدود، بيشترين رشد استفاده را داشته اند. در ميان كشورهاي بررسي شده، كاربران برزيل همچنان صدرنشين استفاده از شبكه هاي اجتماعي و وبلاگ ها هستند و بيش از هشتاددرصدشان از شبكه هاي اجتماعي و وبلاگ ها استفاده مي كنند. بعد از برزيل به ترتيب اسپانيا، ايتاليا، ژاپن، انگلستان، آمريكا، فرانسه و استراليا بيشترين كاربران را دارند و آلمان و سوئد با پنجاه‎ويك درصد، در انتهاي جدول قرار گرفته اند.

پول فيس‎بوك از كجا تأمين مي‎شود؟
اين سؤال مطرح مي‎شود كه هزينه‎هاي فيس‎بوك از كجا و چگونه تأمين مي‎شود. در اين‎باره بد نيست بدانيد كه اين سايت شيوه جديدي را براي جذب كاربران به تبليغات انتخاب كرده است. اين سايت برخلاف سايرين كه يك آگهي را در بالا يا گوشه صفحه اصلي نشان مي دهند، بيشتر به معرفي محصولات مي پردازد. به اين معني كه كاربر با هربار مراجعه به صفحه خود، در گوشه صفحه پيامي را مي بيند كه از او دعوت مي كند تا هوادار يك محصول شود. البته در فيس‎بوك علاوه‎بر محصولات، كاربران مي توانند طرفدار بازيگران، كارگردانان، موسيقي‎دانان، ورزشكاران، شخصيت هاي سياسي، فيلسوفان، شاعران، فيلم ها و كارتون ها نيز شوند كه براي هر كدام يك توضيح نيز آمده است؛ اما مهمترين بخش آن مربوط به آگهي محصولات است كه به طور غيرمستقيم تبليغ مي شوند. فيس‎بوك همان‎گونه كه از كاربران دعوت مي كند تا به عنوان هوادار افراد ثبت‎نام كنند، مي خواهد كه هوادار يك محصول نيز باشند.
مارك زاكربرگ، مدير فيس‎بوك، معتقد است كه با شيوه جديدي از تبليغات مختلط كار مي كند. به عنوان مثال، آن‎ها از كاربران خود مي پرسند كه كدام رنگ از رنگ هاي محصولات يك شركت را ترجيح مي دهند؟ در حقيقت كاربران با رأي‎دادن به يك مارك، به طور غيرمستقيم خود آن را تبليغ مي كنند. يا فاير فاكس با در اختيار گذاشتن بخشي از تم هاي خود در اين سايت، به‎كاربران اجازه استفاده از آن‎ها را داده و به اين شكل هوادار به‎دست مي آورد.
اين در حالي است كه يك زن مسئوليت بخش آگهي هاي فيس‎بوك را برعهده دارد. سندبرگ كه پيش از اين پيشگام آگهي هاي تبليغاتي در گوگل بود و بعد به فيس‎بوك پيوست، براي توجيه جدا شدن خود از گوگل اعلام كرد كه با وجود مشكلات اقتصادي و كسادي بازار تبليغات، درآمد ها رو به افزايش بوده و اين به تبليغات آنلاين ساير سايت ها صدمه‎زده است. او شايعه اي نيز ساخت كه شركت، مطالبات و خواسته هاي آگهي دهندگان را از هر نظر تأمين نمي كند و به همين دليل است كه ترجيح مي دهند از سايت هاي ديگر و سرورهايي غير از گوگل استفاده كنند.
از سوي ديگر، فيس‎بوك اخيرا روش تبليغي جديدي را معرفي كرده كه به شركت ها اين فرصت را مي دهد تا با توجه به ويژگي هاي جغرافيايي، آگهي‎هايشان را به زبان افراد آن‎جا ارايه دهند. بنابراين، يك آگهي دهنده مي تواند يك پيام تبليغاتي را به زبان لاتين براي جامعه آمريكايي بسازد و همان را به زبان فرانسوي در كشور هاي فرانسه زبان ارايه دهد.
«آل كادنا» كه تبليغاتي را براي محصولات نستله، سوني و هوندا طراحي كرده، معتقد است: «پيش از اين، آگهي دهندگان به تبليغات يك‎طرفه عادت كرده بودند كه از سوي آگهي دهنده شروع مي شد؛ اما مخاطبان مي خواهند با آگهي دهنده ارتباط متقابل داشته باشند. فيس‎بوك اين امكان را نه تنها در يك ايالت، بلكه در همه جهان فراهم آورده است.»
كارشناسان تبليغات معتقدند با وجود همه مشكلات پيش روي فيس‎بوك و حواشي مربوط به وضعيت اقتصادي سايت ها، نشان و علامت اين سايت در آينده بيانگر شيوه اي از تبليغات فعل و انفعالي خواهد بود. با اين حال، به نظر مي‎رسد كمپاني حمايت‎كننده از فيس‎بوك نقش عمده‎اي در تأمين هزينه‎هاي اين سايت و ادامه حيات آن دارد.

فيس‎بوك در انتخابات رياست‎جمهوري ايران
طبق آمار غيررسمي، نزديك به صدوپنجاه‎هزار نفر در ايران عضو فيس‎بوك هستند. اگر در دوره قبلي رياست‎جمهوري هر كدام از نامزدها يك وب سايت اصلي و يكي دو وب سايت هوادار داشتند، در اين دوره هر كدام از آن‎ها چند وب سايت هوادار، چند وب سايت خبري و شمار فراواني وبلاگ داشتند. حاميان هريك از چهار نامزد انتخاباتي، در فيس بوك، توييترو فرند فيد (سايت هاي اجتماعي) فعال شدند و هركدام به سهم خود تلاش كردند تا نشان دهند نامزدهاي ديگر چيزي در چنته ندارند و نامزد مورد نظر آن‎ها، گزينه خوبي است.
در ميان اين سه شبكه اجتماعي، فيس‎بوك نقش پررنگ‎تري ايفا مي‎كرد و نبايد نقش اين سايت در انتخابات را فراموش كرد. استفاده از فن‎آوري‎هاي مدرن به اين دليل است كه اين ظرفيت را دارند كه پيام ها را از سوي افراد مختلف از طريق بلوتوث، ايميل و پيام هاي متني تكثير كنند و از اين طريق هواداران بيشتري به فيس‎بوك دعوت شوند.
فن‎آوري بلوتوث به شكل گسترده اي براي ارسال فيلم هاي سخنراني و اسلايدهاي عكس استفاده مي شد . هواداران يكي از نامزدها حدود بيست صفحه در فيس‎بوك باز كرده بودند كه نزديك به ده‎هزار نفر در آن عضو بودند. يكي از صفحاتي كه در فيس‎بوك باز شده با عنوان «شرط مي بندم كه مي توانم يك ميليون نفر مخالف ... را پيدا كنم»، بيش از شصت‎هزار عضو جذب كرده بود. فيس‎بوك در روز انتخابات در صفحه اصلي كاربران يك نظرسنجي قرار داد با اين مضمون كه شما رأي داديد. با كليك كردن روي گزينه مورد نظر، يك عدد به كانتر اضافه مي شد؛ چيزي در حدود پانزده‎هزار نفر در اين نظرسنجي شركت كرده بودند. يكي از ابزارهاي اطلاع‎رساني به‎خصوص در روزهاي آشوب، گروه‎ها و صفحه‎هايي بود كه تحت نام فعالان سياسي درست شده بود. چنين گروه‎هايي نقش مهمي در ايجاد شايعات داشتند. انجام تجمعات بدون مجوز نيز در آن‎ها به‎طور مرتب اطلاع‎رساني مي‎شد؛ حتي در برخي كانال‎هاي ماهواره‎اي، به اخبار منتشر شده در صفحه يكي از نامزدها در فيس‎بوك استناد مي‎شد. اين‎گونه بود كه فيس‎بوك نقش خاصي در انتخابات دهمين دوره رياست‎جمهوري ايران ايفا كرد؛ نقشي كه در گذشته به اين شدت ديده نمي‎شد.
در واقع، اين سايت تبديل به مركزي جهت انتشار اخبار اغتشاشات شده و مورد توجه رسانه هاي برانداز نيز قرار گرفته بود. به نظر مي رسد مي‎توان وقايع پس از انتخابات را مرتبط به تبي دانست كه در بهره مندي از اين سايت شيوع يافته بود؛ تب فيس‎بوكي

 



منبع: پنجره