IRNON.com
رئيس جمهور در گفتگو با شبكه تهران -2
كمك مالي دولت به متروي تهران 6برابر دولتهاي قبلي است
 

رئيس جمهور با اشاره به شايعات مطرح شده در خصوص كمك دولت به مترو گفت: قبل از اين مجموع كمك دولت هاي قبلي براي ساخت مترو تا حدودي 100 ميليارد تومان بود اما در اين دولت بيش از 600 ميليارد تومان به مترو كمك شده است.


 

محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور كشورمان در گفتگوي مستقيم با مردم كه از برنامه‌هاي تهران 20 شبكه 5 سيما پخش شد در ادامه سخنان خود با اشاره به دو دور سفر خود به استان تهران گفت:‌ غير از كارهاي جاري كه در اين سفر انجام مي‌شود مصوباتي براي تهران داشتيم و در حال انجام است و برخلاف تصور بسياري از مردم حجم كاري كه در استان تهران بايد انجام شود كمتر از استانهاي ديگر نيست و ما در گذشته بخشي از تهران را داشتيم كه مي‌شد گفت يك سري زيرساخت‌هاي محدودي داشت و ديگر نقاط چنين چيزي نبود و مثلاً خود اسلامشهر يك شهر بزرگ با نيازمندي‌هاي فراوان است و در خصوص ديگر شهرستانهاي تهران نيز مانند كرج چنين مسائلي وجود دارد.
وي در خصوص ترافيك تهران و راهكار حل اين ترافيك گفت: ترافيك تهرن به طور حتم راه‌حلي دارد و جزو همان اموري است كه تدابير مديريت در شهر هميشه عقب‌تر از رشد ترافيك است.
رئيس جمهور با تأكيد براينكه ترافيك مشكل شهر تهران است گفت: اين مسئله با توجه به اينكه خود بنده نيز در همين ترافيك زندگي مي‌كنم و بسياري از مردم مرا در اين ترافيك و پشت همين چراغ‌ قرمزها ديده‌اند يك مشكل اساسي براي مردم است و از نظر آلودگي ترافيك نيز خود ما در مركز قرار داريم و جايي كه رياست جمهوري قرار دارد مركز آلودگي زياد تهران است.
احمدي‌نژاد در ادامه اظهار داشت: راه‌حل ترافيك تهران در سه سطح بايد طراحي شود و غير از آن كار اصلي كه دولت دارد دولت از ريشه آن را كنترل مي‌كند و بحث مهاجرت است، در خود شهر تهران بايد در سه سطح مختلف كار كنيم.
وي افزود: براي حل مشكل ترافيك بايد ظرفيت جابجايي عمومي را به سرعت گسترش دهيم و اين يك راه حل تجربه شده است و دومين راه بهسازي‌هايي است كه مي‌توان به سرعت انجام داد و مثلاً در يك دوره‌اي يك دوربرگردان ساده باعث مي‌شد ترافيك يك خيابان كاهش پيدا كند و در حال حاضر نيز مي‌توان به اين بهسازي‌ها و اصلاحات در تهران دست زد.
رئيس جمهور ادامه داد: هيچ كاري به طور صددرصدي مشكل ترافيك را حل نمي‌كند و هر كار و فعاليتي درصدي از مشكل را حل مي‌كند اما به طور كامل به كمال نمي‌رساند و دليل آن اين است كه عوامل مؤثر در ترافيك هر روز در حال تغيير است و مثلا تعداد خودرو، تقاضاي سفر و تغيير تمايلات انسان مرتب افزايش پيدا مي‌كند، اما مي‌توان اين موارد را مديريت كرد و هميشه بايد سعي كنيم اين موارد را بهبود بدهيم و اگر مردم در سفر شهري نيم ساعت وقتشان تلف مي‌شود آن را به 25 دقيقه برسانيم و در طول زمان آن را به 20، 15 و همين طور به پايان آن را كاهش دهيم.
احمدي‌نژاد در ادامه اظهار داشت: هيچكس نمي‌تواند تأخير در ترافيك را به صفر برساند و همه برنامه‌ريزي‌هاي ترافيك براي بهبود وضعيت است اما تلاش اين است كه اين بهبود را به نقطه كمال برسانيم ولي چون دائماً تغييرات در حال انجام است ما بايد مدام فعاليت‌ها و كارها را بهبود ببخشيم و يك كار اصلي ايجاد تأسيسات كلان در شهر است.
وي با اشاره به سومين كار براي حل مشكل ترافيك گفت: سومين كار براي حل اين مشكل مديريت تقاضا است و مثلاً امروز بين 14 تا 15 ميليون سفر در روز در تهران انجام مي‌شود و اين سفرها بسيار زياد است و مي‌توان بخشي از آن را كاهش داد و در اين زمينه بايد كارهاي مختلفي مانند دولت الكترونيك را گسترش داد.
رئيس جمهور ادامه داد: بايد دولت الكترونيك را به سرعت تكميل كنيم و بخشهاي مختلف آن امروز با سرعت در حال راه‌اندازي است اما معناي اين حرف اين نيست كه ترددها با دولت الكترونيك به صفر مي‌رسد و مثلاً كارهاي ديگر تغيير ساعت آغاز به كار سازمان‌ها و نهادهاي مختلف و زوج و فرد كردن تردد خودروها است.
احمدي‌نژاد با اشاره به اصلاح كاربري‌هاي شهري و تأثير آن در حل بخشي از مشكل ترافيك گفت: اگر كاربري‌هاي گوناگون را در نقاط مختلف بدون برنامه ايجاد كنيم و دسترسي‌هاي مردم زياد نشود آنها مجبورند از وسيله نقليه استفاده كنند و اين امر توليد سفر مي‌كند.
وي افزود: 35 سال قبل تهران به دنبال كارهاي كلان بوده و مطالعات فراواني در خصوص آن انجام شده و شبكه‌هاي بزرگراهي در تهران طراحي و در حال حاضر بخش زيادي از آن اجرا شده است.
رئيس جمهور بخش مهم كارهاي كلان در تهران را حمل‌ونقل ريلي دانست و گفت: بخش مهمي از كارها حمل‌ونقل ريلي و اتوبوس است كه مي‌تواند بخش انبوهي از جمعيت را جابجا كند و اگر اين دو بخش درست و خوب كار كند بخش عمده‌اي از نياز شهر تهران تأمين مي‌شود و در اين بخش بايد به صورت عالمانه كار شود.
احمدي‌نژاد با بيان اينكه ما علم و دانش فعاليت در اين دو بخش دارا هستيم اظهار داشت: ممكن است ما فناوريهاي لازم را در اين دو بخش نداشته باشيم اما دانش، علم و قدرت تجزيه و تحليل آن را داريم و بايد در عمل نيز اين علم و دانش را به كار بگيريم تا سرعت ايجاد شبكه‌هاي ريلي ما از سرعت افزايش تقاضا براي جابجايي جلوتر حركت كند كه در حال حاضر شبكه‌هاي ريلي از افزايش تقاضاي جابجايي عقب‌تر است.
وي گفت: در بخش حمل‌ونقل ريلي مي‌تواند اين حمل‌ونقل در زير زمين، روي سطح زمين يا بالا سطح زمين باشد و مي‌تواند شامل منوريل و يا موارد ديگري باشد كه از سيستم ريلي يعني اينكه هيچ مزاحمتي و هيچ تقاطعي نداشته باشد تا بتواند جمعيت انبوهي را با سرعت بالا جابجا كند و اين راه‌حل اصلي است كه بايد براي تهران آن را دنبال كنيم.
رئيس جمهور در تشريح حل مشكل بخشي از ترافيك تهران با طرح دولت الكترونيك گفت: دولت الكترونيك ممكن است سفر روزانه افراد را به ميزان يك دهم كاهش دهد و اينگونه نيست كه اين مشكل را به طور كامل حل كند و يا 1.7 را به يك دهم برساند چرا كه زماني كه افراد وقت دارند در خانه نمي‌نشينند و براي كارهاي مختلف مثلاً ديدار دوستان يا تفريح از منزل خارج مي‌شود و اين امر اشكال ندارد چرا كه بايد يك مجموعه‌ از اقدامات انجام شود كه هر يك از اقدامات به سهم خود درصدي از مشكل را كاهش دهد و اين درصدها جمع شوند و مثلاً چهار دهم درصد يك مشكل را به طور كامل كاهش دهد.
احمدي‌نژاد با اشاره به راهكار تغيير ساعات كار ادارات، سازمان و مراكز مختلف گفت:‌ ما مطالعه جامع و كاملي حدود 17 سال در اين خصوص داشتيم و در اين خصوص دقيقاً بررسي و تحليل‌ها صورت گرفته بود و در اين مطالعه ما به اين موضوع رسيديم كه ساعات شروع كار بانكها بيشترين تأثير را در ترافيك ساعت اوج دارد و اگر اين ساعت جابجا شود 13 درصد تقاضا در ساعت اوج كاهش پيدا مي‌كند و اين 13 درصد كاهش كار بسيار بزرگي است كه البته در خصوص اين طرح برخي مسائل به وجود آمد و تبديل به يك قانوني شد و اين كار متوقف شد چرا كه يك كار در بحث مديريتي شهري به يك قانون تبديل شد.
وي افزود: يك مجموعه كارها بايد دست به دست هم بدهند تا يك مشكل حل شود.
رئيس جمهور در پاسخ به سؤالي در خصوص توسعه همه‌جانبه تهران و نيازهايي كه در تأمين اعتبارات دارند گفت: تهران براي دولت بسيار مهم است و اين اهميت شامل استان تهران و كل كشور مي‌شود و باور من اين است كه مردم استان تهران دوست دارند كه شهر تهران نيز آباد باشد و اين يك دلبستگي به ايران است.
احمدي‌نژاد در ادامه گفت: قطعاً دولت به توسعه همه‌جانبه تهران و نيازهاي آن توجه داشته و آمارها نشان مي‌دهد كه طي سالهاي 80 تا 83 مجموعه اتوبوسي كه به تهران اختصاص يافته 915 است و از 84 تا 87 سه هزار و 900 اتوبوس اضافه شده و اين امر با 82.5 درصد يارانه انجام شده است و معناي آن اين است كه دولت به تهران توجه دارد و اين امر شامل اتوبوس و تاكسي نيز مي‌شود.
وي در خصوص مترو و ديگر بخش‌هاي حمل‌ونقل گفت: در ديگر بخش‌ها نيز توجه دولت همينگونه بود و يك جهش اتفاق افتاده اما يكسري ناهماهنگي‌هاي در تهران وجود دارد و بخشي از آن به قوانين بازمي‌گردد و يعني ما شوراي شهر و شهرداري تهران و دولت را داريم و حدومرز روابط به درستي تنظيم نشده و مثلاً دولت بودجه را اختصاص مي‌دهد اما نمي‌تواند خودش تصميم گرفته و يا نظارتي داشته باشد كه اين بودجه در چه جايي هزينه مي‌شود و يا در كجا بايد هزينه شود و ما سعي كرديم در اين امر دخالت نكنيم و بودجه را اختصاص داده‌ايم و تصورمان براين است كه مديريت شهري خودش كار را انجام مي‌دهد.
رئيس جمهور در ادامه اظهار داشت: به راستي پاسخگوي مشكلات تهران چه كسي است و اين امر نكته بسيار مهمي است و دولت خود را در سطح كلان مسئول مي‌داند اما زماني كه مي‌خواهيم در سازوكارهاي اجرايي برويم تا حدودي مشكلاتي به وجود مي‌آيد و ما تصورمان اين است كه مديريت شهر تهران بايد متمركز باشد و پاسخ دهد و دولت نيز كمك مي‌كند تا جهت‌گيري‌هاي كلان را مشخص كند و تلاش كرده‌ايم در همين جهت نيز حركت كنيم و هر نيازي كه به دولت مطرح شده سعي دولت اين بوده است كه در اسرع وقت آن خواسته‌ها را تأمين كند.
احمدي‌نژاد ادامه داد: در دولت و كميسيونهاي آن هر موضوعي كه مطرح شد تلاش شده است تا بيشترين مقدار ممكن براي حل آن مشكل توجه وجود داشته باشد اما تا حدودي بايد قبول كنيم در داخل شهر نيز كارهايي صورت بگيرد.
وي در خصوص چگونگي ايجاد يك مديريت واحد شهري در تهران و اينكه آيا وقت دولت بايد مسئول شهر تهران باشد گفت: من معتقدم كه بايد تصميم يكپارچه و عالمانه باشد و به طور مثال قبل از اين دولت مجموع كمك دولت براي ساخت مترو تا حدودي 100 ميليارد تومان بوده است اما در اين دولت بيش از 600 ميليارد تومان به مترو كمك شده و آقاي چمران گفته‌اند كه شهرداري تهران دو برابر اين مبلغ به مترو كمك كرده است و شما اين را اگر جمع بزنيد هزار و 800 ميليارد تومان مي‌شود و زماني كه اين ميزان به مترو كمك بشود بايد يك خروجي از آن حاصل شود و مردم آن را مشاهده كنند.
رئيس جمهور ادامه داد: انجام هر كاري يك سري هزينه‌هايي دارد و مديريت نيز بايد ارزيابي اقتصادي داشته باشد و بايد بهترين روش را با توجه به ارزيابي خود انتخاب كند و سيستم‌هايي در شوراي عالي ترافيك مطرح شد و برخي آن را به يك جنگ تبديل كردند و هر مهندس ترافيكي كه دنيا و ترافيك را بشناسد و آن را درك كرده باشد متوجه مي‌شود كه كار مترو در زير زمين بسيار پرهزينه است و كسي كه مي‌گويد من اين كار را با قيمت پايين انجام مي‌دهم اين ممكن است با جوسازيها و تبليغات طرف مقابل را به سكوت وادار كند كما اينكه بنده در اين خصوص سكوت كردم چرا كه ديدم ممكن است دعوا شود و مردم از آن آسيب ببينند وگرنه هرگونه ارزيابي اقتصادي كه انجام دهيم اين كار گران تمام مي‌شود و من ممكن است جزو معدود كساني باشم كه تمام مطالعات در خصوص حمل‌ونقل تهران را از سال 52 مطالعه كردم و چندين گروه مشاور از خارج از كشور حضور پيدا كردند و جزوات قطوري را ارائه كردند و در حال حاضر با مطالعه اين جزوات ارزيابي دقيقي نسبت به مسئله دارم.
احمدي‌نژاد ادامه داد: شما به هر مهندسي بگوييد كه ساختماني بر روي زمين ساخته شود ارزانتر تمام مي‌شود يا در زيرزمين، به طور حتم ساخت‌وساز بر روي زمين را كم‌هزينه‌ترين ساخت‌وساز مي‌داند مثلاً در حال حاضر تونل توحيد كه كاري خوبي است در حال احداث است و يك گره اصلي را برطرف مي‌كند و من از آقاي چمران در اين خصوص سؤال كردم كه طول اين تونل چقدر است ايشان گفتند دو تونل به طول 2.2 و ميزان بودجه آن را 250 ميليارد تومان اعلام كردند و اين 2.2 در مجموع 4.4 مي‌شود و با تقسيم 250 ميليارد تومان تقريباً 60 ميليارد تومان براي تونل مي‌شود و اگر شما در اين كيلومترها ايستگاه نيز بسازيد يك ايستگاه زيرزميني حداقل 10 ميليارد تومان هزينه دربر دارد و هر كيلومتر تونل 60 الي 70 ميليارد تومان هزينه دارد و اگر هم خيلي تلاش كنيم از 50 ميليارد تومان ارزانتر نمي‌توان كار كرد و در اين ميان 15 الي 20 ميليارد تجهيزات و سيستم نياز است.
وي افزود: تجهيزاتي كه ما استفاده مي‌كنيم تجهيزات درجه يك دنيا نيست و لذا حدود همين 60 الي 70 ميليارد تومان هزينه دربر دارد و اگر از تجهيزات روز دنيا استفاده كنيم اين هزينه بالاتر مي‌رود و سيستم ثابت است و چه از آن روي زمين، زيرزمين و يا بالاي سطح زمين استفاده كنيم همه يك جور است ولي آن چيزي كه ما را معطل خود كرده است هزينه‌هاي بردن كار زير زمين است و حدود هزار و 400 ميليارد تومان داده شده است و من از دوستان سؤال كردم كه با اين هزينه چند كيلومتر اين تونل افتتاح شده و تنها 3 تيكه از اين تونل افتتاح شده است و مجموع اين سه تيكه 14 الي 15 كيلومتر است و از اين ميزان بيشتر نيست و اين در حالي است كه واگن و تجهيزات اضافه نشده است و همين چند روز قبل در تهران توقفي صورت گرفته بود و مردم از آن ناراحت بودند و اين 14 الي 15 كيلومتر كه افتتاح شده در همين دولت نهم بوده است.
رئيس جمهور در پاسخ به سؤال مجري كه خطاب به وي گفت حدود 5 كيلومتر خط آماده وجود دارد اما واگني براي آن نيست گفت: من اين موضوع را الان از شما مي‌شنوم اما اشكالي ندارد و ما خوشحال مي‌شويم اما بايد مديريت به‌گونه‌اي تنظيم شود كه هر مقدار مسير آماده شد قطار آن نيز وجود داشته باشد و به بهره‌برداري برسد و اين بهتر از اين است كه ما 100 كيلومتر خط آماده داشته باشيم و بنشينيم تا قطار آن آماده شود چرا كه اگر قطار را سفارش دهيم حدود 2 الي 3 سال تحويل آن زمان مي‌برد.
احمدي‌نژاد همچنين اظهار داشت: به نظر من مي‌شود بهتر از اين منابع براي تهران استفاده كرد.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه برخي معتقدند آن بودجه‌اي بايد از دولت مي‌گرفتند دريافت نكردند و اين 50، 50 ميان دولت و شهرداري رعايت نشده گفت: گفتن چنين حرفي بسيار آسان است و من اشاره كردم كمك دولت به مترو قبل از 84 و بعد از 84 چه ميزان بوده است و در بخش اتوبوس نيز به همين ميزان جهش به وجود آمده و در خصوص يارانه‌ جابجايي مترو نيز بعد از 84 جهش بسياري اتفاق افتاده است.
رئيس جمهور با تشريح اختصاص بودجه به دولت گفت: بودجه در اختيار دولت نيست و ميزان بودجه در قانون آن است و مثلاًَ عدد 100 ميليارد تومان براي كمك به مترو در بودجه نوشته مي‌شود و براي حوزه‌هاي مختلف نيز ميزان بودجه مشخص و تقسيم مي‌شود و اينكه ما مثلاً 100 ميليارد تومان به مترو بدهيم مشروط به درآمدهاي دولت است و متناسب با درآمد دولت بودجه را اختصاص مي‌دهد و در پايان سال هميشه نسبتي از بودجه كل اختصاص داده مي‌شود چرا كه درآمدها غيرواقعي در بودجه پيش‌بيني مي‌شود و لذا محقق نمي‌شود.
احمدي‌نژاد در ادامه اظهار داشت: در اين 4 سال همواره آن درصدي كه به كل كشور داده‌ايم پايين‌تر از درصدي بوده كه به متروي تهران داده‌ايم و همين امسال تا همين امروز به كلانشهرها 59 درصد بودجه داده‌ايم اما به تهران بودجه 70 درصدي اختصاص داده‌ايم و دولت اين توجه را به تهران داشته است و اين در حالي است كه ما نمي‌توانيم كارهاي ديگر را متوقف كنيم چرا كه آنها نيز مسئول و نماينده خود و ديوان‌ محاسبات را دارند و آنها اشكال مي‌گيرند كه چرا بودجه آنها را پرداخت نكرديم.
وي افزود: من متأسفم كه بحث‌هايي كه بايد علمي و كارشناسي مطرح شود به بحث‌هاي سطح پايين كشيده مي‌شود و برخي مي‌گويند ما از دولت طلبكاريم و يا دولت سهم خود را پرداخت نكرده و مگر مي‌شود كسي از دولت طلب داشته باشد و دولت آن را نپردازد.
رئيس جمهور در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه شنيده مي‌شود بودجه‌ معوقه‌اي وجود دارد اما پرداخت نشده است، آيا چنين چيزي صحت دارد گفت:‌ ما بودجه‌هاي معوقه‌اي داريم و مترو و شهرداري تهران اقساطي كه بايد به بانكها پرداخت مي كرده‌اند، بازنگرداندند.

 

 

 

گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاري فارس