IRNON.com
پناهيان در دانشگاه تهران:
كناركشيدن از سياست كار خوارج است
 

يك استاد حوزه و دانشگاه گفت:اگر انساني از سياست خسته و كنار رود، عملي مانند آنچه خوارج كرده‌اند، مرتكب شده است به همين دليل بايد در صحنه ماند و حق را شناخت.


 

حجت‌الاسلام والمسلمين عليرضا پناهيان استاد حوزه و دانشگاه در همايش «رهايي از ولايت طاغوت» كه عصر امروز در دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران و با حضور گسترده دانشجويان برگزار شد، طي سخناني با بيان اينكه قرآن مي‌گويد دعواي بشر بر سر ولايت است‌، اظهار داشت: اگر شما سراغ بحث ديگري برويد در واقع منحرف شده و سر كار هستيد.
اين استاد دانشگاه ولايت را ركن ركين دين دانست و با اشاره به آيات قرآن كه در خصوص ولايت آمده است، خاطرنشان كرد: ركن بودن ولايت را قرآن مي‌گويد و با توجه به اهميت آن بايستي در خصوص بحث ولايت بحث و مجادله كنيم، چراكه اگر نسبت به اين قضيه بي تفاوت باشيم در واقع ظلم به جهان انجام داده‌ايم.
پناهيان با اشاره به اينكه دعواي امروز جهان بر سر ولايت است، تصريح كرد: امروز يك چيزي در عالم در سر جاي خود نيست و بايد آن را به جاي واقعي خود بياوريم تا همه بحث‌ها از بين برود.
وي اضافه كرد: در واقع اگر ولايت جهان را اداره كند، ديگر بحثي به وجود نمي‌آيد و ما نيز سخني نداريم.
اين استاد حوزه با تاكيد مجدد بر اينكه از نگاه آيات قرآن به ابعاد رواني ولايت پذيري يا ولايت گريزي مشخص مي‌شود كه ولايت مسئله اول جهان است چون در قرآن نيز به عنوان مسئله اول آمده است، خاطرنشان كرد: كشور ما نيز جزئي از جهان به شمار مي‌رود و ولايت در آن بايد متجلي شود، به همين دليل بحث ولايت در كشور ما نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.
پناهيان همچنين تصريح كرد: ايرادي ندارد كه ما در خصوص ولايت و ابعاد مختلف آن بحث كنيم اما بايد اين بحث در يك فضاي منطقي باشد.
وي در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: اگر شما به قرآن مراجع كرده و آن مطالعه كنيد به اين خواهيد رسيد كه چرا ولايت مسئله درجه يك قرآن است.
اين استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به آيه 32 سوره زخرف گفت: علامه طباطبايي در تفسير اين آيه در خصوص رحمتي كه در اين آيه به آن اشاره شده است، مي‌گويد كه مراد از رحمت نبوت است، يعني دعوا بر سر نوبت است.
پناهيان در ادامه آيه 32 سوره زخرف را تفسير كرد و مسائل مطرح در اين آيه را بيان كرد.
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: خداوند معيشت انسان‌ها را تنظيم مي‌كند و يك عدم تساوي در معيشت انسان‌ها پديد مي‌آيد كه در نتيجه آن بعضي انسان‌ها ليدر شده و ديگران را تسخير مي‌كنند، البته انسان‌ها در تسخير يكديگر با هم مساوي نيستند.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه در جامعه بشري مديريت، رهبري، تسخير، سلطه يافتن بر يكديگر يك امر اجتناب‌ناپذير است، اظهار داشت: در اين زمان اين سئوال مطرح مي‌شود كه اگر به ولايت پرداخته شود چه نتيجه اي به دست مي‌آيد؟
پناهيان ادامه داد: كساني كه مي‌گفتند هيچ كس نبايد رئيس شود و مي‌توان خوارج را به عنوان نمونه‌اي از اين افراد نام برد چه ديدگاهي داشتند؟ آيا واقعا مي‌توان جامعه را بدون يك رئيس تصور كرد؟
وي در ادامه سياست را يك امر مقدس عنوان كرد و اظهار داشت: سياست به بحث قدرت مي‌پردازد و افراد نبايد روحيه سياست‌گريزي پيدا كنند و مانند خوارج تصميم بگيرند و هم علي(ع) را بكشند و هم معاويه را، زيرا اگر انساني از سياست خسته و كنار رود، عملي مانند آنچه خوارج كرده‌اند، مرتكب شده است به همين دليل بايد در صحنه ماند و حق را شناخت.
اين استاد حوزه و دانشگاه اضافه كرد: بايد در صحنه باشي و قضاوت كني و بايستي درست هم تشخيص دهي و از آن نيز دفاع كني و پاي عقيده خود جان نيز دهي، زيرا اگر مسئله را رها كني، مانند عمر سعد مي‌شوي، چراكه عمر سعد شبيه خوارج نبود كه حاكمان را بكشد. بلكه او به كناري رفت و در نهايت امام حسين (ع) را كشت؛ به همين دليل تصور نكنيد كه عزلت گرفتن و دوري از سياست وجهه بالايي به انسان مي‌دهد.
پناهيان در ادامه با طرح اين پرسش كه مگر مي‌توان نسبت به سياست بي‌تفاوت بود و دخالتي در آن نكرد؟ افزود: انسان‌هايي اين اقدام را انجام مي‌دهند كه نمي‌خواهند زحمت تشخيص حق و طرفداري از آن را به خود بدهند و در واقع اگر فردي كنار رود، هزاران برابر ضرر خواهد كرد.
وي با اشاره به اينكه بحث قدرت از همين جا آغاز مي‌شود و بايد به اين پرداخت كه با قدرت چه بايد كرد؟ گفت: بحث قدرت يك بحث حياتي براي بشر است و كسي نمي‌تواند نسبت به آن بي‌تفاوت باشد، زيرا بي‌تفاوتي نسبت به مسئله قدرت مانند زندگي گوسفندي است.
پناهيان در ادامه سخنان خود در خصوص ولايت، ريشه ولايت پذيري را بر خورد عاقلانه با نظام تسخيري عنوان كرد و افزود: بايستي افراد نظام تسخيري را از نظر رواني بپذيرند، زيرا پذيرش نظام تسخيري ريشه در نفس دارد.
اين استاد حوزه و دانشگاه ولايت‌پذيري را حقيقت درس اخلاق دانست و با طرح اين پرسش كه چه كساني ولايت را نمي‌پذيرند؟ تصريح كرد: كساني ولايت را نمي‌پذيرند كه نظام تسخيري را قبول ندارند و در واقع ولايت‌پذيري و ولايت‌گريزي از اينجا آغاز مي‌شود.
پناهيان در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه بين انسان‌ها تفاوت وجود دارد و اين تفاوت‌ها در استعدادها نيز است، خاطرنشان كرد: وقتي آدم‌ها نسبت به يكديگر قدرت پيدا مي‌كنند به هم ظلم كرده و يا نسبت به يكديگر با عدالت رفتار مي‌كنند. البته تجربه تاريخي نشان مي‌دهد كه افراد در اين مواقع نسبت به يكديگر ظلم مي‌كنند.
پناهيان در ادامه ولايت را كنترل‌كننده قدرت‌ها در جامعه عنوان كرد و گفت:‌ قدرت‌ها به دليل تفاوت معيشت و استعدادها پديد مي‌آيند، به همين دليل بايستي با يكديگر تعامل كرده و به هم ظلم نكنند، در نتيجه مسئله اول "ولايت " كنترل قدرت در جامعه است، چراكه با كنترل قدرت، رقابت شكل طبيعي خود را پيدا كرده و ديگر ظلمي وجود ندارد، در نتيجه اولين دشمنان ولايت قدرت‌ها هستند، زيرا قدرت‌ها ذي نفوذ جامعه به شمار مي‌‌روند.
وي در خصوص كاركرد ولايت نيز اظهار داشت: ولايت در جامعه اجازه شكوفايي به همه مي‌دهد.
پناهيان در ادامه سخنانش با بيان اينكه ولايت ولي خدا تنظيم كننده مناسبات اجتماعي است، تصريح كرد: بعد از تنظيم مناسبات اجتماعي جامعه خود را بهبود‌سازي مي‌كند.
وي در جمع بندي سخنان خود در خصوص ولايت اظهار داشت: بين انسان‌ها تفاوت وجود دارد و تفاوت باعث برتري انسان‌ها نسبت به يكديگر مي‌شود، به همين دليل انسان انسان‌هاي ديگر را تسخير مي‌كند و در اين بين نسبت به انسان‌ها ظلم مي‌شود به همين دليل ولايت پديد مي‌آيد زيرا اولين وظيفه ولايت جلوگيري از ظلم به انسان‌ها است.
اين استاد دانشگاه همچنين تاكيد كرد: البته بايد ابتدا ولايت خدا را بشناسيم تا بتوانيم ولايت طاغوت را نيز تشخص دهيم.
پناهيان در اين بخش از سخنان خود قسمت‌هايي از تاريخ اسلام كه مربوط به دوران پيامبر (ص) و امام علي (ع) بود را بيان كرد.
وي با بيان اينكه اكثر برنامه‌هاي امروزي بشر طغيان است گفت: آنها به حدود الهي و حقوق واقعي بشر طغيان كرده اند.
پناهيان ادامه داد: ولايت اعمال قدرت و حاكميت مي‌كند، مانند امام علي (ع) كه در دوران خود هم با معاويه مبارزه كرد و هم مجبور به جنگ با طلحه و زبير و حتي خوارج شد. اما اين اعمال قدرت حضرت علي (ع) بدون طغيان بود.
اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه ولايت قدرتي است كه قدرت‌ها را تنظيم مي‌كند تا ظلمي انجام نشود، خاطرنشان كرد: ولايت از قدرت خود محدود مي‌كند كه اين راز زيبايي مظلوميت و موفق شدن دشمان ولايت در پيروزي بر ولايت است زيرا در اينجا نقش مردم در تحكيم پايه‌هاي ولايت مشخص مي‌شود چون ولايت براي مقابله با طغيان، طغيان نمي‌كند و در اينجا است كه مردم بايد آگاه باشند.
وي اضافه كرد: ولايت به تنهايي نمي‌تواند مشكلات را حل كند زيرا در ساختار ولايت نقش آحاد مردم به صورت جدي تعبيه شده است به همين دليل پيروزي ولايت با آگاهي مردم محقق مي‌شود.
پناهيان در پايان يادآور شد: پيامبر اكرم (ص) و اولياي الهي طغيان‌گران را به شيوه غيرطغيان‌گرايانه كنترل مي‌كردند كه بايد براي كنترل طغيان گران، مردم جامعه آگاه باشند تا ظلم‌هاي روا بر ولايت را ديده و در مقابل آن بايستند.

 

 

 

گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس