روزنامهنگاري زرد چيست؟

اصطلاح روزنامه نگاري زرد عبارتي است كه در غرب از آن تحت عنوان Yellow Joumallsm ياد ميكنند.روند تولد چنين نشرياتي، با نشريات شهر نيويورك در دهه 1890 آغاز شد.
اصطلاح روزنامه نگاري زرد عبارتي است كه در غرب از آن تحت عنوان Yellow Joumallsm ياد ميكنند
روند تولد چنين نشرياتي، با نشريات شهر نيويورك در دهه 1890 آغاز شد. شايد بتوان گفت اصليترين نشريهاي كه بنيان روزنامهنگاري زرد را از نظر جذب مخاطب و نه محتواي آن پايهريزي كرد، نيويورك سان (New York Sun) بود
اين نشريه در سال 1883 متولد شد. نيويورك سان نشريهاي بود با قيمت «يك پني» و در واقع ارزان بودنش سبب فروش زياد آن شد. از سوي ديگر نيويورك سان بنيانگذار دورهاي از نشريات است كه در غرب به آنها نشريات يك پني (penny press) گفته ميشود.
نشريات يك پني هم تقريباً مانند روزنامهنگاري زرد به ميدان وارد شدند. نشريات يك پني تيترهاي بسيار درشتي داشتند و اين تيترهاي درشت به اين دليل استفاده ميشد كه شايد در آن مقطع فكر ميكردند حتي يك پني هم براي خريد نشريات زياد است، بنابراين آنها را روي ديوارهاي شهر نصب ميكردند تا رهگذران بتوانندتيترها را راحت بخوانند و يا حتي اگر دليجاني از خيابان ميگذشت، سرنشينان آن بتوانند از موضوع روز مطلع شوند.
نشريات يك پني در واقع روزنامههايي كاملاً مردمي بودند كه خبر را براي مردم توليد ميكردند. اما در قرن نوزدهم چرخشي در اين پديده به وجود ميآيد و روزنامهنگاري از توليد خبر براي مردم به سمت توليد خبر براي بازار كشانده ميشود.
دوران بعد از نشريه سان:
در سال 1896 ژوزف پوليترز (1847-1991) (Joseph Pulitzer) معروف نشريهاي را منتشر ميكرد به نام New York World كه با هر شيوهاي تلاش ميكرد تا تعداد مخاطبانش را بالا برده و تيتراژش را افزايش دهد و طبعاً در اين ابزارها خشونت و سكس حرف اول را ميزد.
در همين دوران ويليام راندولف هرست (1863-1951) (William Randolph Hearst) هم نشريهاي را منتشر ميكرد به نام نيويورك مورنينگ ژورنال (New York Morning Journal). اين نشريه با نشريه پوليترز به رقابت پرداخت و جنگ اين دو نشريه بر سر تيتراژ آغاز شد.
اما چرا روزنامهنگاري زرد؟
به دليل اين كه ابتدا پوليترز در نشريه خودش يك شخصيت كارتوني خلق كرد كه به آن اصطلاحاً Yellow Kid (بچه زرد) ميگفتند. پس از ظهور اين شخصيت در نشريه پوليترز ، هرست هم بلافاصله به يك كاريكاتوريست سفارش يك شخصيت مشابه را داد و در واقع به اين ترتيب بود كه پديده بچه زرد متولد و مظهر درگيري اين دو روزنامه وسپس نماد روزنامهنگاري جنجالي شد.
سپس رقابت آغاز شد و ضميمههاي رنگي و عكسهاي بزرگ و تيترهاي درشت ابزار اين مبارزه شد و آرامآرام Yellow Kid سمبل يك نوع روزنامهنگاري شد كه به روزنامهنگاري زرد [يك ميزگرد درباره روزنامهنگاري زرد] شهرت يافت.
نويسنده: يونس شكرخواه