IRNON.com
ويكي پديا، پي‎ريختن روي ماسه روان
 

واقعيت اين است كه به عنوان يك منبع اطلاعات براي مقاله‎اي تخصصي يا آكادميك به هيچ وجه نمي‎توان به اطلاعات دانش‎نامه ويكي پديا اتكا يا اكتفا كرد؛ چنين كاري مثل ساختن بنايي است كه پي آن روي ماسه روان بيابان ريخته شده باشد.


 

شايد شما هم تا به حال عبارت «دانش‎نامه ويكي پديا» را در ميان منابع علمي مقالاتي در روزنامه‎ها، نشريات تخصصي و آكادميك و حتي پايان نامه‎هاي دانشگاهي ديده باشيد. نام «ويكي پديا» خيلي دهان پركن به نظر مي‎رسد، مخصوصا كه عنوان «دانش‎نامه» يا «دايره المعارف اينترنتي» را در پيشوند خود دارد، اما واقعيت اين است كه به عنوان يك منبع اطلاعات براي مقاله‎اي تخصصي يا آكادميك به هيچ وجه نمي‎توان به اطلاعات اين دانش‎نامه اتكا يا اكتفا كرد؛ چنين كاري مثل ساختن بنايي است كه پي آن روي ماسه روان بيابان ريخته شده باشد.

ويكي پديا چيست؟
ويكي پديا يك دانش‎نامه آنلاين رايگان است كه هركسي مي‎تواند به مطالب آن اضافه و يا آن را تصحيح كند، مداخلي در آن به وجود بياورد يا مطالب يك مدخل را تغيير دهد. نام «ويكي پديا» واژه و مفهومي است كه مركب از دو واژه «ويكي» (نوعي وب سايت مشاركتي) و «انسايكلوپديا» (به معني دايره المعارف يا دانش‎نامه) است. اين سايت اينترنتي در اوايل سال 2001 ميلادي بنيان‎گذاري شده و از آن زمان ميليون‎ها مقاله و مدخل در چندين زبان به آن افزوده شده است. طبق آمار اعلام شده در ابتداي بهار 2009 ، بيش از دو ميليون و 820 هزار مقاله انگليسي، 875 هزار مقاله به زبان آلماني، 774 هزار مقاله فرانسوي، 568 هزار مقاله چيني و 585 هزار مقاله لهستاني در ويكي‎پديا مي‎توان يافت (گاردين، 5 آوريل 2009). در مجموع، بيش از 75 هزار نفر به صورت فعال و مداوم در به وجود آوردن حدود ده ميليون مقاله به بيش از 260 زبان سهيم هستند. علي‎رغم مشكلات و نگراني‎هايي كه به خاطر امكان اصلاح مطالب ويكي‎پديا توسط همه افراد، درباره كيفيت اطلاعات آن وجود دارد، اين سياست باز هم يكي از پرطرف‎دارترين منابع آنلاين اطلاعات است. طبق آمار 2008، ويكي پديا بعد از سايت‎هايي مانند ياهو، گوگل، ماي اسپيس و ايبي، با هفتصد ميليون بازديد در سال، هشتمين پايگاه اطلاعاتي از نظر تعداد مراجعين در جهان است.
ويكي پديا مرز ميان توليد و مصرف دانش را از بين مي‎برد و به افراد اجازه مي‎دهد كه علاوه بر استفاده از علم، توليد علم كنند و خودشان را عضوي از جمعيت علاقه‎مند به يك موضوع بدانند. مداخل و سرفصل‎هاي ويكي‎پديا ممكن است عمومي يا كاملا تخصصي باشند. اين سايت به كاربران امكان مي‎دهد كه اطلاعات را به شيوه‎هاي مختلف سازماندهي و در داخل هر مقاله سرفصل‎هاي گوناگوني را منظور كنند. شما در هر مقاله ممكن است ارجاع‎هاي متعددي به مقالات ديگر در خود ويكي پديا يا خارج از آن بيابيد. همچنين مي‎توانيد فهرستي از منابع داشته باشيد كه تعدادي از آن‎ها به صورت آنلاين در دسترستان‎ باشند.

تاريخچه ويكي پديا
گسترش شبكه جهاني اينترنت در دهه 1990 ميلادي عده‎اي را به صرافت ايجاد دانش‎نامه‎هاي اينترنتي انداخت؛ از جمله «رابرت مك هنر» بودكه در در سال 1993 تلاش كرد دانش‎نامه‎اي به نام «اينترپديا» پديد آورد، اما در نهايت اين كوشش‎ها به ايجاد يك دانش‎نامه بزرگ و فراگير جهاني منجر نشد. در سال 1999 «ريچارد استالمن» در مقاله‎اي با عنوان «دانش‎نامه جهاني و منابع آموزشي آزاد» به مواهب چنين منبعي اشاره كرد و ضمن آن اصولي را برشمرد كه دو سال بعد به پيدايش ويكي‎پديا انجاميد. در سال 2000 پروژه ساختن دانش‎نامه‎اي اينترنتي در دستور كار قرار گرفت كه در آن زمان Nupedia نام داشت. بنيان‎گذار اين پروژه «جيمي ويلز» بود كه «لري سنگر» دانش آموخته رشته فلسفه، را به عنوان سردبير تمام وقت دانش‎نامه به كار گماشت. كار روي اين پروژه به كندي پيش مي‎رفت. لري سنگر و همكاران وي در سال اول فقط توانستند 12 مدخل به وجود بياورند. ويلز و سينگر به اين نتيجه رسيدند كه بايد روش بهتري براي تسريع در ايجاد اين دانش‎نامه پيدا كنند و بالاخره در مشورت با يك برنامه نويس به نام «بن كوويتز» به ايده استفاده از نرم افزار «ويكي» رسيدند كه روشي مشاركتي براي ساختن يك دانش‎نامه را با استفاده از كاربران سراسر جهان امكان‎پذير مي‎ساخت. سرانجام ويلز در تاريخ دهم ژانويه 2001 مقاله‎اي را با عنوان «بياييد يك ويكي بسازيم» روي سايت خود قرار داد و مزايا و روش ايجاد دانش‎نامه اينترنتي را در آن شرح داد.
سايت wikipedia.com در تاريخ پانزدهم ژانويه 2001 رسما پا به عرصه گذاشت. اين سايت كه Server آن در «سن ديه گو» كاليفرنيا قرار داشت، با همكاري و سرمايه گذاري شركت Bomis راه اندازي شد كه كاركنان آن از جمله «تيم شل»، «جرمي رزنفلد» و «جيسن ريچي» نقش مهمي در پيش‎برد دانش‎نامه داشتند. ابتدا چند آگهي اينترنتي توانست توجه بسياري را به خود جلب كند. سپس بنيان‎گذاران به فكر استفاده از رسانه‎هاي ديگر افتادند و اولين آگهي رسانه‎اي غير اينترنتي خود را در بيستم سپتامبر 2001 در نيويورك تايمز چاپ كردند. تعداد مقالات نوشته شده تا دوازدهم فوريه 2001 به يك هزار مقاله رسيد. در هفتم سپتامبر آن سال از مرز ده هزار گذشت و در پايان آن سال بيش از بيست هزار مدخل در دانش‎نامه اينترنتي ويكي‎پديا گرد آمد. در سال بعد اين سايت به رقم حدود هزار و پانصد مقاله در ماه رسيد و تعداد مقالاتش در سي‎ام آگوست 2002 از چهل هزار فراتر رفت. اين نرخ رشد به طور مستمر افزايش يافت. بيش از يك‎صدهزار مدخل در آغاز سال 2003، به حدود پانصد هزار مدخل در پايان اين سال افزايش يافت و بيش از يك ميليون مقاله به بيش از يكصد زبان در پايان سال 2004 رسيد. اكنون در هشتمين سال پيدايش ويكي‎پديا تعداد مقالات موجود در اين دانش‎نامه به ده ميليون مقاله رسيده و تعداد زبان‎هاي موجود در اين سايت از260 زبان تجاوز كرده است كه زبان‎هاي فارسي، فارسي تاجيكي، كردي، پشتو، گيلكي و مازندراني نيز در ميان اين زبان‎ها ديده مي‎شوند.در حال حاضر مقر اصلي اين سايت در «تامپاي فلوريدا» است و در «آمستردام» هلند و «سئول» كره جنوبي نيز دو پايگاه پشتيبان براي آن وجود دارد. پروژه ويكي پديا را بنياد غير انتفاعي ويكي مديا اداره و هدايت مي‎كند. آن‎طور كه در صفحه اصلي ويكي پدياي فارسي ذكر شده، بنياد ويكي مديا پروژه ‎هاي چند زبانه ديگري را با محتويات آزاد نيز در دست اقدام دارد كه عبارتند از: ويكي واژه (فرهنگ واژه ها و اصطلاح نامه)، ويكي نَسك (متون و كتابچه راهنماهاي آزاد)، ويكي گفتاورد (مجموعه اي از نقل قول ها)، ويكي نبشته (متون پايه و مرجع آزاد)، ويكي گونه (راهنماي گونه هاي زيستي)، ويكي گزارش (مرجع خبري با محتواي آزاد)، ويكي انبار (انبار پرونده هاي چند رسانه‎اي عمومي) و فراويكي (هماهنگ كننده پروژه هاي ويكي پديا).

چه كساني از ويكي‎پديا استفاده مي‎كنند؟
استفاده‎كنندگان از ويكي‎پديا بسيار زياد و طيف آنان بسيار وسيع و متنوع است. دانشگاهيان و محققان آكادميك از جمله افرادي هستند كه از اين سايت بهره مي‎برند و دانش‎آموزان و صاحبان حرفه‎هاي گوناگون و افراد عادي نيز از آن استفاده مي‎كنند. ويكي‎پديا يك ابزار جست‎وجوي اوليه در اينترنت براي اكثر محققين است. البته محققان آكادميك مي‎دانند كه مطالب موجود در ويكي‎پديا فقط جنبه اطلاعات اوليه دارد كه ممكن است موثق يا ناموثق باشد. بنابراين با ديدي انتقادي به يافته‎هاي خود در ويكي‎پديا نگاه مي‎كنند. در تعدادي از مراكز تحقيقاتي نيز محدوديت‎هايي براي استفاده از اين سايت قائل شده‎اند چرا كه ناردست بودن برخي مطالب اين سايت براي‎شان ثابت شده است. مثلا در دپارتمان تاريخ كالج «ميدلبري» ايالات متحده، هرگونه كاربرد واژه ويكي‎پديا در منابع مقالات يا امتحانات ممنوع است. با اين حال تعدادي از آكادميسين‎ها اين سايت را همچنان ابزار تحقيقاتي و تحصيلي مناسبي به شمار مي‎آورند.

ويكي‎پديا چگونه كار مي‎كند؟
كاربران مي‎توانند با استفاده از كليدواژه‎هاي جست‎وجو، مقالات و اطلاعات و عكس‎هاي مربوطه را در سايت ويكي‎پديا بيابند و لينك‎هاي موجود در آن مدخل خاص را دنبال كنند. در بعضي از صفحات ويكي‎پديا علامتي درج شده است كه نشان مي‎دهد مثلا اين مقاله بيش از حد قديمي است و احتمالا اطلاعات آن به روز نشده يا هيچ منبع اطلاعاتي براي آن ذكر نكرده‎اند و ممكن است چندان موثق نباشد. همچنين اين سايت همگان را به مشاركت در تبادل اطلاعات ترغيب مي‎كند. با آنكه ويكي پديا نويسندگان مقالات را به ثبت نام تشويق مي‎كند، اين كار را الزامي نكرده است. به هرحال، هركس كه مطلبي در ويكي‎پديا مي‎نويسد، بايد بداند كه كاربران ديگر ممكن است آن را تغيير بدهند. تعدادي از مقالات كه حساسيت‎هاي خاصي در موردشان وجود دارد استثنائا مشمول قيد «حفاظت شده» يا «نيمه حفاظت شده» هستند تا افرادي كه اجازه رسمي ندارند نتوانند آن‎ها را تغيير بدهند.

مزايا
دانش‎نامه ويكي‎پديا اين اختيار را ‎كه يك مطلب تا چه اندازه درك شود و عمق آن چقدر باشد، به خود مراجعان مي‎دهد. بسياري از اصطلاحات نوظهور و مفاهيم گنگ و پيچيده را كه در دانش‎نامه‎هاي معمولي وجود ندارد، در ويكي‎پديا مي‎توان يافت. مقدار مطالب مربوط به يك سرفصل و طول و تفصيل آن در ويكي‎پديا نشان دهنده ميزان علاقه مردم به آن موضوع خاص است. اين دانش‎نامه به دانشجويان امكان مي‎دهد كه كاربردهاي تحقيق خود را ارتقا دهند و دانسته‎هاي خود را در مقابل ساير منابع اطلاعات ارزيابي كنند تا به اين ترتيب در جامعه جهاني توليد علم حضور داشته باشند. ويكي‎پديا خود مي‎تواند معياري باشد براي سنجش وضوح اطلاعات و دست‎رسي آزاد به آن‎ در سطح بين‎المللي.

معايب
برخلاف دانش‎نامه‎هاي سنتي كه به صورت منظم و طبق ضوابط و مقررات سفت و سخت مورد بازبيني قرار مي‎گيرند، در ويكي‎پديا اين ضوابط وجود ندارد و جاي آن را سرعت ارايه اطلاعات و امكان مشاركت همگان در فراهم آوردن دانش گرفته است. در نتيجه، ارزش و درصد اطمينان به هر يك از اطلاعات ارايه شده در اين دانش‎نامه به افرادي برمي‎گردد كه آن را پديد آورده‎اند و اطلاعات موجود در آن همگن نيست. در اين‎جا انتخاب موضوع و نحوه ارايه اطلاعات مربوط به آن كاملا به افراد علاقه‎مند به موضوع بستگي دارد و ارزش آكادميك ملاك نيست. در ويكي‎پديا ممكن است يك ترانه عامه پسند يا اپيزودي از يك كمدي تلويزيوني، مدخلي جداگانه به خود اختصاص دهد كه بسيار بيشتر از مباحث مهم آكادميك به آن پرداخته شده است. مقاله‎اي درباره «سرزمين مياني» زاده خيال «جي. آر آر. تالكين» نويسنده «ارباب حلقه‎ها» در ويكي‎پديا آن‎قدر طول و تفصيل دارد كه بعيد است مدخل مربوط به يك كشور واقعي بتواند به پاي آن برسد. مشكل ديگر، موقتي بودن مطالب اين دانش‎نامه است. حتي اگر در زماني خاص ثابت شود كه مقاله‎اي در ويكي‎پديا موثق و معتبر است، لحظه‎اي بعد ممكن است همين مقاله تغيير كند. بنابراين اشاره به ويكي‎پديا به عنوان يك منبع، خالي از اشكال نيست.
انتشار مطالب غيرموثق در ويكي‎پديا خصوصا زندگي‎نامه افراد مشهور، يا ساختن شخصيت‎هاي تخيلي تاكنون بارها جنجال آفريده است.

ويكي پديا و زبان فارسي
تفاوت ساختاري خط و زبان فارسي با خط و زبان‎هاي لاتين باعث بروز مشكلاتي در نحوه استفاده از ويكي پديا در ايران و در ميان ساير فارسي زبانان شده است. هنوز يك خط و زبان استاندارد فارسي براي استفاده در كامپيوترهاي شخصي و اينترنت تعيين نشده است. اين نكته گاهي براي كاربراني كه مي‎خواهند از ويكي پدياي فارسي استفاده كنند، مسئله آفرين مي‎شود. همين مسئله تا اندازه‎اي ضريب نفوذ كاربران فارسي زبان به اينترنت را پايين مي‎آورد و باعث مي‎شود بسياري از فارسي زبانان به اينترنت به طور اعم و به دانش‎نامه ويكي پديا به طور اخص، دست‎رسي نداشته باشند. پايين بودن سرعت اينترنت به طور كلي در ايران مشكل ديگري است كه بسياري از كاربران فارسي زبان با آن درگيرند. مشكل كپي رايت در ايران و عدم دست‎رسي به بسياري از پايگاه‎هاي اينترنتي براي دستيابي به اطلاعات مكتوب و همچنين به عكس‎هاي لازم براي سازماندهي يك مقاله نيز مسئله ديگري است كه موجب ايجاد محدوديت در توليد مقالات به زبان فارسي مي‎شود و ويكي پدياي فارسي را كم‎حجم مي‎سازد. در حال حاضر تعداد نوشتارهاي به زبان فارسي در ويكي پديا حدود 58 هزار مقاله است.

آينده ويكي پديا
ويكي پديا به علت ويژگي‎هايش ثابت كرده كه دانش‎نامه مفيدي است و از اين رو پروژه‎هايي مشابه با آن نيز در حوزه‎هاي مختلف تخصصي اينترنت به جريان افتاده است كه تشخيص مصرف كننده از توليدكننده اطلاعات در آن‎ها امكان‎پذير نيست. با اين حال ترديدهايي كه درباره صحت مطالب حاضر در ويكي‎پديا به وجود آمده، گردانندگان را به اين فكر انداخته كه سايت ديگر و مشابهي با اعتبار و صحت بيشتر به وجود بياورند. اين دانش‎نامه «سيتيزنديوم» نام دارد. لري سنگر، يكي از بنيان‎گذاران ويكي‎پديا، هدف از ايجاد سيتيزنديوم بر مبناي ويكي پديا را «بهسازي مدل ويكي‎پديا با افزودن نظارتي ملايم از سوي متخصصين و الزامي كردن استفاده از نام‎هاي واقعي براي شركت‎كنندگان» اعلام كرده است.




نويسنده: ساسان گلفر