IRNON.com
وبلاگ "حميد رسايي"
آيا نقل قول لاريجاني از امام درباره هاشمي درست بود؟
 

از نظر امام (ره) اين انقلاب است كه همه ما را زنده نگه داشته و حتي ايشان براي خود نيز چنين شأني را قائل نبود. بله حضرت امام فقط در خصوص يك جايگاه - و نه يك فرد - چنين تعبيري را بكار برده‌اند و آن جايگاه ولايت فقيه است آنجا كه فرمود: پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به مملكت شما آسيبي نرسد.


 

حميد رسايي در آخرين به روز رساني وبلاگ‌شخصي خود مطلبي را با عنوان " آيا نقل قول لاريجاني از امام درباره هاشمي درست بود؟ " نوشت.
بر اساس اين گزارش در بخشي از اين مطلب آمده است:

يك روز پس از اظهارات آقاي زاكاني كه در آن به بخش‌هايي از نقل قول‌هاي آقاي هاشمي رفسنجاني و آقاي لاريجاني در حوادث پس از انتخابات اشاره شده بود،‌ رياست مجلس در مراسم اختتاميه دومين دوره جايزه ادبي جلال آل احمد به صورت مستقيم به دفاع از آقاي هاشمي رفسنجاني و به صورت غير مستقيم به دفاع از خود پرداخت و با انتقاد از انتقاد كنندگان نسبت به آقاي هاشمي گفت: " اين همه تحقير و تهمت به آقاي هاشمي رفسنجاني به چه انگيزه‌اي زده مي‌شود. آقاي هاشمي بخشي از تاريخ انقلاب اسلامي است و امام(ره) درباره ايشان فرمودند "هاشمي زنده است بنابراين انقلاب زنده است ". هاشمي هميشه يار امام و رهبري بوده است چنانچه كه وي يك سال پيش در دانشگاه شريف گفت كه عشق من رهبري است و به اين مسئله افتخار مي‌كنم. "
درخصوص اين بخش از سخنان آقاي لاريجاني نكاتي به نظر مي‌رسد كه به آن اشاره مي‌كنم:
1- برخلاف ادعاي آقاي لاريجاني،‌ حضرت امام (ره) پس از ترور نافرجام آقاي هاشمي رفسنجاني در پيامي كه براي ايشان ارسال كردند (صحيفه امام : ج 7 ص 496) يادآور شدند كه هاشمي زنده است چون نهضت زنده است و نفرمود نهضت زنده است تا هاشمي زنده است يا نفرمودند هاشمي زنده است بنابر اين نهضت زنده است. پر واضح است كه اين جمله آقاي لاريجاني به معناي آن است كه از نظر امام راحل ، ‌زنده بودن نهضت بستگي به زنده بودن آقاي هاشمي دارد در حالي كه مقصود امام دقيقا بر خلاف اين بوده است. قطعا آقاي لاريجاني قصد تحريف سخن امام (ره) را نداشته اما نبايد فراموش كنيم كه همين تغييرات جزيي در بيانات امام است كه معاني را متفاوت و موضعگيري ما را نيز مختلف مي كند.
از نظر امام (ره) اين انقلاب است كه همه ما را زنده نگه داشته و حتي ايشان براي خود نيز چنين شأني را قائل نبود. بله حضرت امام فقط در خصوص يك جايگاه - و نه يك فرد - چنين تعبيري را بكار برده‌اند و آن جايگاه ولايت فقيه است آنجا كه فرمود: پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به مملكت شما آسيبي نرسد. اين سخن به معناي آن است كه زنده بودن نهضت و انقلاب به برپا بودن خيمه ولايت فقيه است و نه زنده بودن اين يا آن. اما سئوال اين است كه عملكرد آقاي هاشمي در ايام قبل و بويژه بعد از انتخابات دهم در راستاي جلوگيري از آسيب به ولايت فقيه بود ؟! 2. اين كه آقاي هاشمي بخشي از تاريخ انقلاب است شكي در آن نيست اما تاريخ انقلاب صفحات تلخ و شيرين را در دل خود جاي داده و نمي توان فقط صفحات شيرينش را به خاطر داشت و صفحات تلخش را به فراموشي سپرد.
هاشمي يعني هاشمي قبل از انقلاب و دوران مبارزه، هاشمي شوراي انقلاب،‌ هاشمي رياست مجلس شوراي اسلامي، هاشمي دوره جنگ تحميلي،‌ هاشمي دوره سازندگي در چهار سال اول، هاشمي دوره سازندگي در چهار سال دوم،‌ هاشمي و نحوه برخورد با تخلفات فرزندان، هاشمي در دوره حاكميت اصلاح طلبان و مجلس ششم،‌ هاشمي در انتخابات نهم رياست جمهوري، هاشمي در دوره چهار ساله دولت نهم، هاشمي در ماه هاي قبل از انتخابت دهم، هاشمي به هنگام نگارش نامه بدون سلام و والسلام به رهبري و پس از آن به هنگام اغتشاشات و آخرين نماز جمعه‌اش تاكنون .
پر واضح است كه نمي‌توان هاشمي را در تمام اين مقاطع تاريخي يكسان ديد. قطعا تمام صفحات اين تاريخ انقلاب با انتقاد مواجه نيست، بلكه عمده انتقادات ريشه‌اي به آقاي هاشمي مربوط به دوره سازندگي و بويژه دور دوم اين مسئوليت است و حتي اگر بتوان بر آن انتقادات هم چشم فرو بست قطعا عملكرد ايشان در روزهاي قبل از انتخابات دهم و بويژه از لحظه نگارش نامه بدون سلام و والسلام ايشان به رهبري به اين زودي ها فراموش نمي شود.
با اين حساب نمي دانم آيا واقعا مي توان آقاي هاشمي را ياور رهبري در حوادث پس از انتخابات دهم دانست يا اين همان بخش تلخ از اين شخصيت تاريخ انقلاب است كه اميدواريم ايشان براي جبران آن اقدامي بكنند؟!

 

 

 

وبلاگ حميد رسايي