ابزارهايي براي فريب (تاكتيك ها و ابزار هاي عمليات رواني دشمن در انتخابات 22 خرداد - قسمت پاياني)

براي عملياتي كردن شيوه ها و تاكتيك هاي عمليات رواني درجنگ نرم نيازبه ابزار و تجهيزات وامكانات خاصي مي باشد.رسانه ها به جهت نوع كاركرد، ابزاري موثربراي اجراي مقاصد متخصصان عمليات رواني به شمار مي رود.
براي عملياتي كردن شيوه ها و تاكتيك هاي عمليات رواني درجنگ نرم نيازبه ابزار و تجهيزات وامكانات خاصي مي باشد.رسانه ها به جهت نوع كاركرد، ابزاري موثربراي اجراي مقاصد متخصصان عمليات رواني به شمار مي رود. دست اندر كاران جنگ نرم، رسانه ها و ابزار هاي عمليات رواني را به سه يا چهار گروه تقسيم مي كنند كه البته در اين مكتوب به دليل فراواني ابزار ها و استفاده گسترده سردمداران جنگ نرم و مخالفان در انتخابات رياست جمهوري، آن را مي توان به شش گروه؛ شامل ابزارهاي ديداري، شنيداري، نوشتاري يا مكتوب، الكترونيكي، كمكي و انساني تقسيم كرد. بر همين اساس هر يك از ابزارها متناسب با به كارگيري وبيان مصاديق آن مورد ملاحظه قرار گرفته است. با توجه به اينكه رسانه ها در اختيار نظام سلطه قراردارد. وبا اعتراف سران نظام سلطه و اعتقاد برخي شخصيت ها، كه رسانه نه در بيان و كشف حقيقت كه براي فريب، تبليغ، سلطه و... مورد بهره برداري قرارمي گيرد. درج اظهارنظر برخي از مسئولان و صاحب نظران داخلي و خارجي دراين خصوص بي تاثير نيست.
"شايد مردم آمريكا هرگز متوجه نشوند كه آيا انتخاباتي كه اخيرا در ايران برگزار شد صحت داشت يا آنكه تقلبي صورت گرفته بود. رسانه هاي آمريكا به عنوان ابزار تبليغاتي عمل مي كنند نه ابزار انتقال حقيقت. "
( پاول روبرتس Paul Roberts دستيار وزير خزانه داري آمريكا در زمان رياست جمهوري ريگان)
آيت الله سيد احمدخاتمي در خصوص تاثير رسانه هاي غربي درتشديد اغتشاشات چنين عنوان مي نمايند : از دولت محترم انتظار مي رود كه از بخشي از رسانه هاي اروپايي كه آتش بيار هاي برخي آشوب هاي اخير شده اند و به دروغ برخي شائبه ها را در سطح جامعه از جمله كشته شدن خانمي كه غرب يك معركه اي براي وي به راه انداخته است، تصميم قاطع اتخاذ كرده و اين رسانه هاي دروغ پرداز نيز بدانند كه زمستان تمام مي شود و سياهي آن براي آنها باقي مي ماند.
نظام سلطه حتي براي بي اثر كردن رسانه هاي ديگركشور ها نيز برنامه ريزي مي كند.در اين رابطه سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينكه اسنادي در خصوص كارشكني رسانه هاي غربي در امور داخلي ايران در دست است، گفت: "حجم خشونت ها پس از كشته شدن چند نوجوان در فرانسه بسيار بالا بود اما آيا CNN و BBC براي آن مسئله هم برنامه اي داشتند؟ اين كه حقيقت است كه امروز شبكه CNN آموزش هك كردن سايت هاي اينترنتي، دولتي و خبرگزاري هاي معتبر ايراني همچون ايسنا را مي دهد. "
يا رئيس رسانه ملي در مورد اينگونه مطرح كردند:ارسال پارازيت و اختلال در برنامه هاي تلويزيون به خصوص آيتم هاي مناظره نامزدها از مناظره رضايي و كروبي آغاز و در مناظره ميرحسين و احمدي نژاد به اوج خودرسيد.
پس از بررسي هاي كارشناسان رسانه ملي مشخص شداين سيگنال هاي ايذايي از كويت، امارات و سرزمين هاي اشغالي ارسال مي شود اما با توجه به آنكه ماهواره هاي مخابراتي به ابزارهايي مجهزند كه مي تواند محدوده جغرافيايي فرستنده را تشخيص دهد ولي اين اطلاعات فقط در اختيار مديران شبكه ماهواره اي اينتل ست است از همين رو به دليل عدم همكاري مديران اين ماهواره، مكان دقيق و جزئيات بيشتري از اين اقدام تخريبي به دست نيامده است.
روزنامه "گلوبو " كه خبرنگار خود را به ايران اعزام كرده، در باره استفاده مخالفان از رسانه ها، مي نويسد: رقابت اصلي ميان محمود احمدي نژاد و ميرحسين موسوي است، احمدي نژاد سعي دارد دومين دوره رياست جمهوري خود را تثبيت كند و در مقابل رقيب اصلي وي موسوي با استفاده از شبكه ارتباطي اينترنتي و رسانه هاي مختلف در نظر دارد به پيروزي دست يابد.
سناتور جان مك كين در خصوص بهره گيري از رسانه ها براي كمك به مخالفان چنين مي گويد: ارتقاي راديو و تلويزيون صداي آمريكا و همچنين كمك به ايرانيان براي دستيابي به سايت هاي اينترنتي نظير تويتر، فيس بوك و يو تيوب از اهداف آمريكا است.
با توجه موارد كلي گفته شده در خصوص ابزارهاي جنگ نرم گروه هاي مختلف اين ابزارها مورد بررسي قرار مي گيرد.
1- ابزارهاي ديداري شامل: شبكه هاي تلويزيوني ماهواره اي، گزارشات تصويري خبرگزاري ها، تهيه و توليد سي دي مختلف تصويري، ساخت فيلم هاي تبليغي و مستند، توليد و پخش نما آهنگ و...
مفسر بي بي سي درباره تاثير شبكه هاي تلويزيوني ماهواره اي در مخاطب ايراني با اغراق مي گويد: همين چند روز پيش دانشجويي ايراني در برنامه بي بي سي شركت كرد و در پاسخ به اين سوال كه "اكنون چه كسي چهره شما در جهان را به نمايش مي گذارد؟ " پاسخ داد: اكنون "بي بي سي فارسي " در درجه اول قرار دارد. برنامه تلوزيوني "صداي آمريكا " رتبه دوم را داراست، "تويتر " در درجه سوم و "فيس بوك " در رده چهارم اهميت قرار دارد.
البته قابل ذكراست كه شبكه هاي مختلف ماهواره اي كشور هاي غربي، عربي و... در جهت دهي افكار، ايجاد شك و شبهه وترديد در مخاطبان ايراني با پخش هزاران ساعت برنامه زنده خبري، گزارشي و توليدي از رسانه هاي ديداري در جهت اهداف خود به عمليات رواني عليه انقلاب اسلامي اقدام نمودند.
از ديگر توليدات ديداري تهيه، تدوين ميليونها نسخه از سي دي "نود سياسي " عليه رئيس جمهور نهم بودكه در گستره وسيعي توزيع شد.
2- ابزارهاي شنيداري مورداستفاده قرار گرفته شامل : راديو، موسيقي، سخنراني، آهنگ، سرود و...
مي باشد كه مخالفان و دشمنان انقلاب اسلامي با بهره گيري فراوان از توليدات و ابزارهاي شنيداري همچون خبرپراكني، گزارشات لحظ اي با استفاده از صدها شبكه راديويي و ساخت ده ها موزيك،آهنگ، شو، ترانه و نمآهنگ، به كمك يكي از كانديدا هاي مخالف آمده و بعد از انتخابات نيز در شيپور تغلب و اغتشاش دميدند. گفته هاي برخي شخصيت هاي آمريكايي و... در اين خصوص قابل تامل است.
گراهام، مك كين وجو ليبرمن گفتند: كه قصد دارند راديوي خبري مورد حمايت آمريكا در ايران را ارتقا دهند.
مك كين گفت كه قانونگذاران در تلاش هستند تا بودجه راديو فردا كه بخشي از راديو آزادي است را افزايش دهند
همچنين مخالفان براي رسيدن به هدف وتاثير گزاري بر مخاطبين با برنامه ريزي براي انجام هزاران سخنراني توسط كانديدا ها و حاميان آنان و... با بهره گيري از تاكتيك هاي عمليات رواني در جهت تضعيف نظام اسلامي گام برداشتند.
3- ابزارهاي نوشتاري مورد استفاده شامل: روزنامه، نشريات، جزوات، پوستر، اعلاميه، بيانيه، تراكت،كتاب، شبنامه، خبرنامه، اوراق تبليغي كه جزء لاينفك ابزارهاي جنگ نرم است كه نظام سلطه تاكنون در جنگهاي جهاني اول و دوم، جنگ ويتنام، جنگ كره، جنگ بالكان و به ويژه در دو جنگ خليج فارس عليه عراق به خوبي از آن بهره برده اند.
در انتخابات 22 خرداداين بخش از ابزار ها به طور وسيعي توسط كانديدا ها مورد استفاده قرارگرفت.كه مي توان، شمارگان نسخ و اوراق چاپ شده را به صد ها ميليون برگ تخمين زد. به گونه اي كه هر تجمعي كه برگزار مي شد كف خيابان ها از انواع اوراق تبليغي و انتخاباتي فرش مي شد. شبنامه هاي تهيه شده توسط ستادهاي برخي كانديدا ها عليه يك كانديد در شهرهاي مختلفي پخش شد، به ويژه در شهر قم واستان هاي كردستان و سيستان و بلوچستان. برخي از روز نامه هاي داخلي و خارجي قبل وحين و به ويژه بعد از انتخابات به وفور برطبل شايعه، تشكيك، تقلب، تحريك افكار، التهاب آفرينيو... كوبيدند. هزاران مقاله و گزارش درسه مرحله انتخابات عليه نظام اسلامي به ويژه دولت نهم و دهم به رشته تحرير در آمد.
4- ابزارهاي الكترونيكي مورد استفاده شامل : اينترنت، موبايل، تلفن، فكس و... كه اين پديده نو ظهوربار بسياري از ديگر ابزار ها را هم به دوش كشيد از جمله استفاده ويژه از تلفن همراه و بخش پيامكي و بلوتوثي آن بسيار مورد توجه بود.كه البته در اين بين انترنت با تمام توانمندي و ظرفيتي كه دارد بخش وسيعي از اين مسئوليت را به عهده داشت.
توجه ناگهاني رسانه هاي بيگانه به سوي سايت هايي همچون يو تيوپ ، تويتر ، فيس بوك و... از يك سو وتحول به وجود آمده در اين سايت ها وايجاد زبان فارسي در آنها آن هم به شكل ناگهاني از سوي ديگر سئوال زيادي را در ميان تحليلگران در رابطه با نحوه شكل گيري اين نوع رويكرد با وجود تمام پيش نيازهاي آن به وجود آورد.
مك كين نماينده جمهوري خواه در استفاده از اينترنت گفت: در زمان جنگ سرد ما براي مخالفان لهستاني دستگاه هاي چاپ را فراهم كرديم تا آنها بتوانند اطلاعات را منتشر كنند اما امروز تويتر، فيس بوك و يو تيوب مدل امروزي دستگاه هاي چاپ هستند.
باز در رابطه با بهره گيري دشمنان انقلاب اسلامي از فضاي سايبر مي توان به اظهار نظر يكي از نخبگان عرب اشاره كرد. محمد حسنين هيكل نويسنده و انديشمند مصري؛ "كشورهاي خارجي را مسئول دخالت در آشوب ها و اغتشاشات خياباني در ايران دانست و تاكيد كرد: در حوادث داخلي اخير ايران به سختي مي توان دست هاي ايادي و مزدوران خارجي را ناديده گرفت. پيش از برگزاري انتخابات ايران هزاران سايت اينترنتي تاسيس شد كه صاحبان آن تلاش مي كردند مردم را سر درگم كرده و آنها را براي اعتراض به نتايج انتخابات تحريك كنند و بسياري از اين پايگاههاي اينترنتي توسط اسرائيل راه اندازي شده بود. "
البته استفاده اي كه دشمنان از اينترنت و فضاي سايبري عليه نظام نموده و مي نمايند بسيار گسترده و وسيع بوده و مي تواند موضوع مقاله اي مستقل و مفصل باشد.
5- ابزار هاي كمكي استفاده شده در عمليات رواني در انتخابات اخيرشامل: نمادها ،ابزار هاي تزئيني وسايل تبليغي و... مي باشدكه در اين انتخابات از تعداد زيادي خودرو براي نصب پوستر وهمچنين نماد انتخاباتي (نوار هاي سبز) وستاد هاي سيار انتخاباتي استفاده شد.
با توليد انواع مختلف وسايل تزئيني و مورد استفاده مخاطبان به رنگ سبز سعي در پوشش فضاي محيطي و پيراموني انتخابات نمودند. در اين خصوص از توليد و پخش انواع مانتو، روسري، شال، كمربند، دست بند، مچ بند، انگشتر، موبند، سربند، گيره مو،دستكش، تي شرت،كلاه، كيف، كفش و... براي فضاسازي و پوشش تبليغي به وفور استفاده شد.
6- نخبگان
انسان به عنوان ابزاري براي مقاصد باندي و گروهكي نيز مورد بهره برداري قرار گرفت، كه مي توان به اقدامات چهره به چهره، جاسوسي، اعلام مواضع،و استفاده از چهره هاي هنري، ورزشي و... اشاره كرد.
يكي از ترفندهاي نظام سلطه بهره گيري ابزاري از انسان هاست، نخبگان ابزاري در اختيار نظام سلطه براي پياده كردن اهداف پليدشان است. البته اين موضوع جامعيت نداشته و همه نخبگان را شامل نمي شود اما آنقدر زياد و قابل توجه است كه به ابزاري موثر تبديل شده است با نگاهي به متن كتاب "جنگ سرد فرهنگي سيا در عرصه فرهنگ و هنر، نوشته فرانسيس استانرساندرس " كه از سوي بنياد فرهنگي پژوهشي غرب شناسي در 820 صفحه در سال 1382 ترجمه و چاپ شده، نشان از آن دارد كه نظام سلطه براي غلبه بر ديگر كشورها به ويژه اتحاد جماهير شوروي و اروپاي شرقي از اين ابزار نهايت استفاده را نموده. وي در فصل دوم كتاب از شعرا و نويسندگان، سردبيران، گزارشگران و ... چون رابرت لول، نيكولاكيا رمونته، آرتور شلينجر، ويليام فيليپس، فليپ راو، آرنولد بيچمن، ديويد دوبينكي، كارليس لامونت، جي.پي. مورگان و در فصل پنجم به برگزاري كنفرانس مهمي كه نماينده وزرات دفاع امريكا از اين كنفرانس به عنوان عمليات ظريف و محرمانه كه در بالاترين سطح روشنفكري برگزار شد به عنوان جنگي غيرمتعارف در بهترين شكل خود ستايش شده ياد نموده كه در اين كنفرانس بيش از 200 نفر از اروپا و امريكا شركت نموده كه از جمله آنان آرتور كاستلر و همسرش، ژان پل سارتر، سيمون دوبوار(فمينيست)، كاستر، آلبركامو، خيمزتن فارل، تنسي ويليامز، رابرت مونت كومري، ديويد ليلينتال، سول لويتاس، كارسون مك كولرزسار، جورج شويلر، ماركي يرگان و .... شركت داشتد وي در فصل ششم كتاب به حضور شخصيتهاي معروف علمي، هنري، نويسندگان و روزنامه نگاران و دانشمندان اشاره نموده و از افرادي چون برتراندراسل (رياضي دان) نام مي برد.
در فصل نهم كتاب، نويسنده از تمجيد هنري كيسنجر از پيوستن نخبگان آمريكايي به طرحهاي سازمان سيا اشاره نموده و به جذب نقدينگي، دريافت كمك و حمايت 170موسسه از جريان نقدينگي سيا كه شامل موسسات خيريه و سرمايه گذاري و ... اشاره مي نمايد.
البته نويسنده دراكثر فصل هاي 26گانه به حضور نخبگان، سياسي، علمي، فرهنگي، هنري، خيريه، سرمايه دار، مطبوعاتي، كه خودشان را وتوانمنديشان را در اختيار سازمان سيا قرار داده بودند مي پردازد.
حال با توجه به شرح بالا، اتفاقات و حضور در صحنه، برخي از همين جنس افراد كه به نوعي نخبه نيز هستند در قبل و بعد از انتخابات بي دليل نيست هر چند نام بردن ازبرخي دليل بر وابسته دانستن آنان نيست لاكن اقدام آنان عين اهداف دشمن را تامين نموده است.
نويسنده: حميد حاذق نيكرو