IRNON.com
دلشاد تهراني:
علي (ع) فاصله ميان حق و باطل را چهار انگشت عنوان مي‌كند
 

دلشاد تهراني، مترجم و شارح نهج‌البلاغه با اشاره به خطبه 141 نهج‌البلاغه گفت: امام علي (ع) چهار انگشت خود را بين گوش و چشمش گذاشت و فرمود: «باطل يعني اينكه بگويي شنيدم و حق يعني اينكه بگويي ديدم».


 

مصطفي دلشاد تهراني، مترجم و شارح نهج‌البلاغه، در جلسات هفتگي خود كه در مؤسسه دكتر شيباني برگزار مي‌شود، ضمن اشاره به خطبه 141 نهج‌البلاغه اميرالمؤمنين (ع) گفت: علي (ع) مي‌فرمايد كه بدانيد ميان حق و باطل جز 4 انگشت فاصله بيشتر نيست.
وي ادامه داد: شخصي از حضرت سئوال كرد كه منظور چيست؟ امام 4 انگشتش را بين گوش و چشمش گذاشت و گفت: "باطل يعني اينكه بگويي شنيدم و حق يعني اينكه بگويي ديدم ". منظور اينكه حدسيات ملاك نيست، بلكه حسّيات ملاك است.
دلشاد تهراني، با بيان اينكه اگر جامعه‌اي به صرف حدس و گمان حكم صادر كند، به سوي تباهي پيش مي‌رود، اظهار داشت: سخنان امير‌المؤمنين (ع) منطقي، برهاني و مطابق قوانين مسلم عقلي است. بنابراين سخنان وي در هر جامعه‌اي صادق است، حتي اگر آن جامعه مسلمان نباشد.
اين استاد دانشگاه، جامعه‌اي را كه از روي حدسيات حكم صادر مي‌كند را جامعه‌اي متشنّج خواند و افزود: به همين دليل است كه در علم حديث، "دانش رجال " پيدا شد تا اينكه مشخص شود چه كسي و با چه ويژگي‌هايي، از چه كساني و با چه ويژگي‌هايي سخن نقل مي‌كنند.
وي با بيان اينكه به تعبير قرآن، ظن اعتبار ندارد، گفت: تنها يك ظنّ شرعي از اعتبار برخوردار است كه آن نيز ويژگي‌هاي خاص خود را دارد.
دلشاد تهراني با اشاره به خطبه‌ 142 نهج‌البلاغه تصريح كرد: اين خطبه پس از اقدامات امير‌المؤمنين (ع) مبني بر تقسيم مساوي بيت‌المال و اعتراض برخي افراد زياده‌خواه صادر شد. به همين دليل، برخي از اصحاب به امام گفتند كه از حق ما كم كنيد و به معترضان بدهيد، اما امام بر بذل و بخشش‌هاي بي‌جا و بي‌مورد خرده گرفت و حكومت‌هايي كه به اين امر مبادرت مي‌ورزند را ناپايدار خواند.
نويسنده "سيره نبوي " ادامه داد: امام علي (ع) نيكي‌كننده‌اي كه درجاي نادرست و به افراد غير مستحق كمك و بخشش مي‌كند را بي‌بهره از ثواب مي‌داند و عنوان مي‌كند كه اين امر، تنها ستايش فرومايگان، تمجيد افراد شرور و تأييد افراد نادان را در پي دارد.
دلشاد تهراني با بيان اينكه حضرت علي (ع) در قسمت بعدي اين خطبه جايگاه درست بخشش را بيان مي‌كند، افزود: اميرالمؤمنين (ع) انسان‌هاي بخشنده را به كمك‌كردن به نزديكان توصيه مي‌كند و سفارش مي‌كند كه در مرحله بعد گرفتارها و افراد رنجور نزديك را ياري كنيد. سپس با دارايي و امكاني كه خدا برايتان قرار داده است، دست مستمندان را بگيريد.
اين كارشناس علوم ديني با تأكيد بر اينكه در كمك به ديگران، خويشاوندان مقدم هستند، ادامه داد: امام صادق (ع) از قول پيامبر فرموده است: اگر كسي 5 دانه خرما يا 5 گرده نان داشت و خواست آنها را انفاق كند، ابتدا بايستي به پدر و مادر خويش ببخشد، سپس برادران مؤمن خود را ياري كند، آنگاه همسايگان نيازمند را دريابد و در آخر به نيازمندان در راه خدا ياري رساند.
اين استاد دانشگاه افزود: امام صادق (ع) با اشاره به آيه 67 سوره فرقان فرموده است "پدرم از رسول خدا نقل كرده است كه اگر مي‌خواهيد بذل و بخشش كنيد، از نزديكان خود شروع كنيد ".
دلشاد تهراني در پايان با بيان اين مطلب كه اميرالمؤمنين (ع) ما را به بخشش به نزديكان توصيه مي‌كند، ابراز داشت: علي (ع) مي‌فرمايد كه انسان ابتدا بايد حقوق واجب خويش را ادا كند، سپس براي به‌دست آوردن پاداش نيك، خود را با شكيبايي بر انجام حقوق مردم وا دارد.
مصطفي دلشاد تهراني، عضو هيأت علمي دانشكده علوم حديث است. اين استاد دانشگاه علاوه بر كتاب "پيشگاه حقيقت " آثار ديگري نيز مانند "مدرسه حسيني "، "نهضت حسيني و عزت حسيني " و "حماسه حسيني و ظهور حقيقت آدمي " را تأليف و منتشر كرده كه برخي از اين آثار تا 30 بار تجديد چاپ شده‌اند.
سيره نبوي، دولت آفتاب، حكومت حكمت و چشمه خورشيد عناوين برخي ديگر از آثار او را تشكيل مي‌دهند. كتاب "سيره نبوي " كه به بررسي زندگاني و احوال پيامبر اكرم (ص) مي‌پردازد، در سال86 به عنوان كتاب سال برگزيده شد.
"دلالت دولت " آخرين اثر دلشاد تهراني درباره آيين‌نامه حكومت و مديريت در عهدنامه مالك اشتر است كه آبان‌ماه سال جاري رونمايي شد.

 

 

 

گزارش خبرگزاري فارس

 
 
 
IRNON.com