سيدمحمد قائممقامي: نطفه واقعه كربلا از عدم پذيرش ولايت در روز غدير بسته شد

يك پژوهشگر مسائل ديني با بيان اينكه نطفه مصيبتها از سوي اعراضكنندگان از دين در روز غدير بسته شد كه به دليل عدم پذيرش ولايت بود، تأكيد كرد: به دليل اتفاقاتي كه در روز غدير به وقوع پيوست، نطفه روز عاشورا بسته شد.
حجت الاسلامو المسلمين سيدمحمد قائممقامي پژوهشگر مسائل ديني در ششمين همايش دانشجويي مهدويت با عنوان "حكايت نا تمام " كه با حضورحجتالاسلام و المسلمين عيسيزاده رئيس دفتر نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه علومپزشكي تهران و جمعي از شخصيتهاي دانشگاهي برگزار شد، اظهار داشت: ارتباط بارزي ميان ماجراي شهادت امام حسين (ع) و ظهور حضرت مهدي (عج) وجود دارد كه توجه به مسئله ايام در اسلام در تبيين اين ارتباط ضروري است.
وي افزود: امور اسلام به انسان و همه زمانها و مكانها تعميم دارد، به همين دليل عالم بشري و برخي ايام به عنوان نمادهايي در دين اسلام مشخص شدهاند؛ يومالمبعث، يومالغدير، يومالعاشورا و يومالظهور چهار روز نمادين در اسلام هستند كه با يكديگر مرتبطند.
قائممقامي با اشاره به اهميت روز مبعث گفت: روز مبعث، بعثت پيامبر و آغاز وحي الهي و بيان حقيقت است؛ روزي كه انسانها تحتتأثير وحي قرار ميگيرند. مبعث يعني اينكه انسان بايد قيام كند، از خاك بلند شود و بايستد و به سوي عالم آخرت حركت كند؛ به سوي جهاني در حركت باشد كه حقيقت تجلي خواهد كرد.
وي دين الهي را عامل هدايت بشر به سوي اين روز دانست و ادامه داد: در مبعث اين دين پا به عرصه ميگذارد و ظهور و حاكميت پيدا ميكند. بعد از روز مبعث است كه انسان حاكميت دين را تجربه ميكند و حال اين سخن مطرح است كه بعد از اين تجربه شيرين چه اتفاقي ميافتد كه بعد از انقطاع وحي و مرگ پيامبر خداوند پاسخ آن را در روز دوم يعني غدير 18 ذي الحجه 10 هجري ميدهد، يعني اين كه اين روند ادامه دارد و مقطعي نيست.
اين پژوهشگر مسائل ديني گفت: در روز غدير خداوند راهكار حفظ حاكميت الهي را بيان ميكند كه موجب به وجود آمدن دو ديدگاه ميشود. عدهاي خشنود از ولايت و عدهاي ناخرسند از اين انتخاب ميشوند و به دين باقي مانده از دوران پيامبر و بدون امام اكتفا ميكنند كه به دين محكوم موسوم است، چراكه دين، محكوم انسان ميشود.
قائممقامي در ادامه اظهار داشت: در روز غدير به واسطه عدم اجابت آدميان و اينكه لياقتي براي تداوم هدايت نشان ندادند، پايههاي روز سوم گذاشته شد.
وي افزود: روز غدير از يك سو روز شادماني براي مومنان و از سوي ديگر روز غم و اندوه از عدم پذيرش ولايت است.
وي ادامه داد: تمام مصائبي كه بر انسان وارد ميشود ناشي از اعراض از دين است، چراكه هر كس كه به دين خالص پشت كند، دچار مشكل خواهد شد. نطفه مصيبتها از سوي اعراض كنندگان از دين در روز غدير بسته شد كه به دليل عدم پذيرش ولايت بود. چراكه دين از محور خودش جدا شده و به دست افراد نالايق افتاد.
اين پژوهشگر ديني با اشاره به روز سوم گفت: به دليل اتفاقاتي كه در روز غدير به وقوع پيوست، نطفه روز عاشورا بسته شد. روز عاشورا با حكمت الهي و رسالتي كه به عهده امام حسين(ع) بود از مصيبتي كه براي بشر اتفاق افتاده بود، كشف حجاب ميشود، پردهها كنار ميرود و مصيبت اعلام عمومي ميشود. خداوند در قالب اين حادثه به بشر اعلام ميكند كه چه اتفاقي افتاده است كه پاكترين انسانها اينگونه ميشوند و حرمتهايشان شكسته ميشود.
وي ادامه داد: در اين روز جريان شيطاني يك پيام ميدهد كه حاكميت زمين براي من است و هر كه بخواهد با من درگير شود او را تحمل نخواهم كرد و سركوب خواهد شد. گروه شيطان در روز عاشورا از هيچ اقدام غير انساني دريغ نكرد و ظاهرا حق سركوب شد؛ اما در عاشورا نطفه چهارمين روز اسلام بسته شد.
وي ادامه داد: در عصر امروز و پس از انقلاب اسلامي نيز مردم حرمت يكي از فرزندان پيامبر(ص) را نگه ميدارند كه سيد و ولي خداوند و فرزند امام حسين (ع) است و قلب ولايت و امامتش را نگه ميدارند و تنهايش نميگذارند كه شهيد شود؛ لذا اين مسير مصيبتزدايي و سير صعودي عقلانيت بشر است كه زمينه را براي ظهور فراهم ميكند.
اين پژوهشگر مسائل ديني در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا پس از عاشورا، عاشوراهاي ديگري اتفاق ميافتد؟ گفت: اين بدان معنا نيست كه پس از عاشورا، عاشوراهاي ديگري اتفاق بيفتد؛ چراكه به لحاظ فلسفه عاشورا اين اتفاق افتاد تا ديگر عاشورايي تكرار نشود و حسين (ع) كشته شد براي اين كه حسيني ديگر كشته نشود. پس از عاشورا هرچند انسانهايي به حقي كشته ميشوند، اما عاشورايي كه در آن عظيمترين حرمت خداوند نقض ميشود، پس از آن سير نزولي دارد و بشريت مجبور به رعايت احترامات است.
گزارش حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس