IRNON.com
بازخواني بيانات رهبري درباره محرم و عاشورا - قسمت دوم
در برنامه‌هاي عزاداري از مداحان خوش‌صدا استفاده كنيد
 

خواننده‏هاى خوش‏صدايى را بياوريد و در برنامه‏هاى خودتان از صدايشان استفاده كنيد. همين خواننده‏هاى معمولي بيايند شعر عزادارى بخوانند، يا در مدح ائمه شعر بخوانند؛ مگر ننگشان مى‏كند؟!


 

يكي از دغدغه‌هاي اصلي در جامعه اسلامي شيعي زنده نگاه داشتن اصول و مباني اين تفكر ‌ناب و انسان‌ساز است كه در اين بين اهتمام در معرفي دو يادگار اصلي پيامبر اعظم (ص) يعني قرآن عزيز و اهل بيت (ع) از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.
رهبر معظم انقلاب همواره توصيه‌هايي در اين زمينه به متوليان اشاعه اين فرهنگ داشته‌اند كه در زير به بازخواني برخي از توصيه‌ها وانتقادات ايشان به دست اندركاران رسانه ملي مي‌پردازيم. البته اين بيانات با رويكرد تذكري براي مسئولان و فارغ از اينكه مسئوليت آن روز رسانه ملي در دست چه كساني بوده است، در اينجا آورده شده و نافي تلاش‌هاي صورت گرفته پس از آن دوران نيست. البته افكار عمومي ملت ولايتمدار ايران بي‌رغبت نيست تا از اقدامات عملي صورت گرفته در گذشته و برنامه‌ريزي‌هاي آينده در اين زمينه مطلع شود

*سطح پايين برنامه‏هاى مربوط به زندگى ائمه!

در خصوص برنامه‏هاى مربوط به زندگى ائمه (عليهم‏السّلام) هم همين‏قدر بگويم كه آنچه شما در راديو در مورد ائمه پخش مى‏كنيد، حتّى با سطح مطالب پايين‏تر از راقى كنونى هم فاصله‏ زيادى دارد. من خودم قبل از انقلاب در باب زندگى ائمه كار مى‏كردم؛ جزو رشته‏هايى بود كه من به آن علاقه داشتم. سخنراني‌هاى فراوانى برگزار مى‏شد و كسانى بودند كه آن حرف‌ها را مى‏گرفتند و منتشر مى‏كردند. من الآن مى‏بينم كه در دوران بعد از پيروزى انقلاب، از آن حرف‌هايى كه بنده مثلاً در سال‌هاى 50 تا 53 راجع به زندگى ائمه مى‏گفتم، اصلاً اثرى نيست؛ اقلاً برنامه‏ راديو را به آن سطح برسانيد. آدم تأسف مى‏خورد؛ انصافاً برنامه‏هاى مربوط به زندگى ائمه خيلى ضعيف است. در خصوص جوانب گوناگون زندگى اجتماعى و علمى ائمه بايد مطالبى بيان كنيد كه وقتى كسى گوش مى‏كند، لااقل به اندازه‏ فهمش، به جايگاه امام نزديك بشود؛ حالا نمى‏گوييم كه انسان آن جايگاه را درك كند؛ آن‏كه خيلى سخت است و خيلى فاصله دارد.

*عزادارى، لزوماً روضه‏خوانى و سينه‏زنى نيست‏

مسأله‏ ديگر، مسأله‏ روضه‏هاست. روضه‏خوانى و سينه‏زنى بايد باشد؛ اما نه در هر عزايى. اين را بدانيد كه روضه خواندن و گريه كردن ـ آن سنت سنيه ـ مربوط به همه‏ ائمه نيست؛ متعلق به بعضى از ائمه است. حالا يك وقت در جمع و مجلسى كسى روضه‏اى مى‏خواند، عده‏اى دلشان نرم مى‏شود و گريه مى‏كنند؛ اين عيبى ندارد. اصلاً عزادارى كردن يك حرف است، روضه‏خوانى و سينه‏زنى راه انداختن يك حرف ديگر است. روضه‏خوانى و سينه‏زنى راه انداختن، مخصوص امام حسين (ع) است؛ حداكثر مربوط به بعضى از ائمه است؛ آن هم نه به اين وسعت. مثلاً در شب و روز تاسوعا و عاشورا به خصوص، در شب و روز بيست‏ويكم ماه رمضان، سينه‏زنى و عزادارى و برپايى جلسات خوب است؛ ولى مثلاً در مورد حضرت موسى‏بن جعفر (عليه‏السّلام) ـ با اين‏كه وفات آن بزرگوار از وفات‌هاى داراى روضه‏خوانى است ـ من لزومى نمى‏بينم كه سينه‏زنى بشود؛ يا مثلاً در سالگرد شهادت حضرت زهرا (سلام‏اللَّه‏عليها) مناسبتى ندارد كه ما بياييم نوحه‏خوانى و سينه‏زنى كنيم؛ بهتر اين است كه در آن موارد، شرح مصايبشان گفته بشود. شرح مصايب، گريه‏آور است.
من خودم الآن در ايام ماه محرّم كه نمى‏توانم روضه بروم، چون آن احساس و عشقى كه در دل هر شيعه هست و دلش مى‏خواهد در عزادارى شركت كند، لذا من اين را با خواندن «نفس‏المهموم» حاج شيخ عباس قمى ـ كه يك كتاب عربى است ـ اشباع مى‏كنم. اين خودش گريه‏آور است و براى من كار چند نفر روضه‏خوان را مى‏كند. حتماً لازم نيست كه عزادارى به همان شكل سنتىِ روضه‏خوانى باشد كه اولش چيزى مى‏خوانند و بعد هم احياناً آخرش دمى مى‏گيرند و سينه‏اى مى‏زنند؛ نه، شرح حال را بيان كنيد؛ مثلاً يك نفر با بيان خوب و لحن محزونى، وضع زندان رفتن حضرت موسى‏بن‏جعفر را بيان كند؛ حوادث تلخ زندان را بيان كند؛ بعد شهادت حضرت را بيان كند؛ بعد مراسم تشييع را بيان كند؛ در اين صورت هركس كه آن‏جا نشسته باشد، دلش نرم مى‏شود.

*نواى گوشخراش شيپور عزا در بين دو برنامه!

شبيه همان صداهاى ناهنجار، نواى شيپورى است كه معمولاً در ايام عزا بين دو برنامه گذاشته مى‏شود؛ كه آن هم انصافاً گوشخراش است. من يك وقت به برخى از دوستان گفتم كه شما مى‏توانيد براى ايجاد فاصله بين دو برنامه، از صدايى شبيه برخورد يك قاشق با يك كاسه‏ فلزى استفاده كنيد؛ واقعاً چه لزومى دارد كه حتماً يك موسيقى باشد، كه ما چون موسيقى را در اين روزها حرام مى‏دانيم و نبايد بگذاريم ـ روزهاى ديگر كه حرام نيست ـ آن وقت بياييم از شيپور بدصدايى، آن هم صداى گرفته‏ خش‏دارى استفاده كنيم؟! بايد چيز مناسبى انتخاب بشود. در زمان رژيم گذشته هم از اين صدا استفاده مى‏شد. من ديده بودم كه در ايام وفات، بين برنامه‏ها از شيپورى استفاده مى‏شد كه حالا هم گذاشته مى‏شود! چيز جديد و خوبى ابداع كنيد. البته نبايد افراط بشود و عده‏اى از آن طرف بروند و بگويند فلانى گفت كه اين شيپور بد است؛ پس بياييم مثلاً سنتور يا ويولونى بياوريم و بگذاريم! نه، من مى‏گويم اصلاً لزومى ندارد كه موسيقى باشد. اگر نمى‏خواهيد موسيقى بگذاريد ـ كه عيبى هم ندارد ـ اصلاً موسيقى نگذاريد؛ اما اگر يك چيز مناسب عزا داريد، آن را بگذاريد.

*از مداح خوش‏صدا استفاده كنيد

آن‏جاهايى هم كه سينه‏زنى و نوحه‏خوانى هست، از مداح خوش‏صدا استفاده كنيد. گاهى آدم‌هاى بدصدايى مى‏آيند و شما صداهاى ناهنجار نكره‏اى را در آن‏جا مى‏گذاريد كه با شنيدن اين صداها آدم ناگهان از جا مي‌پرد و اصلاً بدش مى‏آيد كه اين صداها چيست! برويد خواننده‏هاى خوش‏صدايى را بياوريد و در برنامه‏هاى خودتان از صدايشان استفاده كنيد. همين خواننده‏هاى معمولى بيايند شعر عزادارى بخوانند، يا در مدح ائمه شعر بخوانند؛ مگر ننگشان مى‏كند؟! شعراى بزرگ ما در مدح و عزاى ائمه شعر گفته‏اند. اين 12 بند محتشم، از لحاظ هنر شعرى، جزو شعرهاى درجه‏ يك است. محتشم، ديگر هم شعر به اين خوبى ندارد. من ديوان محتشم و غزلياتش را ديده‏ام؛ اين 12 بند چيز فوق‏العاده‏اى است؛ از لحاظ شعرى، حد اعلاى شعر است. شعرى مثل شعر محتشم، در حد بالاى هنرى سروده شده است؛ اما مثلاً آقايى ننگش بكند آن را بخواند! خوشبختانه ما خواننده‏هاى جوان داريم. بعضى از جوانانى كه تازه روى كار آمده‏اند، صداهاى خوبى هم دارند؛ اين‏گونه اشعار را در اختيارشان بگذاريد تا بخوانند.

* بيانات در ديدار با اعضاى «گروه ويژه» و «گروه معارف اسلامى» صداى جمهورى اسلامى ايران 13 اسفند 1370

 

 


منبع: khamenei.ir