IRNON.com
جنگ نرم‌/2
دشمنان در جنگ نرم با استفاده از افراد نفوذي دروغ‌پردازي مي‌كنند
 

مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: دشمنان در جنگ نرم ابتدا با استفاده از شبكه‌هاي رسانه‌ها و افراد نفوذي خود در داخل كشور هدف؛ يك دروغ مي‌سازند و سپس بلافاصله آن را چنان بازتاب مي‌دهند كه حتي رد اين موضوع براي افراد ناآگاه و كم‌آگاه كشور مورد هجوم بعضاً مشكل مي‌شود.


 

دشمنان نظام مقدس جمهوري اسلامي بعد از اين‌كه تجربه كردند كه در عرصه جنگ سخت در مقابله با نظام راه به جايي نمي‌برند هم‌اكنون با گذشت 31 سال از پيروزي انقلاب اسلامي از چند ماه قبل از آغاز دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري جنگ نرم و هجمه رسانه‌‌اي گسترده‌اي را عليه كشور ما آغاز كردند لذا با توجه به لزوم حضور قوي رسانه‌هاي ما در اين عرصه به بررسي ابعاد مختلف اين جنگ رواني با پرويز كرمي مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و مدير كل روابط بين‌الملل وزارت ارشاد كه تاكنون فعاليت‌هاي گوناگوني را در عرصه رسانه داشته است پرداختيم.
وي در اين گفت‌وگو به تشريح ابزارهاي جنگ نرم از جمله رسانه‌ها و عناصر مؤثر در اين عرصه پرداخت و بر ضرورت آموزش و حمايت رسانه‌هاي داخلي از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تأكيد كرد.
كرمي همچنين مي‌گويد: رسانه‌هاي داخلي ابتدا به عنوان رزمندگان خط مقدم در اين عرصه بايد غيرت و هميت خود را همچنان كه تاكنون نشان داده‌اند، داشته باشند و بر آن‌ها واجب است كه در عرصه جنگ نرم نيز همچون دوران جنگ تحميلي كه با دست خالي خود را مهيا كردند و سپس به درجات بالاتري از تكنيك، تاكتيك و ابزار مسلح شدند، عمل كنند.

فارس: مهم‌ترين ابزار جنگ نرم چيست؟

كرمي: همان‌طور كه ما از واژه جنگ استفاده مي‌كنيم به همين تناسب ابزارهاي جنگي هم به وسط مي‌آيد منتها در اين جنگ كساني كه مي‌خواهند عليه يك كشور ديگر حمله‌اي صورت دهند در نهايت بر عليه مردم آن كشور عمل مي‌كنند و مردم را با ابزار و وسايلي مورد حمله و هجوم قرار مي‌دهند در جنگ نرم ابتدا به افكار و نگرش مردم حمله مي‌شود.
مطبوعات، رسانه‌ها، ماهواره‌ها، تلويزيون‌ها، نخبگان فرهنگي و هنري، سينما و فيلم لاجرم ابزاري هستند كه براي حمله و تأثيرگذاري بر فكر و تغيير نگرش‌هاي مردم كشور مورد نظر مهاجمان است.
اين كشورها در جنگ نرم از طريق نخبگان فرهنگي، هنري و به خدمت گرفتن توانايي‌هاي آن‌ها در نفوذ و سلطه بر افكار عمومي مردم استفاده مي‌كنند.
عمده اين رسانه‌ها در مرحله اول، ابتدا با استفاده و تكيه بر ابزار كشور خود اهدافشان را عملي مي‌كنند و در مرحله پيشرفته‌تر در كشور مقابل نفوذ كرده و سعي مي‌كنند حتي از عناصر فرهنگي و هنري كشور هدف، بهره گيرند البته قهراً از عناصر خود‌باخته، ابزار، رسانه‌ها، امكانات، ماهواره‌ها، مطبوعات و تلويزيون‌هاي آن كشور استفاده مي‌كنند.
لذا بايد توجه كنيم دشمن در مرحله اول از ابزار و ادوات فرهنگي و رسانه‌اي خود استفاده مي‌كند به طور مثال هاليوود، يكي از مراكز و پايگاه‌هاي اصلي، شاخص و تأثيرگذار در اين عرصه است كه ابتدا با جعل واقعيت، تحريف، دروغ‌پردازي و بهره‌گيري از استعدادها و توانايي‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري سينما و جعبه جادويي پيش قراول و خط‌ شكن اين جنگ است.
همچنين رسانه‌هاي پر نفوذ و پر تعداد صهيونيستي و ماهواره‌هاي اكثر كشورهايي كه به نوعي با ايران تقابل استراتژيك دارند در اين پروسه مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد نيز از ديگر مواردي هستند كه براي نفوذ و حمله به افكار، نگرش‌ها، اعتقادات، سنت‌ها و آداب و رسوم كشور هدف از آن‌ها استفاده مي‌شود و سپس در مرحله بعدي سعي مي‌كنند كه براي تأثيرگذاري بيشتر حتي از امكانات كشور مورد هجوم هم بهره گيرند.

فارس: رسانه‌ها در جنگ نرم چه جايگاهي دارند؟

كرمي: بازيگردانان جنگ نرم از رسانه‌ها به عنوان ابزار داراي نفوذ و تأثير جهت شكست حريف و تثبيت پيروزي در جنگ استفاده مي‌كنند.
يكي از راه‌هاي مقابله با جنگ نرم بهره‌مندي و بهره‌گيري درست از رسانه‌هاست و هر دو طرف مهاجم و دفاع‌كننده ملزم و ناچار هستند كه به جهت قدرت بالاي رسانه‌ها از اين ابزار بهره گيرند.

فارس: چه تاكتيك‌ها و تكنيك‌هايي در جنگ نرم به كار برده مي‌شود؟

كرمي: هم‌اكنون مردم كشور ما به خوبي شاهد جنگ نرم هستند. براي روشن شدن اين موضوع بايد چند مثال بزنيم. هر چند متأسفانه شاهديم بعضاً در كشور، افراد يا از روي غفلت يا كم‌آگاهي عنوان مي‌كنند كه اصلاً جنگي نيست كه نرم باشد يا سخت.
انقلاب اسلامي ايران وارد سي و يكمين سال پيروزي مي‌شود و ما در آستانه ايام دهه فجر قرار داريم؛ در همه كشورها اتفاقات و جرياناتي در طول برهه‌هاي مختلف زماني رخ مي‌دهد در كشور ما در زمان حضور حضرت امام خميني (ره) اتفاقاتي روي داد كه دشمنان از عناصر داخلي ضد انقلاب بهره‌مند شدند و اغتشاشاتي را به وجود مي‌آوردند اما هيچ موقع نتوانستند از پايگاه‌هاي آن‌ها استفاده كرده و بر روي آن متمركز شوند و پرحجم جريان‌سازي كنند و از در قبل و حين و پس از ماجرا به شيوه غربي آن به سمبل‌سازي و يا ستاره‌پروري بپردازند.
اما هم‌اكنون شاهديم اغتشاشات جامعه، حتي موارد كوچك و در سطح يك روستا را بلافاصله توسط رسانه‌هاي پرنفوذ و پر‌تعداد بين‌المللي خود پوشش داده و پخش مي‌كنند و كشته شدن مرموز و مشكوك يك شهروند ايراني موجب برداشت و مصادره به مطلوب براي دشمنان مي‌گردد و آن را در حد يك سمبل انقلابي، نماد مبارزه و يا مقايسه و شبيه‌سازي مثلاً اتفاقاتي كه در ميدان تيان آمن چين افتاد، مي‌نمايانند.
موضوع كشته شدن يكي از شهروندان ايراني به نام ندا آقا سلطان در اغتشاشات اخير تبديل به يك پروژه بزرگ بين‌المللي براي آن‌ها مي‌شود.
زيرا در آن ايام ماضي، كه به عنوان اشاره از آن استفاده كرديم فرضاً در استاديوم ورزشي شيرودي و يا مكان‌هاي ديگر در سال 63 - 64 چنين اتفاقي افتاد كه تعدادي از تماشاچيان به خيابان‌ها ريختند حتي شعار دادند و اقدام به شكستن شيشه‌هاي بانك‌ها و مغازه‌ها كردند و يك آشوب واقعي روي داد و تعدادي هم كشته و زخمي شدند؛ اما در آن زمان هيچ عكس‌العمل اين‌چنيني صورت نمي‌گرفت چون جنگ اصلي در جبهه‌ها بود و ما در مرحله جنگ نرم نبوديم و بر عليه انقلاب اسلامي جنگ سخت و نظامي وجود داشت كه هيچ موفقيتي نيز براي آن‌ها در برنداشت و شكست و ذلت شامل حالشان شد.
ولي هم‌اكنون مي‌بينيم كه رئيس جمهور‌، كنگره و سناي آمريكا، مجلسين انگلستان، نخست وزير فرانسه‌ و غيره اطلاعيه مي‌دهند و اصلاً يكي از موارد مهم روزانه دستور كار آن‌ها، رصد ميزان تظاهرات، درگيري‌ها، دستگيري‌ها و احياناً كشته‌ها (‌كه بسيار هم مورد درخواست آن‌هاست) است. علت اين امر نيز اين است كه در دوران جنگ نرم قرار داريم و آن‌ها مي‌دانند كه از كوچك‌ترين اتفاق، خلاء و موضوعي كه در كشور مورد هجوم اتفاق مي‌افتد بايد استفاده كنند و با ارائه خط و نظر توسط رؤساي جمهور و مهم‌ترين افراد، مقامات و بهره‌مندي از رسانه‌ها، مطبوعات و تلويزيون‌ها خبر را بارها و بارها انعكاس دهند تا بتوانند در راستاي متامع جنگ نرم از آن بهره‌مند شوند.


فارس: تحليلتان از نقش رسانه‌هاي خارجي در جنگ نرم عليه ايران چيست؟

كرمي: رسانه‌هاي غربي و صهيونيستي تمام عيار به پاي اين كارگزار آمدند و درست مثل جنگ سخت كه از تمام ادواتشان با شدت استفاده مي‌كنند تا هر چه زودتر بتوانند به پيروزي دست يابند هم‌اكنون نيز همه رسانه‌هاي قدرت‌هاي استكباري عليه انقلاب اسلامي وارد عرصه شدند و اگر زماني براي پز و پرستيژ خود سعي مي‌كردند حتي‌المقدور مشخص نشود كه در ارسال اخبار خود متوسل به دروغ و شايعه مي‌شوند الان از اين موضوع نيز هيچ ابايي ندارند.
آن‌ها در ابتدا با استفاده از افراد نفوذي خود در داخل كشور هدف؛ يك دروغ را مي‌سازند و سپس بلافاصله اين دروغ را چنان گسترده پوشش مي‌دهند كه حتي رد اين موضوع براي افراد ناآگاه و كم‌آگاه از موضوع كشور مورد هجوم بعضاً مشكل مي‌شود.
لذا مي‌طلبد در چنين شرايطي رسانه‌هاي داخلي هم از بعد محتوايي، سخت‌افزاري و نرم‌افزاري تقويت شوند و حتماً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آموزش‌ها، امكانات و حمايت‌هاي لازم را براي مقابله با اين جنگ رسانه‌اي آماده كند و به مقابله با آن‌ها بپردازد.


فارس: در اين شرايط وظيفه رسانه‌هاي داخلي در برابر اين هجمه دشمن چيست؟

كرمي: رسانه‌هاي داخلي ابتدا به عنوان رزمندگان خط مقدم كشور در اين عرصه بايد غيرت، همت و هميت خود را همچنان كه تاكنون نشان داده‌اند، داشته باشند و بر آن‌ها است كه در اين مرحله همچنان كه در دوران جنگ تحميلي با دست خالي خود را مهيا كردند و سپس به تدريج درجات بالاتري از تكنيك، تاكتيك و ابزار مسلح شدند، عمل كنند.
همكاران رسانه‌‌اي ما در عرصه جنگ نرم نيز بايد همت كرده و به ميدان بيايند و دستگاه‌ها و نظام نيز در تجهيز، تقويت، آمادگي و مسلح شدن در اين دوران پشتيبان آن‌ها باشند.
رسانه‌ها تاكنون نقش خود را خوب ايفا كرده‌اند اما مي‌طلبد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و ساير سازمان‌هايي كه نقش حامي و پشتيبان آن‌ها را بر عهده دارند نيز با هم‌فكري خود در اين زمينه آن‌ها را ياري دهند.

 

 

 

گزارش خبرنگار اجتماعي فارس