متن سخنان حجت الاسلام حمید رسایی در برنامه «دیروز، امروز، فردا»

متن سخنان حجت الاسلام حمید رسایی در برنامه «دیروز، امروز، فردا»
حجت الاسلام حمید رسایی پنج شنبه شب در برنامه "دیروز، امروز، فردا" به بررسی خط نفاق در کشور و مسایل روی داده پس از انتخابات پرداخت.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این برنامه که زنده از شبکه سوم سیما پخش می شد، با اشاره به اینکه برنامه رو به فردا از حالت مناظره خارج و به برنامه دیروز امروز فردا تبدیل شده است، گفت: صدا و سیما اندکی محجوب است اما من چون صریح اللهجه هستم می گویم چرا رو به فردا پخش نمی شود.
این پژوهشگر افزود: آن طور که به من گفته شده گویا با 10 - 12 نفر از دوستان تماس گرفته شده است تا در جلسه مناظره شرکت کنند اما در این برنامه حضور نیافته اند.
وی مناظره را همچون اتاقی شیشه ای توصیف کرد که به شفاف شدن فضای جامعه کمک می کند و ادامه داد: مناظره باعث می شود شخصیت های سیاسی از لاک دو پهلو خارج و مردم نیز درخصوص مسایل سیاسی آگاه تر شوند.
رسایی خواستار اعلام نام افرادی که برای حضور در مناظره دعوت شده بودند شد و گفت: حضور نیافتن در مناظره باید برای این شخصیت ها هزینه داشته باشد زیرا در حال حاضر برنامه یک طرفه شده است.
مجری برنامه در تایید اظهارات رسایی گفت: سخنان شما بخشی از حرف دل ما هم بود.
مجری از رسایی در این باره پرسید که باتوجه به تالیفاتش در حوزه انقلاب اسلامی چه ارزیابی از تکرار تاریخ دارد و اینکه خط نفاق در کشور چگونه آغاز شد و آیا پایانی برای آن متصور است؟
رسایی پاسخ داد: در بیانات حضرت علی(ع) در وصیت به امام حسن(ع) ایشان می فرمایند: گذشتگان چراغ راه آینده هستند و توصیه دارند که از گذشتگان بیاموز پیش از آنکه آیندگان از تو بیاموزند.
این نماینده مجلس با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) در این باره که عده ای خود را به اهل بیت نسبت می دهند و از این نسبت دادن خود به اهل بیت بین مردم محبوبیت می یابند و سپس موجب فاصله مردم و اهل بیت می شوند، گفت: این از جمله روایات جریان شناسی اهل بیت است که بحث نفوذ را مطرح می کند.
این پژوهشگر سپس به بحث سقوط ابوالحسن بنی صدر و خط نفاقی که با وی در جمهوری اسلامی ایران آغاز شد، پرداخت و افزود: امام خمینی(ره) از ابتدا این افراد را می شناختند و گفته بودند با بنی صدر مخالف هستند با افرادی مانند منتظری و بازرگان نیز مخالف بودند.
وی اضافه کرد: بنی صدر خود را به امام نزدیک کرد، با توجه به ویژگی هایش و اینکه در خارج از کشور تحصیل کرده بود به عنوان کارشناس مسایل اقتصادی در جامعه مطرح شد و در انتخابات ریاست جمهوری رای آورد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یاران امام اندک اندک به انحراف بنی صدر پی بردند، گفت: عوامل سقوط بنی صدر می تواند تلنگری برای سیاسیون امروزی باشد.
رسایی با اشاره به اسنادی که از لانه جاسوسی درباره بنی صدر به دست آمده است، افزود: گزارشگر سیا در گزارشی آورده است که چگونه بنی صدر به عاملی برای این سازمان تبدیل می شود. این سازمان از طریق دوستی، به طریقی که متناسب با روحیات آن فرد باشد به شکل محرمانه با او ارتباط برقرار می کنند تا وی را به خود جذب کنند.
وی گفت: اسناد لانه جاسوسی نشان می دهد که بنی صدر منتظر خروج امام خمینی (ره) از صحنه سیاست بود و فکر می کرد با ارتحال امام می تواند از سازمان منافقین کمک بگیرد و اهداف خود را پیش ببرد.
این پژوهشگر تاکید کرد: بنی صدر درحالی که خود را ولایتمدار توصیف می کرد به آن پایبند نبود و فساد اقتصادی وی نیز عاملی برای سقوطش شد.
مجری برنامه سپس به طرح این پرسش پرداخت که آدم های خوب با سابقه درخشان چگونه به سوی خط نفاق می روند، برای مثال بنی صدر که از ابتدا کارمند سیا نبود دلیل این انحراف فکری یا اقتصادی چیست؟
رسایی پاسخ داد: این امر به عوامل متعددی بستگی دارد و در بیانات رهبر معظم انقلاب هم بر این مسئله تاکید شده است.
وی گفت: امام حسین(ع) ظهر عاشورا شروع به نصیحت می کند اما متوجه می شود طرف مقابل حرف او را نمی فهمد درحالی که طرف وی نیز مسلمان بود. امام حسین(ع) در همانجا به آنان می گوید شکم هایتان از حرام پر شده و دلیل اینکه حرف مرا نمی فهمید همین است.
نماینده مردم تهران تصریح کرد: عامل نفاق در اخلاق و عمل ، فساد اقتصادی و فکری به تنهایی نیست بلکه هر دوی این عوامل می تواند عامل نفاق باشد.
رسایی گفت: همین حالا هم همه مدعی پذیرش ولایت فقیه هستیم بعضی از آقایان می گویند جریان، دست تندروها نیفتد البته تعریف از تندرو مشخص نیست. ما می گوییم آیا از قانون اساسی بالاتر وجود دارد؟ آیا از رهبر معظم انقلاب، عاقل تر کسی هست؟ پس چرا به مواضع ایشان توجه نمی کنیم.
وی افزود: می گویند به جایگاه مقدس رهبری وارد نشوید نمی دانیم این چه تفکری است و از کدام مکتب نشات می گیرد. جایگاه رهبری فصل الخطاب است.
نماینده تهران با بیان اینکه نفاق عوامل مختلفی همچون اقتصادی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی دارد، گفت: مسایل اقتصادی در این میان از باقی عوامل مهمتر است و جریان نفاق همیشه ریشه در آلودگی مالی پیدا کرده است به گونه ای که فرد در موضع گیری هایش از اصول خود پایین می آید و برای راحتی زندگی خود به تفسیر مسایل می پردازد.
برخی در جامعه به درجه نفاق رسیده اند
حجت الاسلام حمید رسایی در ادامه سخنان خود در برنامه دیروز، امروز، فردا گفت: در حال حاضر در جامعه برخی به درجه نفاق رسیده اند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: البته در حال حاضر فضا به گونه ای است که عده ای درحال بازگشت و جبران گذشته هستند اما اگر کارهایشان پیامدی داشته است باید آن را بپذیرند.
وی تصریح کرد: باید با انحراف فکری، اقتصادی و سیاسی مبارزه کنیم تا ضدنفاق عمل کرده باشیم.
مجری برنامه از رسایی پرسید که با مطالعه و تحقیق می توان خط امام را تشخیص داد، چطور در سالهای اول انقلاب به ویژه از سال 58 تا 60 نخبگان و خواص منحرف، حاکم و خواص انقلابی مظلوم می شوند؟
این پژوهشگر پاسخ داد: به این شدت و حدت که شما می گویید نبود آنها مثل کف روی آب بودند اینکه چرا بنی صدر آن میزان رای را کسب کرد و بهشتی مظلوم واقع شد سابقه اش به جنگ نرم بازمی گردد.
رسایی گفت: در حال حاضر ما در مقام دفاع در جنگ نرم نیستیم بلکه ما آغازگر جنگ نرم بودیم همانطور که پیامبران و ائمه اطهار نیز با جنگ نرم به مقابله با دشمن می پرداختند.
این نماینده مجلس افزود: در این جنگ افکارعمومی هدف است امام(ره) راهکارشان جنگ نظامی نبود انقلاب اسلامی خودش جنگ نرم بود و مناسبات جدید و نوع نگاه جدیدی به رای مردم ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه سازمان های جاسوسی بیگانه حدود 6 ماه پیش از پیروزی انقلاب به نشریات داخلی خط می دادند گفت: مسعود بهنود که الان در نشریات اصلاح طلب هم مطلب می نویسد و با شبکه بی بی سی همکاری دارد در آن زمان هم قلم می زد و این درحالی بود که بنا به درخواست رژیم نشریات پیش از انقلاب به خودسانسوری و خودتعطیلی روی آورده بودند.
رسایی افزود: سازمان های جاسوسی بیگانه از این رسانه ها برای مدیریت بحران استفاده می کردند و اولین گام آنها در جنگ نرم پاسخ با جنگ نرم بود. در سال 57 تا 60 که جریان نفاق روی کار می آید با قاطعیت امام و شهید قدوسی با چنین نشریاتی برخورد می شود به طوری که در یک روز 44 نشریه توقیف می شود.
وی اضافه کرد: 26 فروردین 1360 سی و چهار نماینده وقت مجلس شورای اسلامی به حمایت از این توبیخ نشریات برمی خیزند و این درحالیست که برخی از آنها امروز نیروهای انقلاب را به تندروی متهم می کنند.
نماینده مردم تهران از جمله کسانی که این بیانیه را امضا کرده بودند عطاء الله مهاجرانی، موسوی خوئینی ها، موسوی لاری، بیات و سیدمحمد خاتمی معرفی کرد و گفت: مهاجرانی اکنون بی بی سی نشین است.
رسایی با بیان اینکه در سالهای بعد سپاه و بسیج متهم شدند و قصد آن بود که رهبری منحصر به امام نباشد افزود: فضاسازی آن رسانه ها در آن روز باعث شد مردم تاثیر بگیرند. جنگ نرم افکارعمومی را هدف می گیرد و این درست مخالف جنگ سخت است که افکارعمومی را ضددشمن تحریک می کنند.
وی تاکید کرد: قوه قضائیه در آن جریان با شدت ایستادگی کرد و امام نیز با قاطعیت به میدان آمد و به این ترتیب بود که جنگ نرم کنترل شد.
رسایی گفت: غرب با این خیال که عمامه به سرها بی تجربه هستند و انقلاب نوپاست و می تواند اقدامات خود را ضدجمهوری اسلامی پیگیری کند راهکارهای مختلفی را از جمله ترور، کودتا و حمله مستقیم آمریکا به ایران در طبس یا جنگ هشت ساله تجربه کرد اما از هیچ کدام از این راهکارهای سخت جواب نگرفت.
نماینده مردم تهران با بیان اینکه جنس انقلاب از جنس جنگ نرم بود افزود: ابهت استکبار ابرقدرت ها و آمریکا به سلاحشان است اگر از مرگ بترسیم سلاح دشمن بزرگ می شود در غیر این صورت این تسلیحات اسباب بازی بیش نیست.
در ادامه مجری برنامه این پرسش را مطرح کرد که آیا خط نفاق تمام شدنی است؟ آیا برای مثال 22 بهمن 1388 پایان خط نفاق است یا آنکه این خط تاریخی و دامنه دار است؟
رسایی پاسخ داد: اسمش را بگذاریم نفاق یا فتنه، هیچ کدام پایان ندارد و این مستند است. فتنه یعنی امتحان و امتحان بشر تمام نشدنی است.
وی با اشاره به اینکه ائمه معصوم همواره به مخالفت با حاکمان ظالم پرداخته و هیچ یک از ان بزرگواران در بستر بیماری دار فانی را وداع نگفتند بلکه به شهادت رسیدند، گفت: اسلام، سیاسی است.
نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال 57 کشور با بحران های زیادی مواجه شد ولی همه این بحران ها از بیرون بود، افزود: 10 سال پس از انقلاب اولین بحران از درون پیش آمد مسئولان دچار انحراف فکری و وابستگی خانوادگی شده بودند. از آن جمله آقای منتظری بود که نتوانست خانواده را رها کند و جلوی امام ایستاد.
رسایی با بیان اینکه در آن دوره با یک دوراهی مواجه شدیم، گفت: برخی خواص در آن روز مردود شدند عده ای در جاده امام و عده ای در جاده مخالف امام حرکت کردند.
وی افزود: 10 سال بعد بحران دوم شروع می شود جریانی با شعار قانون گرایی سر کار می آید اما به جنگ قانون می رود. در آن دوره نیز شاهد انحرافات فکری بودیم. ریشه این جریان انحرافی همان کسانی بودند که زمان امام هم ولایت فقیه را قبول نداشتند.
نماینده مردم تهران گفت: آنها چون 20 میلیون رای آورده بودند می خواستند افکار خود را حاکم کنند اما رهبری در سخنان خود جلوی این جریان را گرفت و از آنان خواست مشخص کنند دنبال اصلاحات آمریکایی هستند یا اصلاحات اسلامی.
رسایی افزود: دو جریان شکل می گیرد که یکی جریان ولایت است و دیگری به اسم خط امام پیش می رود.
وی با بیان اینکه مردم همیشه بین دین سخت و دین آسان، دین آسان را انتخاب می کنند گفت: جریان نفاق کارش این است که دین اصلی را دین سخت و اعتقادات باطل خود را دین آسان جلوه دهد.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه جریان مطبوعات دوره اصلاحات نهادهای وابسته به رهبری و همچنین افرادی مانند آیت الله مصباح یزدی را خشن جلوه می داد، افزود: همین آدم ها اکنون به خارج پناهنده شده اند مثل وزیرارشاد آن دوره که اکنون پناهنده انگلیس است نتیجه اقدامات آنان بود که به کنفرانس برلین منجر شد.
رسایی: انقلاب هر 10 سال یکبار با فتنه روبرو شده است
حجت الاسلام حمید رسایی در ادامه سخنان خود در برنامه دیروز، امروز، فردا گفت: در دوره اصلاحات تریبون های مذهبی، حوزه های علمی و نهادهای تئوریک را هدف قرار دادند و به دنبال حمله به نهادهای فیزیکی همچون سپاه و وزارت اطلاعات بودند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: قتل های زنجیره ای را ترتیب دادند تا کل شبکه اطلاعاتی کشور را تخریب کنند.
رسایی با بیان اینکه در این دوره نیز خواص مردودی داشتیم گفت: همانها که در جاده امام بودند در برابر ولایت ایستادند.
وی با بیان اینکه 10 سال بعد پوست اندازی سوم انقلاب صورت گرفت و یک جریان خود را ولایت مدار و جریان دیگر خود را سبز نامید، افزود: سبز در کشور چهار نوع است. یک سبز مقدس که هفتاد میلیون است و به شعائر مذهبی اعتقاد دارد، یک سبز محترم که 13 میلیون طرفدار دارد و به یک کاندیدای خاص به خاطر جمهوری اسلامی رای داد، یک سبز معترض که هیچ مشکلی با نظام ندارد اما اعتراض دارد و شبهه هایش را باید با استدلال حل کرد و حدود 3 تا 4 میلیون بود اما روزبهروز تعدادش کمتر شد و یک سبز منحرف هم داریم که همان شعار نه غزه نه لبنان را سرداد و در روز قدس روزه خواری کرد.
رسایی تعداد افرادی را که در گروه سبز معترض قرار می گیرند در حال حاضر کمتر از 10 هزار نفر خواند و اضافه کرد: این افراد جدای از کسانی بودند که مسجد آتش زدند و به تخریب اموال عمومی پرداختند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفرش به نیویورک همراه با رئیس جمهور گفت: مقابل محل اقامتمان حدود 300 نفر از افراد سبز منحرف تجمع کرده بودند و هنگامی که ما با لباس روحانیت از مقابلشان رد می شدیم رکیک ترین الفاظ را درباره نبی اکرم و خاندان عصمت و طهارت به کار می بردند.
رسایی با بیان اینکه قطعا آنها که این رنگ را نماد انتخاباتی خود قرار داده بودند صف خود را از چنین افرادی جدا می دانند افزود: اما آنها باید تبعات اقدامات خود پس از انتخابات را بپذیرند و اگر برخی حرف های این افراد باعث شد آبروی نظام برود باید جبران کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز دو جریان داریم گفت: یک جریان به دشمن اعتماد کرد و این اتفاق برای نظام تبعات داشت خواص مردود باید پاسخگو باشند که چرا سکوت کردند.
رسایی با اشاره به حماسه عاشوراییان در 9 دیماه ادامه داد: بسیاری از کسانی که در این راهپیمایی شرکت کردند جزء نسل سوم و چهارم انقلاب هستند که هیچگاه امام را ندیده اند اما این حضور پرشور نشان داد که انقلاب چگونه تاثیری داشته است.
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: فتنه ها مانند واکسن است هر 10 سال یک بحران داشته ایم و 10 سال دیگر و شاهد هم زودتر، یک بحران جدید ممکن است پیش بیاید.
مجری برنامه پرسید که وقتی نخبه ها اشتباه می روند چه باید کرد؟
رسایی پاسخ داد: کسانی که 9 دی آمدند خیلی جلوتر از برخی خواص مردود بودند. مردم 9 دی شعارشان محاکمه بود حالا عده ای می گویند مناظره. مردم گفتند گوشمالی بعضی گفتند ماستمالی. مردم گفتند ولایت بعضی گفتند حاکمیت مردم گفتند دادگری، بعضی نخبگان گفتند میانجی گری، مردم گفتند اقتدار، بعضی گفتند اعتدال.
وی افزود: در جنگ سخت وقتی بر اثر گلوله باران، غبار شدید می شد می گفتند به آسمان بنگر تا جهت را پیدا کنی، در جنگ نرم و در میان فتنه ها نیز باید رو به آسمان و دعا کنیم. ستاره ولایت هست که در میان گرد و غبارها راه را می شناساند چاره ساز نگاه به ولایت است.
رسایی با اشاره به جریان های جنگ جمل و بازگویی فرمایشهای امیرالمومنین(ع) به بحث ولایت فقیه پرداخت و گفت: هر جا دشمن در کشوری نفوذ کرده ناشی از فقدان ولایت فقیه بوده است برای مثال پاکستان هم جمهوری اسلامی است اما آمریکا از آنجا برای اقدام برضدمسلمانان افغانستان استفاده می کند. ولایت فقیه است که به جمهوری اسلامی اعتبار می دهد.
وی در پایان سخنانش تاکید کرد: 9 دی مردم به کسانی سیلی زدند که خواهان حذف ولایت فقیه بودند، مردم بین ولایت فقیه و خواص نشان دادند که قطعا خواص را انتخاب نمی کنند.


