IRNON.com
شبكه اجتماعي مجازي و تعامل آن با شبكه تلويزيوني خبري
 

دراين نوشتار ابتدا تعريفي اجمالي از سرويسهاي نوين خواهيم داشت و بعدبه بيان اهداف براساس نياز اين فرايند دريك شبكه تلويزيوني خبري خواهيم پرداخت


 

شبكه رسانه اي اجتماعي و تعاملي مجموعه اي از فرايند هاي در قالب انتشار صدا، تصوير، متن بصورت به لحظه وآرشيوي بهمراه نرم افزارها در قالبهاي Webcast, Podcast, Media cast, Video cast و غيره كه امكان مشاركت مخاطبين را در تهيه و توليد محتواي فراهم مي نمايد مي باشد كه اين مجموعه فراهم آمده در فرايند شبكه هاي راديويي و تلويزيوني بكار گرفته مي شود و تعامل خواهند داشت.

از اينرو ابتدا مي بايست ارزشها و اهداف مشخص شود تا بتوان تركيبي از پديدهاي نوين عرصه رسانه را بصورت تركيبي بكار بست، دراين خصوص ابتدا تعريفي اجمالي از سرويسهاي نوين خواهيم داشت و بعدبه بيان اهداف براساس نياز اين فرايند دريك شبكه تلويزيوني خبري خواهيم پرداخت :

1- انواع رسانه‌هاي اجتماعي مجازي

رسانه‌هاي اجتماعي را مي‌توان در هفت گروه دسته‌بندي كرد.

شبكه‌هاي اجتماعي، وبلاگ‌ها، ويكي‌ها، پادكست‌ها، فروم‌ها، كاميونيتي‌هاي محتوايي و ميكروبلاگ‌ها هفت نوع رسانه‌هاي اجتماعي محسوب مي‌شوند.


2- معرفي شبكه هاي اجتماعي مجازي

يك شبكه اجتماعي سايت يا مجموعه سايتي است كه به كاربراني كه دوست دارند علاقه مندي ها ، افكار، فعاليتهاي خودشان را با ديگر به اشتراك بگذارند و ديگران هم با آنان به اشتراك بگذارند.

شبكه‌هاي اجتماعي ( Social Networks ) به اعضاي‌شان اجازه ساخت صفحات شخصي و برقراري ارتباط و شبكه‌سازي با دوستان آنلاين را مي‌دهند. وبلاگ‌ها ( Blogs ) كه شناخته‌شده‌ترين نوع رسانه‌هاي اجتماعي محسوب مي‌شوند، ژورنال‌هاي آنلايني هستند كه با محتواهاي جديد كاربران به‌روز مي‌شوندو وبلاگهاي امروزي ميتواند تركيبي از متن، صدا و تصوير باشد. ويكي‌ها ( Wikis ) سايت‌هايي هستند كه به كاربران اجازه اضافه كردن و ويرايش محتوا را مي‌دهند و محتواي توليد شده‌شان حاصل مشاركت اعضاست. پادكست‌ها ( Podcasts ) فايل‌هاي صوتي و تصويري هستند كه با قابليت مشترك شدن در اينترنت قرار داده شده‌اند. فروم‌ها ( Forums ) كه از دوران پيش از تولد مفهوم رسانه‌هاي اجتماعي فعاليت مي‌كردند فضايي براي طرح بحث وگفتگو درموضوعات مختلف محسوب مي‌شوند. كاميونيتي‌هاي محتوايي ( Content Communities ) امكان مديريت وبه اشتراك‌گذاري نوع خاصي از محتوا از قبيل عكس، فايل‌هاي ويدئويي، متن يا لينك را فراهم مي‌كنند. ميكروبلاگ‌ها ( Micro blogging ) كه تلفيقي از شبكه‌هاي اجتماعي و وبلاگ‌هاي كوچك هستند با محتواهاي كوتاه كاربران به‌روز مي‌شوند. وبكست امكان انتشار برنامه هاي راديويي و تلوزيوني بهمراه نرم افزارهاي مديايي را به مخاطب داده و امكانات تعاملي را با مخاطب فراهم مي كند.

3- ويژگي‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي مجازي:

رسانه‌هاي اجتماعي گروهي ازانواع جديدرسانه‌هاي آنلاين هستندكه همه يا تعدادي ازويژگي‌هاي زيررا دارند:

3-1- امكان مشاركت كردن:

رسانه‌هاي اجتماعي ارسال بازخورد ازسوي مخاطب وهمكاري وهمگامي با رسانه را تسهيل كرده‌اند و آنرا تشويق مي‌كنند.اين رسانه‌ها مرزوخط‌كشي بين رسانه ومخاطب را از بين برده‌اند.


3-2- باز بودن:

اغلب رسانه‌هاي اجتماعي براي مشاركت اعضا ودريافت بازخورد باز هستند. آنها راي دادن، كامنت گذاشتن و به‌اشتراك‌گذاري اطلاعات را تشويق مي‌كنند. به‌ندرت مانعي براي توليد و دسترسي به محتوا در اين رسانه‌ها وجود دارد.


3-3- ارتباط دو سويه:

رسانه‌هاي سنتي عمل انتشار را انجام مي‌دادند و محتوا را براي مخاطب ارسال مي‌كردند، ولي در رسانه‌هاي اجتماعي فضايي براي گفتگو و محاوره‌ي دوطرف وجود دارد و جريان ارتباطي از حالت يك‌سويه به دوسويه تغيير پيدا كرده است.

3-4- شكل‌گيري جماعت‌هاي آنلاين:

رسانه‌هاي اجتماعي اين امكان را برقرار مي‌كنند كه جماعت‌ها و گروه‌ها به‌سرعت شكل بگيرند و ارتباط موثري برقرار كنند. اين جماعت‌هاي آنلاين مي‌توانند حول علايق مشتركي مانند عكاسي، يا يك برنامه تلويزيوني شكل گرفته باشند.


3-5- توانايي برقراري ارتباط:

اغلب شبكه‌هاي اجتماعي هميشه در حال گسترش اتصالات و ارتباطات‌شان هستند و با سايت‌ها، منابع و افراد ديگر پيوند برقرار مي‌كنند.

اين‌ ويژگيها درواقع همان‌هايي هستند كه درسال‌هاي گذشته به عنوان ويژگي‌هاي آينده دنياي وب پيش‌بيني مي‌شدند.


4- كاربرد تبليغي و محتوايي

حضور افراد در شبكه‌هاي اجتماعي، احتمال مشاركت‌ها و كنش‌هاي اجتماعي را در افراد افزايش مي‌دهد. پس هرچه پيوند افرادو اعضا درشبكه‌ها، بيشتروانبوه‌تر باشد، همراهي و تعاملات و نزديكي ديدگاه‌ها وحركت همسو و مشترك، محتمل‌تر خواهد شد.از اين رو استفاده از چنين فضاي براي معرفي و تبليغ و همچنين هم راستايي مخاطبين رسانه ها در جهت اهداف رسانه اي خود بسيار نقش و تاثير با لايي دارد به‌ويژه اينكه كانال‌هاي ارتباطي جديدي ميان رسانه ‌هاي گوناگون ايجاد مي‌كنند و فضا را براي تعامل مشترك، بسط و ارتقاء فراهم ميكند.


5- ارتباط آن با رسانه هاي حقيقي

ازنگاه ديگر، دريك شبكه اجتماعي، افراد هم اهداف سياسي و هم اهداف شخصي را پيگيري مي‌كنند، والبته باديگر افراد وسازمان‌ها تعاملي چندگانه برقرار مي‌نمايند.ضمن اين‌كه، تماس‌ها و ارتباط‌هاي شخصي، چونان وسيله‌اي براي پيوند دادن سازمان‌ها و گروه‌ها ايفاي نقش مي‌كنند.

ازاينرودرانتخابات رياست جمهوري سال گذشته آمريكا و همچنين انتخابات ايران نقش چنين رسانه هايي درقالب همگرايي اعضا با يكديگرويا استفاده محتوي به اشتراك گذاشته شده آنها براي رسانه هاي حقيقي بركسي پوشيده نيست.

نويسنده: رحيم لهراسبي

منبع : سايت رسانه نگاري نوين و فنآوري اطلاعات و ارتباطات