متن سخنان سردار سعيد قاسمي در برنامه «ديروز، امروز، فردا»

اتفاقي كه بعد از انتخابات در كشور افتاد و آبرويي كه از نظام رفت مسئله بسيار مهمي است و بر اين اساس ما هرگز كسي را كه خدشه به تفكر امام و تفكر رهبري وارد كرده نميبخشيم.
سردار سعيد قاسمي فرمانده سالهاي جنگ با حضور در برنامه زنده "ديروز، امروز، فردا " كه شب گذشته از شبكه سه سيما پخش شد، اظهار داشت: به عقيده من جنگ تحميلي ما هشت سال نبود بلكه 10 سال بود چرا كه تمام افرادي كه در جريان انقلاب فعاليت داشتند بعد از يك ماه از پيروزي آن با مسائل مختلفي اعم از جنگ سخت و نرم روبرو شدند كه اين مسائل امروز بازگو نميشود و بر اين اساس بايد گفت مقطع زماني بعد از انقلاب تا آغاز جنگ هم جزء سالهاي دفاع مقدس محسوب ميشود و امروز ما بايد اين سوال را مطرح كنيم كه چرا اين دو سال را از تاريخ جنگ حذف كردهاند.
اين استاد دانشگاه در خصوص مبارزه با نفاق و دشواريهاي اين مبارزه ادامه داد: در همان مقطع مبارزه به اندازه كافي سخت بود چرا كه بخشي از افرادي كه ما با آنها ميجنگيديم نيروهاي خارجي نبودند بلكه از افراد يك محل بوديم و يا هم دانشگاهي بوديم كه بر اثر برخي كجرويها به ايمان اين افراد انحراف وارد شده بود و از يك مقطعي به بعد هر وقت كه اين افراد را توصيه و نصيحت ميكرديم ناديده ميگرفتند كه اين عده به واسطه برخي شعارهاي فريب دهنده مانند مبارزه با امپرياليسم گول منافقان را خورده بودند و منافقان توانسته بودند اين عده را به سمت خود جذب كنند.
امام (ره) اعتقاد داشت كه انقلاب بايد به صورت نرم ادامه پيدا كند و بر اين اساس اجازه مبارزه مسلحانه را نميداد ولي بعد از انقلاب اين عده كه قبل از انقلاب قصد مبارزه مسلحانه داشتند مطالبات خود را مجددا طرح نمودند و قانون اساسي را نپذيرفتند و در دور اول انتخابات رياست جمهوري، مسعود رجوي را مطرح كردند كه اين فرد رد صلاحيت شد و در اين راستا اين عده به سمت دانشگاههاي كشور حركت كردند و با يك فتنه خفيف فعاليت خود را در دانشگاهها آغاز نمودند و با در اختيار گرفتن رسانه و همچنين همكاري با چند گروه مسلح ديگر فعاليتهاي خود را شروع كردند كه در نهايت اين افراد بر اثر درگيريهاي خرداد 60 از ميان رفتند.
زماني كه عمليات مرصاد شروع ميشود منافقين نقطه رهايي خود را كربلا و حرم حضرت عباس (ع) اعلام ميكنند و آن موقع من در فيلمي ديدم كه مسعود و مريم رجوي زيارت حضرت عباس را ميخواندند و قسم ميخوردند كه ما قصد داريم حكومت فلاني را برگردانيم و نظام را سرنگون كنيم و در اين راستا بود كه بعد از پذيرش قطعنامه اين موج را در غرب كشور به راه انداختند.
وي افزود: در حال حاضر ما نقش اين افراد را به وضوح در مسائلي كه پيش آمد ميبينيم و امروز تقريبا مسائل در مورد آنها حل شده است و چهره زشت منافقين بعد از حضور آمريكاييها در عراق اوضاع را معلوم كرد.
در سالهاي 57 و 58 موجي كه منافقين راه انداخته بودند بسيار اوضاع را حساس كرده بود و بر اين اساس هيچكس باور نميكرد مجاهديني كه در راه انقلاب كشته دادهاند و در زندانهاي شاه شكنجه شدهاند روزي عليه كشور و انقلاب اقدام كنند و در كشور از آنها با عنوان منافق ياد شود.
فتنهاي كه اخيرا در كشور اتفاق افتاده يك سري عواقب داشت كه بايد به آنها توجه كرد ولي اين فتنه يك سري محاسن هم براي كشور داشت و از جمله اين محاسن اين بود كه بعد از سه دهه تاريخ انقلاب و فيلمها و مستنداتي كه از آن زمان وجود داشت بازخواني شد.
به ياد دارم يك روز مسعود رجوي در رشت بالاي سر مزار ميرزاكوچكخان قسم ياد كرد كه راه او را ادامه خواهد داد و افراد زيادي اين صحنه را مشاهده ميكردند و بر اين اساس بايد گفت كه وي كاريزما و جذابيت خاصي داشت كه افراد را به خود جذب ميكرد و به اين دليل بود كه بسياري از افراد فريب او را خوردند و در صف منافقين قرار گرفتند.
اگر مسائل اوايل انقلاب و منافقين را بررسي كنيم ميبينيم كه امروز هم عدهاي دقيقا برخي از ژستها و اعمال آنها را تكرار ميكنند و در اين راستا بايد دقت كنيم كه طبق فرمايش رهبري از تاريخ عبرت بگيريم و از يك سوراخ چند بار گزيده نشويم.
اين فعال فرهنگي با بيان اينكه در حال حاضر منافقان هنوز حضور دارند ادامه داد: ما شاهد هستيم كه مسعود رجوي خائن حامي جريان فتنه سبز در كشور است، ولي فيلمها و مستنداتي كه از اين افراد در دست است محو شده و بر اين اساس براي نسل جديد انقلاب شبهاتي پيش آمده است.
ما بايد دشمنان و منافقان را زنده و فعال بدانيم چرا كه اين افراد هنوز هم در كشور اقداماتي انجام ميدهند كه ترور شهيد صياد شيرازي و همچنين ترور اخير شهيد عليمحمدي از جمله اقدامات منافقين ميباشد.
اين فرمانده سالهاي دفاع مقدس اضافه كرد: مستنداتي كه در حال حاضر در خصوص انقلاب ما وجود دارد و به خصوص مستندات مربوط به دهه اول انقلاب و ترورهايي كه در آن زمان انجام شد را بايد براي نسل جوان بازخواني كرد چرا كه جوانان ما از اتفاقات آن برهه زماني بياطلاع هستند.
به هيچوجه نبايد گفت كه بدنه اجتماعي انقلاب كاهش يافته بلكه ما شاهد رويش اجتماعي حزبالله و افزايش اين طيف در جامعه بوديم و بر اين اساس ما در جريان انقلاب ريزش نداشتهايم و اگر خطري ما را تهديد كند حزبالله در عرصه حضور پيدا ميكند ولي بايد ميان حضور حزبالله و سازماندهي نيروها براي مقابله با جنگ نرم و جنگ سخت تفكيك قائل شد.
ريزشها در كشور ما مدلهاي مختلفي دارد و بر اين اساس يك ريزش در سطح خواص نظام و يك ريزش در سطح عوام است كه بايد اين دو از هم تفكيك شود.
دليل ريزش خواص را بايد از خود آنها سوال كنيم و اگر خودمان بخواهيم در اين زمينه تحليل ارائه دهيم بايد به مسائلي مانند عدم فهم مسائل سياسي، سقوط اقتصادي و لغزشهاي مالي و وابستگيهاي سياسي و انواع و اقسام آفتهايي كه بر حسب شخصيتهاي افراد گريبان آنها را ميگيرد اشاره كنيم و در خصوص عوام هم بايد غفلتها و جذابيتها و انحرافات را باعث ريزش آنها بدانيم.
قاسمي با اشاره به انتخابات اخير كشور و حوادث بعد از آن بيان داشت: شاهد بوديم كه عدهاي اعلام ميكنند كه مثلا در يك دانشگاه يك كانديد رأي بيشتري دارد و يا در يك شهر مردم به داماد آن شهر رأي خواهند داد و يا در شهر ديگر مردم به فرزند خود رأي خواهند داد ولي در عمل اين اتفاق نيفتاد و مردم طور ديگري عمل كردند.
برخي اعتقاد دارند كه اگر در جريان انتخابات احمدينژاد زير ميز نزده بود و معادله بازي را عوض نميكرد جريان گونهاي ديگر بود ولي شخصا اين اعتقاد را ندارم و به نظر من دير يا زود ما دچار مشكل ميشديم و اتفاقاتي كه در جريان انتخابات به وقوع پيوست تنها زمان وقوع حوادث بعد از انتخابات را به جلو انداخت.
اگر در راه امام حركت كنيم بسياري از مسائل براي ما تبيين شده است و وقتي ما به آن مراجعه ميكنيم شاهد مطالب زيادي در آن هستيم كه برنامه را براي نسل آينده به صورت بسيار روشن تبيين كرده است اما عدهاي كه بايد تفكر ايشان را نهادينه ميكردند و سخنان ايشان را به صورت دستورالعمل اجرايي براي كشور تبيين مينمودند تا افراد زندگي خود را براساس آن بنا كنند اين كار را نكردند چرا كه زندگي براي اين عده كه قرار بود آثار امام را براي مردم بازگو كنند سخت و دشوار ميشد.
عدهاي ميگويند تا جايي كه امام مقابل آمريكا ايستاد و ما پيروز شديم خوب بود ولي از اين جا به بعد را خودمان ميدانيم كه بايد چه كاري كنيم و حتي شاهد هستيم كه از واژه رهبران استفاده ميكنند و توجهاي به وليفقيه زمان ندارند و اعلام ميكنند كه نيازي به تبعيت از آرمانهاي امام نداريم.
نسل بعد از امام با ايشان ارتباط دلي و روحي خوبي برقرار كرد اما اين نسل با رهنمودهاي ايشان هيچ آشنايي ندارد و بر اين اساس ما تنها دو واحد را در دانشگاهها براي آْشنايي با وصيتنامه امام قرار دادهايم و 100 سوال را براي آن معين نمودهايم كه از اين 100 سوال 20 سوال آن از دانشجو پرسيده ميشود و هر فردي از اين درس نمره بالاي 18 ميگيرد.
امروز بايد ويژگيهاي اسلام آمريكايي را بررسي كنيم و ببينيم كه صفات اين اسلام در چه افرادي وجود دارد و همچنين بايد ويژگيهاي اسلام ناب محمدي را نيز جستجو نماييم و ببينيم كه چه طيفي از جامعه خصوصيات اين اسلام را دارند.
اين فعال فرهنگي با انتقاد از صدا و سيما، گفت: چه معنا دارد كه مثلا سريال ناوارو و يا چارليچاپلين را تلويزيون پنج بار نشان دهد اما بخشي از تفكرات امام را ما هرگز پنج بار در تلويزيون نديدهايم و به جز ايام انتخابات كه دائما براي حضور مردم در سر صندوقهاي رأي سخنان امام بازخواني ميشود ديگر شاهد چنين چيزي نبوديم و در اين راستا مسئولان بايد برخي اسناد و مستندات را براي مردم بازخواني كنند تا نسل جوان و نيز عموم مردم از اتفاقات به وقوع پيوسته در طول سالهاي انقلاب مطلع شوند.
لاپوشي برخي از مسائل به اعتقاد من به صورت تعمدي اتفاق ميافتد چرا كه دشمنان به نوع تفكرات انقلاب و حضرت امام واقفند و ميدانند كه اين تفكرات تأثير زيادي روي روند جامعه داشته است.
اين مدرس دانشگاه بيان داشت: مدل تفكر امام منجر به كشته شدن و خون ريختن و مبارزه ميشود و بر اين اساس شاهد بوديم كه برخي خواص مواضع خود را تغيير دادهاند چرا كه نميتوانند در راه و مدلي كه امام ترسيم كرده است حركت كنند.
بحث رفاهگرايي مسئله مهمي است كه اگر يك مسئول بخواهد آن را سرلوحه كار خود قرار دهد دچار مشكل ميشود و هيچگاه يك فرد نميتواند هم مبارزه كند و هم خواستار رفاهطلبي باشد.
قاسمي در ادامه اين برنامه به سخنان امام خميني(ره) اشاره كرد و گفت: طبق فرمايش امام (ره) تنها كساني تا آخر خط با ما هستند كه طعم فقر و بيپولي را چشيده باشند و همچنين مسئولين بايد بدانند كه عدهاي از خدا بيخبر هر كسي را كه به فقرا كمك كند مورد توهين قرار ميدهند.
زماني كه امام (ره) به مبارزه پرداخت و مقابله عليه رژيم را آغاز نمود عدهاي خطاب به ايشان گفتند كه شما سرباز نداريد و نميتوانيد با رژيم مقابله كنيد ولي امام در جواب به اين عده فرمودند سربازان ما در گهواره هستند و آن زمان آن عده به سخن امام (ره) خنديدند ولي ما شاهد بوديم كه اين مسئله به وقوع پيوست و در اين راستا بايد گفت كه امام راهحلها را ارائه كرده است ولي كسي نيست كه اين مسائل را براي مردم بازگو كند.
قاسمي با اشاره به فعاليتهاي حزبالله لبنان خاطرنشان كرد: براي ما زشت است كه بچههاي حزبالله لبنان سيدي روحالله را درست كنند كه اين مسئله انعكاس زيادي هم داشت و ما شاهد بوديم كه اين مجموعه توسط جوانان لبناني ساخته شد در صورتي كه ما مستندات و آرشيو بيشتري از امام و سخنان مسائل در مورد اين شخصيت بزرگ در اختيار داريم.
امروز بايد متناسب با ذائقه جوانان مطالب را براي آنان بازگو كرد و در اين راستا نميتوانيم انتظار داشته باشيم كه يك جوان 22 جلد صحيفه امام (ره) را بخواند و بر اين اساس بايد مسائل را در قالب فيلمهاي كوتاه براي جوانان تهيه نماييم تا از طريق مسائلي مانند بلوتوثهاي موبايل در اختيار آنها قرار گيرد.
امروز عدهاي ادعاي نزديكي به امام دارند ولي دقيقا برعكس افكار امام (ره) عمل ميكنند كه به طور مثال ميتوان به برخي از اظهارنظرها در خصوص سياست خارجي و ادعاي افراد ياد شده در خصوص منزوي شدن ايران در محافل بينالمللي اشاره كرد كه امام (ره) در آن زمان هم جواب اين عده را داده است و فرموده كه ملتهاي اسلامي و جهان سوم چه زماني در ميان كشورهاي ديگر اعتبار داشتند كه امروز بگوييم اعتبار آنها كم شده است و بر اين اساس سلطهگران قصد دارند ما را تحت سلطه خود قرار دهند و ما نوكر آنها باشيم.
اين فرمانده سالهاي جنگ تحميلي با اشاره به دستگيري ملوانان انگليسي توسط نيروهاي ايراني در آبهاي سرزميني كشور اظهار داشت: در جريان دستگيري انگليسيها عجيب بود كه در اولين مناظره انتخاباتي اين مسئله مطرح شد كه چرا ما كتوشلوار تن ملوانان كرديم و آنها را به صورت محترمانه به كشورشان فرستاديم و طرف رقيب در آن مناظره مدعي شد كه اين مسئله باعث بياعتباري ما شده و دنيا در اثر اين موضوع به ما خنديد.
يك ماه بعد از اين واقعه يعني دستگيري ملوانان من به عربستان رفته بودم و در صحن مسجدالنبي با يك آفريقايي برخورد كردند و وقتي آن فرد متوجه شد كه من ايراني هستم گفت روزي كه شما انگليسيها را گرفتيد ما سه روز در نيجريه به خاطر اين موضوع به جشن و پايكوبي پرداختيم و همچنين به من گفت چنين كاري تنها از دولت ايران برميآيد و در اين راستا اگر ما يك رسانه درست داشتيم مطمئنا نمونههايي از اين دست در ميان كشورهاي مستضعف و محروم دنيا را زياد مشاهده ميكرديم.
كت و شلواري كه ما تن ملوانان انگليسي كرديم كار بزرگي بود و وقتي فرمانده نيروي دريايي ما اعلام كرد كه جرم ملوانان انگليسي اين بود كه سر شناور آنها 5 سانتيمتر وارد مرزهاي ما شد انگليسيها اين موضوع را به خوبي فهميدند و اين يعني اقتدار كه اين مسئله به آساني به دست نيامده است كه عدهاي اين مسئله را بيجهت خرج ميكنند و آبروي نظام را مخدوش مينمايند.
قاسمي با بيان اينكه امروز ما در كشور چهرههايي را داريم كه طي دو دهه اخير سنگين شدهاند گفت: امروز پرچم حضرت امام در دست رهبري است و ما شاهد بوديم كه ايشان در سال 71 بحث خواص و عوام را مطرح كردند و خطراتي را كه خواص را تهديد ميكرد مورد اشاره قرار دادند ولي كسي به نصيحتهاي ايشان گوش نكرد.
رهبري گفتهاند كه اگر من بيشتر از شما دشمن را نشناسم يقينا اطلاعاتم در اين زمينه كمتر از شما نيست و بر اين اساس رهبري به خوبي اهداف دشمن را ميشناسد و ميداند كه بايد در چه جهتي حركت كند.
قاسمي با اشاره به پذيرش قطعنامه از سوي حضرت امام خاطرنشان كرد: ما هنوز سرقضيه قطعنامه زياد حرف داريم چرا كه شاهد بوديم امام 15 روز قبل از پذيرش قطعنامه رزمندگان اسلام را به مبارزه تشويق ميكرد ولي به يك باره اوضاع دگرگون شد و ما هنوز اين زخم را با خود حمل ميكنيم و امروز هم مردم نامههايي را كه مانند مسئله قطعنامه منتشر ميشود به خوبي درك ميكنند و در اين راستا مردم ما تجربه تاريخي پيدا كردهاند و هيچگاه عنان خود را به دست خواص كه سنگين شدهاند نميدهند.
من تا قبل از اتفاقات روز عاشورا هيچ دركي از واقعه عاشورا نداشتم و نبردهاي اميرالمؤمنين را به درستي درك نميكردم ولي در روز عاشوراي امسال به صورت ملموس اين مسئله را درك كردم كه در اين راستا بايد گفت در روز عاشورا نبرد با اهل قبله اتفاق افتاد و فتنه وارد خانههاي مردم شد و اين معضل و مشكلي نيست كه بتوان آن را از طريق سختافزاري و برخورد حل كرد و بايد با اين مسئله در نوع خود برخورد شود.
ما نميتوانيم همه مسئله را به خارجيها ربط دهيم و بر اين اساس بايد به غفلتهاي صدا و سيما و همچنين دانشگاه اشاره كرد.
دانشگاه آزاد ما و ديگر دانشگاهها در حال حاضر توسط كتابهايي افراد سكولار را پرورش ميدهند و اين روندي است كه در حال حاضر كشور در طول آن حركت ميكند و تا امروز هم كسي جلوي آن را نگرفته است كه اين همان جنگ فرهنگي است كه رهبري به آن اشاره دارد.
ما بايد تكليف خود را مشخص كنيم و مدل زندگي خود را معين نماييم و معلوم كنيم كه قصد داريم كه گوش به حرف رهبران بدهيم و يا اين كه از تفكر امام و وليفقيه پيروي نماييم.
اين مدرس دانشگاه گفت: امروز عدهاي كه وامدار تفكر امام هم هستند عكس امام را در دست ميگيرند ولي عكس آن عمل ميكنند كه اين تناقضات يك روز بايد در كف خيابانها نمود پيدا ميكرد.
گمراهي برخي به اين دليل است كه هم ميخواهند به دنبال ماديات باشند و هم مبارزه كنند كه اين رفتار در شخصيت آنها تناقض ايجاد ميكند.
اتفاقي كه بعد از انتخابات در كشور افتاد و آبرويي كه از نظام رفت مسئله بسيار مهمي است و بر اين اساس ما هرگز كسي را كه خدشه به تفكر امام و تفكر رهبري وارد كرده نميبخشيم.
من بسيار به اتفاقاتي كه در كشور افتاد اميدوارم و اگر حزبالله به بيانات و نصايح رهبري گوش دهد ما از اين جريان پيروز بيرون خواهيم آمد و تا چند دهه انقلاب بيمه خواهد شد و در اين راستا بالاخره ما بايد هزينه اين بيماري كه به جان نظام افتاد را بدهيم و اگر بخواهيم با سازش اين درد را تسكين دهيم اين بيماري روزي ما را از پاي درخواهد آورد.