IRNON.com
محمدرضا تاجيك در گفتگوي ويژه خبري
130 شبكه بين‌المللي براي ايجاد توهم تقلب تكاپو كردند
 

مشاور ارشد موسوي گفت: حدود 130 شبكه بين‌المللي در مورد ايران فعال است آنها تمام تلاش خود را كردند كه جامه حقيقت را بر تن توهم پيروزي و تقلب كنند.


 

محمدرضا تاجيك رئيس مركز بررسي‌هاي استراتژيك دوران رياست جمهوري خاتمي و مشاور وي شب گذشته با حضور در گفتگوي ويژه خبري شبكه دو سيما طي سخناني گفت:‌اگر نگاهي گذرا به تاريخ معاصر بياندازيم مي‌بينيم كه در همه وقايعي كه جامعه ما از حركت بازايستاده و آن وقايع موجب بحران شده همواره دستي از بيرون و درون تاثيرگذار بوده است.
وي افزود: دست دروني از جنس تخمين غلط، تصميم نابهنگام و تدبير معيوب بوده و دست بيروني هم همواره دست استكبار جهاني، ابررسانه‌هاي مجازي و اپوزيسيون‌هاي برانداز خارج‌ نشين نيز بوده كه تاثير هم مي‌گذاشته است.
رئيس مركز بررسي‌هاي استراتژيك دوران اصلاحات تصريح كرد: براي روشن شدن مطالب لازم است كه نگاهي اجمالي به دوران تاريخ مشروطه بياندازيم؛ دوران مشروطه جريان‌هاي روشنفكري و شبه‌روشنفكري‌اي كه در جامعه وجود داشت بر اساس تحليل غلط فكر مي‌كرد كه جامعه ما فرهنگ و دين خود را دليل عقب‌ماندگي از غرب مي‌داند.
تاجيك ادامه داد: آنها به فكر خارج كردن جامه سنتي و بر تن كردن جامه مدرن غربي بودند و بر اساس همين تحليل و تخمين غلط تصميم‌هاي نابهنگامي در جامعه حادث شد.

* برخي به نام دمكراسي زمينه دخالت بيگانگان را فراهم كردند
وي در ادامه تاكيد كرد: برخي به نام دموكراسي حذف و طرد شده و در واقع با اينكار در آن زمان مسير براي ورود و دخالت بيگانگان هموار مي‌شد؛ مفاهيمي وارد جامعه مي‌شد كه به مذاق فكر و معرفت جامعه ايراني نبود لذا آزادي تبديل به آنارشي مي‌شود.
وي اضافه كرد: پس از 20 سال هم اين شرايط در آن زمان ادامه پيدا مي‌كند و جريانات چپ ماركسيستي و البته افراطيون كه خواهان بازگشت به ماقبل اسلام هستند شرايط را براي حضور بيگانگان و استقرار آنها در جامعه فراهم مي‌كنند لذا همين تحليل غلط باعث كودتاي آمريكايي 28 مرداد مي‌شود كه در نهايت موجب تداوم استبداد شد.
تاجيك خاطرنشان كرد: در سال 1342 تنها امام است كه به اين فكر مي‌كند مردم ايران مستعد نظام اسلامي هستند، سه دهه پس از انقلاب و در آستانه انتخاب رياست جمهوري ما شاهد بروز آفت‌هايي شديم چرا كه عده‌اي بر اساس تحليل غلط از جامعه متصور مي‌شوند كه گستره و عمق مردم همان گستره و عمقي است كه اطراف آنها قرار دارد.
وي با بيان اينكه همان عده فكر مي‌كنند كه مردم خواهان آنها هستند گفت: آنها تحليل غلط دومي هم داشتند. آنها فكر مي‌كردند كه همه از شرايط موجود ناراحت و از زندگي فردي، اجتماعي و اقتصادي خود دلگير بوده و بدنبال تغيير و البته منجي آن مي‌باشند.

* برخي تصور مي‌كردند مردم از اصولگرايي خسته شده‌اند

مشاور ارشد خاتمي ادامه داد: بر اساس همين تحليل غلط افرادي به اين تصور مي‌رسند كه اگر منجي مد نظر مردم اصلاح‌طلب و اصولگرا باشد، يعني هم صفتي از اصولگرايي داشته و هم صفتي از اصلاح‌طلبي كه مي‌تواند اكثر گروه‌ها و جريانات را با خود همراه كند. چراكه آنها معتقد بودند كه مردم از اصولگرايي خسته و از اصلاح‌طلبي ملول هستند. لذا دنبال شخصيتي ميانه مي‌باشند.
تاجيك در ادامه اظهار داشت: برخي بر اين تصور بودند كه اگر شخصيتي اصلاح‌طلب- اصولگرا با شعار تغيير وارد ميدان انتخابات شود، قشر خاكستري ملت نيز وارد صحنه شده و مي‌تواند اين ورود قشر خاكستري به صحنه پشتوانه محكمي براي كانديداي مد نظر تغيير باشد.
وي افزود: بر اساس اين تحليل غلط البته تخمين غلط هم به بار آمد و آن اينكه توهم پيروزي شكل گرفت البته برخي نظرسنجي‌هاي بي‌بنيان هم اين توهم را تقويت كرد كه جامعه خواهان تغيير و در واقع از شرايط موجود خسته است.

* توهم توطئه همزاد توهم تقلب شد

رئيس مركز بررسي‌هاي استراتژيك دولت اصلاحات تصريح كرد: اين را هم بايد گفت كه قضيه به همين جا ختم نمي‌شود چرا كه توهم پيروزي همزاد توهم تقلب نيز مي‌شود و توهم تقلب را همراه دارد. يعني شرايط جامعه به غير از پيروزي نيست و ناخوداگاه اين تصور را توهم پيروزي در پي مي‌آورد كه هيچ عاملي به جز تقلبي بزرگ نمي‌تواند مانع از پيروزي مدنظر شود. البته نبايد نقش نظرسازي‌هاي بي‌بنيان را هم در تقويت و كمك به اين توهم فراموش كرد.
تاجيك اضافه كرد: در اين فضا سه اتفاق رخ مي‌دهد، در اولين گام از حريم ولايت عبور مي‌شود يعني حتي اگر آن عده به قانون اساسي هم معتقد باشند، ولايت فقيه طبق نص صريح قانون اساسي فصل‌الخطاب است؛ در دومين گام از خود قانون هم عبور مي‌شود چرا كه قانون براي تحقق خواسته‌هاي حتي به حق هم اجازه اقدام غيرقانوني را نمي‌دهد؛‌در سومين گام بستر براي دخالت بيگانگان،‌ابررسانه‌ها و سرويس‌هاي اطلاعاتي بيگانه از فضاي موجود براي سوء استفاده فراهم مي‌شود.
وي در ادامه در خصوص وظايف رئيس‌جمهور گفت: وظايف رئيس‌جمهور در قوانين ما وظايفي محدود و مشخص است و در واقع چارچوب اين وظايف در قالب حكومت قرار دارد نه در قالب حاكميت. چرا كه حكومت زيرمجموعه‌اي از حاكميت است.
اين مقام اطلاعاتي دولت اصلاحات با اشاره به نقش بيگانگان در طول يك صد سال اخير در ايران اظهار داشت: بي‌ترديد تجربه يك صدساله اخير نشان مي‌دهد كه در همه وقايع كشورمان بيگانگان نقشي برجسته داشتند و نبايد اين تجربه فراموش شود.
تاجيك خاطرنشان كرد: ترديد نداريم كه اگر اپوزيسيون خارج نشين و بيگانگان مي‌توانستند در كشور موج ايجاد كنند، اين كار را مي‌كردند. لذا آنها به سمت استفاده از موج‌ها و حوادث داخلي مي‌روند البته اين موضوع به معناي اين نيست كه آنها بسترسازي نكرده و در خصوص ايجاد موج‌ها و حوادث در كشور براي متلاطم كردن جامعه هزينه اختصاص نمي‌دهند.

* بيگانگان استعداد موج‌آفريني در ايران را ندارند

وي با بيان اينكه در كل بيگانگان اين استعداد را ندارند كه در جامعه ما موج ايجاد كنند، افزود: حدود 130 شبكه بين‌المللي در مورد ايران فعال است البته اين رقمي است كه بنده مي‌دانم و ممكن است كه بيشتر از اين هم باشد ولي در كل اين اقدام واقعا بي‌نظير است.
رئيس مركز بررسي‌هاي استراتژيك دولت اصلاحات ادامه داد: البته صدها سايت و وبلاگ هم هستند كه خود را معطوف ايران كرده‌اند، اين حجم هجمه تبليغاتي و رسانه‌اي كه در مورد انتخابات ايجاد شد، بي‌نظير بود چرا كه تمام رسانه‌هاي استكباري و البته صهيونيستي خميرمايه خود را مخصوص ايران قرار داده و از هيچ چيزي نگذشته و تمام لحظات را آفريده و شكار كردند.
تاجيك خاطرنشان كرد: رسانه‌هاي استكباري و صهيونيستي تمام تلاش خود را كردند كه جامه حقيقت را بر تن توهم پيروزي و تقلب كرده و آن را بر اعماق جان و دل مردم رسوخ دهند چرا كه در اين صورت نگاه‌ها و زبان‌ها تيز خواهد شد.

محمدرضا تاجيك رئيس مركز بررسي‌هاي استراتژيك دوران رياست جمهوري خاتمي و مشاور وي در ادامه گفتگوي خود گفت: رسانه‌هاي استكباري و صهيونيستي تمام تلاش خود را كردند كه انتخابات ايران را تبديل به فضاي بحراني و سرشار از اغتشاش كنند چراكه انتخابات سكوي پرشي براي بازكردن راه بود.

* ادامه جريانات پس از انتخابات هيچ توجيه شرعي و ديني نداشت

وي افزود: آنها تلاش كردند كه در اين مسير باز شده از حريم‌هاي جامعه عبور كرده و خطوط قرمز را كمرنگ كنند البته همانطور كه همه ديدند اين كار را كردند و مشاهده شد كه چگونه از خطوط قرمز جامعه ايراني عبور شد.
رئيس مركز بررسي‌هاي استراتژيك دولت اصلاحات تصريح كرد: استكبار و رسانه‌هاي آنها تلاش كردند به رهبري موج بوجود آمده توسط برخي افراد داخلي را به خارج منتقل كرده و صداي آنهايي را كه شروع كننده بودند، ديگر ادامه دهنده نباشند تا با اين وسيله جهت‌گيري‌‌ها را تغيير داده و شعارها را عوض كنند.
تاجيك ادامه داد: ادامه جريانات پس از انتخابات نه توجيه ديني و شرعي داشت و نه توجيه عقلي، مدني و مردمي. چرا كه وقتي ولايت فقيه سخن مي‌گويد نبايد ادامه داد. چرا كه ايشان فصل‌الخطاب است لذا هيچ توجيه قانوني براي ادامه جريانات پس از انتخابات در كشور وجود نداشت.
وي ادامه داد: هيچ قانوني اجازه نمي‌دهد كه براي تحقق خواسته‌ها، عده‌اي فراقانوني عمل كنند البته هيچ عقل سليمي هم نمي‌‌گويد در راهي قدم برداريم كه به خلاف منافع ملي باشد چرا كه منافع ملي فراتر از گروه و جريان است.

* اكثريت مردم فرد خود را انتخاب كرده بودند

مشاور ارشد موسوي و خاتمي اضافه كرد: مدني بودن با خشونت و تخريب اموال عمومي سازگاري ندارد پس چگونه مي‌توان از مدني بودن سخن گفته و اموال عمومي را هم تخريب كرد.
تاجيك اضافه كرد: بايد قبول كرد كه اكثريت مردم شخص ديگري را انتخاب كردند و در چنين شرايطي اغتشاش و ناآرامي به همين مردم ضرر مي‌زند لذا ادامه وضع هيچ توجيهي نداشت.
وي با اشاره به وضعيت جريان اصلاحات اظهار داشت: جريان اصلاحات طيف وسيعي است البته اين طيف، طيفي 40 تكه و داراي رنگ‌هاي متفاوت مي‌باشد. جريان اصلاحات در واقع آغازي بود در ميان آغازهاي بي‌فرجام متعدد يك صد سال اخير. آغازهايي كه با مرگ زودهنگام روبرو شدند.
رئيس مركز بررسي‌هاي استراتژيك دوران اصلاحات با بيان اينكه اصلاحات سال 76 يك روايتي تاريخي نبود، تاكيد كرد: اصلاحات سال 76 به بيان ديگر پروسه هم نبود بلكه پروژه بود لذا در اعماق تاريخ هم ريشه نداشت. هر جا هم كه عده‌اي در طول تاريخ دنبال اصلاح بود‌ه‌اند منظورشان سكولار و غربي كردن جهان بوده است البته با توجه به فرهنگ جامعه‌ ايراني آنها در هيچ زماني به نتيجه نرسيده‌اند.
تاجيك اضافه كرد: امام نه كشوري داشت و نه لشكري، لذا از همان زمان با استفاده از طلاب به كار تبليغاتي، ‌همفكرسازي و هم اقدامي كه بتواند فضاي تاريكي كه استكبار براي اسلام ايجاد كرده بود را بزدايد، پرداخت.
وي خاطرنشان كرد: ‌اولين انقلابي كه به نام دين در عصر سكولاريسم پديدار شد، انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني بود.
اين كارشناس مسائل استراتژيك و استاد دانشگاه در ادامه گفتگوي خود با اشاره به آفت‌هاي اصلاحات اظهار داشت: فقدان ريشه تاريخي آفت زيادي را متوجه اصلاحات مي‌كند، فقدان هدف مشترك نيز از اين آفت‌ها است، امروز برخي گروه‌هاي اصلاح‌طلب هدف خود را با دموكراسي بامفهوم غرب دنبال مي‌كنند، برخي دين منطبق با دموكراسي را مطرح مي‌كنند و برخي ديگر هدف خود را غربي كردن و سكولار كردن جامعه را بيان مي‌كنند و به همين دليل بخشي از اصلاح‌طلبان از اهداف امام فاصله مي‌گرفتند چرا كه امام فرموده بود جمهوري اسلامي نه يك كلمه كم و نه يك كلمه زياد.

* اصلاح‌طلبان راهبرد مشتركي ندارند

تاجيك با اشاره به اهداف متعدد اصلاح‌طلبان تاكيد كرد: اين همه هدف مشكل به وجود مي‌آورد البته عدم انسجام و وحدت نيز مشكل ديگر اصلاح‌طلبان بود، فقدان ايدئولوژيك مشترك، فقدان رهبري مشترك، و فقدان راهبرد مشترك از جمله دلايل عدم وجود انسجام در بين اصلاح‌طلبان بود.
وي افزود: برخي اصلاح‌طلبان به خاطر ايدئولوژي زدايي دچار آفت جدايي دين از سياست شدند و در واقع با اين آفت بود كه از آموزه‌هاي امام نيز فاصله گرفته و دور شدند اين در حالي بود كه انقلاب به امتزاج دين و سياست به پيروزي رسيده است.
رئيس مركز بررسي‌هاي استراتژيك دوران اصلاحات تصريح كرد: برخلاف جريان امام كه ايشان در پروسه طولاني به عنوان رهبري تاريخي پديدار شدند به نظرم رهبري اصلاحات توسط رهبري برخي دوستان توليد مي‌شود و گذشته تاريخي هم ندارد.
تاجيك با اشاره به عدم وجود راهبرد در ميان اكثر اصلاح‌طلبان تاكيد كرد: اصلاح‌طلبان اكثرا در راهبردها با هم وحدت نداشتند چرا كه عده‌اي دنبال تثبيت قانون و عده‌اي دنبال تغيير قانون بودند،عده‌اي به دنبال تائيد خاتمي و عده‌اي به دنبال عبور از خاتمي بودند. لذا بسياري از اصلاح‌طلبان نگاهي برون ديني داشتند نه درون‌ديني.
وي در ادامه اظهار داشت: اصلي‌ترين مشكل اصلاحات فقدان گفتمان منسجم و تعريف شده است،؛ گفتمان اصلاحات گفتماني متشكل از هويتي تركيبي دارد به همين دليل است در بافت اين گفتمان تكثر و وحدت هم ديده مي‌شود،‌خودي و غيرخودي هم ديده مي‌شوند در واقع مي‌توان گفت كه اصلاح‌طلبان در مورد واژه اصلاحات هم حتي وحدت ندارند.

* دانشجويان دنباله صداي غرب در دانشگاه نباشند

اين كارشناس مسائل استراتژيك ادامه داد:‌ فقدان فرهنگ سياسي يكي ديگر از مشكلات اصلاحات است، اين فقدان موجب شد كه جريان اصلاحات بيشتر به سمت نخبگان گرايش پيدا كند تا مردم. لذا آنها گرفتار گرايش پوپوليستي ماركيسست‌ها شدند از اين رو 7 دهك پايين جامعه فراموش شد و جريان اصلي اصلاح‌طلبي، زبان و بيان ارتباط با مردم را نداشت بلكه فقط با نخبگان ارتباط برقرار مي‌كرد.
تاجيك خاطرنشان كرد: باتوجه به گرايش اصلاح‌طلبان به سمت نخبگان آنها فكر مي‌كردند با دهك نخبگان مي‌توانند پيروز انتخابات باشند يعني اصلا فكر مي‌كردند پيروز انتخابات هستند.
وي افزود: بسياري از تندروهاي اصلاح‌طلب خود را در رد ديگران تعريف مي‌كردند آنها به جاي اينكه بسترسازي كرده و ساخت و ساز كنند، منتظر مي‌شدند تا كسي در رسانه‌اي چيزي بگويد و همه جمع شوند تا پاسخ او را بدهند؛ ما دو فرصت 4 ساله داشتيم و در واقع با راي بالاي خاتمي وارد ميدان شديم اصلاحات بايد راه خود را با اين فرصت و البته با استفاده از كارآمدي هموار مي‌كرد نه اينكه به فكر پاسخ دادن به مسائل و گفته‌ها باشد.
رئيس مركز بررسي‌هاي استراتژيك دوران اصلاحات تصريح كرد: چگونه ممكن است و يا چگونه مي‌شود پس از 8 سال مردم ديگر اقبالي به اصلاحات نشان نمي‌دهند.
تاجيك با بيان اينكه نبايد ترديد كرد كه قدرت‌هاي بزرگ در سوداي انقلاب در كشورمان هستند، تاكيد كرد: اپوزيسيون خارج‌نشين و موسسات غربي به اين نتيجه رسيده‌اند كه براي ساقط كردن انقلاب بايد از استراتژيك‌هاي انقلاب عليه خود انقلاب استفاده كنند. چرا كه جامعه ما هرگز استعداد انقلاب رنگين را نداشت.
وي ادامه داد: در انقلاب‌هاي رنگي در برخي كشورها شرايط براي مردم به حدي سخت شده بود كه آنها براي فرار از ايدوئولوژي تماميت خواه دنبال مفر مي‌گشتند اين در حالي است كه در كشور ما حتي در زمان شاه هم طي نظر سنجي 80 در صد مردم اعلام كردند كه گرايش ديني دارند.
مشاور ارشد موسوي و خاتمي در ادامه گفت: هر وقت عده‌اي تلاش كردند كه در جامعه ما سكولاريسم را تقويت كنند بر عكس گرايش‌هاي ديني تقويت شده است، البته در كشور‌هايي كه در آنجا انقلاب رنگي رخ داده سفارت‌خانه‌هاي آمريكا و موسسات خارجي نيز نقش موثري را ايفا كرده بودند.
تاجيك خاطر نشان كرد: مطمئن هستم كه دانشجويان به شعور و رشادتي رسيده‌اند كه تشخيص مي دهند كه در عصر گفتگو و منطق هستند و نمي‌شود با اغتشاش به نتيجه رسيد.
وي افزود: حتما دانشجويان به اين شناخت رسيده‌اند كه دنباله صداي ديگران در دانشگاه نباشند بلكه براي خودشان سخن بگويند چرا كه دانشجو در حامعه مرجع و پيشتاز است از اين رو نبايد با حركات تند و احساسي راه را براي عبور و حضور بيگانگان هموار شود.

 

 

 

گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس

 

دانلود   فیلم