IRNON.com
جمهوري اسلامي، امانت الهي
 

نوشتار زير تاملي است در ديدگاه هاي امام خميني درباره جايگاه و منزلت نظام جمهوري اسلامي و مسئوليت هاي اساسي براي حفاظت و بقا و تداوم آن.

 


سرانجام پس از مبارزات سخت و وقفه ناپذير ملت مسلمان ايران تحت زعامت و رهبري هاي جامع و شگفتي زاي حضرت امام خميني انقلاب اسلامي ايران با عبور از گردنه هاي نفس گير و فراز و نشيب هاي فراوان و با اهداي خون پاك و مطهر شهيدان به ثمر نشست و نظام جمهوري اسلامي ايران با حضور فشرده و گسترده مردم در انتخابات با اكثريت قاطع آرا تثبيت گشت .
حضرت امام خميني در بخشي از پيام تاريخي خويش درباره اين ثمره ارزشمند كه آرزوي همه رهبران نهضت هاي رهايي بخش اسلامي در تاريخ معاصر ايران بود و براي نيل به آن شيخ فضل الله ها و مدرس ها بر سر دار رفتند و در خون خويش غوطه ور شدند چنين اعلام داشتند :
صبحگاه 12 فروردين كه روز نخستين حكومت الله است از بزرگ ترين اعياد مذهبي و ملي ماست . ملت ما بايد اين روز را عيد بگيرند و زنده نگه دارند . روزي كه كنگره هاي قصر 2500 سال حكومت طاغوتي فرو ريخت و سلطه شيطاني براي هميشه رخت بر بست و حكومت مستضعفين كه حكومت خداست به جاي آن نشست .
هان ! اي ملت عزيز كه با خون جوانان خود حق خود را به دست آورديد اين حق را عزيز بشماريد و از آن پاسداري كنيد و تحت لواي اسلام و پرچم قرآن عدالت الهي را با پشتيباني خود اجرا نماييد . » (1 )
حضرت امام خميني به دليل منزلت و ارزشمندي نظام جمهوري اسلامي ايران روز 12 فروردين را تعطيل رسمي اعلام كردند و علاوه بر آن كه در پيام خويش ملت مسلمان ايران را بر صيانت و پاسداري از اين دستاورد فرمان دادند اين توصيه را در طول مدت رهبري خويش با روش هاي گوناگون و تعابير مختلف استمرار بخشيدند و لحظه اي از اقدام فكري و عملي براي تحقق اين هدف آرام و قرار نيافتند و در واقع مجاهدت هاي شبانه روزي و وقفه ناپذير اين پيشواي محبوب در تدبير امور و راهبرد جامعه و كشور و سياست گذاري هاي عالمانه و دقيق و اثر بخش و مبارزه با توطئه هاي قدرت هاي استكباري و ايادي و اذناب داخلي آنان ـ كه جريان هاي فكري مغشوش و التقاطي احزاب و گروههاي سياسي وابسته به بيگانه تحركات ناشي از اتحاد منافقين با گروههاي ماركسيستي و عناصر فاسد راه يافته در تشكيلات دولتي جنگ تحميلي حزب بعث عراق عليه ايران جريان هاي تجزيه طلب كردستان و آذربايجان و خوزستان و كودتاهاي آمريكايي و روسي بودند ـ همه و همه در مسير تثبيت كامل و جامع نظام جمهوري اسلامي ايران و تداوم آثار و بركات آن تحقق يافت .
حضرت امام خميني برخود واجب و لازم مي داند كه در وصيت نامه بزرگ الهي و سياسي خويش نيز به طور مكرر و در عبارات گوناگون به صيانت و پاسداري از نظام جمهوري اسلامي ايران توصيه نمايند كه نمونه ذيل يكي از آنها به شمار مي آيد :
« اينك كه به توفيق و تاييد خداوند « جمهوري اسلامي » با دست تواناي ملت متعهد پايه ريزي شده و آنچه در اين حكومت اسلامي مطرح است اسلام و احكام مترقي آن است بر ملت عظيم الشان ايران است كه در تحقق محتواي آن به جميع ابعاد و حفظ و حراست آن بكوشند كه حفظ اسلام در راس تمام واجبات است كه انبياي عظام از آدم عليه السلام تا خاتم النبيين صلي الله عليه و آله و سلم در راه آن كوشش و فداكاري جانفرسا نموده اند و هيچ مانعي آنان را از اين فريضه بزرگ باز نداشته و همچنين پس از آنان اصحاب متعهد و ائمه اسلام عليهم صلوات الله با كوشش هاي توانفرسا تا حد نثار خون خود در حفظ آن كوشيده اند.
و امروز بر ملت ايران خصوصا و بر جميع مسلمانان عموما واجب است كه اين امانت الهي را كه در ايران به طور رسمي اعلام شده و در مدتي كوتاه نتايج عظيمي به بار آورده با تمام توان حفظ نموده و در راه ايجاد مقتضيات بقاي آن و رفع موانع و مشكلات آن كوشش نمايند . » (2 )
در حقايق مطرح شده در اين بخش از وصيت نامه امام خميني درباره « جمهوري اسلامي ايران » دقت و تعمق ورزيم .
1 ـ امام خميني محتواي نظام جمهوري اسلامي را احكام و قوانين مترقي و رهايي بخش اسلام مي دانند و يادآور مي شوند از آنجا كه حفظ و صيانت از اسلام واجب است حراست و محافظت از جمهوري اسلامي به دليل محتواي غني آن كه احكام و قوانين الهي است واجب مي گردد.
نظام حكومتي با محتواي احكام اسلام آرزوي انبياي عظام ـ از حضرت آدم تا حضرت خاتم الانبيا ـ بوده است و آن مطهران در اين راه تلاش وافر و مجاهدت و فداكاري هاي جانفرسا مبذول داشته اند و پس از آنان ائمه اطهار(ع ) در اين را جهاد و ايثار فراوان كرده اند.
اين رهنمود امام خميني نشان مي دهد كه هدف و محتواي رسالت همه رسولان و پيامبران الهي در طول تاريخ « اسلام » بوده است و محور تمام احكام و قوانين و ارزش ها و فضايلي كه پيامبران خدا تبليغ و ترويج مي كردند يگانگي و وحدانيت خدا بوده است و علاوه بر آن كه اصول و مباني اوليه رسالت رسولان الهي توحيد نبوت عدل امامت و رهبري و معاد مي باشد تمام برنامه ريزي هاي اجتماعي و اقتصادي و سياسي و فرهنگي و اخلاقي آنان نيز از يك آبشخور سرچشمه مي يافته است كه همه آنها در مجموع به « اسلام » مي رسند. با اين توصيف و توضيح هر حكومتي در هر عصر و زمانه اي كه با محتواي غني اسلام استقرار يابد و به نشر و ترويج فكري و نظري و عيني و عملي جامعيت دين مبين اسلام بپردازد حكومت مورد نظر و منتهاي هدف و آرزوي انبياي عظام از حضرت آدم (ع ) تا حضرت ختمي مرتبت محمدمصطفي (ص ) مي باشد و بنابراين موضوع « حكومت اسلامي » به صورت واقعي و در همه ابعاد امري عظيم و بزرگ مي باشد و اين حقيقت متعالي كجا و تفكرات سطحي و قشري از اسلام توسط متحجرين و متصلبين كجا كه اسلام را در ظواهر جستجو مي كنند و در امور عبادي و اخلاقي محدود مي نمايند و اصل شريف و متعالي « امامت و رهبري » را كه به سامان دهي و انتظام امور اجتماعي و سياسي مردم و اداره صحيح جامعه مي پردازد و در همه انبياي الهي متجلي بوده و بنابه تصريح قرآن كريم حضرت پروردگار خطاب به حضرت ابراهيم (ع ) اعلام مي نمايد كه « اني جاعلك للناس اماما » (3 ) و به پيامبراكرم (ص ) فرمان مي دهد كه به ابلاغ امامت در ميان امت بپردازد(4 ) و رسالت همراه با امامت را « اكمال دين » و « اتمام نعمت » مي داند(5 ) در امور معنوي محصور مي كنند و با تشكيل حكومت در عصر غيبت مخالفت مي ورزند و به اين وسيله هم خود در جهل و جمود ناشي از قصور در فهم و درك جامع اسلام باقي مي مانند و هم گروهي از جوانان فاقد معرفت ديني و شناخت و بينش اسلامي را به بيراهه هايي سوق مي دهند كه در نهايت موجب ظهور و بروز تفكراتي مي شود كه قوانين قطعي دين همچون جهاد با ستمگران را تعطيل اعلام مي كنند و امربه معروف و نهي ازمنكر و مقابله با فساد و تباهي را نه تنها ضروري نمي دانند كه مانع بر سر راه ظهور مهدي موعود(عج ) معرفي مي نمايند زيرا به زعم باطل و فكر بيمار اين گروه بايد فساد و ظلم فراگير شود تا منجي ظهور نمايد و ما بايد با دست خود در نشر فساد و تباهي و جور وگمراهي بكوشيم تا حضرت قائم (ع ) سريع تر ظهور كند!
همين تفكر بيمار و مغشوش بود كه در مقابل انديشه هاي سياسي امام خميني و روحانيت متعهد و مبارز و انقلابي قرار گرفت و در بحبوحه انقلاب و در حالي كه امام خميني و اصحاب و ياران فداكارش به مبارزه عليه نظام ستمشاهي اهتمام داشتند و علماي فرزانه و نستوهي كه بازوان پرتوان رهبري نهضت بودند و كادر اوليه سازماندهي مبارزات ملت مسلمان عليه طاغوت زمان را تشكيل مي دادند در معرض بازداشت ها و تبعيدها و شكنجه هاي رژيم قرار داشتند اين گروه هاي محروم از فهم جامعيت اسلام ملعبه دست دستگاه جور پهلوي قرار گرفته و مورد حمايت هاي آشكار و پنهان ساواك واقع مي شدند چرا كه اينان معتقد به تز استعماري « جدايي دين از سياست » بودند و به طور طبيعي با تشكيل حكومت اسلامي مخالفت مي ورزيدند و عوامل استعمار خارجي و استبداد داخلي ماموريت داشتند با تمام جريان هاي فكري و ديني و سياسي طرفدار جدايي دين از سياست و مخالف با تشكيل نظام حكومتي اسلام رابطه برقرار كنند و به حمايت همه جانبه از آنان بپردازند و با روش هاي مرموز خود اين گروه ها را در تعارض و تقابل با امام خميني و روحانيت انقلابي قرار دهند و مانع شوند تا تفكرات حضرت امام كه به صورت نظريه « ولايت فقيه » و در دروسي كه در دوران تبعيد در عراق مطرح و تدوين گرديده بود و در داخل ايران به صور گوناگون و بدون نام و نشان در ميان علماي دين و مبارزان اسلام توزيع مي شد به صورت « جمهوري اسلامي » در ايران محقق گردد.
2 ـ حضرت امام خميني در وصيت نامه خويش جمهوري اسلامي ايران را « امانت الهي » مي دانند . اين تعبير منتهاي ارجمندي و رفعت جايگاه و مقام اين نظام حكومتي را نمايان مي سازد.
زبان گوياي اين تعبير عميق و ژرف اين است كه « جمهوري اسلامي » به دليل محتواي آن كه احكام و قوانين اسلامي مي باشد و استقرار اين قوانين در همه اعصار آرزوي بزرگ همه انبياي الهي و امامان معصوم بوده است و در اين راه مجاهدت ها كرده اند و سختي ها كشيده اند از جانب خداوند متعال به ملت قهرمان و مسلمان ايران سپرده شده است و ملت ما ـ از همه اقشار و در نگاه جامع شامل همه علما و روحانيون دانشگاهيان كارگران كارمندان كشاورزان صنعت گران هنرمندان نويسندگان و پژوهندگان متعهد ـ بايد با تمام توان در حفظ و حراست از آن كوشش نمايند.
نكته ژرف ديگر اين است كه هر امانت الهي به طور قطع در پيشگاه خداوند متعال مورد بازخواست قرار مي گيرد و اين بازخواست داراي ابعاد مختلفي است كه « صيانت و محافظت » يكي از آنها مي باشد. و نيز همين صيانت و محافظت داراي جلوه هايي مي باشد كه عبارتند از : تلاش و كوشايي براي استقرار محتواي اين نظام حكومتي حضور گسترده در صحنه ها و عرصه هاي فعاليت هاي اجتماعي و سياسي نظارت همگاني بر آمد و شد دولت ها و تفكر و عملكرد آنها مشاركت كامل در انتخابات گوناگون مقابله با توطئه هاي قدرت هاي استكباري مبارزه با جريان هاي فكري التقاطي كه حتي با نام اسلام عليه اسلام به فعاليت هاي مخرب مي پردازند مقابله با احزاب وابسته به بيگانه پيوند همه جانبه با حوزه هاي علميه كه پايگاه اصلي اسلام و خاستگاه انقلاب اسلامي و نظام حكومتي اسلام مي باشند ارتباط و تبعيت با رهبري نهضت و نظام اسلامي در هر عصر پيوند همه جانبه با فقها و علماي جامع نگر و آزادانديش كه اسلام شناسان واقعي و نظريه پردازان سياسي در هر عصر و بر مبناي جامعيت قوانين اسلام مي باشند و ابعاد و شئون مختلف نظام سياسي و حكومتي اسلام را تبيين و تشريح مي كنند.
3 ـ حضرت امام خميني در وصيت نامه الهي و سياسي خويش هدف عظيم و مسئوليت بزرگي را مطرح مي نمايند . اين هدف و مسئوليت اين است كه ملت ايران « خصوصا » و جميع مسلمانان جهان « عموما » در راه حفظ « نظام جمهوري اسلامي » كه در ايران مستقر شده است تلاش نمايند و در راه ايجاد مقتضيات بقاي آن و رفع موانع و مشكلات آن كوشش كنند.
اين تعابير نشان مي دهد كه اولا نظام جمهوري اسلامي يك نظام حكومتي سرچشمه يافته از اسلام مي باشد و به همين دليل متعلق به عموم ملل مسلمان در سراسر جهان است و با اين وصف هرگز نبايد و نمي توان اين نظام الهي را با فرمول هاي متداول در شناسايي و ارزيابي هاي سياسي به تفكر و انديشه درآورد. بلكه همچنان كه انقلاب اسلامي حركت و نهضت مقدسي است كه امروز به « انقلاب جهاني اسلام » تبديل شده و ملل مسلمان كشورهاي منطقه در تب و تاب جهاد في سبيل الله عليه قدرت هاي استكباري كه در راس آنها آمريكا و انگليس و صهيونيسم قرار دارند به سر مي برند و با تبعيت از رهبري اسلامي در ايران خواب خوش را از چشمان ناپاك استعمارگران ربوده اند « نظام جمهوري اسلامي » نيز بايد به مرور به يك نظام حكومتي متعلق به جهان اسلام تبديل شود و تلاش هايي در مسير نشر و تحقق آن در سرزمين هاي اسلامي به منصه ظهور رسد تا به اين وسيله اين كشورها به « استقلال » و « آزادي » برسند و قدرت هاي سيطره جوي جهاني نتوانند آنها را مورد تهاجم نظامي و اشغال خود دربياورند همچنان كه سرزمين عراق و افغانستان را اينگونه به اسارت درآوردند و جنايات بي شمار در اين دو كشور مسلمان مرتكب شدند.
آخرين سخن را با بيان آرزوي بزرگ امام خميني درباره جمهوري اسلامي به پايان مي بريم آنجا كه فرمودند :
« ... و اميد است كه پرتو نور آن ـ جمهور اسلامي ـ بر تمام كشورهاي اسلامي تابيدن گرفته و تمام دولت ها و ملت ها با يكديگر تفاهم در اين امر حياتي نمايند و دست ابرقدرت هاي عالمخوار و جنايتكاران تاريخ را تا ابد از سر مظلومان و ستمديدگان جهان كوتاه نمايند . » (6 )
اگر ملت ايران در صيانت از اين امانت الهي همچنان اصرار ورزد و كوشا و مراقب باشد و اگر ملل مسلمان جهان به اتحاد و پيوستگي برسند و از هرگونه افتراق و تشتت برهند و بر محور اسلام و امامت و رهبري اسلامي به تجمع و تحرك درآيند اين آرزوي بزرگ دست يافتني خواهد بود.
ـــــــــــــــــــــــ
پاورقي :
1 ـ صحيفه امام موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني ج 6 ص 453 و 454
2 ـ وصيت نامه الهي ـ سياسي امام خميني موسسه تنظيم و نشر آثار امام ص 23
3 ـ قرآن كريم سوره بقره (2 ) آيه 124
4 ـ سوره مائده (5 ) آيه 67
5 ـ سوره مائده (5 ) آيه 63
6 ـ وصيت نامه الهي ـ سياسي امام خميني ص 23
نظام حكومتي با محتواي احكام و قوانين اسلام آرزوي همه انبياي الهي بوده است و آن مطهران در راه تحقق چنين حكومتي تلاش وافر و مجاهدت جانفرسا مبذول داشته اند و پس از آنان ائمه اطهار(ع ) در اين راه جهاد و ايثار فراوان كرده اند
امر عظيم و بزرگ « حكومت اسلامي » كجا و تفكرات سطح انديشان و متصلبان كجا كه اسلام را در ظواهر جستجو مي كنند و اصل شريف و متعالي « امامت و رهبري » را كه به انتظام امور اجتماعي و سياسي مردم و تدبير امور و راهبرد جامعه مي پردازد و در همه پيامبران خدا متجلي بوده است در امور معنوي و عبادي محصور مي كنند!
عوامل استعمار خارجي و استبداد داخلي ماموريت داشتند با تمام جريان هاي فكري طرفدار جدايي دين از سياست و مخالف با تشكيل نظام حكومتي اسلام رابطه برقرار كنند و آنها را در تعارض و تقابل با امام خميني و روحانيت انقلابي قرار دهند و مانع پيروزي نهضت و تشكيل نظام جمهوري اسلامي شوند
نظام جمهوري اسلامي يك نظام حكومتي سرچشمه يافته از اسلام مي باشد و از همين رو متعلق به عموم ملل مسلمان در سراسر جهان است و با اين وصف هرگز نبايد و نمي توان اين نظام الهي را با فرمول هاي متداول در شناسايي و ارزيابي هاي سياسي به تفكر و انديشه درآورد و به همين دليل بود كه حضرت امام خميني آرزو داشت پرتو اين نور به تمام سرزمين هاي اسلامي تابيدن آغازد و همه ملل مسلمان به « جمهوري اسلامي » و آثار آن كه استقلال ممالك مسلمان نشين از بزرگ ترين آنهاست دسترسي يابند