علي مطهري: فائزه هاشمي در دهه 70 هم احكام اسلام را زير سوال ميبرد

عضو كميسيون فرهنگي مجلس در واكنش به "غيرانساني " خواندن نص صريح قرآن كريم توسط فائزه هاشمي، گفت: سخنان وي تازگي ندارد، در حدود سال 79 كه اين خانم روزنامه زن را منتشر ميكردند نيز اينگونه مطالب فمينيستي و ضدنظام خانوادگي اسلام زياد منتشر ميكرد.
شبكه ايران نوشت؛ سخنان ايشان تازگي ندارد، در حدود سال 79 كه ايشان روزنامه زن را منتشر مي كرد نيز اينگونه مطالب فمينيستي و ضدنظام خانوادگي اسلام زياد منتشر مي كرد ". اين جملات بخشي از واكنش علي مطهري به اظهارات فائزه هاشمي رفسنجاني است كه در مصاحبه با يك سايت وابسته به جريان فمينيسم نص صريح قرآن را "غير انساني " ناميده است.
فرزند رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره مساله "تعدد زوجات " كه در قرآن و با شرط عدالت ذكر شده، گفته است: "به نظر نميرسد اين رفتار با نظرات انساني و يا اصول اسلامي و عدالت، سازگار باشد. آيا مردها تحمل چنين چيزي را در مورد همسرانشان دارند؟! پس چه طور ميشود انتظار داشت كه زنان، بتوانند چنين چيزي را قبول كنند. "
اين اظهارات دختر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و "غيرانساني " خواندن يكي از احكام صريح قرآن درحالي بيان شده كه به گفته آقاي مطهري وي سابقه طولاني مدتي در انتشار و بيان مطالب فمينيستي و ضد نظام خانوادگي اسلام دارد.
اشاره اين نماينده مجلس به دوران مديريت فائزه هاشمي بر "روزنامه زن " و مشي فمينيستي آن است. اين نشريه البته، مدت كوتاهي بعد از آغاز به كار، به دليل چاپ يك كاريكاتور با مضمون توهين به احكام اسلامي درباره زنان، توقيف شد.
حمله روزنامه فائزه هاشمي به احكام اسلامي چنان بود كه صداي علي مطهري در همان سال ها در آمد.
وي در مصاحبه اي كه سال 1379 با روزنامه كيهان انجام داد، گفته بود كه باب حمله به مقدسات از خانواده هاشمي و نقش آفرينيهاي يكي از فرزندان او آغاز شده است: "خب، وقتي يك خانوادهاي اينقدر دستشان در امور اقتصادي و قدرت سياسي باز باشد، كمكم جسارت پيدا ميكنند و متعرض امور مقدس هم ميشوند.
مثلاً دختر ايشان به چه مجوزي بايد آزاد باشد كه احكام اسلام را به راحتي زير سوال ببرد؟ خب اين خانم در آن روزنامهاي كه داشت خيلي راحت نوشت چرا بايد ديه مرد دو برابر زن باشد يا چرا حكم اثر چنين و چنان است؟ اصلاً باب حمله به مقدسات از آن موقع باز شد و اينها فسادهايي بود كه از آن وقت جان گرفت و در جامعه گسترش پيدا كرد. "
هر كسي ضروريات اسلام را انكار كند مرتد است
اما از آنجايي هجمه فرزند رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به احكام قرآن در روزهاي اخير، بسيار سنگين تر از دهه 70 است، واكنشها هم متفاوت و تندتر از آن زمان است.
روز گذشته، حجت الاسلام محمد تقي رهبر با بيان اينكه انكار ضروريات اسلام يعني خروج از اسلام و ارتداد، در اين باره گفت: اوايل انقلاب هم اعضاي جبهه ملي قصاص را غيرانساني خواندند و به اسلام حمله كردند كه حضرت امام حكم ارتداد آنها را دادند.
رئيس فراكسيون روحانيون مجلس شوراي اسلامي اينگونه اظهارات را ناشي از تفكرات فمينستي ضداسلامي خواند و تصريح كرد: هر كسي ضروريات اسلام را انكار كند از اسلام خروج كرده و مرتد است.
فائزه هاشمي در دهه 70 هم عليه ضدنظام خانوادگي اسلام موضع ميگرفت
امروز نيز همين سوال را از علي مطهري پرسيديم و نظر وي را راجع به "غيرانساني " خواندن نص صريح قرآن توسط فائزه هاشمي جويا شديم.
اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس يادداشتي را ارسال كرده كه در ادامه ميآيد:
سخنان وي تازگي ندارد، در حدود سال 79 كه اين خانم روزنامه زن را منتشر مي كرد نيز اينگونه مطالب فمينيستي و ضدنظام خانوادگي اسلام زياد منتشر ميكرد. حكم تعدد زوجات كه البته بايد در جاي خود و با شرط توانايي جسمي، روحي و مالي مرد انجام شود يكي از افتخارات اسلام است و از حقوق زن است نه از حقوق مرد.
معمولاً در اجتماعات بشري تعداد زنان آماده ازدواج از تعداد مردان آماده ازدواج بيشتر است.
اگر حكم تعدد زوجات را نپذيريم به اين معني است كه همواره تعدادي از زنان فاقد شوهر باشند.البته اگر در جامعه اي تعداد زنان آماده ازدواج از مردان آماده ازدواج بيشتر نبود طبعاً موضوع اين حكم منتفي است.نفي اين حكم در جوامعي كه نياز به آن دارند ظلم به برخي زنان است و به معني تجويز فساد و فحشا است.
غربيها كه اين حكم را نپذيرفتهاند يا دربخشي از جامعه ما كه متاسفانه در اثر تبليغات رژيم شاه و برخي غرب زده ها اين حكم، قبيح تلقي ميشود چه چيزي غير از فساد و فحشا را جايگزين آن كردهاند؟
البته اين حكم معمولا در مواردي با توفيق روبروست كه مرد،همسر اول و همسر دوم درك درستي از فلسفه اين حكم دارند و از سطح بالايي از معارف اسلامي برخوردارند و اين حكم را راه حلي براي يك معضل اجتماعي ميدانند كه دنيا در حل آن وامانده است نه وسيلهاي براي هوسراني مرد.
اگر مردي دنبال هوسراني باشد تن به تعدد زوجات نميدهد بلكه در سايه سبك زندگي غربي كه زمينه كامجويي از زنان مختلف را فراهم كرده است معشوقههايي براي خود فراهم ميكند و زير بار تعهدات ازدواج دوم نميرود.
مساله مهريه هم احترامي است كه اسلام براي زن قائل شده و با طبيعت و نياز روحي زن و مرد سازگار است.خوب است ايشان به كتاب نظام حقوق زن در اسلام اثر استاد شهيد مطهري مراجعه نمايند.