بیانات آيتالله مصباح يزدي در افتتاحيه طرح ولايت

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امامخميني(ره)با تاكيد بر اينكه فتنه اخير پس از 30 سال از پيروزي انقلاب اسلامي رخ داد اما طي 20 سال گذشته دشمنان بر روي افراد دخيل در اين فتنه كار كردند، خاطرنشان كرد: يكي از عوامل مؤثر در فتنه اين بود كه آگاهي نخبگان نسبت به اسلام وانقلاباسلامي ضعيف بود.
آيتالله محمد تقي مصباح يزدي رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در پانزدهمين دوره آموزش مقامي انديشه اسلامي (طرح ولايت) كه پيش از ظهر امروز چهارشنبه در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد، گفت: ترديدي نيست كه بزرگترين امتياز انسان بر ساير مخلوقاتي كه ميشناسيم اين است كه انسان قدرت كسب علم، معرفت و بينش بيشتري دارد. 
ساير موجودات هرچند كمابيش قدرت يادگيري دارند اما دايره يادگيري آنها محدود است و يادگيري آنها تؤام با ناآگاهي است. 
آيتالله مصباح يزدي با اشاره به اينكه كسب علم و معرفت آگاهانه از امتيازات ويژه انسان است، خاطرنشان كرد: دايره علم معرفت بسيار وسيع است و هر روز گستردهتر شده و داراي شاخ و برگهاي بيشماري ميشود و كسب آن براي همه انسانها تقريبا يكسان است. 
 انسانها ميتوانند از علومي چون پزشكي، مهندسي و تجربي بهرهمند شوند و نژاد، قوميت، اقليم و مذهب هيچ دخالتي در كسب اين علوم براي انسان ندارد. 
دستاوردهاي علومي چون پزشكي منحصر به شرق و يا غرب جهان نيست و در دورهاي از زمان كشورهاي غربي نقش بيشتري در پيشبرد اين علم داشتند و در دورهاي از زمان نيز كشورهاي شرقي اين علم را گسترش دادند. 
علومي كه در صنايع و تكنولوژي تاثير دارند در اقليمهاي مختلف منتشر شدهاند و هيچ قومي به تنهايي نميتواند ادعا كند كه اين علوم را كشف كرده است. 
بسياري از اكتشافات علمي را كافران به خدا كشف كردهاند و ساير افراد از آن بهرهمند شدهاند اما يك سري از دانستنيها داراي آهنگ و ويژگي ديگري هستند. 
وي با اشاره به اينكه رفاه بيشتر و پيشرفتهاي علمي تنها ابزار زندگي مادي بهتر نيست و محتواي آنها نشان ميدهد كه مقوله ديگري را دنبال ميكنند،افزود: اين دست از دانستنيها يا مستقيما و صريحا داراي دستورالعملهايي هستند يا دستورالعملهايي را توصيه ميكنند. 
 آن علومي كه با ارزشها سروكار دارند و خوب و بدها را نشان ميدهند آهنگ ديگري داشته و انسانها در معتقد بودن به پايههاي اين علوم ارزشي متفاوت عمل ميكند. 
در كشور ما افرادي هستند كه نسبت به اين علوم ارزشي پايبندي لازم را ندارند اما اكثريت مردم كشور ما دغدغههاي خوب بودن و بد بودن را دارا هستند. 
وي با تاكيد بر اينكه علومي كه با ارزشها سروكار دارد با ساير علوم متفاوت هستند و خود متضمن ويژگيهايي به افراد هستند، خاطرنشان كرد: اين علوم ارزشي به افراد هوشياري ميدهد و تضمينهايي را براي آنها در پي دارد. 
علوم عملي كه با رفتار و اعمال انسانها سروكار دارد، ويژگيهاي خاصي داشته و جزء علوم انساني هستند و در طبقه بندي علوم طبيعي و پايه قرار نميگيرند. 
اگر فردي در رشته پزشكي متخصص باشد اما با علوم عملي و ارزشي آشنا نباشد ميتواند در بين مردم محترم بوده و به وظيفه خود كه همان درمان بيماريهاي مردم است رسيدگي كند، اما نميتواند پاسخي به بايدها و نبايدهاي فعاليت خود دهد. 
برحسب مفاد علوم ارزشي همين فردي كه در رشته پزشكي تحصيل كرده و انساني سالم است از نظر اين علوم فرد خوشبختي نيست و اين فرد مشكلاتي در زندگي دارد كه نشاندهنده نداشتن ايمان اوست. 
آيتالله مصباح يزدي با تاكيد بر اينكه لازمه سعادت، خوشبختي ابدي است، خاطرنشان كرد: فردي ممكن است در اين دنيا خوشبخت باشد اما به دليل معتقد نبودن به علوم ارزشي در آن دنيا خوشبخت نخواهد بود. 
ما جزو انسانهايي هستيم كه علوم ارزشي را قبول داريم و بايدها و نبايدهايي را قبول داشته باشيم و مهمتر از همه بايد به خداوند معتقد بوده و به اوامرش عمل كنيم. 
اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اينكه اختلاف اساسي نظام اسلامي ما با نظامهاي پيشين و ساير نظامهاي سياسي دنيا در قبول علوم ارزشي است، تاكيد كرد: نظام شاهنشاهي و ساير نظامهاي دنيا اعم از ليبرال و ... سعي داشتهاند رفاه و امنيت را تنها در اين دنيا براي مردم فراهم كنند اما هيچ يك از اين نظامها به عنوان نظام سياسي اعتقاد ندارند كه اگر اين نظام ارزشي مستقر باشد همه در آن دنيا خوشبخت خواهند شد و خوشبختي آنها هم ابدي خواهد بود. 
اين نظامهاي سياسي ادعاي آزادي، دموكراسي و حقوق بشر را دارند اما ميبينيم كه اين مدعيان چه بلايايي بر سر انسانهاي دنيا ميآورند. 
نظام جمهوري اسلامي ايران بر اين اساس مبتني شد كه بايد سعادت دنيا و آخرت را تبيين كرده و ارزشهاي انساني و الهي را در نظام خود پديد آورد. 
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به اينكه فرمايشات امام خميني (ره) بايد واژهشناسي شود، خاطرنشان كرد: اگر فرمايشات امام خميني(ره) واژهشناسي شود ميبينيم كه بيشترين واژه كه ايشان به كار بردهاند اسلام، خداي متعال و قرآن كريم بوده است. 
پسوند نام نظام جمهوري اسلامي نشاندهنده موجوديت نظام ما است و اين پسوند تشريفاتي نيست. 
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به اينكه علوم انساني و رشتههايي چون اقتصاد، جامعهشناسي، حقوق بايد باشند اما بايد به عنوان ابزاري براي رسيدن به هدف بالاتر كه همان كمال انسان است از آنها استفاده شود، تاكيد كرد: پس از پيروزي انقلاب اسلامي با غريزه عقلايي و به مقتضاي طبيعي پيشرفت صنايع را وجه همت قرار داديم و در ساير مقولات از قبيل سياست خارجي، اقتصاد، امور بينالملل و ... فعاليتهايي داشتيم كه پس از 3 دهه نظام اسلامي ايران پيشرفتهاي چشمگيري را داشته است. 
اما سؤال اين است كه پيشرفت در اين زمينهها آيا لازم است؟ آيا رسيدن به اين پيشرفتها هدف جمهوري اسلامي است؟ يا اينها تنها وسيلهاي هستند براي رسيدن به اهداف بالاتر؟ 
آيتالله مصباح يزدي در بخش ديگري از سخنان خود به طرح سؤالاتي در خصوص اهداف نظام جمهوري اسلامي ايران پرداخت و تصريح كرد: براي چه زندگي ميكنيم؟ براي چه انقلاب كرديم؟ آيا انقلاب ما مانند انقلابهاي ماركسيستي بوده است؟ و يا متأثر از كودتا و يا اختلافات احزاب سياسي بوده؟ و بدنبال چه هستيم؟ آيا انقلاب كرديم كه در زمينههاي اقتصادي، نظامي و ... پيشرفت كنيم؟ آيا براي آنچه كه انقلاب كرديم به طور كامل يا نسبي به آن رسيدهايم؟ و در نهايت هدف واقعي ما چيست؟ 
اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اينكه انسانهاي عميق و عاقل حتي با اين سؤالها هم قانع نخواهند شد، خاطرنشان كرد: با توجه به سؤالات مطرح شده ميتوانيم بگوئيم كه فتنه اخير شوكي در مردم و انسانهاي هوشيار ايجاد كرد و به انسانهاي نيمه هوشيار يادآور شد كه از چرت بيرون بيايند. 
آيتالله محمدتقي مصباحيزدي رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امامخميني(ره) در بخش ديگري از سخنان خود با طرح اين سؤال كه آيا 2 سال پيش اين فتنه را پيشبيني كرده بوديد؟ گفت: افراد دخيل در اين فتنه طي چند سال گذشته مسئوليتهاي بالايي در جمهورياسلامي داشتند و كساني در بين آنان بودند كه لباسشان نماد ديني داشت، اما سخناني را از آنان شنيديم كه ضدديني بود. 
وي با طرح اين سؤال كه آيا احتمال نميدهيد كه به 2 سال بعد نيز افراد خوشنامتري اينگونه اقدامات فتنهجويانه را انجام دهند؟، خاطرنشان كرد: دشمنان و مخالفان نظام جمهورياسلامي از ابتداي پيروزي انقلاباسلامي به دشمني پرداختند، اما طي چند سال گذشته با حركات سنجيدهتر به فتنه اخير رسيدند كه تحركات مردم آگاه كشورمان فتنه آنها را با شكست روبرو كرد. 
آيتالله مصباحيزدي با تاكيد بر اينكه فتنه اخير پس از 30 سال از پيروزي انقلاب اسلامي رخ داد اما طي 20 سال گذشته دشمنان نظام اسلامي بر روي افراد دخيل در اين فتنه كار كردند، خاطرنشان كرد: يكي از عوامل مؤثر دخيل در اين فتنه اين بود كه شناخت و آگاهي نخبگان نسبت به اسلام، انقلاباسلامي و اهداف آن ضعيف بود. 
شايد اساتيد و يا نخبگاني هنوز بدون غرض از فتنه اخير حمايت ميكنند و اين نشاندهنده آن است كه اين نخبگان ريشههاي فكري و بنيادي ضعيفي دارند. 
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امامخميني(ره) با تاكيد بر اينكه بسياري از مسئولان خوب ما نسبت به اصليترين مسئله انقلاباسلامي آگاهي كامل ندارند، تصريح كرد: اصليترين مسئله انقلاباسلامي ولايتفقيه است و آيا همه مديران كشور به اين امر مهم اعتقاد دارند؟ 
روحانيون قشري از جامعه بودند كه با نظام سابق مخالف بودند، اما در اين ميان نقش يك روحاني بسيار برجسته بود و امامخميني(ره) توانست از موقعيتهاي پيشرو نهايت استفاده را كرده و در نهايت روحانيون در صف اول مخالفت با نظام شاهنشاهي قرار گرفتند. 
وي با اشاره به اينكه پس از پيروزي انقلاب اسلامي مردم خواستند تا پاداش امامخميني(ره) را با توجه به چند دهه فشار و تبعيد ايشان دهند، خاطرنشان كرد: بعضي از افراد تصور ميكنند كه مقام رهبري تشريفاتي است و مردم رهبري را به امامخميني(ره) پاداش دادهاند، پس ساير دستگاههاي نظام نبايد كاري با رهبري داشته باشند. 
مقام سلطنتي در كشور انگلستان تشريفاتي است و حتي ملكه اين كشور فرمانداراني را براي ساير كشورها تعيين ميكند و اين درحالي است كه اصلا مشخص نيست مقام ملكه در انگلستان چه محدودهاي دارد. 
برخي از مسئولان كشورمان فكر ميكنند كه مقام رهبري در نظام جمهورياسلامي ايران همانند مقام امپراطوري انگليس بوده و تشريفاتي است. 
برخي مسئولان كشورمان توقع دارند رهبري در مسائل مملكتي دخالت نكند و تنها به اموراتي چون انتخاب خطيب نمازجمعه بپردازد. 
اين مسئولان بر اين امر معتقدند كه امام(ره) و جانشين ايشان، حالت تشريفاتي دارند و با اين حال كه به ولايت فقيه احترام ميگذارند، اما ته دلشان به ولايتفقيه اعتقادي ندارند. 
امامخميني(ره) در معتقد بودن به ولايتفقيه در سخناني فرمودند: رئيس جمهور منتخب مردم اگر از سوي وليفقيه منصوب نشود طاغوت بوده و اطاعت از وي حرام است. 
وي با اشاره به اينكه اعتقاد به ولايت فقيهي كه برخي از مسئولان دارند با اعتقاد امامخميني(ره) به ولايتفقيه بسيار متفاوت است، خاطرنشان كرد: گاهي از روي احساس ميگوئيم سخن امامخميني(ره) در خصوص ولايتفقيه درست است، اما در خصوص معتقد بودن به ولايتفقيه بايد پشتوانه عقلاني موجود باشد. 
 برخي از روحانيوني كه از سوي امامخميني(ره) مسئوليتهاي مهمي داشتند، اكنون اعلام ميكنند كه ما در زمان امام(ره) نيز به اين اصل اعتقاد نداشتيم و تنها به امامخميني(ره) احترام ميگذاشتيم. 
وي با طرح اين سؤال كه اگر اين شبهه در رسانههاي خارجي و داخلي پرورش داده شود، با چه منطقي بايد آنرا رد كرد؟، تاكيد كرد: بايد دانشمندان و نخبگان با زبان روز و ادبيات كنوني سياسي اين مسائل را تبيين كنند و مقابل اين شبهه افكنيها ايستاده و جواب دهنكجان را بدهند. 
اينگونه فعاليتها را بايد شهيدان مطهري و بهشتي كه پايهگذار اعتقادات ديني بودهاند انجام ميدادند، اما دشمنان نظاماسلامي اين عزيزان را از ما گرفتند. 
دشمنان كشور ما متوجه شدند كه چه نخبگاني به درد انقلاباسلامي ميخورند و در نهايت آنها را به شهادت رساندند، اما به بركت خون اين شهيدان و پس از طي 30 سال از انقلاباسلامي، افرادي در طي ايجاد فلسفه وجودي طرح ولايت هستند. 
وي با اشاره به اينكه اگر اساس نظام خود را تبيين نكنيم، حتي اگر موشكهاي قارهپيما هم بسازيم به موفقيت، حفظ و انسجام لازم نخواهيم رسيد، تاكيد كرد: دشمنان نظاماسلامي از شكست خود در فتنه اخير تجربههايي را كسب كرده است كه سعي دارند با استفاده از اين تجربهها فتنههاي ديگري را پديد آورند كه بايد هوشيار باشيم. 
گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس