IRNON.com
افشاي ماهيت فتنه در عاشوراي 88
 

در ميان حوادث پس از انتخابات، هيچ روزي به اندازه روز عاشورا و اتفاقاتي كه جريان فتنه در آن به وجود آورد، در شناسايي ماهيت آن مؤثر نيفتاد.


 

در ميان حوادث پس از انتخابات، هيچ روزي به اندازه روز عاشورا و اتفاقاتي كه جريان فتنه در آن به وجود آورد، در شناسايي ماهيت آن مؤثر نيفتاد.

گرچه از اقدامات 16 آذر به آن سو تظاهرات و اعتراضاتي عليه آن جريان در سراسر كشور و به ويژه قم به وقوع پيوست، اما تا روز عاشورا و حوادث آن روز اين جريان تا اين اندازه ماهيت خود را آشكار نساخته بود.

در روز عاشورا با اهانت‌هايي كه به يكي از مهم‌‌ترين نمادهاي مذهب شيعه صورت گرفت و اين روز مقدس با بي‌احترامي گروهي از افراد وابسته به جبهه تجديدنظرطلب مواجه شد، درونيات ناگفته و واقعي كساني كه ماه‌‌ها به آشوب دست زدند روشن‌تر شد.

مشكل اين جبهه آن بود كه تقليد ناشيانه و به قول رهبري "كاريكاتوري " از تحولات انقلاب اسلامي سال 57 را در دستور كار خود قرار داده بود. اگر در انقلاب اسلامي مناسبت‌هاي مذهبي براي ايجاد انقلاب فرصت‌سازي مي‌كرد، از اين جهت بود كه رهبر انقلاب، فعالان انقلابي و عموم مردم انقلابي به باورهاي مذهبي و ديني ايمان قلبي داشتند و از سر تظاهر و صحنه‌آرايي نبود.

جان‌مايه انقلاب اسلامي در همان ايدئولوژي ديني بود. لذا مكان‌هاي مقدس مذهبي نظير مساجد مركز تجمع نيروهاي انقلابي بود و مناسبت‌هاي مذهبي نيز فرصت‌هاي تاريخي و نقطه عطفي براي حركت به سوي انقلاب محسوب مي‌شد. اما در شرايطي كه ايدئولوژي مبارزاتي تجديدنظرطلبانه و سكولاريستي است، رهبران آن به تعارض‌هاي متعدد دچارند و نيروهاي خياباني به ارزش‌هاي ديگري مي‌انديشند، استفاده از نمادهاي مذهبي و مناسبت‌هاي مذهبي چيزي جز تظاهر و ريا نخواهد بود.

در چنين وضعيتي آنها حتي به اين فكر نكرده بودند كه ممكن است اين جمعيت به رفتارهايي دست بزند كه حتي نتيجه معكوس ببخشد.

به عبارت ديگر، وقتي قرار باشد نيروهاي سكولار با تقليدهاي كاريكاتوري و ناشيانه از انقلاب اسلامي از مناسبت‌هاي مذهبي براي مقابله با نظام اسلامي بهره ببرد نتيجه چيزي جز وقايع روز عاشوراي 1388 نخواهد بود.

با وجود اين، موسوي با ناديده گرفتن شعور جامعه‌اي كه خود به طور مستقيم و غيرمستقيم آن حوادث را مشاهده كرده بود تلاش مي‌كند دوباره واقعيت را پنهان كند و تحريف سازد. وي در بيانيه شماره 17 خود آشوب‌آفرينان روز عاشوراي 88 را "مردمي خداجو " خطاب مي‌كند و مي‌نويسد: "همواره به اينجانب و دوستان گفته مي‌شد كه اگر شما اطلاعيه ندهيد مردم به خيابان‌ها نخواهند آمد و آنان از اعتراضات و مطالبات خود دست برخواهند داشت... براي مراسم عاشوراي حسيني عليرغم درخواست‌هاي فراوان، نه جناب حجت‌الاسلام والمسلمين كروبي اطلاعيه دادند و نه حجت‌الاسلام والمسلمين خاتمي اطلاعيه صادر كردند و نه بنده و دوستانم. با اين وصف يك بار ديگر مردمي خداجوي به صحنه آمدند و نشان دادند كه شبكه‌‌هاي وسيع اجتماعي و مدني كه در طول انتخابات و بعد از آن به صورت خودجوش شكل گرفته است، منتظر اطلاعيه و بيانيه نمي‌مانند. "

البته در اين بيانيه كه دو روز پس از قيام تاريخي 9 دي صادر شد تفاوت‌هايي با بيانيه‌هاي گذشته موسوي مشاهده مي‌شود. اول،‌ تغيير مخاطب بيانيه؛ اين بار موسوي به جاي خطاب قرار دادن حاميان و كساني كه او را همراهي كرده‌اند، بيشتر نظام سياسي را مخاطب خود قرار مي‌دهد.

منبع: كتاب شورش اشرافيت بر جمهوريت