مشروح مناظره صفارهرندي و حقشناس در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي

محمد حسين صفار هرندي گفت:خط امام (ره) خط تكيه بر قانون است كه صدر آن قانون اساسي است. بنابر اين اگر كسي در مقابل قانون صفآرايي كند از خط امام (ره) خارج شده و يا در مقابل اين ميراث امام (ره) ايستادگي ميكند.
مناظره محمدحسين صفارهرندي وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي و محمد جواد حق شناس عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي با موضوع "ميراثهاي امام خميني (ره) " عصر روز دوشنبه 22 آذر در دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي برگزار شد.
صفارهرندي در بخش اول سخنان خود گفت: در خصوص ميراث خط امام (ره) با توجه به اينكه طرف مناظره من يعني آقاي حقشناس يكي از عزيزاني است كه خود را مقيد به حفظ حرمت نام و موازيني كه امام (ره) مطرح كرده،ميداند طبيعتا گفتمان ما در اين مناظره درون خط امام است و اگر قرار بود بحث را با كسي داشته باشيم كه نگاهش به خط امام (ره) خارج از گفتمان رهبر كبير انقلاب اسلامي باشد، بحث را از زاويه ديگري مطرح ميكرد.
وي افزود: آنچه كه در مورد شاخصهاي خط امام (ره) در ذهن داريم، سيمايي است كه امام (ره) خود تصويرگر آن بودند و پس از رحلت ايشان نيز مقام معظم رهبري در اين مواضع تكيه و تأكيد داشتند.
صفارهرندي خاطرنشان كرد: امام (ره) به عنوان رهبر ديني تكيه گاه اصلياش تفكر ديني و اعتقادي بود و تئوري ولايت فقيه و نظريه ديني را در سال 48 مطرح كردند.
وزير سابق وزارت ارشاد تصريح كرد: نظريه ديني حاكميت الهي است كه مطابق سلسله مواردي كه مطرح ميشود به پيامبر معتقد و از پيامبر به امام معصوم و پس از امام معصوم به فقها ميرسد. البته سازوكارها بر مبناي آراء مردم است و اين آراء در انقلاب اسلامي خود را نشان دادند.
وي با اشاره به دومين ميراث خط امام (ره) بيان داشت: نكته دوم در ميراث امام (ره) قانون است. خط امام (ره) خط تكيه بر قانون است كه صدر آن قانون اساسي است. بنابر اين اگر كسي در مقابل قانون صفآرايي كند از خط امام (ره) خارج شده و يا در مقابل اين ميراث امام (ره) ايستادگي ميكند.
صفارهرندي اظهار داشت: امام (ره) هنگامي كه بنيصدر زير بار قانون نرفت، فرمودند "حق نداري قانون را زير پا بگذاري و اگر قرار باشد قانون را زير پا گذاشته و به آن عمل نكني، قانون تو را قبول نخواهد داشت ".
وي افزود: مسئله ديگر در محكمات اصول امام (ره) يقين به وعدههاي الهي است و امام (ره) مطمئن بود كه اگر پافشاري بر دين را ادامه دهيم، خداوند نصرت خود را بر ما ساري و جاري خواهد كرد. در حقيقت امام (ره) همان چيزي را بازخواني ميكردند كه سايههاي غفلت و خرافات مانع ديده شدن آن حقايق ميشد.
اين وزير دولت نهم در خصوص كنشهاي سياسي امام (ره) گفت: امام جاذبه و دافعه داشتند و جاذبه امام نسبت به ياران و دافعه ايشان نسبت به دشمنان انقلاب اسلامي بود.
وي افزود: امام (ره) طرفدار محرومين و مستضعفان بودند و اعتقاد داشتند كه بايد از پابرهنگان كه حق اصلي را بر گردن انقلاب اسلامي دارند حمايت كرد چون برترين حقوق مربوط به همين پابرهنگان است.
صفارهرندي اظهار داشت: دافعه امام (ره) مربوط به مستكبران جهان بود كه حق زندگي را از ديگران سلب ميكردند و از جمله اين مستكبران افرادي بودند كه در كشورمان سابقه ظلم و ستم داشتند و ارباب آنها آمريكا و متحدانش بود.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: هر عنصر داخلي كه سنگ آمريكا را بر سينه ميزد، از نظر امام (ره) از حاميان آمريكا شمرده ميشد و رهبر كبير انقلاب اسلامي سعي داشت با نصيحت با آنان روبرو شود و در غير اين صورت مقابل آنان ميايستاد و امام (ره) در مقابل جرياناتي چون حجتيه، منافقان و ماركسيستها مقابله كردند.
صفارهرندي در ادامه گفت: نگاه امام (ره) به جريان عمومي انقلاب اسلامي جهاني بود و نگاه ايشان اين بود كه انقلاب ايران تنها متعلق به ملت ايران نيست و مخاطب آن مسلمانان جهان و آزاديخواهان هستند و بايد صدور انقلاب صورت گيرد البته نه مانند بلوك شرق كه سعي داشتند با كشورگشايي به اين امر برسد.
اين وزير دولت نهم در ادامه تصريح كرد: تكيه امام (ره) و مردم كه اصليترين جريان انقلاب اسلامي بودند و حق اثرگذاري بر مقدرات كشور دارند. امام (ره) وقتي از مردم سخن ميگفت منظورشان مردمي بودند كه در كوچه و بازار حضور داشتند و براي اداره كشور جانفشاني ميكردند.
وي در پايان بخش اول سخنان خود خاطرنشان كرد: انسانهايي كه نقزني ميكردند هم جزو مردم بودند اما مردم از ديد امام (ره) فضيلتي نسبت به ديگران داشتند و امام (ره) ميزان را راي ملت ميدانستند.
* حقشناس: با تمام نظرات صفارهرندي در باره ميراث امام(ره) موافقم
محمدجواد حقشناس عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي نيز در بخش اول از سخنان خود با گراميداشت ياد استاد شهيد شهرياري گفت: در اين فرصت و جلسه سعي دارم يك گفتوگو و مناظره خوبي را فراهم كرده تا مقدمهاي براي گسترش همفكري و برچيده شدن نقاط ابهام شكل بگيرد.
حقشناس خاطرنشان كرد: همانطور كه قرآن كريم فرموده "بهترين روش در مجادلهها استفاده از منطق قوي و شنيدن اقوال و قولها است ".
عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي در ادامه تصريح كرد: متاسفانه فضايي كه در چند مدت اخير در كشور شاهد هستيم، كمتر فرصت چنين گفتوگوهايي در عرصههاي دانشگاهي و سياسي مطرح ميشود و اگر فرصتها را از دست بدهيم فضاي كشور را براي كدر و آلوده شدن و ايجاد تهمت و غيبت و شايعات فراهم ميكنيم.
وي افزود: از خبرنگاران كه در اين جلسه حضور دارند تشكر ميكنم كه سعي دارند در اين فضاي سوء تفاهمها مطالب را روي امواج قرار دهند تا به جامعه منتقل شود.
مدير مسئول توقيف شده اعتماد ملي تأكيد كرد: در تمام مباحثي كه صفارهرندي در خصوص ميراث امام (ره) مطرح كرد، اختلافهاي ناچيزي با نظريات بنده وجود دارد و با عموم سخنان وي موافق هستم.
حقشناس اظهار داشت: پيش از انقلاب اسلامي دانشآموز دبيرستاني بودم و در سالهاي پيش از انقلاب اسلامي براي پيروزي اين انقلاب فعاليت داشته و با اين نگرش به جلو حركت ميكرديم كه انقلاب اسلامي به پيروزي رسيده و آرزو داشتيم نظام ستمشاهي با همه كاركردها، وابستگيها و نابسامانيهايي كه ايجاد كرده بود، برچيده شود.
وي در ادامه گفت: سالهاي ابتدايي پيروزي انقلاب اسلامي را با گوشت و پوست خود در تهران و در جواني و نوجواني حس كردم و در طول 30 سال انقلاب اسلامي نيز سعي داشتم با آرمانهاي امام (ره) و مردم ايران مانده و از آن آرمانها كوتاه نيايم.
عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي با طرح اين سؤال كه چگونه امام (ره) رهبر انقلاب اسلامي شد، گفت: ما سابقهاي از امام داريم كه مانند صدها روحاني فاضل و مجتهد مشغول تدريس و تحصيل در حوزههاي علوم ديني بودند اما چه شد كه از ميان همگنان خود شخصيتي روئيد و به عنوان رهبر جمهوري اسلامي ايران معرفي شد.
حقشناس تأكيد كرد: پيش از پيروزي انقلاب اسلامي 10 تا 15 مرجع مجتهد در كشور موجود بودند كه محل رجوع مردم بودند اما بايد توجه داشت كه كدام ويژگي امام (ره) را از ساير مجتهدان جدا كرد؟
مدير مسئول روزنامه توقيف شده اعتماد ملي در آن زمان مراجعي بودند كه با مراكز تمدني و حوزههاي اجتماعي كاري نداشته و خيلي از مراجع در آن مقطع حتي استفاده از راديو را صحيح نميدانستند.
وي با بيان اينكه امام (ره) اعتقاد داشتند كه بدون مقابله بايد مسير انحرافي حكومت تغيير پيدا كند،خاطرنشان كرد: امام (ره) در ابتدا سعي داشت اين مسير انحرافي حكومت پهلوي را اصلاح كند و حركت امام (ره) در ابتدا در موضع امر به معروف و نهي از منكر بود. امام (ره) از طريق مكاتبه سعي داشت شاه را نصيحت كند و وي را به اجراي دقيق قانون مشروطه توجه دهد اما با دولت نخستوزير وقت موضع داشت.
حقشناس افزود: امام (ره) مردم را دعوت به مسير درست ميكرد و منظور امام (ره) از مسير اصلاحطلبانه اين بود كه شاه بايد سلطنت كند نه حكومت.
عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي در پايان بخش اول سخنان خود گفت: پس از واقعه 15 خرداد 1342 امام (ره) تئوري ولايت فقيه را مطرح كردند و اعتقاد داشتند كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي مردم همه كاره كشور هستند. امام (ره) ميفرمود "من رهبر نيستم و خدمتگزار مردم هستم ". امام (ره) مردم را رهبر ميدانست و نمايندگان مردم را نيز رهبر ميدانستند و اعلام ميكردند "مجلس در رأس امور است ".
محمدحسين صفارهرندي وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش دوم از سخنان خود گفت: امام (ره) در سالهاي 40-42 بياناتي داشتند و اعلام ميكردند " آقاي شاه ميخواهيم تو سالم حكومت كني تا بلايي كه سر پدرت آمد، بر سر تو نيايد " اما هنگامي كه بحث انقلاب مطرح شد، و اميد از اصلاح در حكومت از دلها بيرون آمد، امام (ره) فرمود " نظام شاهنشاهي از ابتدا هم اشتباه بوده است ".
وي افزود: متاسفانه برخيها اكنون از مرحله انقلاب اسلامي پرش كرده و به صد سال قبل رجوع كردهاند و آرزوي مشروطه را دارند اما بايد به اين افراد بگوييم كه نظريات مشروطه بازنگري شده و امام (ره) در انقلاب اسلامي به مواضعي رسيد كه كاملتر از ساير دورهها بود و افرادي كه از انقلاب اسلامي پرش كرده و آرزوي رسيدن به دورههاي ماقبل را دارند، به نوعي ارتجاع ميكنند.
صفارهرندي خاطرنشان كرد: ارتجاع يعني اينكه فردي نعمتهاي خوبي كه اكنون در اختيار دارد، قدر ندانسته و سعي دارد به عقب بازگردد و اين امر در دوره مهدي بازرگان نخستوزير وقت مطرح شد.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه تصريح كرد: بازرگان در روزنامه ميزان در سي و يك شهريور سال 59 نوشت: جمهوري اسلامي اكنون شاهد جدال دو گروه است كه يكي مكتب و ديگري ملت است. اما بايد توجه داشت كه اين ادعا كه مكتبيها بايد مدير كل باشند، خلاف نظر بود و دوستان و همراهان بازرگان در دولت موقت مسئوليتها را بر عهده داشتند.
وي با بيان اينكه امام (ره) در ديدار با نمايندگان مجلس فرمودند "برخيها مكتبيها را مسخره ميكنند و اين كاري ناشايست است "، خاطرنشان كرد: افرادي بر مبناي اسلام ملت را علم ميكنند اما اگر راي مردم با آنها نباشد به مردم حمله ميكنند كه نمونه بارز آن انتخابات سال گذشته رياست جمهوري بود كه عليه 24 ميليون راي صفآرايي كردند.
اين وزير دولت نهم تاكيد كرد: كسي كه به طور مبنايي حركت مردم را درنيافته، طبيعي است مردم بايد به گونهاي پيام انقلاب اسلامي را به وي بفهماند.
صفارهرندي اظهار داشت: در سالهاي ابتدايي انقلاب اسلامي با آقاياني كه از همفكران حقشناس هستند اشتراك نظر داشتيم و در اين خصوص افرادي را كه تفكر امام (ره) را قبول نداشتند به اتفاق آنان را خارج از تفكرات و خط انقلاب اسلامي ميدانستيم.
وي با بيان اينكه در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي دو جناح داخلي در نظام اسلامي يعني چپ كه راديكال بودند و راست وجود داشت، خاطرنشان كرد: پس از رحلت امام (ره) چه اتفاقي افتاد كه بخشي از خانواده انقلاب اسلامي فيلشان ياد هندوستان كرد و به نظريههاي خود در ابتداي انقلاب اسلامي پشت كردند.
اين وزير دولت نهم تأكيد كرد: برخي دوستان پيش از اين خود را همراه امام (ره) ميدانستند اما پس از رحلت ايشان خداحافظي كردند و در اكثريت شاخصهاي گفتمان امام (ره) تجديد نظر كردند.
وزير سابق فرهنگ وارشاد اسلامي تصريح كرد: اگر ميراث امام (ره) حكومت ديني بود كساني كه براي برچيدن حكومت ديني حركت ميكنند جمهوري ايراني را در سال گذشته در شعارهاي خود مطرح ميكنند بايد پاسخ دهند آيا هنوز برپايه گفتمان امام (ره) باقي ماندهاند يا خير؟ و آيا از خط ولايت فقيه خارج شدهاند يا خير؟ و چرا كساني كه شعار "مرگ بر اصل ولايت فقيه "را سر دادند از دور خود دور نميكنند؟
صفارهرندي در ادامه گفت: چرا برخيها سعي داشتند راي مردم روستانشين، شهري و تهراننشين را فرعي و اصلي حساب كنند و راي تهرانيها را كيفي و راي روستاييان را به دست آمده از سيبزميني حساب ميكنند؟
وي در پايان بخش دوم از سخنان خود خاطرنشان كرد: اين دوستان در اطلاعيههاي خود در سال 60 عليه جريان ليبرال مرزبندي داشتند اما چرا اكنون اين ليبرالها را مورد حمايت خود قرار ميدهند و مرزبندي با آمريكا را بر هم ريخته و شعار استراتژيك نظام اسلامي را كه مصوبه مجلس سوم نيز است، نقض كردند. بايد توضيح داده شود كه چرا اين دوستان به اين تجديد نظرها رسيدهاند.
* حقشناس: وقتي اصل راي را پذيرفتيم نبايد ميان آرا تفاوتي قائل شد
محمدجواد حقشناس عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي در بخش دوم از سخنان خود گفت: در راهپيماييهايي كه پيش از انقلاب اسلامي برپا ميشد، ملت در شعارهاي خود "استقلال، آزادي حكومت اسلامي " را مطرح ميكرد و حتي يك قدم هم عقب ننشست. اما امام (ره) هنگامي كه در پاريس حضور داشتند اعلاميهاي صادر كرده و درخواست كردند تا مردم ايران شعار "استقلال،آزادي جمهوري اسلامي " را سر دهند.
وي افزود: در آن هنگام براي من سؤال بود كه چه فرقي ميان حكومت اسلامي و جمهوري اسلامي وجود دارد و چرا امام (ره) خود را مقيد به جمهوري اسلامي ميداند؟
حقشناس در ادامه تصريح كرد: وقتي حركت در مسير انقلاب است، نياز به همراهاني داريم و چرا بايد اين حركت محدود شود؟ هنگامي كه دقيقتر شديم مردم شعار خود را تغيير داده و جمهوري اسلامي را تقاضا كردند كه در اين هنگام متوجه شديم كه فهم ماجرا، نقش مردم در حكومت است.
مدير مسئول روزنامه توقيف شده اعتماد ملي گفت: اما پس از رحلت امام خميني (ره) عدهاي كه از قبل نيز با اين قرائت امام (ره) همراهي نداشتند و جايگاهي را براي حوزه مردم قائل نبوده و مردم را اكثريت ميدانستند و اعتقاد داشتند كه بازي در دست نخبگان است و آنچه كه آنها برداشت دارند، بقيه هم بايد از آن تبعين كنند و مردم فقط بايد تابع باشند كه امام (ره) با اين ديد شديدا مخالف بودند.
عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي تصريح كرد: تا زماني كه امام (ره) در قيد حيات بودند، با اين ديدگاه مبارزه كردند و در اينجا بايد پرسيد كه جايگاه جمهور مردم در اين كشور كجاست؟ و اگر جمهور مردم در فرض محال جمهوري اسلامي را نخواست و به فرض به حكومت اسلامي علاقه نشان داد و يا جمهوري دموكراتيك اسلامي را مطرح كرد، چه بايد كرد؟
حقشناس افزود: اين استدلال به صدر اسلام و خلافت حضرت علي (ع) بازميگردد. شيعيان معتقدند كه پس از پيامبر (ص) حضرت علي (ع) طبق وصيت حضرت محمد (ص) ولايت بر حقش بود اما بنا به هر دليلي اين اتفاق نيفتاد و حضرت علي (ع) 25 سال براي خلافت قدم برنداشت و كار به جايي رسيد كه مردم از آن حضرت درخواست كردند تا خلافت را بپذيرد. يعني خواست مردم يك نگاه كليدي است كه در مدل جديد در قالب جمهوريت مطرح ميشود.
وي با بيان اينكه آنجا كه حكومت ديني مطرح ميشود، تكليف روشن است،خاطرنشان كرد: در جاي جاي قانون اساسي بر اين اصل تاكيد شده و با نظر صفارهرندي موافقم كه يكي از اسناد مهم و ميراث امام (ره) اعتقاد به قانون است.
عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي تاكيد كرد: در تمام دنيا قانون اساسي سندي ميان حاكمان و مردم است كه بايد مورد توجه باشد و قانون اساسي حاكم بر همه قوانين در كشور است.
مدير مسئول روزنامه اعتماد ملي با بيان اينكه به هيچ وجه دوستان ما از خط امام (ره) خارج نشدهاند، خاطرنشان كرد: قانون اساسي يك بسته سياسي است و يكي از اصلهاي اساسي قانون اساسي، ولايت فقيه است. پس چرا بايد اين خواست را به ضديت تبديل كنيم؟ چرا كساني را كه مدعي خط امام و قانون اساسي هستند و بر اين اصول اعتقاد دارند به ضديت با ولايت فقيه متهم ميكنيم؟
حقشناس در پاسخ به بخشي از سخنان صفارهرندي در خصوص آراء شهري و روستايي گفت: وقتي اصل راي را پذيرفتيم نميتوانيم ميان آراء شهري و روستايي تفاوتي قائل شويم. راي يك مرجع تقليد با يك طلبه تفاوتي ندارد و اين بحثهايي كه مطرح شده و اين اتفاق نامبارك توسط همراهان و دوستان صفارهرندي مطرح شده است.
وي افزود: به خاطر داريم كه در سالهاي گذشته يك روحاني كه در شوراي نگهبان مسئوليت داشت اعلام كرد ما به راي 5 ميليون بسيجي راي داديم و با اين سخنان خود رايهاي مردم را متبرك و غيرمتبرك تقسيمبندي كرد در صورتي كه راي يك فرد شهري با راي فردي كه در دورافتادهترين منطقه زندگي ميكند و چه كسي ميگويد كه رايها متفاوت است؟
حق شناس با اشاره به اينكه مهمترين مرزبندي در اين خصوص منافع ملي است، خاطرنشان كرد: بايد كساني كه در حوزه سياسي فعاليت ميكنند، به نظرات آحاد 70 ميليون ايراني توجه كنند. فردي كه نماينده مجلس و يا رئيسجمهور ميشود ديگر نماينده و رئيسجمهور حزب خود نيست و نماينده و رئيسجمهور 70 ميليون ايراني است. اما بايد در مواضع حزبي خود نيز از حزب متبوعش طرفداري كنند.
وي با طرح اين سؤال كه چرا شعار مرگ بر آمريكا به شعار ديگر تغيير پيدا كرد؟ تصريح كرد: 30 سال از انقلاب اسلامي ايران ميگذرد اما چرا بايد شعار مرگ را سر دهيم و دنبال كنيم؟ بايد با حركت رو به جلو شعار مرگ بر آمريكا را عملي سازيم و با ايجاد آزاديهاي مدني ميتوانيم به شعار مرگ بر آمريكا برسيم. توجه داشته باشيم كه ملت زنده بايد در اين چارچوب حركت كنند تا پايدار بماند.
محمدحسين صفارهرندي وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش سوم از سخنان خود گفت: آقاي حقشناس درست بيان كردند كه در راهپيماييهايي پيش از انقلاب اسلامي شعار "استقلال،آزادي،حكومت اسلامي " سرداده ميشد و در آن زمان ملت ايران اعتقاد داشت كه حكومت بايد اسلامي باشد تا در اين خصوص از امام (ره) كه در پاريس حضور داشتند پرسيده شد كه جنس حكومت بايد چگونه باشد؟ كه امام (ره) فرمودند "بايد جمهوري اسلامي باشد ".
وي با بيان اينكه شكل نظام جمهوري و محتواي آن اسلامي است، خاطرنشان كرد: در اين خصوص اختلافي ميان نظرات من و حقشناس وجود ندارد كه امام (ره) جمهوري اسلامي را مطرح كرد.
صفارهرندي خاطرنشان كرد: البته در هنگام برگزاري رفراندوم سال 58 افرادي تشكيل جمهوريهاي ديگري را در ايران مطرح كردند اما امام (ره) فرمودند " فقط جمهوري اسلامي،نه يك كلمه كم و نه يك كلمه زياد " كه در اين خصوص ديديم كه 98 درصد از مردم ايران به جمهوري اسلامي راي دادند و ساير جمهوريها را نپذيرفتند.
اين وزير دولت نهم در ادامه تصريح كرد: چند اصل در قانون اساسي وجود دارد كه غير قابل تغيير است و يكي از اين اصول جمهوري اسلامي است. ما انقلاب اسلامي را به راحتي به دست نياوردهايم و بابت رسيدن به اين انقلاب خونهاي زيادي داديم. پس در نتيجه عقلا هم نميتوانند جمهوري اسلامي را تغيير دهند. چون قانون اساسي اجازه نميدهد.
وي افزود: چنانچه مردم به اعراض جمهوري اسلامي برسند، ميتوانند انقلاب كنند اما افراد و يا گروههايي نميتوانند به نمايندگي از مردم طرحهايي را مبني بر تغيير جمهوري اسلامي مطرح كنند.
صفارهرندي با بيان اينكه قانون اساسي براي ما حجت است و در اين قانون اصل ولايت فقيه نيز مطرح شده است، خاطرنشان كرد: امام (ره) در سالهاي پاياني عمر پربركتشان دستور به بازنگري قانون اساسي دادند و بر اين اصل ولايت مطلقه فردي مطرح شد.
اين وزير دولت نهم تصريح كرد: در دهه شصت جنجال جناح چپ و راست بر مسئله ولايت مطلقه فقيه بود اما در حال حاضر برخي دوستان اعتقاد دارند كه ولايت مطلقه فقيه وحي منزل نيست. عبدالكريم سروش چهرهاي شاخص بوده و در انتخابات رياست جمهوري دهم از حاميان كروبي بود و در روزنامه اعتماد ملي سرمقالههايي مينوشت.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كرد: سروش در اوايل دوره اصلاحات در دانشگاه صنعتي اميركبير در سخناني گفت: "من از ابتدا كه خميني ولايت فقيه را مطرح كرد، نتوانستم اين مسئله را هضم كنم و پيشنهاد دادم كه طرفداران ولايت فقيه را طرفداران استبداد ديني و مقابلهكنندگان با اين نظريه را مخالفان استبداد ديني بناميم.
صفارهرندي در ادامه سخنان خود به نظرياتي كه علويتبار يكي ديگر از اصلاحطلبان مطرح كرده، اشاره و بيان داشت: علويتبار از اعضاي حزب مشاركت بود و اين حزب از حاميان اصلي حزب اعتماد ملي بودند كه در پائيز سال 79 مصاحبهاي با يك نشريه خاورميانهاي داشت و عنوان داشت " سخنان ابتداي انقلاب را قبول نداريم و اكنون تقسيمبندي انقلاب به خودي دموكراتيك و غيرخودي دموكراتيك تبديل شده است.
وي در ادامه گفت: در اوايل دوره اصلاحات مطرح مي شد كه نبايد جامعه را به صورت خودي و غيرخودي مطرح كنيم. اما پس از مدتي نظريهپردازان اصلاحات بحثهاي خودي و غيرخودي را مطرح كردند.
اين وزير دولت نهم با بيان اينكه حقشناس به عنوان يك چپ سنتي مسائل خود را مطرح ميكند، تاكيد كرد: تفاوت چپ سنتي و جديد در اين است كه چپهاي جديد اعتقاد دارند كه هر فردي ميتواند در مسائل خصوصي خود مانند مذهب مختار باشد.
صفارهرندي با تاكيد بر اينكه علويتبار يكي از نظريهپردازان اصلاحات و حزب مشاركت، مشكل دموكراسي را در مسائل ديني ميديد،خاطرنشان كرد: علويتبار به وضوح اعلام ميكرد كه "من شخصا معتقدم كه نميتوان از نظام ولايت فقيه دموكراسي خارج كرد ".
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: اكبر گنجي يكي از نظريهپردازان اصلاحات بود كه اكنون برخي دوستان براي دفاع از وي سينه چاك ميكنند اما نميدانند اكنون چگونه حمايت خود را از وي مطرح ميكنند. اكبر گنجي تا سال 63 در سپاه پاسداران عضويت داشت اما در مصاحبهاي كه با يكي از نشريات خارجي داشت، اعلام كرد كه " در سال 61 متوجه شدم كه از نظام ولايت فقيه نميتوان دموكراسي خارج كرد بنابراين از نظام دموكراسي ايران خارج شدم ". اما بايد توجه داشت كه اكبر گنجي تا سال 71 به عنوان رايزن فرهنگي روزيخور نظام اسلامي ايران بود. گنجي دزدكي در نظام اسلامي حضور داشت و حقوق ميگرفت اما مباني نظام اسلامي را قبول نداشت و حال اين افراد اگر از دوستان و حاميان حقشناس نيستند،چرا مطرح نميكنند؟
وي در پايان بخش سوم از سخنان خود خاطرنشان كرد: بايد توجه داشت كه اولين مخالفان جرياني كه تمدن ايراني را مطرح كردند، نيروهاي ارزشي و حزبالهي بودند.
* حقشناس: بايد قانون اساسي به نحو كاملي رعايت شود
محمدجواد حقشناس عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي در بخش سوم از سخنان خود گفت: مطالبي كه اكبر گنجي، علويتبار و عبدالكريم سروش مطرح كردند، لزوما به اين معني نيست كه بايد ما موضع مشخصي در مقابل آن بگيريم و طبيعي است كه هيچكدام از اين آقايان رابطه تشكيلاتي با حزب اعتماد ملي نداشتهاند و حتي در مسائل انتخاباتي با نامزد حزب اعتماد ملي همراهي نكردند.
وي افزود: عبدالكريم سروش در مقطعي فقط اعلام كرد كه حضور در انتخابات لازم است و سروش حتي نظريات كروبي را قبول نداشت و اعتقاد داشت كه از ميان 5 كانديدا كروبي بهتر است.
حقشناس خاطرنشان كرد: روزنامه اعتماد ملي مشي آزادطلبي داشت و از يك سو با حسين اللهكرم و از سوي ديگر با احسان نراقي مصاحبه ميكرد و مشي اين روزنامه با روزنامه كيهان متفاوت بود.
عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي در ادامه تصريح كرد: شما اكبر گنجي،عبدالكريم سروش و علويتبار را از دوستان ما ميدانيد و اگر اينگونه باشد، نوريزاده كه از همكاران شما در روزنامه كيهان بوده اكنون بحث شكنجه را در ايران مطرح ميكند. اگر ما از سخنان گنجي، سروش و علويتبار حمايت ميكنيم پس شما هم اعتقادات نوريزاده را قبول داريد.
وي با بيان اينكه تنها راه نجات جامعه رعايت تمام و كمال قانون اساسي است، خاطرنشان كرد: قانون اساسي يك مجموعه يكپارچه است و در اين خصوص بايد به بحث انتخابات توجه كنيم. بشر به دليل فطرتي كه دارد رو به جلو حركت ميكند و انسان با تغييراتي كه پيدا ميكند بايد همواره رشد كند و نبايد 30 سال پيش حرفي كه زده شده، اكنون هم به آن عمل كنيم. بلكه بايد نسبت به ديروز پيشرفت داشته باشيم.
مدير مسئول روزنامه توقيف شده اعتماد ملي گفت: ما به قيام مشروطه و ملي شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامي افتخار ميكنيم و هنگامي كه در 12 فروردين 57 امام خميني (ره) وارد كشور شدند در بهشت زهرا فرمودند " قانون مشروطه درست بوده اما مربوط به پدران ما است ".
حقشناس تاكيد كرد: 30 سال پيش به جمهوري اسلامي راي دادم و در تمامي انتخابات تا كنون شركت كردم و اگر هم اكنون نيز انتخاباتي برگزار شود، راي ما جمهوري اسلامي است. چون در جمهوري اسلامي دموكراسي نهفته است اما آيا ميتوانيم نظرات خود را به ديگران تحميل كنيم.
وي تصريح كرد: در رژيم گذشته مردم حق راي نداشتند و ما انقلاب كرديم و ديگر انقلاب كردن بس است با انقلاب دوباره چيزي درست نميشود. بايد گفتوگو كنيم تا به اصلاح افرادي كه درست فكر نميكنند، بپردازيم اما اگر آنان ما را قانع كردند بايد تسليم آنان شويم.
عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي در بخش پاياني از سخنان خود خاطرنشان كرد: اگر هزار بار هم رايگيري شود، من به جمهوري اسلامي راي خواهم داد.
در ادامه اين مناظره ، جلسه پرسش و پاسخ دانشجويي برگزار شد و محمد جواد حقشناس عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي در پاسخ به دانشجويي گفت: هنگامي كه انقلاب اسلامي پيروز شد امام (ره) جمهوري اسلامي را مطرح كردند كه نياز روز آن دوران بود. مگر در 1400 سال پيش انتخابات، تفكيك قوا و قانون اساسي وجود داشت؟ اما اكنون اين مسائل مطرح است.
حقشناس در ادامه خاطرنشان كرد: در حوزه سياست خارجي عزت، مصلحت و حكمت بايد مورد تاكيد باشد و هر گاه رابطه با كشوري به اين سه اصل ضربه وارد كنند، بايد رابطه با كشور متخاصم را قطع كند حال ميخواهد اين كشور آمريكا باشد يا كومور.
عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي تصريح كرد: خلاف عزت اسلامي است كه به منافع ملي توجه نكنيم.
وي در پاسخ به سؤال دانشجويي كه پرسيد آيا قانون انتخابات رعايت ميشود يا خير، گفت: يكي از مشكلات ما طي صد سال اخير مشكلات قانون انتخابات است و سازوكار خوبي در اين خصوص نداريم.
حقشناس تاكيد كرد: مشكل در قانون انتخابات مربوط به دولت احمدينژاد نيست و اين مشكلات در دورههاي گذشته نيز بوده است.
مدير مسئول روزنامه توقيف شده اعتماد ملي در ادامه بيان داشت: مردم كشور ما براي اولين بار در دوران مشروطيت با انتخابات آشنا شدند در حاليكه ايران نسبت به ساير كشورها در برگزاري انتخابات 250 سال عقب بود اما سازوكار انتخابات هيچ گاه تصحيح نشد و حتي مصدق در دوران مسئوليت خود قول اصلاحات انتخاباتي را داد اما ناموفق بود.
وي با بيان اينكه قانون جامع انتخاباتي در حال حاضر در كشورمان موجود نيست، خاطرنشان كرد: فكر ميكنيم اتفاقاتي كه در يك سال و نيم گذشته در كشور اتفاق افتاده به دليل نداشتن سازوكار مناسب انتخاباتي است و اين مشكلات به دولت فعلي باز نميگردد و نبايد اين مشكل را به گردن دولت احمدينژاد انداخت و در اين خصوص بايد مردم و احزاب سياسي سعي كنند اين مشكل را حل كنند.
حقشناس با تاكيد بر اينكه اگر راي اعلام ميشود بايد با آن راي تمكين كرد، گفت: دموكراسي خوب دموكراسي است كه به اقليت نيز توجه شود و اين امر از يك قانون انتخابات سالم برميآيد.
عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي در پاسخ به سؤال دانشجويي كه پرسيد تعريف شما از آزادي چيست؟ گفت: ممكن است تعريفي كه شما از آزادي ميكنيد با تعريف فرد ديگري متفاوت باشد و در اين خصوص بايد با گفتوگو مشكلات را حل كنيم و به يك تعريف مشترك برسيم.
وي با اشاره به اينكه راه رسيدن به تفاهم، گفتوگو و شنيدن سخنان طرف مقابل است، خاطرنشان كرد: براي شنيدن سخنان طرف مقابل بايد سعه صدر داشته باشيم و نبايد طرف مقابل را بايكوت كنيم.
محمدحسين صفارهرندي وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي در جلسه پرسش و پاسخ دانشجويي در پاسخ به سؤال دانشجويي كه پرسيد نظر شما در خصوص خصوصيسازي آموزش و پرورش چيست،گفت: طرح خصوصيسازي آموزش و پرورش محقق نشد و اگر بخواهيم به بحث خصوصيسازي در آموزش وپرورش بپردازيم اين مسئله در دوره رياست جمهوري هاشمي رفسنجاني مطرح شد و مدارس غيرانتفاعي تاسيس شدند كه هر روز بر تعداد آنان افزوده ميشود.
وي در پاسخ به اين سؤال كه در زمان تصدي خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي چند فيلم در خصوص عدالت ساختهايد، خاطرنشان كرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد در دولت احمدينژاد برجستهترين اقدام، تامين عدالت بوده است.
صفارهرندي خاطرنشان كرد: حاصل 60 سفر استاني احمدينژاد در دور اول را بايد ديد و هيچ رئيسجمهوري تاكنون به تمامي شهرهاي كشور عزيمت نكرده است و از نزديك با مشكلات مردم مواجه نشده است و به قول خاتمي " احمدينژاد با رفتن به شهرهاي مختلف نتيجهاش را در انتخابات خواهد ديد ".
وي تاكيد كرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي جشنواره عدالت و اميد را برپا كرده و سعي داشتيم در اين جشنواره هنرمندان غيرحرفهاي را جمعآوري كرده و آنان را پوشش دهيم.
اين وزير دولت نهم در پاسخ به دانشجويي كه در خصوص ميزان آزادي پرسيد،گفت: تاكنون 60 الي 70 جلد از اسناد لانه جاسوسي به چاپ رسيده است، اما ورود اين كتابها به آمريكا قاچاق حساب شده و اين امر ميزان آزادي را در آمريكا به نمايش ميگذارد.
دستگاههاي جاسوسي انگليس و آمريكا تمامي بستههاي پستي مردم كشورشان را مورد بازبيني قرار ميدهند و اين اقدامات آزاديهاي اين كشورها را نشان ميدهند.
وي در پاسخ به حقشناس كه اعتقاد داشت ايران از لحاظ فساد در رتبه 146 جهان است، تاكيد كرد: آقاي حقشناس مرتبه فساد ايران در ميان كشورهاي دنيا را 146 دانست ولي بايد توجه داشت ايران در سالهاي گذشته در رتبه 170 بود و مشخصا در اين خصوص پيشرفت داشتهايم.
اين وزير دولت نهم در واكنش به سخنان حقشناس كه اعلام داشت: نوريزاده از همكاران شما در روزنامه كيهان بوده، گفت: من از نوريزاده دفاع نميكنم و وي را اكنون متهم ميكنم كه از مواضع قبلي خود دست شسته است.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كرد: عبدالكريم سروش در دوراني كه تحصيل ميكردم معلم قرآن كريم من بود و اگر همان موضعي را در گذشته داشت با وي كاري نداشتم اما اكنون اعتقاد دارم كه قرآن كريم كلام خدا نيست و اعتقاد وي نوعي كفر است و سخن ما اين است كه چرا بايد اين فرد در ميان اصلاحطلبان باشد؟
صفارهرندي خاطرنشان كرد: رجبعلي مزروعي كه از فعالان اصلاحطلب بود و در حال حاضر در خارج از كشور به سر ميبرد، با افتخار اعلام ميكرد كه در جنبش سبز از گوگوش تا سروش حضور دارد و اكنون ليست 20 تا 30 نفره اين اصلاحطلبان در خارج از كشور به سر ميبرند و چرا شما از آنان برائت نميجوييد؟ امام (ره) ميفرمود "ما تا آخر در مقابل آمريكا ميايستيم " و قرآن ميفرمايد: "هرگز كافران بر مومنان سيطره پيدا نميكنند " پس آقايان اصلاحطلب شما حق نداشتيد به سوي كشورهاي غربي و آمريكا برويد تا بر عليه اصولگرايان بايستيد.
وي تاكيد كرد: خاتمي در سخناني اعتراف كرد كه "برخي دوستان اصلاحطلب پناهنده خارج شدند و در مقابل احكام اسلام و انقلاب ايستادند و به مقدسات اهانت كردند ". اكنون شما بايد اعلام كنيد كه از خارج نشينان برائت ميجوييد.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: در دوران اصلاحات در روزنامه صبح امروز اعلام شد كه "امام حسين (ع) به اين دليل كشته شد چون پدرش،پدران آنان را كشته بود ". سخن ما اين است كه مسير و خط امام تا چه ميزان تغيير پيدا كرده است؟ و آيا سنت الهي از نظر شما تغيير پيدا كرده؟
صفارهرندي خاطرنشان كرد: كشوري كه مردم آن علاقهمند به قرآن كريم و ائمه معصوم (ع) هستند و جان خود را براي انقلاب ميدهند، اين فرض شما را كه ممكن است برخي جمهوري اسلامي را قبول نداشته باشند، نميپذيرند.
وي افزود: قانون اساسي تاكيد دارد كه گروه يا جرياني حق ندارد جمهوري اسلامي را تغيير دهد و در اين خصوص ميرحسين موسوي دم از قانون ميزد اما بعد در ادامه اعلام كرد قانون كه وحي منزل نيست.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كرد: اگر رجوعي به آراء كروبي در صندوقهاي راي بكنيم، خواهيم ديد كه بارها در برخي شهرستانها اعلام شد كه در صندوق رأيي 600 راي جمع شده بود و حتي كروبي هم يك راي هم نداشت در حالي كه آن صندوق راي يك ناظر از حاميان كروبي داشت وحتي وي نيز به كروبي راي نداده بود و اعلام ميكرد شب گذشته به ما گفتند كه به ميرحسين موسوي راي دهيد.
وي افزود: اين افراد حقايق را لگدكوب ميكنند و به مهملات ميپردازند. چرا اكنون كروبي محبوب راديو اسرائيل و دشمنان انقلاب اسلامي شده است؟ يك يك دشمنان انقلاب اسلامي اكنون از كروبي حمايت ميكنند كه بر عليه جمهوري اسلامي صفآرايي كرده است. در اين خصوص آقاي كروبي بايد كلاهش را بالاتر بياورد چون شاگردي امام (ره) را كرده است.
محمدجواد حقشناس عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي در ادامه جلسه پرسش و پاسخ دانشجويي گفت: اكنون الگوي اسلامي و ايراني توسعه و سند چشمانداز در كشور مطرح است و در سال 1404 ايران بايد به مقام اول در منطقه خاورميانه برسد. يعني اينكه بايد در حوزههاي مختلف پيشرفت داشته باشيم و ساير كشورها را پشت سر بگذاريم و اين آرزوي هر كشور و رهبري است.
دانشجويي از حقشناس پرسيد شما شهادت شهيد شهرياري را تسليت گفتيد اما چرا حزب متبوع شما معتقد است كه فعاليتهاي هستهاي در ايران بايد متوقف شود؟ كه در اين خصوص حقشناس پاسخ داد: هيچ بيانيه و يا موضع و يا مصاحبهاي از سوي اعضاي حزب اعتماد ملي مبني بر توقف فعاليتهاي هستهاي نشده است و من اين سخنان را تكذيب ميكنم و تاكيد داريم كه بايد در همه حوزههاي علمي پيشرفت كنيم.
حقشناس خاطرنشان كرد: ما 30 سال شعار "مرگ بر آمريكا "را سر داديم و تنها ملتي هستيم كه اين شعار را سر ميدهيم، اما آيا در اين مسير به صورت عملي وارد شدهايم؟ آيا در حوزه تكنولوژي، استخراج از معادن و ... توانستهايم "مرگ بر آمريكا " را عملي كنيم؟ هنگامي ميتوانيم شعار مرگ بر آمريكا را سر دهيم كه به مدارج بالاي علمي و پيشرفتهاي علمي برسيم تا ديگر هموطنانمان براي درمان به خارج از كشور مراجعه كنند.
گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس